Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Naar een beweging van algemeen burgerverzet (https://forum.politics.be/showthread.php?t=138089)

Pelgrim 29 april 2010 21:33

Naar een beweging van algemeen burgerverzet

Het valt me op hoe vreselijk passief de Vlaamse beweging is vandaag. Nochtans zitten we in een regimecrisis zoals die al generaties lang zich niet meer heeft voorgedaan. Op de laatste betoging in Vilvoorde werd daar nog opgeroepen om "de grondwet te respecteren". De Belgische grondwet. Van die staat dus die men daar beweerde te willen opdoeken.
Nu gaan de Vlaamsgezinde partijen gedwee en braafjes meedoen aan verkiezingen die ongrondwettelijk zijn, voor een parlement van een staat die ze beweren te willen opdoeken. Ondertussen is de reactionaire, extremistische Belgicistische tegenaanval ingezet (schoon verpakt onder de noemer "solidariteit" uiteraard).
De georganiseerde Vlaamse beweging van vandaag heeft geen kloten, dat is wel duidelijk. Misschien wordt het dus tijd zelf te gaan herorganiseren. Geen enkel regime in de recente geschiedenis is ten val gekomen omdat het vrijwillig opzij stapte of zichzelf ophief, er ging telkens een revolutie aan te pas. "Fluwelen revoluties" zijn er genoeg geweest om als voorbeeld te dienen. Die zouden een inspiratiebron moeten en kunnen zijn.

Hoog tijd dus voor een nieuwe Vlaamse burgerbeweging die los van de Belgische particratische systemen en los van het Belgische legalistische kader het verzet in gang steekt, maar daar ook een echt project voor nationale soevereiniteit plaatst. Het succes van zo'n beweging hangt uiteraard vooral af van de nummerieke kracht. Dat wil dus zeggen dat die beweging aansluiting gaat moeten zoeken bij het brede middenveld in onze maatschappij: cultuurorganisaties, belangengroepen, vakbonden, ...

Enkele actiepunten en strategieën:
- de algemene boycot van alle federale instellingen en daarmee collaborerende instanties (belastingen, administratie, identiteitskaarten, ...)
- De onmiddellijke hernationalisering op VLAAMS niveau eisen van alles wat de afgelopen jaren door Belgique werd uitverkocht aan cultureel en economisch patrimonium (te beginnen met Electrabel en Fortis).
- Een wekelijkse stakingsdag gericht tegen de federale overheid en het federale niveau in het algemeen.
- Campagne voeren voor de organisatie van een brede Vlaamse Staten-Generaal met zoveel mogelijk organisaties en bewegingen uit het middenveld.
- Op eigen houtje informatiecampagnes naar het buitenland toe opzetten.
- Specifiek naar allochtonengemeenschappen toe een campagne voeren om tot een nieuw pact voor een Vlaamse samenleving te komen, en dan in het bijzonder allochtonenorganisaties uit te nodigen deel te nemen aan die Staten-Generaal.
- Wat dat laatste betreft uiteraard (zéker) ook in Brussel.
- Het opzetten van lokale burgercomités die als primair doel hebben de verdwijning van de Belgische staatsinstellingen praktisch op te vangen totdat de Vlaamse instellingen die taken kunnen overnemen.

En last but not least, via de Staten-Generaal werken aan een totale omverwerping van het Belgische regime, in de vorm van een door de brede massa aangestuurde en gedragen staatsgreep, in de vorm van een bezetting van het federaal parlement en de onafhankelijkheidsverklaring in het Vlaams.

Wat denken de Vlaams-Bewegers er van?

