![]() |
Vliegtuigcrash in Tripoli
Spijtige zaak, weer een vliegrtuigcrash.
Balans: op 1 10-jarig kind na iedereen dood. Ook 61 Nederlanders vonden de dood in deze crash. http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...d/100512_crash Er rest niets anders dan vast te stellen en medeleven te betonen bij de getroffen families. PS. Ik post dit in "Europa" omdat een groot aantal slachtoffers Europeanen zijn. |
Citaat:
|
Heeft me dunkt niets te maken met Europa, maar met mobiliteit en verkeersveiligheid...
Er waren ook Afrikaanse slachtoffers bij, dus zou het evengoed in 'Internationaal' kunnen, hé. |
Naar men fluistert een mislukte TOGA actie. Vliegveld noch ATC voldoet aan huidige eisen. Aanvliegen is lastig en moet veelal manueel geschieden omdat de Navaids van TIP onbetrouwbare gegevens verstrekken. De Airbus zelf is nieuw, iets van 1600 vlieguren.
|
Citaat:
Of zitten hier enkel wannabe pilots en vliegtuigspotters :roll: |
TOGA = Take Off Go Around en verder ben ik geen wannabe noch spotter (in deze zin).
ATC = Air Traffic Control oftewel de verkeerstoren. Even ter verduidelijking,het is een procedure-maatregel die het aanvliegen van de landingsbaan afbreekt en het vliegtuig weer terugbrengt naar een nieuw punt om de landingsprocedure opnieuw in te zetten. |
Citaat:
Volgens deze gegevens is het voornaamste aanwezig: TACAN-Radar (Beacon) en ILS-systeem, dus die Airbus had zelfs volledig automatisch kunnen landen zonder ATC-hulp; toch als de ILS operationeel was én *gecalibreerd (dus no restricted) * http://www.flightprecision.co.uk/services.html bvb doen veel vlieghavens (mil en burger) in Europa. ATC is vanzelfsprekend. Citaat:
|
Citaat:
Ik, in de IT, ken ook genoeg afkortingen anders ;) TOGA is dat dan een doorstart? |
@ Micele
Nou, ga je gang maar: Airport HLLT - TIP - TRIPOLI INTL: A0033/10 NOTAMR A0032/10 Q) HLLL/QNVLF/IV/BO/AE/000/999/ A) HLLT B) 1002211047 C) 1005151030 E) TRIPOLI VOR TPI FREQ 114.5 MHZ INTERFERENCE FROM SIGNAL BEING EXPERIENCED DURING CURRENT AIRPORT DEVELOPMENT WORK (VOR SHOULD BE USED WITH CAUTION) A0046/10 NOTAMN Q) HLLL/QFALC/IV/B/A/000/999/ A) HLLT B) 1003302100 C) 1010260400 D) MAR 30-OCT 26 2100-0400 E) AD CLOSED A0061/10 NOTAMN Q) HLLL/QMPLC/IV/BO/A/000/999/ A) HLLT B) 1003300710 C) PERM E) STAND 14 CLOSED DUE TO WIP. A69/09 NOTAMN Q) HLLL/QMXLC/IV/M/A/0/999/ A) HLLT B) 0906101219 C) PERM E) TWY(Y)CLOSED A115/09 NOTAMN Q) HLLL/QOBCE/IV/M/A/0/999/ A) HLLT B) 0910081014 C) PERM E) DUE TO WIP NORTH MIDDLE OF RWY 09/27 CRANES ARE ERECTED AS THE FLW: CRANE COORD HIGT/MSL TC1 324011.30274N0130857.95222E 129.113M TC2 324014.06655N0130858.55325E 120.897M TC3 324010.70549N0130854.71021E 124.799M TC4 324013.19879N0130855.63737E 135.300M TC5 324015.96004N0130856.23092E 129.400M TC6 324012.59968N0130852.39289E 129.700M TC7 324015.09433N0130853.31757E 121.600M TCT 324002.99146N0130919.33498E 167.070M Als je het niet begrijpt, geef je maar een gil ...... |
@ Dude
Daarmee zou je het kunnen vergelijken maar is het niet helemaal. Het is een technisch verhaal van hier tot Tokio maar het is geen kwestie van de knuppel naar je toetrekken en gas bijgeven. Bij de huidige generatie toestellen gaat dat niet meer. Vandaar dat de meeste moderne toestellen ongeschikt zijn om op 3e wereldland banen te landen. De complexiteit van het manueel overnemen tijdens het landen is van dien aard dat piloten in dit traject vaak brokken maken. Zie Haya Yollari - SPL. Dat ongeluk was te wijten aan een aaneenschakeling van fouten veroorzaakt door een defecte radiohoogtemeter en een onoplettende bemanning. Het bewuste toestel dat in Tripolis crashte had al eerder te maken met zware pech ten gevolge van een birdstrike, een steeds meer voorkomende oorzaak van (bijna) ongelukken. Ik kan mijn bron niet prijsgeven, dat zou hele vervelende gevolgen kunnen hebben, maar ik houd me expliciet bij de feiten. Maar neem van mij aan dat Tripolis een gevaarlijke luchthaven is waar de apparatuur - zo die al aanwezig is - meestal niet of slecht werkt. Vergelijk het maar met de toestanden in Smolensk. Dan heb je een beeld. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dit is nog te verhelpen, door een *ander kanaal/freq* te kiezen, als die ook werkt tenminste... 8O Wslk niet, of ook niet optimaal (of niet gecalibreerd), anders werd dit bericht zo niet opgezet. *Info TACAN-radar* : http://en.wikipedia.org/wiki/Tactica...igation_system Citaat:
Dan moesten ze uitwijken naar de korte piste 18/36, uiteraard zonder ILS... Citaat:
|
1 Bijlage(n)
@ Mycele OK Je snapt hem dus!
