Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   LDD, VB en N-VA stemmen tégen splitsing BHV??? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=137768)

Renesse 23 april 2010 14:20

LDD, VB en N-VA stemmen tégen splitsing BHV???

Wat zou dat geven?

Stel dat BHV in de Kamer wordt behandeld... Logischerwijze zullen deze drie partijen vóór de splitsing stemmen, het is immers, toch van twee van hen, hun core business... Maar als ze dat nu eens niet doen?

De splitsing van BHV maakt dat de volgende verkiezingen geldig zijn. Het niet-splitsen betekent dat elke wet gestemd door het illegaal verkozen parlement naast zich neer gelegd kan worden en elke beslissing van een illegale regering kan aangevochten worden. Dat betekent een immense politieke instabiliteit van België en misschien het einde ervan. En is dat niet de bedoeling van deze drie partijen? Ik kan moeilijk aannemen dat partijen die het einde van België willen België helpen legitimeren...

Ik begrijp dat het symbolisch echt niet kan, maar ik vraag het me af...

VerenigdeNederlanden 23 april 2010 14:39

nouja jean marie is niet perse tegen belgie he, hij is meer van met belgie als het kan zonder als het moet. dus ik zou ldd niet gelijk als een gehele onafhankelijks partij weg zetten.

en om concreter op u stelling in te gaan:
hoe ga je dan zorgen dat de regering illegaal wordt verklaard ? lijkt mij lastig, en daarnaast als er voor splitsing wordt gestemd zullen de franstaligen ook een bom onder belgie leggen want zij zullen geen regering willen vormen zonder extra toegaven van de vlamingen en dus weer een crisis.

Hendrik de Stoute 23 april 2010 17:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Renesse (Bericht 4709446)
Stel dat BHV in de Kamer wordt behandeld... Logischerwijze zullen deze drie partijen vóór de splitsing stemmen, het is immers, toch van twee van hen, hun core business... Maar als ze dat nu eens niet doen? (...)

Waarom focus je je op die 3 partijen ? Alle Vlaamse partijen zijn voor de splitsing van BHV, inclusief Groen!. In Vlaanderen is er unanimiteit over deze kwestie, van rechts tot links.

Renesse 23 april 2010 22:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door VerenigdeNederlanden (Bericht 4709495)
nouja jean marie is niet perse tegen belgie he, hij is meer van met belgie als het kan zonder als het moet.

Jazeker, en iedereen meent hier wat hij zegt, dat is het leuke van België.

Renesse 24 april 2010 12:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute (Bericht 4709933)
Waarom focus je je op die 3 partijen ? Alle Vlaamse partijen zijn voor de splitsing van BHV, inclusief Groen!. In Vlaanderen is er unanimiteit over deze kwestie, van rechts tot links.

Omdat dit V-partijen zijn... Iedereen wil de splitsing van BHV, maar enkel deze V-partijen willen Belgie weg... Voor de rest nog eens herlezen, want ik denk dat je het niet goed begrepen hebt.

Jaani_Dushman 24 april 2010 17:37

Citaat:

Wat zou dat geven?

Stel dat BHV in de Kamer wordt behandeld... Logischerwijze zullen deze drie partijen vóór de splitsing stemmen, het is immers, toch van twee van hen, hun core business... Maar als ze dat nu eens niet doen?

De splitsing van BHV maakt dat de volgende verkiezingen geldig zijn. Het niet-splitsen betekent dat elke wet gestemd door het illegaal verkozen parlement naast zich neer gelegd kan worden en elke beslissing van een illegale regering kan aangevochten worden. Dat betekent een immense politieke instabiliteit van België en misschien het einde ervan. En is dat niet de bedoeling van deze drie partijen? Ik kan moeilijk aannemen dat partijen die het einde van België willen België helpen legitimeren...

Leuke gedachtengang. Eén probleem: in België trekt men er zich geen moer van aan of die verkiezing nu grondwettelijk of ongrondwettelijk verlopen is. De laatste Europese verkiezingen waren ook ongrondwettelijk, aangezien Halle-Vilvoorde zowel tot het Nederlandstalige als Franstalige kiescollege behoorde. Hebben deze illegale verkiezingen tot immense politieke istabiliteit geleid? Niet meer dan anders...