Pelgrim 29 april 2010 21:34

Overigens zou ik graag Vlaamsgezinde ABVV en ACV leden bijeen willen roepen om binnen de vakbonden de unitaristische reactionaire tendens te bestrijden.

filosoof 29 april 2010 21:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 4721963)
Het valt me op hoe vreselijk passief de Vlaamse beweging is vandaag. Nochtans zitten we in een regimecrisis zoals die al generaties lang zich niet meer heeft voorgedaan. Op de laatste betoging in Vilvoorde werd daar nog opgeroepen om "de grondwet te respecteren". De Belgische grondwet. Van die staat dus die men daar beweerde te willen opdoeken.
Nu gaan de Vlaamsgezinde partijen gedwee en braafjes meedoen aan verkiezingen die ongrondwettelijk zijn, voor een parlement van een staat die ze beweren te willen opdoeken. Ondertussen is de reactionaire, extremistische Belgicistische tegenaanval ingezet (schoon verpakt onder de noemer "solidariteit" uiteraard).
De georganiseerde Vlaamse beweging van vandaag heeft geen kloten, dat is wel duidelijk. Misschien wordt het dus tijd zelf te gaan herorganiseren. Geen enkel regime in de recente geschiedenis is ten val gekomen omdat het vrijwillig opzij stapte of zichzelf ophief, er ging telkens een revolutie aan te pas. "Fluwelen revoluties" zijn er genoeg geweest om als voorbeeld te dienen. Die zouden een inspiratiebron moeten en kunnen zijn.

Hoog tijd dus voor een nieuwe Vlaamse burgerbeweging die los van de Belgische particratische systemen en los van het Belgische legalistische kader het verzet in gang steekt, maar daar ook een echt project voor nationale soevereiniteit plaatst. Het succes van zo'n beweging hangt uiteraard vooral af van de nummerieke kracht. Dat wil dus zeggen dat die beweging aansluiting gaat moeten zoeken bij het brede middenveld in onze maatschappij: cultuurorganisaties, belangengroepen, vakbonden, ...

Enkele actiepunten en strategieën:
- de algemene boycot van alle federale instellingen en daarmee collaborerende instanties (belastingen, administratie, identiteitskaarten, ...)
- De onmiddellijke hernationalisering op VLAAMS niveau eisen van alles wat de afgelopen jaren door Belgique werd uitverkocht aan cultureel en economisch patrimonium (te beginnen met Electrabel en Fortis).
- Een wekelijkse stakingsdag gericht tegen de federale overheid en het federale niveau in het algemeen.
- Campagne voeren voor de organisatie van een brede Vlaamse Staten-Generaal met zoveel mogelijk organisaties en bewegingen uit het middenveld.
- Op eigen houtje informatiecampagnes naar het buitenland toe opzetten.
- Specifiek naar allochtonengemeenschappen toe een campagne voeren om tot een nieuw pact voor een Vlaamse samenleving te komen, en dan in het bijzonder allochtonenorganisaties uit te nodigen deel te nemen aan die Staten-Generaal.
- Wat dat laatste betreft uiteraard (zéker) ook in Brussel.
- Het opzetten van lokale burgercomités die als primair doel hebben de verdwijning van de Belgische staatsinstellingen praktisch op te vangen totdat de Vlaamse instellingen die taken kunnen overnemen.

En last but not least, via de Staten-Generaal werken aan een totale omverwerping van het Belgische regime, in de vorm van een door de brede massa aangestuurde en gedragen staatsgreep, in de vorm van een bezetting van het federaal parlement en de onafhankelijkheidsverklaring in het Vlaams.

Wat denken de Vlaams-Bewegers er van?

8-)
Je vergeet het oprichten van een "ondergrondse gewapende arm" te vermelden

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 4721895)
Gaat het niet legaal, dan moet het maar illegaal.

;-)

Pelgrim 29 april 2010 21:43

Als dat moet mag dat van mij, deze staat is toch al illegaal dus gewapend verzet is niet a priori slecht. Maar liever niet.

Geef mij maar dit als voorbeeld:

Pelgrim 29 april 2010 21:45

Zeer illegale, doch geweldloze, maar wel breed gedragen revoluties.

