Citaat:
Je bewijst dat je er echt niets van kent noch weet! Nooit eens een Libaneze krant gelezen in je leven zeker
En Libanon is zeker geen democratie zoals jij het wil aangeven. Je moet maar eens de grondwet gaan opzoeken!
|
Toch wel, meer zelfs ik ben al in Libanon geweest. In Libanon zijn er verkiezingen waar iedereen en alle partijen aan kunnen deelnemen, verschillende groepen, Christenen en moslims delen er de macht, dat is ongezien in het hele Midden-Oosten en de hele Arabische wereld. de enige smet op de democratie is het feit dat palestijnse vluchtelingen niet mogen stemmen, Libanon hoopt alsnog dat de etnische zuivering in Israel ongedaan kan gemaakt worden en ze naar hun land zullen terugkeren.
Citaat:
De Libanese regering is slechts een marionet van Syrië. Het democratisch gehalte zou ik niet overschatten, toch niet in vergelijking met Israel (die andere democratie). Het land is stabiel, maar de Syrische wegblokkades zijn nog steeds aanwezig. De hezbollah zit er in het parlement en heeft bepaalde wijken binnen Beyrut in haar macht.
|
misschien niet in vergelijking met Israel, dat dan ook een westers land is met een jarenlange democratische traditie, wel in vergelijking met de rest van de Arabische wereld en natuurlijk de bezette gebieden, waar miljoenen mensen geen enkel recht hebben. de hesbollah zit er in het parlement omdat mensen erop stemmen, zo gaat dat nu eenmaal in een democratie, ik zou ook willen dat er geen fascisten in het Belgische parlement zouden zitten maar als de kiezer er zo over beslist zo zij het.
Citaat:
Ik ben er pakweg een half jaar geleden nog te gast geweest bij een gezin. De Christenen die ik er gesproken heb zijn unaniem tegen de Syrische bezetting. Sommige, oudere Libanezen verlangen zelfs terug naar de Franse koloniale tijd of toch zeker naar het vooroorlogse Libanon. Moslims daarentegen vinden de aanwezigheid van Syrië inderdaad geen bezwaar.
|
Ik heb ook christenen gesproken die wel voor de Syrische aanwezigheid zijn als stabilisator, de SyriËrs kwamen er trouwens oorspronkelijk op vraag van de christenen. De christenen zijn net als de moslims in Libanon erg verdeeld. Een ding hebben alle Libanezen gemeen, ze haten Israel en de VS en hopen dat het economische herstel van hun land zich voortzet.
Citaat:
Ik merkte ook een ongenoegen over de inwijking van arme Syriërs die hun geluk komen beproeven binnen Libanon. De Syrische migranten leuren onder andere met groenten en fruit in handkarren. De enkele Libanees die ik met groenten en fruit zag leuren had zijn kar getooid met Libanese Ceder vlaggen, kwestie van het chauvinisme wat aan te wakkeren. Er heerst ook een zekere paranoïa onder de bevolking Alvorens ze je in vertrouwen nemen, trachten ze eerst te weten of je Moslim of Christen bent.
|
da's waar ja, ook bij ons is er animositeit tegen buitenlandse werkkrachten uit armere landen.
Citaat:
Wij reizen om te leren Tomm, en zeker niet alleen naar Moskou
|
ik reis altijs om te leren, de hele wereld rond.
Citaat:
hopelijk krijgt syrië er even hard van langs als irak.
|
hopelijk krijgen de VS er in dat geval even hard van langs als in Irak, en hopelijk verliest Bush de volgende verkiezingen.
|