Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Léonard wil weer strikter godsdienstonderwijs (https://forum.politics.be/showthread.php?t=138570)

Seppe Cools 10 mei 2010 12:45

Léonard wil weer strikter godsdienstonderwijs

Citaat:

Aartsbisschop André-Joseph Léonard wil dat er opnieuw één lijn komt in het godsdienstonderwijs en dat dit onderwijs bovenal over Jezus gaat. Vlaamse godsdienstleraren zijn daar niet over te spreken, schrijven De Morgen en de Coreliokranten.

"Hij wil één lijn: zijn lijn. En dat is niet mijn lijn", zegt godsdienstleraar Jan Maes in De Morgen. Hij schreef samen met enkele collega's een open brief aan Léonard. De leerkrachten vrezen dat de opstelling van de aartsbisschop de kloof tussen jongeren en de Kerk nog zal verdiepen.

Léonard wil niet langer godsdienst als maatschappijleer. Hij wil het weer hebben over de Bijbel, het leven van Jezus en het christendom. Het Vlaamse lerarenkorps meent dat dit onrealistisch is in klassen waar ongedoopte leerlingen, moslims, christenen en atheïsten door elkaar zitten.

"De godsdienstles is al lang geen godsdienstles meer. Het is een allegaartje van levensbeschouwelijke dingen. Zoveel verschillende leerkrachten, zoveel verschillende handboeken, zoveel verschillende inhouden. Ik wil daar opnieuw een lijn in", zo wordt de aartsbisschop in De Standaard geciteerd. (belga/mvl)

"Heb jij daar een bron van?"
Bron (voor de bronnenfreaks): http://www.hln.be/hln/nl/6916/Kinder...nderwijs.dhtml

Inno 10 mei 2010 12:47

Dat is goed nieuws.

respublica 10 mei 2010 12:48

Ik vind dit een correct standpunt: godsdienstlessen zijn tegenwoordig echt een klucht geworden. De jongeren kennen te weinig de godsdienst die nota bene een blijvende indruk heeft nagelaten op onze westerse maatschappij, en dat moet verbeteren.
Niet dat we er allemaal 'vrome mensen' van moeten maken.

Another Jack 10 mei 2010 12:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door respublica (Bericht 4741827)
Ik vind dit een correct standpunt: godsdienstlessen zijn tegenwoordig echt een klucht geworden. De jongeren kennen te weinig de godsdienst die nota bene een blijvende indruk heeft nagelaten op onze westerse maatschappij, en dat moet verbeteren.
Niet dat we er allemaal 'vrome mensen' van moeten maken.

Dat softe, halfslachtige gewauwel is inderdaad veel hypocrieter dan een die-hard priesterleraar die de dogma's er met geweld inramt.

respublica 10 mei 2010 13:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 4741843)
Dat softe, halfslachtige gewauwel is inderdaad veel hypocrieter dan een die-hard priesterleraar die de dogma's er met geweld inramt.

Denkt u niet dat we de gulden middenweg zouden moeten bewandelen?

Another Jack 10 mei 2010 14:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door respublica (Bericht 4741956)
Denkt u niet dat we de gulden middenweg zouden moeten bewandelen?

Wanneer men spreekt van een geloof met een strikte leer, hiërarchie (Léonard zegt het...) en voorschriften is er geen gulden middenweg.

Hij bepaalt de spelregels en niet u.

Wie dat niet aanstaat moet maar protestant worden, daar kan je het geloof op eigen maat aanpassen.

respublica 10 mei 2010 14:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 4741970)
Wanneer men spreekt van een geloof met een strikte leer, hiërarchie (Léonard zegt het...) en voorschriften is er geen gulden middenweg.

Hij bepaalt de spelregels en niet u.

Wie dat niet aanstaat moet maar protestant worden, daar kan je het geloof op eigen maat aanpassen.

Voor zover ik zie wil hij vooral dat er terug een lijn zit in de godsdienstles en dat elementen uit het christelijk geloof terug onderwezen worden. Vermits het christendom veel scholieren vreemd is, lijkt het kennen van de basisprincipes van de godsdienst, die ons continent 2000 jaar overheerst heeft, niet overbodig. Zoals een kennismaking met de islam ook verplicht zou moeten zijn.

