Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Waarop moet de nieuwe regering besparen? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=138095)

Sidharta 30 april 2010 08:28

Waarop moet de nieuwe regering besparen?

Om de grote staatsschuld teug te dringen zijn grote besparingen noodzakelijk.
Wat is uw top 3

djimi 30 april 2010 08:38

1. Federale overheid

2. Subsidies aan blauwbloedige bleekneuzen, elitaire eikels, kapitaalkrachtige klootzakken en megalomane monsters

3. Andere: sportwedstrijden, ambassades, snoepreisjes, staatszenders, de zogeheten 'vrije pers', imago-campagnes, 'frais divers', ...

JP Coen 30 april 2010 08:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta (Bericht 4722319)
Om de grote staatsschuld teug te dringen zijn grote besparingen noodzakelijk.
Wat is uw top 3

Partijen spreken nog niet over besparingen.
Ze spelen liever sinterklaas voor de verkiezingen.

Gwyndion 30 april 2010 08:44

Dat we teveel overheden hebben is geen geheim, er zou al gesnoeid kunnen worden door deze in te krimpen door bvb de Franstalige en de Waalse te fusioneren zoals men al lang met de NL en Vlaamse gedaan heeft. Het staatsapparaat is ook te dik, als je kijkt naar hoeveel politici, ambtenaren,... per persoon zijn denk ik dat we in de "top" van de wereld staan, een twijfelachtige eer.

Besnoeien op corruptie zou zeker ook geen kwaad kunnen, dit geld zowel bij de inkomsten als bij de uitgaven. Met andere woorden er moet werk gemaakt worden van een deftige belastinginning, iets waar Reynders altijd in gefaald is, alle overheidsdiensten up-to-date maken en efficiënt laten functioneren zou ook al veel uithalen.

Een goed migratiebeleid zou ook al wonderen doen om evidente redenen. Het grootste probleem blijft evenwel de verspilling in ons systeem...

fox 30 april 2010 08:50

1. Immigratie

500 euro per dag aan een aantal asielzoekers omdat we niet genoeg opvang kunnen voorzien is hallucinant. Enige oplossing is een strenger migratiebeleid. Criminele allochtonen zouden ook best met het eerste vliegtuig richting thuisland gerepatrieerd worden, op die manier wordt er ook bespaard op hun onderhoud in de gevangenissen

2. Het federale niveau

Het federale niveau toont nu al 3 jaar aan dat ze compleet overbodig geworden zijn. Geef de bevoegdheden allemaal door aan de verschillende gemeenschappen. Deze zullen veel efficienter kunnen werken.

3. Defensie

Als iemand ons wil aanvallen zijn we toch de pineut, dus waarom zouden we daar nog in investeren. Ik zie niet in wat wij te zoeken hebben in landen zoals Afghanistan.

djimi 30 april 2010 08:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion (Bericht 4722340)
Dat we teveel overheden hebben is geen geheim, er zou al gesnoeid kunnen worden door deze in te krimpen door bvb de Franstalige en de Waalse te fusioneren zoals men al lang met de NL en Vlaamse gedaan heeft. Het staatsapparaat is ook te dik, als je kijkt naar hoeveel politici, ambtenaren,... per persoon zijn denk ik dat we in de "top" van de wereld staan, een twijfelachtige eer.

Besnoeien op corruptie zou zeker ook geen kwaad kunnen, dit geld zowel bij de inkomsten als bij de uitgaven. Met andere woorden er moet werk gemaakt worden van een deftige belastinginning, iets waar Reynders altijd in gefaald is, alle overheidsdiensten up-to-date maken en efficiënt laten functioneren zou ook al veel uithalen.

Een goed migratiebeleid zou ook al wonderen doen om evidente redenen. Het grootste probleem blijft evenwel de verspilling in ons systeem...

Hoezo 'gefaald'? Het was van meet af aan duidelijk dat die man zoveel mogelijk zijn kapitaalkrachtige copains & copines zou sparen, en hij is daar zeer goed in geslaagd.

Het zogezegde 'falen' was 'kwaad opzet', niet meer, niet minder.

De les die daaruit moet worden getrokken: geef nooit een liberaal het departement Financiën in handen.

Gwyndion 30 april 2010 09:00

Djimi met "gefaald" bedoel ik wat had had moeten doen, dat hij grandioos geslaagd is in wat hij wenst te doen besef ik maar al te goed. Dat hij er al jaren mee wegkomt is degoutant voor mij...

djimi 30 april 2010 09:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion (Bericht 4722369)
Djimi met "gefaald" bedoel ik wat had had moeten doen, dat hij grandioos geslaagd is in wat hij wenst te doen besef ik maar al te goed. Dat hij er al jaren mee wegkomt is degoutant voor mij...

Ik vind het al een héle tijd niet meer gewoon degoutant, Gwyndion, maar wraakroepend (en dat is een eufemisme).

Toen ik die schurk bezig hoorde over 'verantwoordelijkheid nemen', ontplofte ik bijna van woede.

