Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   komt de 'klantvriendelijkheid' van de low budget vliegmaatschappijen nu naar boven ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=137540)

freespirit 18 april 2010 17:08

komt de 'klantvriendelijkheid' van de low budget vliegmaatschappijen nu naar boven ?
 
De huidige 'vulkaancrisis' in de luchtvaart kan eindelijk eens de cowboypraktijken van de lage kostenmaatschappijen aan de dag leggen. Gezegd wordt dat ze hun gestrande reizigers in de kou zullen laten staan, dit in tegenstelling tot de 'klassieke' vliegmaatschappijen. Het zal zo ook geschieden. Zelfs in 'normale' omstandigheden moet je bij dergelijke maatschappijen niet te veel rekenen op informatie of enige vriendelijkheid in geval van vertragingen / afgelastingen, laat staan in deze situatie van overmacht. Hun doel is immers enkel maar zoveel mogelijk winst maken en de mensen uitmelken tot het laatste. Gebrek aan service en wanpraktijken worden 'goedgepraat' met het argument dat men voor bijna-gratis (???) vluchten niet te veel service en ondersteuning moet/kan verwachten. Want inderdaad, bij maatschappijen als Ryanair en Easyjet hebben de klanten weinig rechten, zelfs de Europese regelgeving kunnen ze omzeilen door allerhande truukjes of achterpoortjes.

Ik hoop dat deze aswolk(en) en de bijbehorende extra miserie waarmee de low budget reizigers helaas maar zeker mee te maken zullen krijgen, eindelijk de ogen van velen zullen doen opengaan, zodat deze georganiseerde bandieten eindelijk de duimschroeven worden aangedraaid. Het is voor mij reeds lange tijd een raadsel waarom onze beleidsmakers zo overdreven tolerant zijn voor maatschappijen die nauwelijks arbeidsvoorwaarden in acht nemen, de passagiers als stukken vuil behandelen en misleidende promotiecampagnes voeren voor bijna gratis tickets die daarna toch altijd vele duurder uitvallen dan geafficheerd. Nu is de blaaskaak CEO van Ierlands 'trots' die op Charleroi Airport oververtegenwoordigd is wel een kampioen in het onder druk zetten van regeringen en te dreigen dat hij er vandoor gaat met z'n maatschappij indien hij z'n zin niet krijgt (zelfs als dit tegen de Belgische wetgeving ingaat). Onder het mom van werkgelegenheid creeëren in een sociaal-economisch zwakke regio (streek Charleroi) loopt de Waalse regering uiteraard als een loopse hond achter Ryanair aan.

Zelf moet ik geregeld gebruik maken van het vliegtuig en ik heb me een aantal keren door deze Ierse bandieten laten vangen / misleiden, maar nu is het gedaan. Op de keper beschouwd heb ik met die maatschappij al zowat alles meegemaakt, ze komen echter ook overal mee weg. Het zich onbereikbaar stellen in geval van poging tot 'contactopname', frauderen met bagageweegschalen aan incheckbalies, tickets (onterecht) weigeren terug te betalen of met veel uitstel, goedkope vluchten duur maken door absurde extra's die je verplicht bent te nemen, niet eens een drankje aanbieden bij 5 uren (!) vertraging, algemeen gebrek aan de verstrekking van informatie, ... Om nog maar te zwijgen over de veiligheid en vliegvoorschriften waar deze maatschappij een loopje mee neemt, zoals blijkt uit talloze undercoverreportages en andere studies.

Ik voorspel dat we de komende dagen vele verhalen zullen vernemen van wantoestanden t.o.v. de passagiers van deze low budget maatschappijen die de gevolgen van deze aswolk niet goed kunnen of willen omkaderen en vele mensen aan hun lot zullen overlaten. De ware aard van deze 'cowboys' zal eens naar boven komen. Het is overigens een illusie dat men vele goedkoper vliegt met dergelijke low budget toestanden. Als je tijdig en met algemene promoties reserveert ben je soms zelf nog goedkoper af met economy seats bij de traditionele luchtvaartmaatschappijen. Low budgetters maken er een sport van je een veelvoud voor je tickets te laten betalen t.o.v. de geafficheerde prijzen. Een verstenging van de Europese richtlijnen heeft hier weinig aan veranderd. Bovendien kom je vaak terecht op excentrische en belachelijk kleine luchthavens met weinig infrastructuur, waarna het nog uren pendelen is naar de beoogde plaats van bestemming. Ik heb het gehad met deze oplichters, geef mij maar de vertrouwde, traditionele en nationale luchtvaartmaatschappijen, die zijn tenminste eerlijk en zeker veiliger. De komende dagen zullen vele mensen het 'low budget' vliegen afzweren !

kelt 18 april 2010 20:17

tsja....

