Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Leerkrachten hebben schrik van ICT in de klas (https://forum.politics.be/showthread.php?t=138317)

Rudy 4 mei 2010 18:54

Leerkrachten hebben schrik van ICT in de klas

Op een of andere manier kunnen heel wat leerkrachten niet om met ICT-vaardigheden.

Hoe kan dit ?

Anna List 4 mei 2010 18:55

inderdaad, onderwijs hinkt hopeloos achterop !

Rudy 4 mei 2010 19:05

Niet omdat je mijn mening verdedigt. Maar toch bedankt.

kiko 4 mei 2010 19:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 4731430)
Op een of andere manier kunnen heel wat leerkrachten niet om met ICT-vaardigheden.

Is dat nodig misschien ?

Vanaf het ogenblik dat je een zekere basiskennis hebt van PC en een handvol programma's, is dat m.i. voldoende voor een leerkracht die vakken zoals Frans, Wiskunde, Geschiedenis enz. geeft.

Rudy 4 mei 2010 19:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 4731479)
Is dat nodig misschien ?

Vanaf het ogenblik dat je een zekere basiskennis hebt van PC en een handvol programma's, is dat m.i. voldoende voor een leerkracht die vakken zoals Frans, Wiskunde, Geschiedenis enz. geeft.

Kiko. Mee eens. Je hoort blijkbaar nog net bij wie genoeg gemotiveerrd is met z'n tijd mee te gaan, of de laatste jaren tot het pensioen te kunnen slijten.

Wat niet belet dat er leerkrachten zijn die ICT niet kunnen plaatsen binnen hun opdracht.
Leerlingen vinden op den duur hun leerkrachten nogal achterlijk. En dan ?

Cdude 4 mei 2010 19:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 4731521)
Kiko. Mee eens. Je hoort blijkbaar nog net bij wie genoeg gemotiveerrd is met z'n tijd mee te gaan, of de laatste jaren tot het pensioen te kunnen slijten.

Wat niet belet dat er leerkrachten zijn die ICT niet kunnen plaatsen binnen hun opdracht.

Omdat leerkrachten vinden dat ze al genoeg kennen en enkel leerkracht werden omdat ze steeds zo dezelfde materie kunnen brengen en leven naar hun belachelijk lange vakanties

kiko 4 mei 2010 19:30

Citaat:

Vele leerlingen vinden hun leerkrachten sowieso achterlijk. Et alors ?

Denk je trouwens dat elke leerling een ICT-wonder is ? Denk opnieuw zou ik zo zeggen.

Rudy 4 mei 2010 19:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 4731532)
Vele leerlingen vinden hun leerkrachten sowieso achterlijk. Et alors ?

Denk je trouwens dat elke leerling een ICT-wonder is ? Denk opnieuw zou ik zo zeggen.

Je bestendigt enkel de eeuwenoude leuze: als leerkrachten niet competent zijn, dan ligt de schuld bij de domme leerlingen.

kiko 4 mei 2010 19:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 4731572)
Je bestendigt enkel de eeuwenoude leuze: als leerkrachten niet competent zijn, dan ligt de schuld bij de domme leerlingen.

Ik heb simpelweg de opmerking gemaakt dat het niet enkel de leerkrachten zijn die soms ICT-gewijs achterop lopen, meer leerlingen dan je zou denken zijn ook niet zo heel sterk met de PC.

Ja WoW spelen of vrienden toevoegen op Facebook, dat wel.

Jedd 4 mei 2010 22:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 4731583)
Ik heb simpelweg de opmerking gemaakt dat het niet enkel de leerkrachten zijn die soms ICT-gewijs achterop lopen, meer leerlingen dan je zou denken zijn ook niet zo heel sterk met de PC.

Ja WoW spelen of vrienden toevoegen op Facebook, dat wel.

klopt, ik was altijd negatief verbaasd als ik zag hoe slecht mijn studenten het er vanaf brachten in word, laat staan excel. Stond ik keer op keer echt van te kijken

Herr Flick 5 mei 2010 08:24

Citaat:

Kijk ik verdien met ICT goed mijne kost, maar ik vind niet dat ne 6 jarige al gelijk ne nerd op zo nen bak moet zitten rammen.

Eerst Duplo, lego en playmobiel en als ze bewezen hebben dat hunne fijne motoriek, logisch denken, fantasie, genoeg ontwikkeld zijn, dan kunt ge eens gaan denken over ze op die computer toe te laten, om er mee te leren communiceren enz... om te gamen, ze goed duidelijk makend dat er nog iets is na dat ding ook.

Wij hadden toen ook al les met de PC (ne Commodore 128) werd gebruikt in de les Fysica om simulaties mee te doen. Die mens had dat allemaal zelf geschreven, dat verreist wel wat toewijding en inzet van de leerkracht natuurlijk. Maar dat was niet alleen met zijn PC hij had ons ook nog wel andere zaken in elkaar geknutseld om schakelingen uit te vogelen enz...

Computerke spelen in de les is dus wel goed waar het nuttig is, maar leren ze kinderen eerst nog eens logisch nadenken, ? Als je het namelijk niet zelf kan bedenken eerst heb je wel een serieus probleem. Ik zeg dat dan vanuit het standpunt van iemand die oplossingen moet ontwerpen voor problemen of systemen moet repareren die niet meer werken.

