Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Hoofddoekjes op school - vervolg. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=137819)

andev 24 april 2010 16:04

Hoofddoekjes op school - vervolg.

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20100424_026

Citaat:

BRUSSEL - Een honderdtal mensen heeft zaterdagvoormiddag betoogd aan de Brusselse Beurs om een verbod te eisen op alle religieuze symbolen in het officieel onderwijs. De manifestatie ging uit van de verenigingen 'Ni putes, ni soumises', 'Karima insoumise et dévoilée' en het 'Réseau d'Action Pour la Promotion d'Etat Laïque'. Volgens de betogers moeten alle religieuze symbolen in het officieel onderwijs verboden worden omdat die de gelijkheid van de leerlingen en de laïciteit van het onderwijs in de weg staan.
De betoging kwam er omdat de gemoederen in het Franstalig onderwijs verhit geraakt zijn nadat een lerares gesluierd voor de klas was verschenen. De verenigingen willen dat het schooljaar 2010 in alle rust kan beginnen en eisen daarom snel een wetgevend initiatief van de minister van Onderwijs van de Franstalige Gemeenschap.

'De neutraliteit van het officieel onderwijs valt niet te rijmen met leraars die openlijk tekenen van hun geloofsovertuiging dragen', zegt een manifestante. 'De school mag geen slagveld worden van religieuze overtuigingen.'

Waarom "vervolg"? Misschien omdat onze islam-missionarissen toch van geen ophouden weten tot ze denken dat ze hun zin gekregen hebben...
Dit artikel werpt het zoveelste licht op deze oervervelende zaak waar maar geen einde aan komt...
Diegenen die zich zogezegd bijven afvragen "wat het nut is van een verbod op die hoofddoekjes" vinden hier wellicht een antwoord?
Ik voeg er meteen aan toe dat ik me daar niet de minste illusies over maak: zolang ze niet al hun grilletjes en willetjes krijgen zullen deze lieden daar verder over bezig zijn... maar dat kan en mag geen reden zijn om er aan toe te geven!
Het zou ons trouwens geen halve stap verder brengen want zo goed als zeker beginnen ze dan meteen over iets anders waar wij ons maar moeten aan aanpassen... tot aan de islamstaat.

Wisord 24 april 2010 16:59

Scarabaeida 24 april 2010 17:04

Persoonlijk stoort een hoofddoek me niet, tenzij het op het lager onderwijs is. Kleine meisjes horen geen religieuze symbolen te dragen naar mijn mening. Waarom? Jonge mensen zijn zéér beïnvloedbaar en minder in staat eigen beslissingen te nemen. Zij zouden meteen zwichten onder de groepsdruk en het zou het dragen van een bepaald kledingsstuk allesbehalve vrijwillig maken.
Ook in het vroege middelbare onderwijs ben ik tegen de hoofddoek. Volgens mij is het toestaan vanaf het 3de middelbaar de gezondste beslissing of misschien pas vanaf het 5de.
In het volwassenenonderwijs heb ik uiteraard hélemaal geen bezwaar tegen vrouwen die een hoofddoek wensen te dragen.

Tejokus 24 april 2010 17:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida (Bericht 4711356)
Persoonlijk stoort een hoofddoek me niet, tenzij het op het lager onderwijs is. Kleine meisjes horen geen religieuze symbolen te dragen naar mijn mening. Waarom? Jonge mensen zijn zéér beïnvloedbaar en minder in staat eigen beslissingen te nemen. Zij zouden meteen zwichten onder de groepsdruk en het zou het dragen van een bepaald kledingsstuk allesbehalve vrijwillig maken.
Ook in het vroege middelbare onderwijs ben ik tegen de hoofddoek. Volgens mij is het toestaan vanaf het 3de middelbaar de gezondste beslissing of misschien pas vanaf het 5de.
In het volwassenenonderwijs heb ik uiteraard hélemaal geen bezwaar tegen vrouwen die een hoofddoek wensen te dragen.

De geschiedenis leert ons dat vooral dictaturen zeer gericht omgingen met de jeugd.
(kijk naar de Islam, Duitsland in jaren '30 enz. enz.)

Een democratie? Bekijk het maar eens.

Carnivore 24 april 2010 17:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wisord (Bericht 4711351)

en uw punt is?

Wisord 24 april 2010 17:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Carnivore (Bericht 4711410)
en uw punt is?

Het is een eindeloze discusie , het hoofddoekverbod is een pestwet niet meer niet minder .

Belachelijk je kan evengoed lang haar bij mannen verbieden.

Scarabaeida 24 april 2010 18:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus (Bericht 4711399)
De geschiedenis leert ons dat vooral dictaturen zeer gericht omgingen met de jeugd.
(kijk naar de Islam, Duitsland in jaren '30 enz. enz.)

Een democratie? Bekijk het maar eens.