Het zal menige ryanair-vluchteling pijn doen te weten,of mss later te vernemen, hoe de passagiers van de andere maatschappijen reeds bijna thuis zijn per bus.

Maar geef toe.....een vulkaanuitbarsting verstoort het Europese Luchtverkeer....dit is beslist niet in te plannen in het genadeloze "low-cost" en maximum-subsidiemodel van Ryanair...
Als deze crisis voorbij is zal hij waarschijnlijk de uitbaters van Charleroi dwingen om er zich op te voorzien om gestrande Ryaniar-passagiers geheel gratis met bussen van de TEC te gaan halen..waar ze ook zitten :roll:

From_Vlaanderen 18 april 2010 22:21

Man, voor de prijzen dat ge bij ryanair vliegt moet ge niet veel verwachten. Zo simpel is dat. Om dat te klagen zou gewoon ongelofelijk kortzichtig zijn.

freespirit 19 april 2010 00:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 4699347)
tsja....

Het zal menige ryanair-vluchteling pijn doen te weten,of mss later te vernemen, hoe de passagiers van de andere maatschappijen reeds bijna thuis zijn per bus.

Maar geef toe.....een vulkaanuitbarsting verstoort het Europese Luchtverkeer....dit is beslist niet in te plannen in het genadeloze "low-cost" en maximum-subsidiemodel van Ryanair...
Als deze crisis voorbij is zal hij waarschijnlijk de uitbaters van Charleroi dwingen om er zich op te voorzien om gestrande Ryaniar-passagiers geheel gratis met bussen van de TEC te gaan halen..waar ze ook zitten :roll:

Om aan te tonen hoe machtig O'Leary is (Ryanair CEO): een aantal jaren geleden slaagde hij er zelfs in een 'heilige' staking van het personeel op Charleroi Airport te laten breken door de Waalse 'Rode' Overheid. Dat zegt volgens mij genoeg over zijn impact. Hij heeft in alle geval meer te zeggen in Europa dan Haiku-mossel Van Rompuy.

freespirit 19 april 2010 00:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door From_Vlaanderen (Bericht 4699632)
Man, voor de prijzen dat ge bij ryanair vliegt moet ge niet veel verwachten. Zo simpel is dat. Om dat te klagen zou gewoon ongelofelijk kortzichtig zijn.

Voila, zo redeneren die van Ryanair dus ook: 'jullie hebben geen recht om te klagen, want jullie betalen weinig'. Dat laatste is overigens een illusie, want vaak vlieg je met de 'klassieke' luchtvaartmaatschappijen goedkoper (de bagage mag tenminste zonder toeslag mee) en bovendien ook veel centraler op luchthavens die naam waardig.

Alsof een 'goedkoop' iets aanbieden de maatschappijen rechtvaardigt om zelfs een minimale dienstverlening niet na te komen! Naar analogie met deze redenering: zou een huisbaas er dan ook mee wegkomen als hij weliswaar naar zijn normen goedkoop verhuurt, maar wel de bewoners met een lekkend dak en gevaarlijke gaskachel achterlaat?

Herr Flick 19 april 2010 07:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door From_Vlaanderen (Bericht 4699632)
Man, voor de prijzen dat ge bij ryanair vliegt moet ge niet veel verwachten. Zo simpel is dat. Om dat te klagen zou gewoon ongelofelijk kortzichtig zijn.

Dat is inderdaad zo, maar sommige mensen willen nu eenmaal bedrogen worden...

Mijn kennis die vastzat in Milaan was met Ryan Air, ... ik wist al voor hem (door hun boekingssysteem te checken) dat hij minstens tot woensdag ging vastzitten, ... op vrijdamiddag stond hun laatavondvlucht vanop Bergamo nog altijd open om te boeken, dit terwijl ik al wist dat het luchtruim in den belziek gesloten was tot zaterdag morgen 10 uur.

