![]() |
Voorschriften met betrekking tot de eerstelingen.
Ik was gisterenavond nog eens door mijn bijbel aan het bladeren toen mijn oog viel op een passage die ik niet goed begreep.
Meer bepaald Exodus: hoofdstuk 22, vers 28-29. Uw eerstgeboren zonen moet ge Mij afstaan. Dit geldt ook voor uw runderen en uw kleinvee. De eerstgeborene mag zeven dagen bij zijn moeder blijven, op de achtste dag moet ge hem aan Mij afstaan. Ik vermoed dat het iets te maken heeft met het doden van de eerstgeboren Egyptische kinderen, als straf voor Farao's weigering om het uitverkoren volk op bedevaart te laten gaan. Ik vraag me af wat er met dit gebod concreet werd bedoeld. |
Het klinkt alvast weinig intelligent. Het zal waarschijnlijk uit een dom boekje komen dat geen lezers heeft. ( ahum )
|
Mag ik de iconoclasten vriendelijk verzoeken om elders tegen het lijk van hun dode God te gaan schoppen?
Alvast bedankt. |
Citaat:
In elk geval, je weet wat je te doen staat. Na 8 dagen , met zijn kop richting Mekka .....*SLICE HIM OPEN* Citaat:
|
Citaat:
Misschien is Atheist een betere beschrijving? |
Eerstelingen zijn volgens mijn grootva een bepaalde oogst patatten.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
De achtste dag (de dag na de 7e) zou eveneens kunnen refereren naar de vernieuwing van het verbond met God. Als ik mij niet vergis, gebeurt tevens de besnijdenis op die dag. |
Citaat:
http://niv.scripturetext.com/exodus/22.htm Hier gaat het om wetten en gebruiken rond bezit etc... Zou het niet eerder met de doop te makken hebben, ... 7 dagen bij Ma blijven en daarna gedoopt worden ? ik denk dat je het in dat licht kunt zien. ? |
Citaat:
|
Citaat:
Waar Abraham behandeld wordt, wordt overigens expliciet door god verboden zijn zoon te offeren... |
Citaat:
Zoals Herr Flick al aanhaalde werd dit expliciet verboden door Jahwe. Daar komt nog eens bij dat offers aan Jahwe steeds onderhevig zijn aan zeer uitvoerig beschreven regels. Ik zou denken dat het in dit geval niet anders is. Anders zou het offer weleens ongeldig kunnen zijn. |
Citaat:
Dat lijkt op het eerste zicht een zeer plausibele verklaring, bedankt daarvoor. Heb je toevallig weet van een bron die dit kan bevestigen? |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Wat dat terugkopen in de praktijk betekent kan je hier lezen: Pidyon_haben. Dus eigenlijk behoorde de eerstgeborene toe aan de clerus, maar je kon dat afkopen. Niet alle eerstgeborenen werden priester! In het geval van de eerstgeborene mannelijke nakomeling van reine dieren kon je ze natuurlijk ook letterlijk offeren, maar voor onreine dieren moest je het afkopen, of vervangen door het offer van een rein dier. |
Citaat:
Offeren, afkopen, hel en verdoemenis, ... Alleen de priesters werden er beter van uiteraard. |
Citaat:
Raar volkje;-) Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:42. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be