Nu, er lopen in dit land maar weinig betere propagandisten voor een onafhankelijk Vlaanderen rond (enkel Maingain doet beter, voorlopig), hé.

Dat is eigenlijk de enige verdienste die die man kan voorleggen.

Helaas moet hij dat wel bij de verkeerde kiezers doen :lol:

Sidharta 30 april 2010 09:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen (Bericht 4722338)
Partijen spreken nog niet over besparingen.
Ze spelen liever sinterklaas voor de verkiezingen.

Hier te zien is het wel dringend nodig

http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...MF20100430_016

speurneus 30 april 2010 09:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door djimi (Bericht 4722363)
Hoezo 'gefaald'? Het was van meet af aan duidelijk dat die man zoveel mogelijk zijn kapitaalkrachtige copains & copines zou sparen, en hij is daar zeer goed in geslaagd.

Het zogezegde 'falen' was 'kwaad opzet', niet meer, niet minder.

De les die daaruit moet worden getrokken: geef nooit een liberaal het departement Financiën in handen.

Ik heb nog nooit een minister van financien gekend die m.b.t. het innen van belastingen daadkrachtig is opgetreden.

djimi 30 april 2010 09:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door speurneus (Bericht 4722399)
Ik heb nog nooit een minister van financien gekend die m.b.t. het innen van belastingen daadkrachtig is opgetreden.

Ja, u zou daar wel eens een punt kunnen hebben.

Ik zou misschien nog kunnen opperen dat het al héél lang geleden is dat het zo flagrant was?

lantjes 30 april 2010 09:26

Schrappen, die federale overheid. Als er enkel ruzie is binnen een (gedwongen) huwelijk ga je beter, liefst als vrienden, uit elkaar. Maar in eigen vlees snijden.....dat zullen de heren en dames politici het gepeupel niet gunnen, hoe zou je zelf zijn.

speurneus 30 april 2010 09:42

Als dit land ooit uit zijn schuldenmoeras wil geraken zal de bevolking heel wat offers moeten brengen.
- verhogen van de indirecte belstingen;
- werkeloosheidsvergoedingen beperken in de tijd;
- verminderen subsidies allerhande;
- besparen in de gezondheidszorg
- totaal afschaffen van het brugpensioen & verhogen van het wettelijke pensioen;
- drastisch inkrimpen van het overheidsapparaat.

speurneus 30 april 2010 09:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door djimi (Bericht 4722405)
Ja, u zou daar wel eens een punt kunnen hebben.

Ik zou misschien nog kunnen opperen dat het al héél lang geleden is dat het zo flagrant was?

het is altijd flagrant geweest maar nu sinds de invoering van de pc is het veel gemakkelijker om over exacte cijfers te beschikken van bedrijven die ooit gecontroleerd zijn geweest. Ik ben medeaandeelhouder van een bedrijf in de noorderkempen met 350 personeelsleden dat circa 15 jaar bestaat en dat BTW uitgezonderd nog nooit gecontroleerd is geweest.

Gwyndion 30 april 2010 09:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door speurneus (Bericht 4722431)
Als dit land ooit uit zijn schuldenmoeras wil geraken zal de bevolking heel wat offers moeten brengen.
- verhogen van de indirecte belstingen;
- werkeloosheidsvergoedingen beperken in de tijd;
- verminderen subsidies allerhande;
- besparen in de gezondheidszorg
- totaal afschaffen van het brugpensioen & verhogen van het wettelijke pensioen;
- drastisch inkrimpen van het overheidsapparaat.

-ahem- Mag ik voorstellen dat alvorens we Jan Modaal treffen we beginnen met het vet van ons staatsapparaat te snijden, met te zorgen dat de inkomsten effectief geïnd worden dus niet zoals Reynders het doet? Nadien kunnen we ook eens denken over een vermogensbelasting,...

Pelgrim 30 april 2010 11:17

1: zichzelf (en daarmee ook defensie)
2: bijdrage aan Europa
3: cadeau's aan het patronaat en de banken.

speurneus 30 april 2010 11:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion (Bericht 4722469)
-ahem- Mag ik voorstellen dat alvorens we Jan Modaal treffen we beginnen met het vet van ons staatsapparaat te snijden, met te zorgen dat de inkomsten effectief geïnd worden dus niet zoals Reynders het doet? Nadien kunnen we ook eens denken over een vermogensbelasting,...

Dat zal zeker niet voldoende zijn. En als de economische groei in dit land niet daadwerkelijk en voor vele jaren spectaculair gaat stijgen krijgen we de put nooit gevuld.

Steben 30 april 2010 12:16

- verkiezingen
- Congochampagne
- Moraliserende sensibiliseringscampagnes

Zyklon B 30 april 2010 12:19

Belgie opdoeken en de schuld kwijtschelden

toccata 30 april 2010 12:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 4722582)
1: zichzelf (en daarmee ook defensie)

3: cadeau's aan het patronaat en de banken.

²

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be