(alle vluchten tot woensdag zaten toen al volgeboekt. )

Charleroi - Bergamo is een heel populaire verbinding, je zou dus ook kunnen verwachten dat zelf Ryan air slim genoeg is om te zeggen, " we gaan rap een paar bussen inleggen, dan krijgen we toch al een deel reizigers weg en heeft dat een gunstig effect op de backlog die we achteraf op ons boekingssysteem krijgen... "

Nee nee, die gasten redeneren anders, ... die redeneren, ... dat de meeste die 4 dagen moeten wachten en dus hotelkosten etc... moeten betalen desnoods wel naar huis liften , de trein nemen, een trucker betalen of met een containerschip meeliften... kosten voor hun 0 ze waren ook de eerste om direct het hele weekend te anulleren.

Heel simpel je kan al je persooneel naar huis sturen en voor de klant is het ook duidelijk, er is niks dus moet je ook niks komen vragen.

Herr Flick 19 april 2010 07:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 4699806)
Voila, zo redeneren die van Ryanair dus ook: 'jullie hebben geen recht om te klagen, want jullie betalen weinig'. Dat laatste is overigens een illusie, want vaak vlieg je met de 'klassieke' luchtvaartmaatschappijen goedkoper (de bagage mag tenminste zonder toeslag mee) en bovendien ook veel centraler op luchthavens die naam waardig.

Alsof een 'goedkoop' iets aanbieden de maatschappijen rechtvaardigt om zelfs een minimale dienstverlening niet na te komen! Naar analogie met deze redenering: zou een huisbaas er dan ook mee wegkomen als hij weliswaar naar zijn normen goedkoop verhuurt, maar wel de bewoners met een lekkend dak en gevaarlijke gaskachel achterlaat?

Freespirit als je een ticket koopt bij een "normale maatschappij" en je betaald daar 250 euro, dan moet je als klant maar slim genoeg zijn om te beseffen dat naar diezelfde bestemming, ... (verschoning vliegplein binnen een straal van 100 km van die bestemming) vliegen voor de helft van die prijs of zelf nog minder, er iets aan de hand moet zijn, ...

Dat iets aan de hand vertaald zich in :

Geen genummerde stoelen dus race naar het vliegtuig (garandeert dat iedereen daar op tijd is... )

Geen bagage, en als je toch bagage wil meepakken, ... spet maar af.

Geen drankje of snack op de vlieger, (nu ja, je kan zonder en sommige serieuze maatschappijen doen dit ook niet meer. ) Spet maar weer af als je dat wel wil.

Nu moet je ook al betalen om naar de WC te gaan. (achtereen installeren ze daar nog nen bascuul dat ge per gewicht kunt betalen. )

De afstand tussen vliegtuigstoelen kan varierend ingesteld worden, laatst zat ik heel comfortabel in een Allitalia, (ik schrok er echt van... ) SN is ook redelijk. maar ik heb al gehad dat mijn knieen in mijne nek staken,... als je ne smurf bent is dat niet erg, ... maar grotere mensen ...

En alsof ze u dan nog niet genoeg bij uw kloten hebben, komt ge op de miezerigste luchthavens ter wereld toe, ... in the middle of nowhere, ...

vlijmscherp 19 april 2010 07:31

ryanair is daar heel duidelijk in, ze zeggen op voorhand al dat ze je laten vallen als er iets gebeurd. achteraf klagen is dus gewoon dom.

freespirit 19 april 2010 07:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 4699909)
Freespirit als je een ticket koopt bij een "normale maatschappij" en je betaald daar 250 euro, dan moet je als klant maar slim genoeg zijn om te beseffen dat naar diezelfde bestemming, ... (verschoning vliegplein binnen een straal van 100 km van die bestemming) vliegen voor de helft van die prijs of zelf nog minder, er iets aan de hand moet zijn, ...

Beter zoeken op internet, Herr Flick ! Ik vlieg naar Barcelona, Athene, Newcastle, enz. voor een goede 100 euro heen en terug met de 'serieuze' luchtvaartmaatschappijen. Dat je met een B Light ticket van Brussels Airlines dan ook geen maaltijd op de vlieger krijgt, vind ik niet meer dan logisch. Maar ze behandelen je tenminste meestal als 'normale' klant, niet als een stuk vee dat ze met enige goedwil willen inschepen. En als je toch reclamaties hebt, kom je terecht op een degelijke klantendienst die je gerieven au sérieux neemt. Bij Ryanair kom je bij de 'klachtendienst' terecht in één of ander Indisch low budget call center met dito 'Engels', vervolgens ben je aangewezen op een schimmig faxnummer van Ierland. Mailverkeer is bij Ryanair al helemaal onbestaande (tenzij om promotie te voeren of om tickets uit te geven).

