![]() |
Leerkrachten hebben schrik van ICT in de klas
Op een of andere manier kunnen heel wat leerkrachten niet om met ICT-vaardigheden.
Hoe kan dit ? |
inderdaad, onderwijs hinkt hopeloos achterop !
|
Niet omdat je mijn mening verdedigt. Maar toch bedankt.
|
Citaat:
Vanaf het ogenblik dat je een zekere basiskennis hebt van PC en een handvol programma's, is dat m.i. voldoende voor een leerkracht die vakken zoals Frans, Wiskunde, Geschiedenis enz. geeft. |
Citaat:
Wat niet belet dat er leerkrachten zijn die ICT niet kunnen plaatsen binnen hun opdracht. Leerlingen vinden op den duur hun leerkrachten nogal achterlijk. En dan ? |
Citaat:
|
Citaat:
Denk je trouwens dat elke leerling een ICT-wonder is ? Denk opnieuw zou ik zo zeggen. |
Citaat:
|
Citaat:
Ja WoW spelen of vrienden toevoegen op Facebook, dat wel. |
Citaat:
|
Citaat:
Eerst Duplo, lego en playmobiel en als ze bewezen hebben dat hunne fijne motoriek, logisch denken, fantasie, genoeg ontwikkeld zijn, dan kunt ge eens gaan denken over ze op die computer toe te laten, om er mee te leren communiceren enz... om te gamen, ze goed duidelijk makend dat er nog iets is na dat ding ook. Wij hadden toen ook al les met de PC (ne Commodore 128) werd gebruikt in de les Fysica om simulaties mee te doen. Die mens had dat allemaal zelf geschreven, dat verreist wel wat toewijding en inzet van de leerkracht natuurlijk. Maar dat was niet alleen met zijn PC hij had ons ook nog wel andere zaken in elkaar geknutseld om schakelingen uit te vogelen enz... Computerke spelen in de les is dus wel goed waar het nuttig is, maar leren ze kinderen eerst nog eens logisch nadenken, ? Als je het namelijk niet zelf kan bedenken eerst heb je wel een serieus probleem. Ik zeg dat dan vanuit het standpunt van iemand die oplossingen moet ontwerpen voor problemen of systemen moet repareren die niet meer werken. Bovendien veel kinderen zijn slimmer dan de leerkrachten op dat vlak, ik weet van mijn eigen dat 2 nerds zoals mij en mijne maat in uw klas, loads of fun garanderen... vervelen ons steendood, beginnen dan maar het systeem te kraken of te breken, en halen uiteindelijk met ons ogen toe, nog dik in de 90 % voor informatica. |
Citaat:
|
Citaat:
mocht het haalbaar zijn, het zou volgens mij interessant zijn onderwijsmensen pas te recruteren nadat ze laat ons zeggen minimum 3 of 5 jaar in t bedrijfleven (lees het echte leven) hebben gestaan ... iemand die zijn hele leven binnen de schoolmuren doorbracht die heeft volgens mij belangrijke ervaringen gemist. niks persoonlijks hoor, maar volgens mij zou t een meerwaarde zijn. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Er wordt heel veel ophef gemaakt over ICT in het onderwijs. Vooral omdat heel wat bedrijfjes watertandend naar het onderwijs kijken als afnemer van software of apparatuur. Terwijl een goede leraar niet staat of valt met ICT-lessen volgens mij. Waarom zou hij?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Anderzijds zijn de meeste scholen ook verre van uitgerust met een degelijke ICT infrastructuur. Geen netwerk voor internet die door scholen lopen, geen computers of laptops van de school beschikbaar, als ze al een smartboard hebben is dat hoogstens 1 en die hangt dan in een wiskundelokaal waar ze die maar zelden kunnen gebruiken (maw wat ze hebben is slecht verdeeld) Leerkrachten die dan toch ICT willen gebruiken (en dat zijn er toch redelijk wat zenne) doen dit vaak met hun eigen materiaal. Echter dit materiaal wordt niet verzekerd door de schoolverzekering. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:19. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be