Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Wat moet Europa met haar hoofdstad (https://forum.politics.be/showthread.php?t=138008)

JP Coen 28 april 2010 11:41

Wat moet Europa met haar hoofdstad

Nu na 3 jaar duidelijk is geworden dat Belgie niet meer in staat is om staat te zijn, krijgt europa een probleem met haar hoofdstad.

lombas 28 april 2010 11:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen (Bericht 4718506)
Nu na 3 jaar duidelijk is geworden dat Belgie niet meer in staat is om staat te zijn, krijgt europa een probleem met haar hoofdstad.

Vermits de functie van Brussel voor de Europese instellingen is vastgeankerd in Verdragen, lijkt me dat niet problematisch.

stropke 28 april 2010 11:58

De hele santekraam maar naar Straatsburg verhuizen....of in de herenigde Nederlanden met eventueel voorpost onafhankelijk Vlaanders Brussel houden in zijn positie.
Optie 2 miss nie van vandaag op morge.

Sidharta 28 april 2010 12:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen (Bericht 4718506)

Voordat Belgie onbestuurbaar is ,moet Europa ingrijpen.
Het is de verantwoordelijkheid van het Brusselse Gewest ,om bij de EU hulp in te roepen het probleem op te lossen.

captain jack 28 april 2010 12:53

Europa een probleem met haar hoofdstad?
In België zou men er al geen raad mee weten...
De nationalistische partijen hebben op dat gebied trouwens een totaal lak aan visie. Verder als enige hersenspinsels en speculaties geraakt men nooit.

Johan217 28 april 2010 13:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta (Bericht 4718718)
Voordat Belgie onbestuurbaar is ,moet Europa ingrijpen.
Het is de verantwoordelijkheid van het Brusselse Gewest ,om bij de EU hulp in te roepen het probleem op te lossen.

Wat gaan ze doen, tanks sturen? :-D

backfire 28 april 2010 14:12

Hebben ze die goede oude Berlijnse muur niet ergens opgeslagen in een of ander schuur? Die zou namelijk goed van pas kunnen komen.

roger verhiest 28 april 2010 14:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door backfire (Bericht 4718949)
Hebben ze die goede oude Berlijnse muur niet ergens opgeslagen in een of ander schuur? Die zou namelijk goed van pas kunnen komen.

Is een zeer goed idee in kombinatie met een etnische herverdeling van de bevolking =
West België = Nederlandstalig gebied
Oost-België = Franstalig + nog Oostelijker Duitstalig gebied

een muur langs de Schelde en via de Zenne dwars door Brussel en Waals Brabant naar de grens tussen Henegouwen en Namur.

Eén doorganspunt in hartje Brussel : checkpoint Haikoe in de Warande bvb.

Vanzelfsprekend mogen de mensen in West België die zich ertoe verbinden Nederlands te leren blijven waar ze zijn en idem dito voor de Oostbelgen
die zich ertoe verbinden of Frans of Duits te leren. De kapitaalkrachtige Nederlanders,Fransen en of Duitsers die zich eender waar in België (Oost of West) willen vestigen krijgen een Uitzonderingscertifikaat dat hen machtigt hun talen in eender welk gebied te bezigen. Arabisch, Turks, Chinees, Estisch, Engels enz.. taligen hebben geen bijzondere machtiging nodig aan hen worden gratis tolken ter beschikking gesteld.

De sociale zekerheid wordt niet gesplitst , aan het einde van elk boekjaar wordt er vastgesteld hoe groot de "transferts" waren en deze worden dan middels een speciale transfert-taks terugbetaald.

Om zonder speciale toestemming van West naar = Oostbelgië te reizen
moet men een omweg maken via Nederland, Frankrijk of Duitsland.
checkpoint "Haikoe" is er alleen voor diplomaten en Euroambtenaren en parlementsleden en lobbyïsten.

In Westbelgië spreken we over een Frituur ; in Oostbelgië heten deze instellingen van nationaal nut "Friterie"

Unie der Provinciën 28 april 2010 19:45

Brussel kan zich als onafhankelijke stadstaat onder EU-bestuur nog krachtiger ontwikkelen tot Europese Hoofdstad zonder belangen bij één der EU-leden. Een mooiere hoofdstad kan de EU zich niet wensen. En om Brussel levensvatbaar te houden moeten alle EU-staten maar in de buidel tasten. Wallonië zou van z'n waterhoofd af zijn als het Brussel niet mee hoeft te zeulen en Vlaanderen is een HUGE PROBLEM armer! Iedereen blij!

