Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Donderdag stemming BHV (?) (https://forum.politics.be/showthread.php?t=137881)

Anna List 26 april 2010 12:42

Donderdag stemming BHV (?)

http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/We...ng-Kamer.dhtml

Citaat:

Patrick Dewael verklaarde dat er geen eensgezindheid bestond over de agenda van vergadering van donderdag. Een aantal partijen wilde volgens de Open Vld'er de wetsvoorstellen over de splitsing van BHV op de agenda plaatsen. Omdat de Conferentie enkel bij unanimiteit de agenda kan bepalen, betekent dit dat de agenda donderdag bij de aanvang van de plenaire vergadering zal bepaald worden. Daarvoor volstaat een eenvoudige meerderheid.

PS-fractieleider Thierry Giet erkende dat Vlamingen en Franstaligen tijdens de Conferentie als twee blokken tegenover elkaar stonden. De Vlaamse meerderheid kan de splitsingsvoorstellen donderdag op de agenda van plenaire vergadering plaatsen, erkende hij. (belga/mvdb)
woensdag komt de Conferentie van Voorzitters nog eens samen : laatste kans om B te redden ! :lol:

vlijmscherp 26 april 2010 12:48

wat er ook gebeurt, er zal donderdag geen stemming over BHV doorgaan, de Franstaligen hebben nog te veel blokkeringsmechanismes.

Alles hangt af van OVLD, wat willen die? een oplossing of toch verkiezingen?
En natuurlijk, mocht de OVLD toch willen onderhandelen, ligt de bal bij Reynders die moet bepalen of hij het FDF, die uiteraard niet wilt onderhandelen, wilt volgen of niet.

jaja, de toekomst van dit land ligt in handen van de liberalen!

Anna List 26 april 2010 13:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 4714258)
wat er ook gebeurt, er zal donderdag geen stemming over BHV doorgaan, de Franstaligen hebben nog te veel blokkeringsmechanismes.

En natuurlijk, mocht de OVLD toch willen onderhandelen, ligt de bal bij Reynders die moet bepalen of hij het FDF, die uiteraard niet wilt onderhandelen, wilt volgen of niet.

Citaat:

Omdat de Conferentie enkel bij unanimiteit de agenda kan bepalen, betekent dit dat de agenda donderdag bij de aanvang van de plenaire vergadering zal bepaald worden. Daarvoor volstaat een eenvoudige meerderheid.

donderdag stemming in de kamer.

Amon_Re 26 april 2010 13:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 4714284)

Enkel als er gene zijn vest omkeerd......

backfire 26 april 2010 13:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 4714285)

Goed gij, dat zou ongezien zijn in de Belgische politiek!

Boduo 26 april 2010 13:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 4714284)

In een normaal demokratisch land: ja.
maar...

Anna List 26 april 2010 13:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 4714285)

die vest kan er mi alleen in bestaan dat VLD en CVP voor donderdag een compromis 'slikken' ... in dat geval gaan ze het ook mogen komen uitleggen ...

ik gok op een beslissing om naar de kiezer te trekken voor donderdag.

Henri1 26 april 2010 13:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 4714294)
die vest kan er mi alleen in bestaan dat VLD en CVP voor donderdag een compromis 'slikken' ... in dat geval gaan ze het ook mogen komen uitleggen ...

ik gok op een beslissing om naar de kiezer te trekken voor donderdag.

Ik heb mijn bedenkingen.

Gok op een akkoord voor donderdag.

Anna List 26 april 2010 13:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4714295)
Ik heb mijn bedenkingen.

ik acht een stemming haalbaarder dan een akkoord

al bij al is een stemming nu geen al te slechte evacuatie van het probleem ...

Fr kunnen beweren dat ze geen mogelijkheden hadden om dit te blokkeren ... en lijden dus geen stemmenverlies aan elkaar ... en aan Vl kunnen ze geen stemmen verliezen.
Vl kunnen zich stoer op de borst kloppen, ook de klassieke partijen

dan kunnen ze nog ofwel voortregeren, ofwel naar de kiezer voor hun eigen gelijk ...

backfire 26 april 2010 13:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4714295)
Ik heb mijn bedenkingen.

en die zijn?

Citaat:

In dat geval verschuift het probleem naar de Vlaamse regering, waar de N-VA een akkoord met de huidige elementen (overdacht bevoegheid faciliteitengemeenten) nooit zal slikken.
Opgelet, ik denk we dat dit de bedoeling is. Momenteel hoeft de N-VA enkel toe te kijken en de nieuwe stemmen te tellen. In het bovenstaande scenario komen zij midden in de storm terecht. Gelukkig kan die Vlaamse regering niet vallen en kan de N-VA dan vanuit de oppositie (zowel federaal als Vlaams) met hun grootste geschut gaan schieten.

Herr Flick 26 april 2010 13:19

Place your bets, ...