Het voorgaande allemaal buiten beschouwing gelaten, vraag ik me af of een vliegmaatschappij zich blijkbaar alles mag permitteren onder het mom van goedkope vluchten aan te bieden (wat dus bij nader order vaak niet zo is). Waar blijven de heren en dames van de Europese instanties die er normaliter als de kippen bijzijn om overdreven veel regeltjes op te leggen? Wat zit er achter dat cowboyfirma's als Ryanair nog steeds gebruik mogen maken van het Europese luchtruim en in vele landen (onrechtstreeks) nog subsidies krijgen voor de bouw of uitbreiding van excentrische luchthavens speciaal op hun maat ?

Henri1 19 april 2010 10:14

Deze vulkaan slaagt er wonderwel in de Ijslandse bankencrisis naar de achtergrond te verwijzen.

Het gaat blijkbaar goed met IJsland.

Anna List 19 april 2010 10:15

lammeren, of toch op zijn minst achteraf ni komen mekkeren wanneer ge te gierig waart om iets deftigs te kopen.

vlijmscherp 19 april 2010 10:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 4699931)
Beter zoeken op internet, Herr Flick ! Ik vlieg naar Barcelona, Athene, Newcastle, enz. voor een goede 100 euro heen en terug met de 'serieuze' luchtvaartmaatschappijen. Dat je met een B Light ticket van Brussels Airlines dan ook geen maaltijd op de vlieger krijgt, vind ik niet meer dan logisch. Maar ze behandelen je tenminste meestal als 'normale' klant, niet als een stuk vee dat ze met enige goedwil willen inschepen. En als je toch reclamaties hebt, kom je terecht op een degelijke klantendienst die je gerieven au sérieux neemt. Bij Ryanair kom je bij de 'klachtendienst' terecht in één of ander Indisch low budget call center met dito 'Engels', vervolgens ben je aangewezen op een schimmig faxnummer van Ierland. Mailverkeer is bij Ryanair al helemaal onbestaande (tenzij om promotie te voeren of om tickets uit te geven).

Het voorgaande allemaal buiten beschouwing gelaten, vraag ik me af of een vliegmaatschappij zich blijkbaar alles mag permitteren onder het mom van goedkope vluchten aan te bieden (wat dus bij nader order vaak niet zo is). Waar blijven de heren en dames van de Europese instanties die er normaliter als de kippen bijzijn om overdreven veel regeltjes op te leggen? Wat zit er achter dat cowboyfirma's als Ryanair nog steeds gebruik mogen maken van het Europese luchtruim en in vele landen (onrechtstreeks) nog subsidies krijgen voor de bouw of uitbreiding van excentrische luchthavens speciaal op hun maat ?

alles voor de vrije markt hé.

TomB 19 april 2010 23:38

Die bedrijven kunnen daar toch ook niets aan doen dat er ergens een berg ontploft? Ik vind dat ge al blij moogt zijn dat ge geen toeslag moet betalen om een paar dagen later naar huis te vliegen wanneer de vraag enorm hoog is.

freespirit 20 april 2010 15:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 4700105)
lammeren, of toch op zijn minst achteraf ni komen mekkeren wanneer ge te gierig waart om iets deftigs te kopen.

Dus als ge in den Aldi goedkoop voedsel koopt, mag je vergiftigd worden en heb je geen recht te reclameren, omdat je weinig geld hebt uitgegeven? Vreemde redenering. Als de tickets dan ook nog in realiteit bijna gratis waren dan zou dat de pijn toch al een beetje verzachten.

freespirit 20 april 2010 15:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TomB (Bericht 4701785)
Die bedrijven kunnen daar toch ook niets aan doen dat er ergens een berg ontploft? Ik vind dat ge al blij moogt zijn dat ge geen toeslag moet betalen om een paar dagen later naar huis te vliegen wanneer de vraag enorm hoog is.

Ryanair is inderdaad niet verantwoordelijk voor de vulkaanuitbarsting. Zo ver reikt zelfs de macht van O'Leary niet. Maar men kan daar als maatschappij wel op een meer klantvriendelijke manier mee omgaan. En meer moeite doen alternatieven te zoeken om de mensen thuis te brengen. Zoals bijvoorbeeld bussen charteren en de vakantiegangers naar huis brengen. Als de 'klassieke' maatschappijen dit kunnen, waarom de low cost misluksels dan ook niet? Ryanair vliegt praktisch alleen op Europa, dus mensen over de weg of per boot (vanuit het VK) thuis krijgen zou toch niet zo omslachtig moeten zijn. Uiteraard kan Ryanair het lijden van de gewone klanten gestolen worden.