Een symbool hebben we al:

De klaprozenrevolutie :mrgreen:

Mr. Orange 29 april 2010 21:48

Ik vrees dat dit niet voor direct zal zijn. Jan Modaal heeft zijn buik vol van politiek, en zal zich liever presenteren in het plaatselijk café.

Ergo, mede Vlaamsgezinden, rep u naar het café en overtuig uw drinkebroers van het Vlaams gedachtengoed bij een goede pint (Vlaams-Waals-Duits-Deens-...) :-)

Den Ardennees 29 april 2010 21:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 4721965)
(...)

De Vlaamse beweging wacht op steun van de linkerzijde, maar die komt er niet.

Pelgrim 29 april 2010 21:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Orange (Bericht 4722008)
Ik vrees dat dit niet voor direct zal zijn. Jan Modaal heeft zijn buik vol van politiek, en zal zich liever presenteren in het plaatselijk café.

Perfect. Laten we dat doen op de dag van de verkiezingen. 8-)

Citaat:

Ergo, mede Vlaamsgezinden, rep u naar het café en overtuig uw drinkebroers van het Vlaams gedachtengoed bij een goede pint (Vlaams-Waals-Duits-Deens-...) :-)
Misschien moeten N-VA en VB maar eens een nationale tournée générale geven :-P

Pelgrim 29 april 2010 21:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 4722015)
De Vlaamse beweging wacht

*bingo*

Mr. Orange 29 april 2010 21:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 4722020)
Perfect. Laten we dat doen op de dag van de verkiezingen. 8-)

Misschien moeten N-VA en VB maar eens een nationale tournée générale geven :-P

In ons plaatselijk café is verkiezingsdag veruit het makkelijkste excuus om zat terug naar huis te gaan.

Doe ze nog eens vol!;-)

Den Ardennees 29 april 2010 21:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 4722021)
*bingo*

Het is toch waar zeker, de linksen zijn al sinds lange tijd goed in het kiezen van kant van de macht, het was al niet anders onder Hendrik De Man:roll:

Pelgrim 29 april 2010 22:01

Totaal naast de kwestie.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 4722015)
De Vlaamse beweging wacht

d�*�*r gaat het over.

Ze wacht.

Ze wacht en wacht.

En wacht en wacht en wacht en wacht en wacht...

op Godot, vermoed ik.

Henri1 29 april 2010 22:02

Wat een jammerende kakkersbende toch die vlaams nationalisten.....

Eerst was er de Volksunie die uitééngespat is.

Toen kwam het Vlaams Blok dat buiten een grote mond niets gedaan heeft in bijna 30 jaar. Ze waren zo extreem en racistisch dat ze zich wetens en willens in een cordon sanitaire (sanitaire = toilet-inrichting) hebben gewerkt. Na de naamverandering in Vlaams Belang is het eigenlijk nooit meer goedgekomen en nu zijn ze bijna in vrije val.

Géén nood want nu is olijke Bart en zijn kornuiten opgestaan. Alle hoop is nu op hen gevestigd. Ik zie nochtans al wolken aan de horizon, rimpels op het wateroppervlak want intrieste Geert heeft ambras met de Fiscus wegens "onfrisse praktijken". Het N.VA, een armzalige éénmanspartij die buiten olijke Bart helemaal niets te betekenen heeft.
Een verhaal zonder goed einde dus, afin, wel een goed einde, maar niet voor de vlaams nationalisten.

Wat zie ik ?
Jullie hebben dat inmiddels zelf al door want nu roepen jullie de burger op om aktie te ondernemen.
De man in de straat gaat het moeten doen nu......
Alle hoop die jullie gevestigd hebben op olijke Bart is reeds aan het verdampen.

Ik heb medelijden met jullie.
Arme Vlaams nationalisten...........

Kapitein Nemo 29 april 2010 22:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 4722045)
Het is toch waar zeker, de linksen zijn al sinds lange tijd goed in het kiezen van kant van de macht, het was al niet anders onder Hendrik De Man:roll:

Correctie: de sociaal-democratie.

