La Chunga |
5 mei 2010 08:23 |
Prognoses Federale Verkiezingen Juni 2010
Ik zou zeggen dat het doel van deze thread is om op basis van eigen inzicht een voorspelling te doen van hoe de verkiezingsuitslag er zal uitzien én waarom. Dus gelieve niet af te komen met één en andere uitslag van weeral een opiniepeiling, of te vervallen in vervelende welles-nietesspelletjes. Gewoon welke uitslag en waarom.
Laat me bij wijze van voorbeeld beginnen (enkel voor Vlaanderen) ...
De NV-A wordt de grote winnaar van de komende verkiezingen omdat deze een diepe, communautaire teint hebben. Dat is natuurlijk een vrij eenvoudige verklaring. Belangrijk om weten is waar die stemmen vandaan zullen komen.
In de eerste plaats van het Vlaams Belang natuurlijk, die de grootste verliezer wordt van deze verkiezingen (ondanks de communautaire aard van die verkiezingen). Veel VB-stemmers zijn proteststemmers die zo goed als niet weten waarvoor het VB staat. Die mensen zien in NV-A een goed alternatief. Een alternatief dat - in tegenstelling tot het VB - wél een verschil kan maken.
Ten tweede zal de NV-A stemmen aantrekken vanuit LDD, een partij die na drie jaar zal ten ondergaan. Eigenlijk zal NV-A de meeste van die stemmen via een omweg aan zich binden. LDD haalde veel VB-stemmen de vorige verkiezingen en die zullen nu bijna integraal naar NV-A gaan. Een deel van de vroegere VLD-stemmers zal niet terugkeren naar die VLD maar zullen zich ook in het NV-A-stemmenarsenaal opstellen.
Tot slot zal NV-A vanuit zowel CD&V, als vanuit VLD, stemmen halen, waarbij vooral de CD&V dit zal voelen.
LDD en VB zullen worden gedecimeerd. De LDD-voorman deed er de afgelopen drie jaar alles aan om zijn partij van binnenuit te saboteren en naar buiten uit bestaat de perceptie van een bende ongeregelde ruziemakers. Jean-Marie De Decker heeft het - zoals te verwachten was - zelf verkorven.
De teloorgang van het Vlaams Belang werd tijdens de vorige verkiezing al ingezet en zal tijdens de volgende verkiezingen zeer expliciet worden als gevolg van de geloofwaardige kracht van NV-A. Eens de grote verkiezingsnederlaag een feit is zal binnen VB een danige, interne strijd ontstaan waardoor de kans groot is dat ze hieraan ten ondergaat.
CD&V zal om begrijpelijke redenen verliezen, maar de kans is zeer groot dat dit verlies, door het vooruitschuiven van Marianne Thijssens als boegbeeld, wordt geminimaliseerd tot enkele procenten. Binnen CD&V leeft de gedachte dat een verlies van slechts drie procent een overwinning is.
De VLD zal stemmen verliezen aan NV-A, maar bij LDD wordt dan weer aan stemmenrecuperatie gedaan. Afwachten natuurlijk welk van de twee het zwaarste weegt, maar ik vermoed het eerste. Ik voorspel dus licht verlies voor VLD.
Dan komen we bij de SP.A die er alles aan zal doen om het communautair karakter van de verkiezingen (waarin zij geen enkele rol van betekenis speelt), om te buigen naar een socio-economisch karakter. Zij zal hier niet in slagen. SP.A zal echter geen stemmenverlies boeken als gevolg van de communautaire strijd (die vooral ter rechterzijde van het centrum wordt uitgevochten). De SP.A zal stemmen verliezen (weliswaar niet massaal) aan de ideologische strijd ter linkerzijde. Geen van de facties die zich aan de uiterste linkerzijde bevinden zal na de verkiezingen een rol van betekenis spelen, maar ze zullen wel verantwoordelijk zijn voor een verdere verzwakking van de linkerzijde. Voor de SP.A voorzie ik een licht verlies dat hooguit anderhalf procent zal bedragen.
Groen! zal de constante van deze verkiezingen zijn door zich in status quo te handhaven. Hun kiezers hebben in het linkse vlak niet echt een alternatief en zullen zich verheven voelen boven al het 'krijgsgewoel'.
|