Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Immigratie en integratie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Belgian bid to ban 'racist' Tintin in the Congo (https://forum.politics.be/showthread.php?t=137998)

Cdude 28 april 2010 08:44

Belgian bid to ban 'racist' Tintin in the Congo

Citaat:

A Congolese man is trying to get a controversial Tintin book banned in the cartoon star's home country of Belgium.

The ginger sleuth's "little (black) helper" in Tintin in the Congo is seen as "stupid and without qualities", Bienvenu Mbutu is quoted as
:roll:

saying.http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/8648031.stm

Bovenbuur 28 april 2010 10:23

Geeft toch juist een geweldig tijdsbeeld? Als ik actief was als antiracist zou ik dit soort voorbeelden juist veel en vaak gebruiken om te laten zien hoe wijdverbreid en diepgeworteld in de geschiedenis racisme is. Maar ja, ik ben dan ook stiekem een beetje tegen verbieden in het algemeen.

Cdude 28 april 2010 10:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 4718336)
Geeft toch juist een geweldig tijdsbeeld? Als ik actief was als antiracist zou ik dit soort voorbeelden juist veel en vaak gebruiken om te laten zien hoe wijdverbreid en diepgeworteld in de geschiedenis racisme is. Maar ja, ik ben dan ook stiekem een beetje tegen verbieden in het algemeen.

Idd, maar om dat in te zien moet je 2 stappen vooruit kunnen denken en iets in het tijdsbeeld kunnen plaatsen.

cheverrant 28 april 2010 11:47

Laat men Tintin en Afrique verbieden vanwege racistisch, laten we dan niet de halve wereldbibliotheek overslaan (inclusief Shakespeare, Dante, Dickens, Hemingway, Faulkner en honderden andere ooit wel eens belangrijke schrijvers genoemd)... Laten we dan ook maar de bijbel verbieden (maar niet de Koran, want daarvoor geldt de wet op vrijheid van godsdienst...). Laten we alle boeken verbieden, en alleen nog naar televisie kijken zolang American Idol, The Price is Right en America got Talent ideologisch nog door de beugel kunnen...

grimbergen 28 april 2010 14:17

Weg met de koran. Ik daag ze voor de rechter weg met dat discriminerend en racistisch haatboekske.

Steve_M 28 april 2010 14:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door grimbergen (Bericht 4718956)
Weg met de koran. Ik daag ze voor de rechter weg met dat discriminerend en racistisch haatboekske.

Jij moet daar inderdaad niet over klagen: je zit hier zelf zowat dagelijks te ijveren voor een verbod op de islam en de koran. Bienvenu Mbutu en jij lijken meer op elkaar dan je zelf doorhebt.

Uiteraard moeten strips (en andere boeken) niet verboden worden.

DESSERON 28 april 2010 14:52

Bienvenu Mbutu, waar vinden ze toch die namen ? Ik denk dat "Borat" daar wel iets mee zou kunnen doen.

Marie van de koster 30 april 2010 10:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DESSERON (Bericht 4719025)
Bienvenu Mbutu, waar vinden ze toch die namen ? Ik denk dat "Borat" daar wel iets mee zou kunnen doen.

Mbutu, mogelijk familie van Mobutu? De man die op de rug van zijn volk de rijkste man in Afrika wou worden en het dus niet erg vond om de Zaïrezen te laten verhongeren. En dan halen de Congolezen een tekenverhaal aan om te bewijzen hoe slecht Hergé over hen dacht ... Ze zouden beter eindelijk eens orde scheppen in hun eigen land.

Bottenskrapet 30 april 2010 12:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster (Bericht 4722529)
Mbutu, mogelijk familie van Mobutu?

Nee, die hebben duizenden varianten op alles qua woorden. Geloof mij als ik zeg dat ik uit ervaring spreek :lol:

grimbergen 2 mei 2010 22:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M (Bericht 4719018)
Jij moet daar inderdaad niet over klagen: je zit hier zelf zowat dagelijks te ijveren voor een verbod op de islam en de koran. Bienvenu Mbutu en jij lijken meer op elkaar dan je zelf doorhebt.