Mijn probleem met veel moslimdenkers is hun obsessie met de 'nieuwe djahilija' of 'nieuwe onwetenheid' waarin ze menen te verkeren, en hoe zeer ze gescheiden leven van de Sjari'a die volgens hen Gods wetten uitmaken. Het leven onder feilbare 'menselijke wetten' is wat ondraagbaar is voor sommigen. De invloeden van mensen als Sayyid Qoetb, Ali Sjari'ati en Sayyid al-Mawdoedi zijn nog steeds invloedrijk en daarom gevaarlijk te noemen.
Ook een veel gebruikte truuk (waar Christenen ook wel wat van kunnen; maar laten we niet relativeren en het daarmede opeens goedkeuren/vergeven) is hun eigen geloofsysteem opstellen als 'onderdrukt', omdat het naleven van hun eigen draconische regels onmogelijk wordt gemaakt. Door dit te propageren trekken ze veel wanhopige mensen aan, of intimideren ze anderen hun ideeën te volgen.

De hoofddoek is een kledingscode, een symbool van de Islam, maar ik zie niet in hoe het hoofddoek op alle terreinen verbieden de invloed van bovenstaande radicale denkers zou kunnen veranderen.

Figy 24 april 2010 18:42

Ook ik heb er geen probleem mee dat hoofddoeken gedragen worden. Al is het om geloofsovertuiging of louter hoofddeksel, maakt niet uit. Maar wanneer een instelling (bijvoorbeeld een school) hoofddoeken niet tolereert mag dat geen drijfveer tot provocatie zijn.

Wisord 24 april 2010 18:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Figy (Bericht 4711499)
Ook ik heb er geen probleem mee dat hoofddoeken gedragen worden. Al is het om geloofsovertuiging of louter hoofddeksel, maakt niet uit. Maar wanneer een instelling (bijvoorbeeld een school) hoofddoeken niet tolereert mag dat geen drijfveer tot provocatie zijn.

Ik als vrijzinnige tolereer ook geen katholieke scholen , er moet godsdienstvrijheid zijn .

Pericles 24 april 2010 19:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wisord (Bericht 4711517)
Ik als vrijzinnige tolereer ook geen katholieke scholen , er moet godsdienstvrijheid zijn .

Niets belet de moslims moslimscholen op te richten.

Ze moeten wel de eindtermen halen. :-D

Zyklon B 24 april 2010 19:09

Ik draag een bandana wanneer ik dat wil. Dit komt er mooi niet door.

artisjok 24 april 2010 19:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door andev (Bericht 4711309)
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20100424_026

Waarom "vervolg"? Misschien omdat onze islam-missionarissen toch van geen ophouden weten tot ze denken dat ze hun zin gekregen hebben...
Dit artikel werpt het zoveelste licht op deze oervervelende zaak waar maar geen einde aan komt...
Diegenen die zich zogezegd bijven afvragen "wat het nut is van een verbod op die hoofddoekjes" vinden hier wellicht een antwoord?
Ik voeg er meteen aan toe dat ik me daar niet de minste illusies over maak: zolang ze niet al hun grilletjes en willetjes krijgen zullen deze lieden daar verder over bezig zijn... maar dat kan en mag geen reden zijn om er aan toe te geven!
Het zou ons trouwens geen halve stap verder brengen want zo goed als zeker beginnen ze dan meteen over iets anders waar wij ons maar moeten aan aanpassen... tot aan de islamstaat.

Neen; ik vind het antwoord op "wat het nut is van een verbod op die hoofddoekjes" niet.

Xenophon 24 april 2010 20:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wisord (Bericht 4711414)
Het is een eindeloze discusie , het hoofddoekverbod is een pestwet niet meer niet minder .

Belachelijk je kan evengoed lang haar bij mannen verbieden.

Pesten?

Toch maar alleen omdat we ze graag zien.

Mahalingam 24 april 2010 20:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
Het is een eindeloze discusie , het hoofddoekverbod is een pestwet niet meer niet minder .[...].
Laat ik je nu vertellen dat het heel wat meer is. Het is een vreselijk wrede wet.
De hoofddoek is nodig om later na de dood in de hemel te komen. Zonder komt men in de hel, een plek waar voortdurend grove schendingen van de mensenrechten normaal zijn.
Die hoofddoek-wet maakt dus het leven van Muzelvrouwtjes in deze streken onmogelijk. Want het alternatief: "in het eeuwige hellevuur" zullen ze niet kiezen.

born2bewild 24 april 2010 20:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wisord (Bericht 4711414)

we kunnen er maar deugd van hebben

Wisord 24 april 2010 22:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pericles (Bericht 4711526)
Niets belet de moslims moslimscholen op te richten.

Ze moeten wel de eindtermen halen. :-D

Neemt dat het probleem weg dat het katholiek onderwijs nog steeds zijn deuren sluit voor vrijziningen , onderwijs voor iedereen ? En dan gaan ze zeveren over hoofddeksels ??? Bende zeveraars eerste klas...

viaSanctus 25 april 2010 00:06

Als we nu eens niet ingingen op al deze provocaties van hersenloze rechtse idioten?

Xenophon 25 april 2010 00:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door viaSanctus (Bericht 4711887)
Als we nu eens niet ingingen op al deze provocaties van hersenloze rechtse idioten?

Als volledig links nu eens wegbleef van politics.be?

daiwa 25 april 2010 01:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 4711898)
Als volledig links nu eens wegbleef van politics.be?

:lol:

andev 25 april 2010 08:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wisord (Bericht 4711351)

Iemand met kanker tussen het rijtje van de kopvoddenshow zetten... hoe lager kunnen jullie nog vallen met jullie verrijkers-strontboel???

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be