Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Kerk wordt moskee. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=138534)

Scherven A. Mok 9 mei 2010 07:19

Kerk wordt moskee.

In Charleroi (Gilli) wordt 's vrijdags een kerk omgebouwd tot moskee. Helaas is het slechts tijdelijk. De kerk biedt haar gastvrijheid aan wegens renovatie van de moskee. Bron : redactie.be

Het is toch al een begin. Hopelijk worden in onze kerken de klokken stil gelegd en worden ze omgevormd tot gebed- en meditatieruimte voor iedereen. Staan ze daar niet zo nutteloos leeg heelder dagen en is het gemakkelijker voor gelovigen om open van geest te blijven en niet te dogmatisch te worden. Het zou een goede stap zijn in het samenleven van mensen van verschillende afkomst of gedachtegoed. Hopelijk vindt deze tijdelijke samenwerking navolging in de toekomst.

De schoofzak 9 mei 2010 09:26

Een begin ?

Al eens in Cordoba geweest ? Een aanrader overigens.

voicelesscharlie 9 mei 2010 09:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 4739546)
In Charleroi (Gilli) wordt 's vrijdags een kerk omgebouwd tot moskee. Helaas is het slechts tijdelijk. De kerk biedt haar gastvrijheid aan wegens renovatie van de moskee. Bron : redactie.be

Het is toch al een begin. Hopelijk worden in onze kerken de klokken stil gelegd en worden ze omgevormd tot gebed- en meditatieruimte voor iedereen. Staan ze daar niet zo nutteloos leeg heelder dagen en is het gemakkelijker voor gelovigen om open van geest te blijven en niet te dogmatisch te worden. Het zou een goede stap zijn in het samenleven van mensen van verschillende afkomst of gedachtegoed. Hopelijk vindt deze tijdelijke samenwerking navolging in de toekomst.

Dogamtisch zijn ze in ieder geval.
Dogmatici zijn een kanker voor de samenleving.

Scherven A. Mok 9 mei 2010 11:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door voicelesscharlie (Bericht 4739632)
Dogamtisch zijn ze in ieder geval.
Dogmatici zijn een kanker voor de samenleving.

Als ik u zo hier en daar lees lijkt u nochtans een groot voorstander van de huidige economische dogma's of heb ik iemand verkeerd voor ?

Dixie 9 mei 2010 11:45

Citaat:

om dan te vervangen door het lawaai vanuit de minaretten ...:roll:

De schoofzak 9 mei 2010 11:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 4739774)
Als ik u zo hier en daar lees lijkt u nochtans een groot voorstander van de huidige economische dogma's of heb ik iemand verkeerd voor ?

Ekonomie is een wetenschap, geen godsdienst.
Wetenschappen kennen stellingen, godsdiensten kennen dogma's.

In meer spesifiek wat je bedoelt, en in verkeerde terminologie:
in de ekonomie heb je alleen maar dogma's, ofwel deze van de ene kant, ofwel deze van de andere kant, ofwel deze van daartussen just in 't midden, ofwel deze van daartussen een beetje naar hier of naar daar ...

garfield 9 mei 2010 11:56

Citaat:

Alsof islamieten ooit hun moskee gaan opstellen voor een hindoe of boedhist

Savatage 9 mei 2010 12:00

Citaat:

Wat is er daar zo "helaas" aan? Ik heb liever dat die kerken een plaats blijven waarin katholieken zich kunnen verzamelen om hun christendom te belijden. Het moet geen plaats worden waar religieuze extremisten zich verzamelen.

Het is bovendien compleet ondenkbaar dat omgekeerd zoiets zou gebeuren.

Scherven A. Mok 9 mei 2010 12:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 4739804)

in de ekonomie heb je alleen maar dogma's, ofwel deze van de ene kant, ofwel deze van de andere kant, ofwel deze van daartussen just in 't midden, ofwel deze van daartussen een beetje naar hier of naar daar ...

Economie een wetenschap ? Al zeker geen exacte.