Uiteraard moeten strips (en andere boeken) niet verboden worden.

Uiteraard moeten linksen zoals jij hier dagelijks de islam hun hieltjes likken. Hoe lang ben jij al bekeerd tot de islam?

filosoof 2 mei 2010 22:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door grimbergen (Bericht 4727309)
Uiteraard moeten linksen zoals jij hier dagelijks de islam hun hieltjes likken. Hoe lang ben jij al bekeerd tot de islam?

Je zoveelste ad hominem :-P

filosoof 2 mei 2010 22:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door grimbergen (Bericht 4718956)

Vergeet dan de christenen ook niet te dagvaarden omwille van hun bijbel en de joden omwille van hun torah.

Succes ermee. :lol:
PS, laat ons eens weten hoe 't afliep. (in K&K natuurlijk)

filosoof 2 mei 2010 22:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cheverrant (Bericht 4718517)
Laat men Tintin en Afrique verbieden vanwege racistisch, laten we dan niet de halve wereldbibliotheek overslaan (inclusief Shakespeare, Dante, Dickens, Hemingway, Faulkner en honderden andere ooit wel eens belangrijke schrijvers genoemd)... Laten we dan ook maar de bijbel verbieden (maar niet de Koran, want daarvoor geldt de wet op vrijheid van godsdienst...). Laten we alle boeken verbieden, en alleen nog naar televisie kijken zolang American Idol, The Price is Right en America got Talent ideologisch nog door de beugel kunnen...

Voltaire en Montesquieu ook niet vergeten.

Steve_M 2 mei 2010 22:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door grimbergen (Bericht 4727309)

Toon me een post waarin ik "de islam hun (?) hieltjes lik". Je zal er even veel vinden als ik al zinnige posts van jou gezien heb. Maar je hebt wel een zeer hoog entertainmentgehalte, hoor. Doe zo voort!

freespirit 4 mei 2010 09:42

Dit is toch weer te gek om los te lopen ! Dat boek moet men zien als tijdsdocument, dit is overigens nog vrij gematigd als men vanuit die tijd (ca. 1930) schoolboeken bekijkt over 'de Congo' of de 'gewijde geschiedenis'. Veel shockerends staat er overigens niet in 'Kuifje in Afrika'. De politiek correcten moeten echter voortdurend iets om handen hebben om over te kunnen zagen, en hiermee hebben ze het weer gevonden. Anyway, ik vraag me dan luidop af of de gemiddelde Zwart Afrikaan ter plaatse nu beter af is dan in de (latere) koloniale periode. Ik vermoed dat de gemiddelde Oost-Congolees maar kan dromen van een leventje zoals ze het hadden in de 'Belgische' jaren 1950. Ik spreek uiteraard niet van de massamoord periode ten tijde van onze 'grote' vorst Leopold met de bloedbaard en zijn Congo Vrijstaat (hoe cynisch kan een land heten !).

nihao 4 mei 2010 09:48

Hm. Dan zal 'De negerhut van Oom Tom' ook verboden moeten worden, zeker ?

Kallikles 4 mei 2010 19:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 4729887)
Dit is toch weer te gek om los te lopen ! Dat boek moet men zien als tijdsdocument, dit is overigens nog vrij gematigd als men vanuit die tijd (ca. 1930) schoolboeken bekijkt over 'de Congo' of de 'gewijde geschiedenis'. Veel shockerends staat er overigens niet in 'Kuifje in Afrika'. De politiek correcten moeten echter voortdurend iets om handen hebben om over te kunnen zagen, en hiermee hebben ze het weer gevonden. Anyway, ik vraag me dan luidop af of de gemiddelde Zwart Afrikaan ter plaatse nu beter af is dan in de (latere) koloniale periode. Ik vermoed dat de gemiddelde Oost-Congolees maar kan dromen van een leventje zoals ze het hadden in de 'Belgische' jaren 1950.