Bovendien veel kinderen zijn slimmer dan de leerkrachten op dat vlak, ik weet van mijn eigen dat 2 nerds zoals mij en mijne maat in uw klas, loads of fun garanderen... vervelen ons steendood, beginnen dan maar het systeem te kraken of te breken, en halen uiteindelijk met ons ogen toe, nog dik in de 90 % voor informatica.

Anna List 5 mei 2010 08:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 4731479)
Is dat nodig misschien ?

vergeet het, er zijn op alle vlakken echt inovatieve programma's te vinden om die vakken spelenderwijs te leren, manier van studeren die veel beter blijft plakken overigens ... het is cruciaal dat alle lk geupgraded worden !

Anna List 5 mei 2010 08:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 4731472)
Niet omdat je mijn mening verdedigt. Maar toch bedankt.

grootste probleem is mi dat de overgrote meerderheid van LK rechtstreeks vanuit onderwijs en univ ... waar ze die ict achterstand tov het bedrijfsleven opliepen ... doorstromen naar het onderwijs ... waar ze die achterstand nog eens gaan versterken

mocht het haalbaar zijn, het zou volgens mij interessant zijn onderwijsmensen pas te recruteren nadat ze laat ons zeggen minimum 3 of 5 jaar in t bedrijfleven (lees het echte leven) hebben gestaan ... iemand die zijn hele leven binnen de schoolmuren doorbracht die heeft volgens mij belangrijke ervaringen gemist.

niks persoonlijks hoor, maar volgens mij zou t een meerwaarde zijn.

kiko 5 mei 2010 16:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 4732222)
mocht het haalbaar zijn, het zou volgens mij interessant zijn onderwijsmensen pas te recruteren nadat ze laat ons zeggen minimum 3 of 5 jaar in t bedrijfleven (lees het echte leven) hebben gestaan ... .

niks persoonlijks hoor, maar volgens mij zou t een meerwaarde zijn.

Het bedrijfsleven is het echte leven ? Allez vooruit, weeral iets dat we weten. De mensen niet werkzaam in het bedrijfsleven zijn bij deze gewaarschuwd, en dienen dringend wat Echte Levenservaring op te doen.

Citaat:

vergeet het, er zijn op alle vlakken echt inovatieve programma's te vinden om die vakken spelenderwijs te leren, manier van studeren die veel beter blijft plakken overigens ... het is cruciaal dat alle lk geupgraded worden !
Waarom ? Wat is de meerwaarde ? Tot zolang de leerkrachten een basiskennis hebben van PC, mail en internet, is dat voor mij meer dan voldoende. Ik pleit er trouwens voor om de PC zoveel mogelijk te weren uit het klaslokaal.

artisjok 5 mei 2010 16:35

Citaat:

Hoe kan dit ?

Hoe bedoel je dit? Welke ICT-vaardigheden hebben ze te weinig?

Goldband 5 mei 2010 17:45

Er wordt heel veel ophef gemaakt over ICT in het onderwijs. Vooral omdat heel wat bedrijfjes watertandend naar het onderwijs kijken als afnemer van software of apparatuur. Terwijl een goede leraar niet staat of valt met ICT-lessen volgens mij. Waarom zou hij?

Anna List 5 mei 2010 19:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 4733265)
Het bedrijfsleven is het echte leven ? Allez vooruit, weeral iets dat we weten. De mensen niet werkzaam in het bedrijfsleven zijn bij deze gewaarschuwd, en dienen dringend wat Echte Levenservaring op te doen.

Waarom ? Wat is de meerwaarde ? Tot zolang de leerkrachten een basiskennis hebben van PC, mail en internet, is dat voor mij meer dan voldoende. Ik pleit er trouwens voor om de PC zoveel mogelijk te weren uit het klaslokaal.

typisch ...

kiko 5 mei 2010 19:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 4733536)
typisch ...

Typisch wat ? Probeer eens een argument voor de verandering.

Rudy 6 mei 2010 07:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door artisjok (Bericht 4733303)
Hoe bedoel je dit? Welke ICT-vaardigheden hebben ze te weinig?

Blijkt dat er een koudwatervrees bestaat bij leerkrachten om ICT te gebruiken binnen hun lesomgeving.

Tick 6 mei 2010 07:56

Citaat:

Hoe kan dit ?

Veel leerkrachten zijn ouder. Deze zijn niet opgegroeit met ICT en kunnen er ook moeilijk mee overweg. Hoewel ze wel worden aangeleerd over programma´s als smartschool en score . Is deze uitleg vaak vrij pover gegeven voor mensen die geen grote ICT vaardigheden hebben.

Anderzijds zijn de meeste scholen ook verre van uitgerust met een degelijke ICT infrastructuur. Geen netwerk voor internet die door scholen lopen, geen computers of laptops van de school beschikbaar, als ze al een smartboard hebben is dat hoogstens 1 en die hangt dan in een wiskundelokaal waar ze die maar zelden kunnen gebruiken (maw wat ze hebben is slecht verdeeld)
Leerkrachten die dan toch ICT willen gebruiken (en dat zijn er toch redelijk wat zenne) doen dit vaak met hun eigen materiaal. Echter dit materiaal wordt niet verzekerd door de schoolverzekering.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be