Scherven A. Mok 9 mei 2010 12:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door garfield (Bericht 4739815)
Alsof islamieten ooit hun moskee gaan opstellen voor een hindoe of boedhist

Tja, de christenen kunnen de moslims misschien op die manier iets bijleren.

artisjok 9 mei 2010 12:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 4739804)

Uit Van Dale
Dogma : vastomlijnde, aan geen discussie meer onderhevige leerstelling

De economische stellingen worden geen dogma's genoemd; maar sommige economische stellingen zijn wel dogma's.

Scherven A. Mok 9 mei 2010 12:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 4739819)
Wat is er daar zo "helaas" aan? Ik heb liever dat die kerken een plaats blijven waarin katholieken zich kunnen verzamelen om hun christendom te belijden. Het moet geen plaats worden waar religieuze extremisten zich verzamelen.

Het is bovendien compleet ondenkbaar dat omgekeerd zoiets zou gebeuren.

Tijden kunnen veranderen. En de kerken staan nu leeg.

Savatage 9 mei 2010 12:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 4739831)
Tijden kunnen veranderen. En de kerken staan nu leeg.

En de Islam zit nu op een toppunt qua extremisme :roll:

Het is niet omdat iets leeg staat dat de eigendomsrechten ineens veranderen van eigenaar.

viaSanctus 9 mei 2010 12:12

Ik vind het een hele domme zet van die moslims om dat te doen.

Het zal de typische reactie uitlokken van "en omgekeerd?" op die manier dat de moslims opnieuw in een slecht daglicht komen te staan.

Een christen zal nooit Christus aanbidden in een moskee...maar daar dacht niemand aan zeker?

Neen, moslims in hun moskee en christenen in hun kerk..en geen enkele bemoeizieke buitenstaander moet er dan met zijn "oordeel-bordje" gaan staan..

Scherven A. Mok 9 mei 2010 12:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 4739837)

Het is niet omdat iets leeg staat dat de eigendomsrechten ineens veranderen van eigenaar.

En door ze af te zonderen zal dat extremisme verminderen zeker. Cordons werken zo niet.

Albrecht 9 mei 2010 12:30

Dat de parochie een ruimte aanbiedt voor de Moslims, daar heb ik niets tegen, maar in een Kerk? Dat zou men misschien als desacratie kunnen rekenen.

Scherven A. Mok 9 mei 2010 12:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door viaSanctus (Bericht 4739849)
Ik vind het een hele domme zet van die moslims om dat te doen.

Het zal de typische reactie uitlokken van "en omgekeerd?" op die manier dat de moslims opnieuw in een slecht daglicht komen te staan.

Een christen zal nooit Christus aanbidden in een moskee...maar daar dacht niemand aan zeker?

Neen, moslims in hun moskee en christenen in hun kerk..en geen enkele bemoeizieke buitenstaander moet er dan met zijn "oordeel-bordje" gaan staan..

Bullshit, ik ben zelfs katholieke kosters tegengekomen op (boeddhistische) meditatiecursussen. Het is steeds een minderheid die debiel dogmatisch is bij gelijk welke religie of politieke partij. Het extremisme is echter omgekeerd evenredig met de levensomstandigheden van de mensen. Hoe beter de levensomstandigheden hoe minder extremisme.

viaSanctus 9 mei 2010 12:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 4739897)
Bullshit, ik ben zelfs katholieke kosters tegengekomen op (boeddhistische) meditatiecursussen. Het is steeds een minderheid die debiel dogmatisch is bij gelijk welke religie of politieke partij. Het extremisme is echter omgekeerd evenredig met de levensomstandigheden van de mensen. Hoe beter de levensomstandigheden hoe minder extremisme.

Ik ben blij dat je tot die conclusie bent gekomen. En ik had eerder verwacht dat je paus zijn gebed in de blauwe moskee zou gaan aanhalen. Het zelf aanhalen en erna moeten uitleggen dat vele christenen ook net zoals moslims bidden (met het hoofd tegen de grond aan) was me op dat ogenblik wat te veel..maar bon

viaSanctus 9 mei 2010 12:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 4739894)
Dat de parochie een ruimte aanbiedt voor de Moslims, daar heb ik niets tegen, maar in een Kerk? Dat zou men misschien als desacratie kunnen rekenen.

Idd..

artisjok 9 mei 2010 12:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 4739837)

Wie is er eigenaar van de kerk-gebouwen?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be