Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Duitsland trekt naar links! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=138554)

Piero 9 mei 2010 23:44

Duitsland trekt naar links!

Citaat:

Zwaar verlies CDU bij verkiezingen Noordrijn-Westfalen

http://nos.nl/artikel/156229-zwaar-v...westfalen.html

Update: zondag 9 mei 2010, 22:04

In Duitsland zijn de verkiezingen in de deelstaat Noordrijn-Westfalen op een nederlaag uitgelopen voor de coalitie van CDU en FDP. Volgens de eerste exit-polls verliest het CDU ruim tien procent en komt daarmee op gelijke hoogte met de SPD. Beide partijen krijgen iets meer dan 34 procent. Uit de exit-polls blijkt dat ook de SPD stemmen heeft verloren, zo'n drie procent.
De grote winnaars zijn de Groenen, die met ruim twaalf procent van de stemmen hun delegatie zien verdubbelen. Dat is het beste resultaat ooit voor de Groenen in Noordrijn-Westfalen.

Ook de Linkspartei deed het goed. Die partij haalt voor het eerst de kiesdrempel en komt met elf zetels in het parlement van de deelstaat. De opkomst lag met 59 procent vier procent lager dan vijf jaar geleden.
De nederlaag betekent dat regeringsleider Merkel de meerderheid is kwijtgeraakt in de Bondsraad, de Duitse senaat.
In Noordrijn-Westfalen, de grootste deelstaat van Duitsland, is er nu een meerderheid voor een linkse coalitie, van SPD, Groenen en Linkspartij.

Wat betekent dit voor de Euro crisis?

toccata 9 mei 2010 23:47

Der Grünen :clapping:
Die Linke :clapping:

D'ARTOIS 9 mei 2010 23:50

Dat weet jij vermoedelijk beter dan ik. Maar ik denk dat de Duitsers reageren op haar beleid, met name ten opzichte van Griekenland. Wat voor belangen Merkel ook beschermt, de man in de straat heeft er geen boodschap aan.
NRWF is een moeilijke deelstaat. Met de sombere hoofdstad Hannover waar de wet van Murphy nog optimistisch overkomt en ook nog een van de grootste deelstaten is dit wel een belangrijke toonzetter.
Nu, haar politieke graf was al gegraven. Wellicht kon ze niet anders. I kan niet zeggen in welke mate ze politiek gechanteerd wordt.

Flashheart 10 mei 2010 07:49

Ik ben vooral content dat die Linke de kiesdrempel haalt. Hopelijk kunnen ze hun positie in het westen nu verder uitbouwen en consolideren.

Flashheart 10 mei 2010 07:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS (Bericht 4741246)
Dat weet jij vermoedelijk beter dan ik. Maar ik denk dat de Duitsers reageren op haar beleid, met name ten opzichte van Griekenland. Wat voor belangen Merkel ook beschermt, de man in de straat heeft er geen boodschap aan.
NRWF is een moeilijke deelstaat. Met de sombere hoofdstad Hannover waar de wet van Murphy nog optimistisch overkomt en ook nog een van de grootste deelstaten is dit wel een belangrijke toonzetter.
Nu, haar politieke graf was al gegraven. Wellicht kon ze niet anders. I kan niet zeggen in welke mate ze politiek gechanteerd wordt.

Hannover hoofdstad? Bij mijn weten is dat Düsseldorf.

Het resultaat van de verkiezing is mijns inziens een indicator dat het besparingsbeleid van de rechtse regering-Merkel niet geapprecieerd wordt, zeker niet bij de industriële arbeiders in het Ruhrgebied.

Jantje 10 mei 2010 08:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Piero (Bericht 4741237)
De nederlaag betekent dat regeringsleider Merkel de meerderheid is kwijtgeraakt in de Bondsraad, de Duitse senaat.
In Noordrijn-Westfalen, de grootste deelstaat van Duitsland, is er nu een meerderheid voor een linkse coalitie, van SPD, Groenen en Linkspartij.

Wat betekent dit voor de Euro crisis?

Het verlies zal veel meer te maken hebben met de werkonzekerheid die is ontstaan na de crisis dan met beleid en bekwaamheid.

Het feit dat er nu een crisis op de Euro afstormt en de koopkracht aan het dalen is, is beter voelbaar bij de kiezer, dan wat er in en rond Griekenland gebeurd.

Als Links geen verbeteringen kan bezorgen voor de volgende verkiezingen, worden ze terug naar de strafbank gestuurd en heeft rechts opnieuw de meerderheid.

Sjaax 10 mei 2010 08:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 4741381)
Het feit dat er nu een crisis op de Euro afstormt en de koopkracht aan het dalen is, is beter voelbaar bij de kiezer, dan wat er in en rond Griekenland gebeurd.

Imho speelt de crisis in de eurozone wel een belangrijke rol in de verkiezingsuitslag. Duitsland zal miljarden bijdragen aan Europa. De Duitsers denken: dat zijn onze belastingcenten, dat willen we niet.

De kiezer is niet dom, maar heeft geen verstand van economie. Die begrijpt niet meteen dat je soms flink moet investeren om op termijn geen groter verlies te lijden. Die ziet een investering als kosten.

