![]() |
Graadmeter van het narcissime
Wie zie je het liefst?
Jezelf of iemand anders? Ik stel me voor dat dit soort vraagstelling goed kan dienen als een graadmeter voor het veronderstelde narcisme dat volgens veel filosofen, antropologen en cultuurcritici onze samenleving beheerst. |
@ Fox:
"Je est un autre" zegt de dichter. Ik zou daaraan toevoegen: L'autre, c'est moi. |
Deze graadmeter is zwart wit en dus onjuist zoals alles wat zwart wit en zonder
nuanceringen is Je moet jezelf graag kunnen zien maar je moet ook anderen graag zien en wie dat niet kan heeft een psychisch of emotioneel probleem Een narcist leeft alleen maar voor zichzelf en heeft de anderen nodig om hem of haar te bewonderen maar helaas creeert onze consumptiemaatschappij zelf heel wat narcisme Narcisme vergt een hele studie en kun je dus niet beoordelen aan de hand van enkele vragen Een betere vraag is : ben IK narcistisch ?? Ja of Neen !! lol |
Citaat:
Daar moet je toch eerst geen uitgebreide maatschappelijke studie voor maken? |
Ik zou mijn leven geven voor mijn kinderen. Voor niemand anders. En zo hoort het ook.
Nogal narcistisch, niet? ;-) |
Citaat:
|
Citaat:
Ik zou een ander kind best willen redden als het risico aanvaardbaar was. Bewust mijn leven afstaan aan een kind dat niet het mijne is kommt nicht in frage. |
Citaat:
|
Citaat:
zal NOOIT zijn leven voor iemand geven Ben je een moeder ???? |
Citaat:
|
Citaat:
Ik bedoelde dat het wat narcistisch kan zijn om te verkondigen dat je zo nobel bent je leven te willen geven voor iemand anders, al is het dan je kind, terwijl je wellicht nooit voor die keuze komt te staan. En toch, ik zou het doen :| |
Citaat:
(letterlijk, maar toch eer wel figuurlijk, alhoewel dat dat afhangt van het moment en van de biologie) |
Citaat:
|
Ik zie overduidelijk iemand anders het liefst.
Aan die gebrekkige mezelf moet er steeds veel te veel gewerkt worden. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik heb in suggesties voorgesteld de threadopeners gelegenheid te geven de titels van hun threads te editen net zoals je de postings kan editen, dit om fouten en onleesbaarheden te verminderen in de titels |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:35. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be