Shadowke 28 april 2010 19:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën (Bericht 4719645)
Brussel kan zich als onafhankelijke stadstaat onder EU-bestuur nog krachtiger ontwikkelen tot Europese Hoofdstad zonder belangen bij één der EU-leden. Een mooiere hoofdstad kan de EU zich niet wensen. En om Brussel levensvatbaar te houden moeten alle EU-staten maar in de buidel tasten. Wallonië zou van z'n waterhoofd af zijn als het Brussel niet mee hoeft te zeulen en Vlaanderen is een HUGE PROBLEM armer! Iedereen blij!

maar de EU zal dat niet doen.
Vlaanderen zal de lasten moeten dragen, maar geen probleem: het FDF wilt wegens te veranderende demografie Brussel verlaten voor Wallonië.

dus zoals ik al in een andere draad heb gezegd: die rabiate Vlamingenhaters zullen wel snel Brussel en de rand verlaten zodra België barst en Brussel bij Vlaanderen is en ze trekken richting Wallonië/Frankrijk.

Unie der Provinciën 28 april 2010 20:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 4719653)
maar de EU zal dat niet doen.
Vlaanderen zal de lasten moeten dragen, maar geen probleem: het FDF wilt wegens te veranderende demografie Brussel verlaten voor Wallonië.

dus zoals ik al in een andere draad heb gezegd: die rabiate Vlamingenhaters zullen wel snel Brussel en de rand verlaten zodra België barst en Brussel bij Vlaanderen is en ze trekken richting Wallonië/Frankrijk.

De Vlamingen zijn toch niet op hun achterhoofd gevallen zeker?!?! Zorg dat je van dat wespennest af geraakt en creëer rust in de tent. Een onafhankelijke Brusselse stadstaat kan totaal geen bedreiging vormen voor noch Vlaanderen, noch Wallonië. En vergeet niet dat de GEKSKES van Europa (dat zijn de rijke Noord-europese landen) altijd weer de portemonnaie trekken. Da's hun hobby en enige reden van bestaan.

Shadowke 28 april 2010 20:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën (Bericht 4719671)
De Vlamingen zijn toch niet op hun achterhoofd gevallen zeker?!?! Zorg dat je van dat wespennest af geraakt en creëer rust in de tent. Een onafhankelijke Brusselse stadstaat kan totaal geen bedreiging vormen voor noch Vlaanderen, noch Wallonië. En vergeet niet dat de GEKSKES van Europa (dat zijn de rijke Noord-europese landen) altijd weer de portemonnaie trekken. Da's hun hobby en enige reden van bestaan.

niemand zal een onafhankelijk Brussel steunen.
en zonder belgie kan vlaanderen dat gerust, samen met een grote kuis van alle illegalen en degenen die hier komen om te profiteren/criminele feiten te plegen.
dan wordt Brussel een aangename stad om in te wonen en zullen de Vlamingen terug in Brussel komen wonen.

een ander beleid, dan het huidige in Brussel, kan wonderen doen.

Unie der Provinciën 28 april 2010 20:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 4719682)
niemand zal een onafhankelijk Brussel steunen.
en zonder belgie kan vlaanderen dat gerust, samen met een grote kuis van alle illegalen en degenen die hier komen om te profiteren/criminele feiten te plegen.
dan wordt Brussel een aangename stad om in te wonen en zullen de Vlamingen terug in Brussel komen wonen.

een ander beleid, dan het huidige in Brussel, kan wonderen doen.

Vlaanderen is gelukkig gewend aan onnodig hoge rekeningen. Ik wens ze veel succes met Brussel, maar ik denk dat het een wespennest is. Straks krijg je de huidige ellende nog eens dunnetjes overnieuw...alhoewel..dunnetjes, dat valt nog te bezien. Een Brussel in een éénheidsstaat Vlaanderen kun je wel vergeten. Vlaanderen met Brussel zal een nieuwe confederatie/federatie vormen waarin de ellende voortduurt.