Angela is onbetrouwbaar in de ogen van de Duitsers. Ze paste niet genoeg op de Duitse 'belangen'.

Flashheart 10 mei 2010 08:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax (Bericht 4741415)
Imho speelt de crisis in de eurozone wel een belangrijke rol in de verkiezingsuitslag. Duitsland zal miljarden bijdragen aan Europa. De Duitsers denken: dat zijn onze belastingcenten, dat willen we niet.

De kiezer is niet dom, maar heeft geen verstand van economie. Die begrijpt niet meteen dat je soms flink moet investeren om op termijn geen groter verlies te lijden. Die ziet een investering als kosten.

Angela is onbetrouwbaar in de ogen van de Duitsers. Ze paste niet genoeg op de Duitse 'belangen'.

En dat de bijdrage die Duitsland doet ongeveer overeenstemt met wat de Duitse banken aan Griekse staatsobligaties op hun activa hebben staan.

Piero 10 mei 2010 08:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax (Bericht 4741415)

Voor Duitsland als grote crediteur is de solidariteit van de andere lidstaten natuurlijk de mooiste uitkomst in dit drama. De linksen zullen dat ook wel begrijpen. Het zal hen gaan om het bepalen van de bezuinigingsmaatregelen. Dit zal leiden tot sociale onrust.

Nr.10 10 mei 2010 09:54

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flashheart (Bericht 4741373)
Hannover hoofdstad? Bij mijn weten is dat Düsseldorf.

Het resultaat van de verkiezing is mijns inziens een indicator dat het besparingsbeleid van de rechtse regering-Merkel niet geapprecieerd wordt, zeker niet bij de industriële arbeiders in het Ruhrgebied.

Düsselfdorf.

Nr.10 10 mei 2010 09:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS (Bericht 4741246)

Merkel is gewoon slecht bezig.
Ze zegt heel slechte dingen over Europa.
Dat is niet goed.

eno2 10 mei 2010 10:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 (Bericht 4741558)
Merkel is gewoon slecht bezig.
Ze zegt heel slechte dingen over Europa.
Dat is niet goed.

Het zijn wel de Duitsers die het stinkend geraamte van de Euro over hun schouder verder moeten meeslepen.

Jantje 10 mei 2010 10:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 4741567)
Het zijn wel de Duitsers die het stinkend geraamte van de Euro over hun schouder verder moeten meeslepen.

Zonder de Euro zaten alle EU-lidstaten reeds lang over de afgrond.
De meeste mensen denken dat het beter was met de oude munteenheden, maar vergeten dat hun economie dan even afhankelijk was van de beurs als de Euro vandaag en dat de andere lidstaten toen geen inspanningen deden om de munt en economie van andere te ondersteunen.
Zonder Europa en de Euro, was België zelfs niet eens meer in staat om nog meer te zijn dan een Congolese provincie.

D'ARTOIS 10 mei 2010 10:32

@ Flashheart

Stom! Ik was in de war met Niedersachsen. Bwen nb in Düsseldorf opgegroeid. Maar het was al laat op de avond!

Jozef Ostyn 10 mei 2010 10:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door toccata (Bericht 4741241)

De opkomst van anti-democratisch links (ik bedoel die Linke) is zeker geen reden tot gejuich.

Flashheart 10 mei 2010 10:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn (Bericht 4741635)
De opkomst van anti-democratisch links (ik bedoel die Linke) is zeker geen reden tot gejuich.

Wel eerlijk zijn hé, die Linke is de SED niet.

the_dude 10 mei 2010 11:21

er komt goed nieuws uit Duitsland :)

Tamam 10 mei 2010 11:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door toccata (Bericht 4741241)

Jawhol!

Iemand die hier weet hoe ze daar staan tegenover het Israelisch/Palestijns conflict? Ik weet dat het merendeel van de groen-linkse fractie in Duitsland vroeger achter Israel stond. Door de druk van centrum, de anti-deutsche radicalen, en rechts ontbrak hen de moed om het voor de ondrukking van Palestijen en Libanezen op te nemen... hopelijk is er wat verandert inmiddels.

De enige vooraanstaande persoon in Duitsland, die het voor Palestina opnam, zat bij de FDP nota bene. Hij kwam om in mysterieuze omstandigheden: als ervaren parachute springer maakte hij een dodelijke val... Ongeluk of een handje geholpen door de Mossad? Het zou me niet verbazen allesinds, de Mossad heeft doorgeen de geschiedenis surreëele moordaanslagen gepleegd die zo uit een actiefilm zouden komen.

http://www.erichufschmid.net/TFC/Bol...ann-murder.htm

Metternich 10 mei 2010 13:09

Ik zou toch niet direct juichen als ik links was. Afgaande op de vorige Duitse verkiezingen is de slinger gewoon constant telkens een andere kant uitgeslagen tegenover de vorige verkiezing...

Flashheart 10 mei 2010 13:16

Wat heeft dat VB-aanhangsel pro-NRWF eigenlijk gedaan?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be