C uit W 24 april 2010 17:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 4711409)
Leuke gedachtengang. Eén probleem: in België trekt men er zich geen moer van aan of die verkiezing nu grondwettelijk of ongrondwettelijk verlopen is. De laatste Europese verkiezingen waren ook ongrondwettelijk, aangezien Halle-Vilvoorde zowel tot het Nederlandstalige als Franstalige kiescollege behoorde. Hebben deze illegale verkiezingen tot immense politieke istabiliteit geleid? Niet meer dan anders...

Is niemand dit gaan aanvechten ergens?

Ernst Niessen 24 april 2010 17:51

Als - en ik herhaal nadrukkelijk: áls LDD, VB, N-VA (en misschien ook VLD) onverhoopt tégen de splitsing van BHV stemmen, dan graven zij hun electorale graf. Dan nemen de Vlamingen het recht in eigen hand in de vorm van een demonstratie waarbij de manifestatie in Vilvoorde verbleekt. De volkswoede is dan grenzeloos geworden.

Jaani_Dushman 24 april 2010 18:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C uit W (Bericht 4711415)
Is niemand dit gaan aanvechten ergens?

http://dilbeek.vlaamsbelanghallevilv...?p=2_2_1&n=503

De bevoegde commissie bestond uit 2 Vlamingen en 5 Franstaligen. De verkiezingen werden dan ook met 5 stemmen tegen 2 goedgekeurd. Belgische democratie. :|

Shadowke 24 april 2010 18:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 4711446)

De bevoegde commissie bestond uit 2 Vlamingen en 5 Franstaligen. De verkiezingen werden dan ook met 5 stemmen tegen 2 goedgekeurd. Belgische democratie. :|

2!

Ernst Niessen 24 april 2010 18:38

Citaat:

:silly: Het Belgische systeem in optima forma ...

Renesse 26 april 2010 11:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 4711409)

Dit is natuurlijk een terechte opmerking.

Anna List 26 april 2010 11:04

Citaat:

Wat zou dat geven?

N-VA en LDD zijn geen separatisten.

vraag het BdW maar ...
en ook voor JMDD is het nog altijd 'mét B als het enigszins kan' ...

Anna List 26 april 2010 11:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen (Bericht 4711424)
Als - en ik herhaal nadrukkelijk: áls LDD, VB, N-VA (en misschien ook VLD) onverhoopt tégen de splitsing van BHV stemmen, dan graven zij hun electorale graf. Dan nemen de Vlamingen het recht in eigen hand in de vorm van een demonstratie waarbij de manifestatie in Vilvoorde verbleekt. De volkswoede is dan grenzeloos geworden.

als de VRT en VTM toevallig samen staken mss, maar toch niet zolang ze 'thuis' en 'familie' uitzenden hoor.

Zwartengeel 26 april 2010 11:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute (Bericht 4709933)

Het verschil is dat bijvoorbeeld Groen! geen probleem heeft met een 'onderhandelde oplossing', dus dat de splitsing van BHV en de naleving van de grondwet volgens hen Vlaanderen wat mag kosten.

toccata 26 april 2010 11:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 4714102)
Het verschil is dat bijvoorbeeld Groen! geen probleem heeft met een 'onderhandelde oplossing', dus dat de splitsing van BHV en de naleving van de grondwet volgens hen Vlaanderen wat mag kosten.

En terecht

Renesse 26 april 2010 12:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 4714086)
N-VA en LDD zijn geen separatisten.

:sleeping:

Anna List 26 april 2010 12:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Renesse (Bericht 4714201)
:sleeping:

gelukkig knipte je er de tekst van JMDD "met belgie als het kan" en BdW"wij zijn geen separatisten" af ...

anders zou uw icoontje wel bijzonder belachelijk geweest zijn als reactie ... :roll:

C uit W 26 april 2010 12:40

Citaat:

Men kon toch makkelijk naar het Europees hof stappen, niet?

Renesse 26 april 2010 12:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 4714207)
gelukkig knipte je er de tekst van JMDD "met belgie als het kan" en BdW"wij zijn geen separatisten" af ...

anders zou uw icoontje wel bijzonder belachelijk geweest zijn als reactie ... :roll:

Kijk, ik begrijp dat je gefrustreerd reageert omdat ik daar niet op inga, maar die discussie is al -tig maal gevoerd en ik heb daar mijn conclusies uitgetrokken.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be