Anna List 26 april 2010 13:25

Dewael heeft vorige donderdag al eens een 'virtuele staatsgreep' gepleegd door de Conferentie van voorzitters niet te laten doorgaan (zogezegd omdat dat niet gebruikelijk is wanneer Laeken initiatief neemt) ... maar dat gaat heus geen twee keer gepikt worden

het pacificatiemodel bestaat niet meer.

ze kunnen in Laeken nog kiezen tussen confederalisme ... of niks meer samen.

Bad Attila 26 april 2010 13:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door backfire (Bericht 4714301)
Opgelet, ik denk we dat dit de bedoeling is. Momenteel hoeft de N-VA enkel toe te kijken en de nieuwe stemmen te tellen. In het bovenstaande scenario komen zij midden in de storm terecht. Gelukkig kan die Vlaamse regering niet vallen en kan de N-VA dan vanuit de oppositie (zowel federaal als Vlaams) met hun grootste geschut gaan schieten.

De regering kan wél vallen, het parlement kan niet ontbonden worden, wat totaal verschillend is.

Indien de NV-A de meerderheid verlaat, heeft de huidige Vlaamse regering geen meerderheid meer, dus drie mogelijkheden
- een andere partij met voldoende stemmen (dus VLD of VB) vervangt NV-A
- een minderheidsregering die vanuit de oppositie gedoogd wordt
- NV-A komt terug
Zonder oplossing valt Vlaanderen op haar beurt in een crisis, met alle gevolgen van dien.

backfire 26 april 2010 13:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 4714322)
De regering kan wél vallen, het parlement kan niet ontbonden worden, wat totaal verschillend is.

Indien de NV-A de meerderheid verlaat, heeft de huidige Vlaamse regering geen meerderheid meer, dus drie mogelijkheden
- een andere partij met voldoende stemmen (dus VLD of VB) vervangt NV-A
- een minderheidsregering die vanuit de oppositie gedoogd wordt
- NV-A komt terug
Zonder oplossing valt Vlaanderen op haar beurt in een crisis, met alle gevolgen van dien.

Semantiek. Punt is dat er dan geen vervroegde verkiezingen kunnen worden uitgeschreven. Als de N-VA de VL-regering verlaat, wordt er gewoon een nieuwe regeringspartner gezocht. Die koehandel met de Open-Vld zal wel bekokstoofd zijn in de wandelgangen van het fed-parlement.

Anna List 26 april 2010 13:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door backfire (Bericht 4714325)
Semantiek. Punt is dat er dan geen vervroegde verkiezingen kunnen worden uitgeschreven. Als de N-VA de VL-regering verlaat, wordt er gewoon een nieuwe regeringspartner gezocht. Die koehandel met de Open-Vld zal wel bekokstoofd zijn in de wandelgangen van het fed-parlement.

dat denk ik niet ... volgens mij denkt van de klassieke regeringspartijen alleen de CVP dat ze kan achteruitboeren bij verkiezingen ...

Sp-a, VLD, N-VA zijn allen overtuigd dat ze gaan winnen bij kiezingen ... dat is toch wel een grote wortel dan ...

BlueThunder 26 april 2010 13:37

dat liedje zingen van die Veebeetjes krijgt ook een staartje... Dewael gaat er zich persoonlijk mee moeien... schrijnend dat die beelden heel de wereld rondgaan...

Anna List 26 april 2010 13:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BlueThunder (Bericht 4714329)
dat liedje zingen van die Veebeetjes krijgt ook een staartje... Dewael gaat er zich persoonlijk mee moeien... schrijnend dat die beelden heel de wereld rondgaan...

wat bedoel je ?

BlueThunder 26 april 2010 13:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 4714330)
wat bedoel je ?

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20100426_020

De schoofzak 26 april 2010 13:42

We moeten wel zien dat we duidelijk spreken:
donderdag, bij onstentenis van een akkoord, komt de kamer samen,
en zal men moeten stemmen over de agenda;
voor de stemming, moet iedere partij zijn zegje kunnen doen, maar swat;

als het wetsvoorstel dan op de agenda staat, dan kan men daarover stemmen,
behalve als men aan de alarmbel trekt;
dan blokkeert het spel voor een maand.

andere vertragingen zijn ook nog mogelijk; een aantal van die vertragingen kunnen direkt aangepakt worden, door middel van een stemming ...

Het kan ook zijn, zoals indertijd in de kommissie, dat alle frankofwieten het aftrappen (in de veronderstelling dat ze zich gewonnen geven, dat het hen die ene maand niet meer kan schelen, als ze toch overtuigd zijn dat er niks meer aan te doen is ...)

fox 26 april 2010 13:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 4714258)

De vraag is gewoon of Decroo en Q genoeg te zeggen hebben. Volgens mij willen die 2 gewoon nieuwe verkiezingen. De vraag blijft echter of Vanhengel en co ze toch nog genoeg onder druk kunnen zetten om hun kar te keren. Ik denk het niet, maar je weet het nooit.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be