Als je gelijkaardige uitspraken had gedaan over het nazisme dan was je nu reeds geband. Zo zie je het geïnstitutionaliseerd racisme weer aan het werk: in Congo ging het om zwarten die staffeloos mogen uitgemoord worden, bij de Holocaust ging het om Europese burgers.

Mahalingam 4 mei 2010 19:48

Ooi ooi ooi, die Belgen toch!!
In 2001 hebben ze het zelfs gewaagd om gezamelijk een postzegel uit te brengen die nu dus politieke incorrect is maar toen juist gemaakt werd uit een gevoel voor multiculturaliteit. Hier de Belgische en de Congoleese versie

Doki 6 mei 2010 20:47

Misschien interessant om weten in deze context is dat Kuifje in Afrika kort na zijn eerste verschijning reeds een keer werd gecensureerd, omwille van een scène die als te gewelddadig werd beschouwd: wanneer Kuifje in de originele uitgave achtervolgd wordt door een chargerende neushoorn, klautert hij in een boom en vanuit die boom boort hij met een handboor een gat in de dikke huid van de neushoorn die onderaan de boom wacht. In dat gat plant Kuifje vervolgens een staaf dynamiet met aangestoken lont. Het resultaat is dat de neushoorn letterlijk ontploft. Ik kan me niet meer direct voor de geest halen hoe deze scène er in de "gekuiste" versie kwam uit te zien, maar het ging er in elk geval iets diervriendelijker aan toe. Als ik me niet vergis waren er trouwens nog andere scènes die door Hergé werden aangepast in de gecensureerde versie. Die originele "ongekuiste" uitgaven zijn nu uiteraard goud waard door hun zeldzaamheid.

Het album illustreert inderdaad, zoals hierboven al wordt aangegeven, de westerse visie op Afrika, Afrikanen en dieren in die tijd. De blanke man werd beschouwd als het summum van de evolutie en alle andere wezens op de planeet waren ondergeschikt. Hergé heeft trouwens ook toegegeven dat hij beïnvloed werd door de bourgeoisie van zijn tijd. Dat neemt niet weg dat hij een meesterlijk tekenaar was.

alice 6 mei 2010 20:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doki (Bericht 4736026)
Misschien interessant om weten in deze context is dat Kuifje in Afrika kort na zijn eerste verschijning reeds een keer werd gecensureerd, omwille van een scène die als te gewelddadig werd beschouwd: wanneer Kuifje in de originele uitgave achtervolgd wordt door een chargerende neushoorn, klautert hij in een boom en vanuit die boom boort hij met een handboor een gat in de dikke huid van de neushoorn die onderaan de boom wacht. In dat gat plant Kuifje vervolgens een staaf dynamiet met aangestoken lont. Het resultaat is dat de neushoorn letterlijk ontploft. Ik kan me niet meer direct voor de geest halen hoe deze scène er in de "gekuiste" versie kwam uit te zien, maar het ging er in elk geval iets diervriendelijker aan toe. Als ik me niet vergis waren er trouwens nog andere scènes die door Hergé werden aangepast in de gecensureerde versie. Die originele "ongekuiste" uitgaven zijn nu uiteraard goud waard door hun zeldzaamheid.

Het album illustreert inderdaad, zoals hierboven al wordt aangegeven, de westerse visie op Afrika, Afrikanen en dieren in die tijd. De blanke man werd beschouwd als het summum van de evolutie en alle andere wezens op de planeet waren ondergeschikt. Hergé heeft trouwens ook toegegeven dat hij beïnvloed werd door de bourgeoisie van zijn tijd. Dat neemt niet weg dat hij een meesterlijk tekenaar was.

Bedankt voor je bijdrage, boeiend om te lezen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be