Pelgrim 29 april 2010 22:13

Ik heb De Wever helemaal niet afgeschreven. Integendeel, ik acht hem (ondanks ideologische verschillen) bekwaam genoeg om met de N-VA Belgique zoveel mogelijk uit te roken en nadien samen met deze beweging de genadeslag toe te delen.
N-VA moet zeker meedoen aan de verkiezingen om diegenen die niet aan de hier beschreven burgerbeweging kunnen deelnemen (bvb omwille van professionele druk) toch een anonieme stem te geven. Maar het mag geen hoofdzaak meer zijn.

djimi 29 april 2010 22:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4722049)
Wat een jammerende kakkersbende toch die vlaams nationalisten.....

Eerst was er de Volksunie die uitééngespat is.

Toen kwam het Vlaams Blok dat buiten een grote mond niets gedaan heeft in bijna 30 jaar. Ze waren zo extreem en racistisch dat ze zich wetens en willens in een cordon sanitaire (sanitaire = toilet-inrichting) hebben gewerkt. Na de naamverandering in Vlaams Belang is het eigenlijk nooit meer goedgekomen en nu zijn ze bijna in vrije val.

Géén nood want nu is olijke Bart en zijn kornuiten opgestaan. Alle hoop is nu op hen gevestigd. Ik zie nochtans al wolken aan de horizon, rimpels op het wateroppervlak want intrieste Geert heeft ambras met de Fiscus wegens "onfrisse praktijken". Het N.VA, een armzalige éénmanspartij die buiten olijke Bart helemaal niets te betekenen heeft.
Een verhaal zonder goed einde dus, afin, wel een goed einde, maar niet voor de vlaams nationalisten.

Wat zie ik ?
Jullie hebben dat inmiddels zelf al door want nu roepen jullie de burger op om aktie te ondernemen.
De man in de straat gaat het moeten doen nu......
Alle hoop die jullie gevestigd hebben op olijke Bart is reeds aan het verdampen.

Ik heb medelijden met jullie.
Arme Vlaams nationalisten...........

De schrik zit er goed in, hé?

Hebt ge uw Dernière Heure al gekocht?

"Bier, frieten, chocolade en Sandra Kim"

:rofl:

Vigilante VL 29 april 2010 22:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 4721974)
8-)
Je vergeet het oprichten van een "ondergrondse gewapende arm" te vermelden

;-)

Vlaanderen heeft nood aan een ondergrondse, paramilitaire organisatie met slagkracht die ernstige corruptie en wantoestanden niet onbestraft laat en die erop toeziet dat aan de stem van het volk niet te ontkomen valt zonder ernstige repercussies. Een heldhaftige kliek die witteboordencriminaliteit niet ongemoeid laat en daarbij breekwerk en pyrotechniek niet schuwt. Dat zou het klimaat van straffeloosheid en volksverlakkerij in de politiek al heel wat ten goede komen. Overigens zou het door het buitenland omschreven worden als politiek geweld en dat is mijns inziens een eerbare titel.

Wedden dat rechter De Tant, Fientje Moerman, Pa en zoontje Daerden of een doofpotbisschop twee keer zouden nadenken over boete en schuld?

Nu ja, Vlamingen zijn geen fiere Basken of geharde Ieren, maar een volkje domoren en platbroeken "without a cause", bovendien allergisch aan adrenaline.

Edoch, liever wolf dan schaap...

Pelgrim 29 april 2010 22:25

Wij hebben geen ETA of IRA nodig hoor. Spanje en de UK waren en zijn nog steeds heel machtige staten met stevig in het zadel zittende regimes.

Belgique is door en door rot en hol, het vergt enkel de kracht van het getal om die staat definitief te doen verdwijnen.

Tejokus 29 april 2010 22:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Orange (Bericht 4722008)

In 2007 waren er ongeveer 600.000 blanco stemmen....
Dat zegt toch al iets dacht ik zo.

Zyklon B 29 april 2010 22:33

Ik meld mij aan.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be