Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Onderwijs Brussel (https://forum.politics.be/showthread.php?t=137421)

ikkuhjaikkuh 14 april 2010 21:56

Onderwijs Brussel

Nou hoor ik de laaste tijd nogal dat het nederlandstalig onderwijs in Brussel zo hard groeit en zo groot aan het worden is. Volgens mij moeten er een aantal zaken genuanceerd worden.

Als 20% van het onderwijs nederlandstalig zou zijn. Nu is dit volgens mij niet homogeen over Brussel verdeeld.
Dan is in Ukkel bijvoorbeeld 10% nederlandstalig en in Sint Agatha Berchem 30% van het onderwijs nederlandstalig.

Zou dat kunnen kloppen, of is het toch beter homogeen verdeeld over Brussel.

Of is er juist die oververtegenwoordiging in het noorden van het Brussels gewest?

WIe heeft er antwoord. Kom maar op!! ;)

filosoof 14 april 2010 22:00

Dankzij de MIVB is een verplaatsing geen probleem (behalve Ukkel en Jette :-P )

job 15 april 2010 09:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ikkuhjaikkuh (Bericht 4692895)
Nou hoor ik de laaste tijd nogal dat het nederlandstalig onderwijs in Brussel zo hard groeit en zo groot aan het worden is. Volgens mij moeten er een aantal zaken genuanceerd worden.

Als 20% van het onderwijs nederlandstalig zou zijn. Nu is dit volgens mij niet homogeen over Brussel verdeeld.
Dan is in Ukkel bijvoorbeeld 10% nederlandstalig en in Sint Agatha Berchem 30% van het onderwijs nederlandstalig.

Of is er juist die oververtegenwoordiging in het noorden van het Brussels gewest?

In het geval van het Nederlandstalig onderwijs kan er nooit sprake zijn van een 'oververtegenwoordiging'.
Eerder een ondervertegenwoordiging als je merkt dat er zéér véél vraag naar is, maar onvoldoende plaatsen beschikbaar zijn.

Alvas 15 april 2010 10:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ikkuhjaikkuh (Bericht 4692895)

Is de Nederlandstalige bevolking wel homogeen verdeeld? Mensen willen niet half Brussel doorreizen om hun kinderen naar school te brengen.

Zwartengeel 15 april 2010 10:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alvas (Bericht 4693648)
Is de Nederlandstalige bevolking wel homogeen verdeeld? Mensen willen niet half Brussel doorreizen om hun kinderen naar school te brengen.

Oostelijk Brussel is nog steeds zo'n beetje het terrein van de Beulemansen. Daardoor is het m.i. wel aannnemelijk dat de meeste studenten in het Nederlandstalig onderwijs eerder in het westen geconcentreerd zullen zijn.

filosoof 15 april 2010 10:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 4693673)
Oostelijk Brussel is nog steeds zo'n beetje het terrein van de Beulemansen. Daardoor is het m.i. wel aannnemelijk dat de meeste studenten in het Nederlandstalig onderwijs eerder in het westen geconcentreerd zullen zijn.

Bron? :twisted:
definiëer "Beulemansen"

Cdude 15 april 2010 10:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 4693676)
Bron? :twisted:
definiëer "Beulemansen"

Bruin rapalje?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be