![]() |
Milieu profiteert van vliegverbod
Het milieu is een van de weinige partijen die profiteren van het vliegverbod in grote delen van het Europese luchtruim. Dat de vliegtuigen al enkele dagen aan de grond staan, is een positief effect. Daar staat echter tegenover dat de vulkaanuitbarsting die het allemaal veroorzaakt, weer niet zo best is voor de natuur.
Door het vliegverbod is per dag tussen de 200 en 400 kiloton (1 miljoen kilogram) minder koolstofdioxide uitgestoten. Om 400 kiloton CO2 te compenseren is 56.000 hectare bos nodig. "Maar de vulkaan op IJsland stoot ook nog CO2 uit", nuanceert een woordvoerster van het Planbureau voor de Leefomgeving de positieve geluiden. De vulkaan spuwt dagelijks tussen de 10 en 20 kiloton aan broeikasgassen uit. Ook moeten alle mensen die niet met het vliegtuig kunnen reizen een bus, trein of huurauto nemen om op de plaats van bestemming te komen. Deze voertuigen stoten ook gassen uit, alleen ligt deze emissie veel lager. De vulkaan van de Eyjafjallajökull (Eilandbergengletsjer) op IJsland stoot dagelijks 150.000 �* 300.000 ton kooldioxide uit. Dat komt overeen met de uitstoot van een kleine of middelgrote Europese economie. Het langdurige vliegverbod is daarnaast een zegen voor trekvogels. Vooral trekvogels op grote hoogte lopen nu geen gevaar om tegen een vliegtuig te pletter te vliegen. Op dit moment zijn honderdduizenden trekvogels op weg naar hun broedgebieden en sommige soorten kunnen hoogten tot 9000 meter bereiken. |
1. Rekening houdend met de volledige infrastructuur (én onderhoud) :
Vliegen beter voor het milieu dan de trein Geplaatst op: maandag 8 juni 2009 Door: Gerard Driehuis Categorie: Wetenschap Bron: Newscientist IJveraars voor het milieu hebben iedere waarheid in pacht. Bijvoorbeeld of het beter is de bus te nemen of een BMW-SUV. Toch zien ze veel over het hoofd. Om maar eens iets simpels te noemen: hoeveel mensen zitten er in die bus. Als dat er maar een paar zijn (zoals bij veel bussen buiten het spitsuur het geval is) dan hadden die paar passagiers beter in een SUV kunnen reizen. De New Scientist schrijft over een studie waarin 11 verschillende manieren van transport grondig met elkaar zijn vergeleken. Dus niet alleen de vervuiling van de uitlaat is in de berekening meegenomen, maar ook de vervuiling die anderszins met die manier van transport is verbonden. Voor het rijden in een trein is bijvoorbeeld het aanleggen van een spoorwegnet nodig. Die extra vervuiling maakt dat vliegen er relatief goed van af komt: anders dan bij auto's, bussen en treinen is er amper infrastructuur nodig om te kunnen vliegen. Auto's blijven ook bij deze veel preciezere wijze van berekening de vuilste wijze van transport, behalve in het genoemde voorbeeld. Maar lange afstand treinen komen er helemaal niet zo goed van af. In veel gevallen is het milieuvriendelijker om te vliegen. De onderzoekers raden regeringen aan eerst goed te rekenen alvorens uit milieumotieven spoorwegen worden aangelegd. voor Bron: Newscientist* * http://www.newscientist.com/article/...han-plane.html -- - -- - -- - -- 2. Zonder rekening te houden met infrastructuur, en specifiek Amsterdam - London : http://www.volkskrant.nl/archief_gra...ms_van_de_auto Citaat:
|
De éérste reactie zit er al knal op
Citaat:
|
Citaat:
|
De auto heeft altijd één punt voor.
Hij brengt u van uw huis tot uw bestemming. Behoudens die ene uitzondering moet ge met het openbaar vervoer verschillende vervoermiddelen combineren. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
... omdat er meer verwarmd moet worden... |
Minder vliegen,is wel degelijk aangewezen.
|
Citaat:
- Dekentje? Thermisch ondergoed? |
Ijsland emissierechten laten betalen?:lol:
|
Citaat:
|
Citaat:
Niet mijn plantjes, de plantjes van de boeren hier wat betekent dat groenten, o.a. de patatten, en dus de fritten duurder zullen worden. Nee, houtkachel en electriciteit komende van steenkoolcentrales. Blijkbaar snap jij het niet goed. Ik zal het zo simpel mogelijk proberen uit te leggen: Vulkaan=>as/stof die zonlicht afschermen => minder zonlicht => afkoeling => meer energieverbruik => meer broeikasgassen Vulkaan=>meer broeikasgassen Geen vliegtuigen=>minder broeikasgassen. Uitgaande van de veronderstelling dat broeikasgassen de voornaamste oorzaak zijn van de opwarming, en uitgaande van de veronderstelling dat er genoeg as en stof in de lucht zit om het zonlicht te verminderen en aldus de temperatuur te doen dalen, waardoor er meer gestookt zal worden voor verwarming, denk ik dat al bij al, dat die vulkaanuitbarsting slecht is voor het milieu en de opwarming zal bevorderen op langere termijn. En vergeet niet die arme zeehondjes en lieve ijsbeertjes die voor de rest van hun leven getraumatiseerd zullen zijn en slachtofferhulp nodig hebben. Maar dat zijn slechts veronderstellingen en ongetwijfeld zal iemand alle gegevens in een computermodel stoppen om tot de conclusie te komen dat binnen 50 jaar de oceanen zullen leegkoken terwijl iemand anders, met hetzelfde computermodel, zal voorspellen dat binnen 50 jaar Europa onder een dikke ijslaag zal verdwenen zijn. |
Citaat:
|
Citaat:
Conclusie : de prijs van de fritten staat enkel in verband met de aardappel als deze duurder wordt.:evil: (gelukkig maak ik al jaren m'n fritten zelf...5 min, véél lekkerder. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:48. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be