Shadowke 28 april 2010 20:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën (Bericht 4719685)
Vlaanderen is gelukkig gewend aan onnodig hoge rekeningen. Ik wens ze veel succes met Brussel, maar ik denk dat het een wespennest is. Straks krijg je de huidige ellende nog eens dunnetjes overnieuw...alhoewel..dunnetjes, dat valt nog te bezien. Een Brussel in een éénheidsstaat Vlaanderen kun je wel vergeten. Vlaanderen met Brussel zal een nieuwe confederatie/federatie vormen waarin de ellende voortduurt.

Citaat:

lees dit eens, denk er is goed over na (een paar dagen desnoods) en kom dan terug.

Unie der Provinciën 28 april 2010 22:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 4719693)
lees dit eens, denk er is goed over na (een paar dagen desnoods) en kom dan terug.

Ik denk dat dat Wishfull Thinking is. Ik denk zelfs dat het verzet tegen alles wat Nederlands is in Brussel onderhuids zal blijven broeden en gevoed zal worden. Uiteindelijk zal het leiden tot een 1830 scenario, waarin de Brusselaars het juk der Vlamingen van zich af zullen werpen. We moeten leren van de geschiedenis, want het probleem blijft zolang Brussel een onafhankelijke status als gewest blijft houden en daar zal het ook bij een splitising en inlijving bij Vlaanderen voor kiezen. En die keuze zal het krijgen, want de Vlaming kruipt voor haar franstalige Medelander.

Sidharta 29 april 2010 19:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën (Bericht 4719982)
Ik denk dat dat Wishfull Thinking is. Ik denk zelfs dat het verzet tegen alles wat Nederlands is in Brussel onderhuids zal blijven broeden en gevoed zal worden. Uiteindelijk zal het leiden tot een 1830 scenario, waarin de Brusselaars het juk der Vlamingen van zich af zullen werpen. We moeten leren van de geschiedenis, want het probleem blijft zolang Brussel een onafhankelijke status als gewest blijft houden en daar zal het ook bij een splitising en inlijving bij Vlaanderen voor kiezen. En die keuze zal het krijgen, want de Vlaming kruipt voor haar franstalige Medelander.

Brussel DC is inderdaad het beste voor alle partijen.

Garry 29 april 2010 20:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 4718507)
Vermits de functie van Brussel voor de Europese instellingen is vastgeankerd in Verdragen, lijkt me dat niet problematisch.

Die hoofdstad is denk ik slechts het allerkleinste probleem van Europa. Europa op zich is al meer dan probleem genoeg. Bestaat dat eigenlijk nog, Europa. De president van Amerika komt zowat dagelijks in het nieuws, maar die van Europa, leeft die nog?

lombas 29 april 2010 22:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 4721820)
Die hoofdstad is denk ik slechts het allerkleinste probleem van Europa. Europa op zich is al meer dan probleem genoeg. Bestaat dat eigenlijk nog, Europa. De president van Amerika komt zowat dagelijks in het nieuws, maar die van Europa, leeft die nog?

Ik denk dat de kosten/baten analyse van de EU voordeliger uitkomt dan die van de NAVO of de VN.

Jaani_Dushman 29 april 2010 22:14

Het zou alvast van eerlijkheid getuigen om Washington de hoofdstad van de EU te maken.

D'ARTOIS 29 april 2010 22:55

Misschien is het idee van Shadowke (uit Suske & Wiske?) niet eens zo gek.
De Stadstaat Brussel. Zoiets als de Stadstaat Amsterdam. Onbestuurbaar, onreg
eerbaar door welke overheid dan ook met uitzondering - wellicht - van een eigen.
Inkomsten genoeg, lees NAVO en EU hoofdkwartier. Met Zaventem als hoofdkwartier voor alle gammele luchtvaartmaatschappijen kan dat een formidabele bron van inkomsten opleveren en Zowel Wallonië als Vlaanderen is de steen des aanstoots kwijt.
Misschien is het zelfs zo dat ze zonder Brussel als struikelblok de twee deelstaten weer met elkaar door de bocht kunnen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be