Anna List 10 mei 2010 14:17

ik ben daar zelf geen voorstander van.

Another Jack 10 mei 2010 14:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door respublica (Bericht 4741990)
Voor zover ik zie wil hij vooral dat er terug een lijn zit in de godsdienstles en dat elementen uit het christelijk geloof terug onderwezen worden. Vermits het christendom veel scholieren vreemd is, lijkt het kennen van de basisprincipes van de godsdienst, die ons continent 2000 jaar overheerst heeft, niet overbodig. Zoals een kennismaking met de islam ook verplicht zou moeten zijn.

Het is zijn net, hij doet er mee wat hij wil.

Seppe Cools 10 mei 2010 15:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door respublica (Bericht 4741990)
Zoals een kennismaking met de islam ook verplicht zou moeten zijn.

8O
Haal het niveau van het onderwijs nog maar wat naar beneden ja, doe maar op :roll:
Ik denk dat de jongeren al die tijd wel aan belangrijkere dingen kunnen besteden. Wat meer wetenschappen zou niet misstaan.

Xenophon 10 mei 2010 16:09

Citaat:

Het Vlaamse lerarenkorps meent dat dit onrealistisch is in klassen waar ongedoopte leerlingen, moslims, christenen en atheïsten door elkaar zitten.
In de godsdienst les? Ongedoopten en moslims?

het "Vlaamse lerarenkorps" is precies van haar eerste leugen niet gebarsten.

ERLICH 10 mei 2010 16:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 4742211)
In de godsdienst les? Ongedoopten en moslims?

het "Vlaamse lerarenkorps" is precies van haar eerste leugen niet gebarsten.

Waarschijnlijk daarom dat ze met hun verhaal naar de "morgen" zijn gestapt. Ze zullen wel geweten hebben waar ze een luisterend oor hiervoor konden vinden.

Inno 10 mei 2010 17:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ERLICH (Bericht 4742255)
Waarschijnlijk daarom dat ze met hun verhaal naar de "morgen" zijn gestapt. Ze zullen wel geweten hebben waar ze een luisterend oor hiervoor konden vinden.

:-D

Fallen Angel 10 mei 2010 17:37

Hoe meer mensen hij uit de kerk jaagt hoe beter.

Het aantal uitschrijvingen uit de RKK is bezig alle records te verbreken.

Inno 10 mei 2010 17:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel (Bericht 4742427)
Hoe meer mensen hij uit de kerk jaagt hoe beter.

Het aantal uitschrijvingen uit de RKK is bezig alle records te verbreken.

Ik ken er geen, integendeel ik zie mensen die half gelovig waren nu opeens vuriger geloven.

Gelovigen zullen zich niet uitschrijven. De kerk die ik bezoek zit ieder week vol.

Fallen Angel 10 mei 2010 17:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Inno (Bericht 4742451)
Ik ken er geen, integendeel ik zie mensen die half gelovig waren nu opeens vuriger geloven.

Gelovigen zullen zich niet uitschrijven. De kerk die ik bezoek zit ieder week vol.

http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenl...elovigen.dhtml

Inno 10 mei 2010 17:53

Iedereen die gedoopt is, is een katholiek. De mensen die vertrekken zijn ongelovigen.

Als ze willen vertrekken is dat hun keuze en goed voor hen en ook voor de kerk.

Fallen Angel 10 mei 2010 17:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Inno (Bericht 4742468)
Iedereen die gedoopt is, is een katholiek. De mensen die vertrekken zijn ongelovigen.

Als ze willen vertrekken is dat hun keuze en goed voor hen en ook voor de kerk.

En dat gebeurd vandaag de dag steeds meer.

bgf324 10 mei 2010 18:06

Wie wil er nota bene nog godsdienst hebben?

Wisord 10 mei 2010 18:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Inno (Bericht 4742451)

Daarom dat de kerken leeglopen ....:lol::lol: ...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be