Herr Flick 20 april 2010 15:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 4699931)
Beter zoeken op internet, Herr Flick ! Ik vlieg naar Barcelona, Athene, Newcastle, enz. voor een goede 100 euro heen en terug met de 'serieuze' luchtvaartmaatschappijen. Dat je met een B Light ticket van Brussels Airlines dan ook geen maaltijd op de vlieger krijgt, vind ik niet meer dan logisch. Maar ze behandelen je tenminste meestal als 'normale' klant, niet als een stuk vee dat ze met enige goedwil willen inschepen. En als je toch reclamaties hebt, kom je terecht op een degelijke klantendienst die je gerieven au sérieux neemt. Bij Ryanair kom je bij de 'klachtendienst' terecht in één of ander Indisch low budget call center met dito 'Engels', vervolgens ben je aangewezen op een schimmig faxnummer van Ierland. Mailverkeer is bij Ryanair al helemaal onbestaande (tenzij om promotie te voeren of om tickets uit te geven).

Het voorgaande allemaal buiten beschouwing gelaten, vraag ik me af of een vliegmaatschappij zich blijkbaar alles mag permitteren onder het mom van goedkope vluchten aan te bieden (wat dus bij nader order vaak niet zo is). Waar blijven de heren en dames van de Europese instanties die er normaliter als de kippen bijzijn om overdreven veel regeltjes op te leggen? Wat zit er achter dat cowboyfirma's als Ryanair nog steeds gebruik mogen maken van het Europese luchtruim en in vele landen (onrechtstreeks) nog subsidies krijgen voor de bouw of uitbreiding van excentrische luchthavens speciaal op hun maat ?

t kan goedkoper ja, de prijs was louter indicatief, ;-) hangt veel af van de lokale taxen en handeling kosten he.

Herr Flick 20 april 2010 15:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TomB (Bericht 4701785)
Die bedrijven kunnen daar toch ook niets aan doen dat er ergens een berg ontploft? Ik vind dat ge al blij moogt zijn dat ge geen toeslag moet betalen om een paar dagen later naar huis te vliegen wanneer de vraag enorm hoog is.

Ja die kosten lappen ze wel in die hun nek die nu ergens dringend naar toe moeten, maakt u geen zorgen...


Zelf bij de internationale treinen zijn er nu enkel nog eerste klas zitjes vrij, ... nu worden die bij ons toch terug betaald, maar als ge als particulier nu dringend moet reizen zijt ge serieus gesjareld...

Herr Flick 20 april 2010 15:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 4703061)
Dus als ge in den Aldi goedkoop voedsel koopt, mag je vergiftigd worden en heb je geen recht te reclameren, omdat je weinig geld hebt uitgegeven? Vreemde redenering. Als de tickets dan ook nog in realiteit bijna gratis waren dan zou dat de pijn toch al een beetje verzachten.

Ge wordt niet vergiftigd ge koopt gewoon mindere kwaliteit en mindere service.

vergelijk het met een fles Coca Cola en een fles River cola, ge gaat daar niet van dood vallen, het trekt alleen op geen kloten.

Cdude 20 april 2010 16:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 4703085)
Ge wordt niet vergiftigd ge koopt gewoon mindere kwaliteit en mindere service.

vergelijk het met een fles Coca Cola en een fles River cola, ge gaat daar niet van dood vallen, het trekt alleen op geen kloten.

Beide trekken op geen klote. Je bent geconditioneerd aan Coca Cola.
Je zou er trouwens van verschieten hoe weinig A merken soms van hun Aldi tegenhangers verschillen.
Behalve in prijs uiteraard want de reclame moet betaald worden.
Vooral in bereide vleeswaren is het huilen met de pet op.

Zie ook recente berichtgeving over antibiotica in kippekwekerijen

Tavek 20 april 2010 20:08

Ik vlieg niet low cost voort werk. Veto. Ook al doet al de rest het wel wil ik mijn deftige airliner.

Mensen die nu met singapore airlines vastzitten zullen het geweten hebben. Iedere dag een brief met update, deftige hotels, betaald door airliner, en informatie a la volonte !

Ryan Air laat u gewoon vallen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be