Crew volledig van lokale afkomst, toestel had al eerder problemen in Joburg. Ik heb een kaartje met de *ongeveer* lokatie van de wrakstukken. Die kranen zorgden ook voor enorme afwijkingen - je begrijpt wat ik bedoel .... |
Citaat:
De flight recorder (black box) zal nog wat meer vrijgeven. Citaat:
Dus die kerel wou op de RWY 9/27 mét ILS landen... uiteraard zijn de Gp/Localizer-beams totaal afwijkend of volledig gestoord door die 8 reuzenkranen. 8O8O ILS = NON-OPS ! ttz totaal misleidend Men ziet het waar het vliegtuig crashte, veel te laag en niet in het verlengde van de RWY 9/27. Citaat:
|
Citaat:
Mechanical problemen in Joburg? |
@Cdude - Nee, zeker niet. Daarom schreef ik het. Ze kenden de risico's van TIP, ze vlogen er niet voor het eerst. De mogelijkheid van een technisch mankement van ernstige aard vlak voor de landing zou worden ingezet mag niet uitgesloten worden.
Uiteindelijk zullen CVR (cockpit voicerecorder) en CFR (cockipt flight recorder) uitkomst brengen alsmede de signalen die de machine zelf uitzond naar Toulouse. Naar het zich laat aanzien - als alle betrokken partijen zich onthouden van politieke spelletjes - zal de waarheid omtrent het gebeuren iets makkelijker boven water komen dan de crash bij schiphol. Daar moesten alle kolen en geiten worden gespaard getuige de onduidelijk verwoordde oorzaak(en) |
Door: MSN-redactie, 14-5-2010
‘Actie Telegraaf schaamteloos’ Het ministerie van Buitenlandse Zaken gaat het ziekenhuis in Libië waar de overlevende van de vliegramp ligt, vragen meer te letten op zijn privacy. Dat zei secretaris-generaal van het ministerie Ed Kronenburg vanuit Tripoli op Radio 1. Hij vindt dat er te veel mensen bij de 9-jarige Ruben over de vloer komen. Beelden van Ruben in het ziekenhuis kwamen al kort na het ongeluk naar buiten. Ook werden artsen van het ziekenhuis geïnterviewd terwijl ze bij hem aan het bed stonden. De Telegraaf belde donderdag zelfs met de jongen nadat een arts zijn mobieltje doorgaf aan het kind. "Ik vind dat dat echt niet mogelijk zou moeten zijn." Demissionair minister André Rouvoet van Jeugd en Gezin schrijft op Twitter dat hij het telefoongesprek dat De Telegraaf met de enige overlevende van de vliegramp voerde ''schaamteloos'' vindt. ''Maak me enorm boos over schaamteloze telegraaf die met ruben gebeld heeft. Hoe haal je 't in je hersens?!'', schrijft Rouvoet. Kronenburg zegt: "Het is overigens niet zo dat je het ziekenhuis zomaar binnen kunt lopen, dus dit verbaast me wel. In de eerste plaats is het ziekenhuis verantwoordelijk voor de privacy." Hij gaat met het ziekenhuis en de oom en tante van Ruben, die ook in Libië zijn, praten over maatregelen. Ook de plek van het ongeluk is volgens Kronenburg op zich goed bewaakt. Journalisten kunnen zich echter vrij gemakkelijk tussen de brokstukken begeven. "De Libiërs willen ons geen strobreed in de weg leggen. Ook meegereisde journalisten krijgen echter toegang." Kronenburg benadrukt dat de contacten met de Libiërs 'uitstekend' verlopen. "Ze vragen voortdurend of ze nog iets kunnen doen." (Bron: Novum) http://nieuws.nl.msn.com/algemeen/ar...ntid=153371463 :roll: Journalisten...soms zoudt ge ze. Echt onbegrijpelijk zo iets en dat kind weet miss nog niet alle nieuws over zijn familie. Of miss weet hij het wel en door de shock het besef niet doorkomt. De eerste dag al in de pers en op TV. Ik versta dat ook niet. |
@ Stropke
Ik las het vanmorgen. Ben het volkomen met je eens. Wat een stel mafferikken! Nog een te mooi woord. Rouvoet heeft volkomen gelijk dat dit een schaamteloos stuk riooljournalistiek is. (Let wel, dit is mijn interpretatie van zijn uitspraak!) Uit de gesprekken die piloten, medewerkers van de Lybische luchthaven Tripolis, en technici met elkaar voeren krijg ik de indruk dat er een plotselinge calamiteit is opgetreden en er een CFIT heeft plaats gevonden. Maar, dit is (nog steeds) pure speculatie. Echter, een andere oorzaak dan een plotseling opkomende technische storing kan er welhaast niet zijn. Juist met NIEUWE toestellen die nog weinig vlieguren hebben, kan dat zomaar gebeuren. |
Zoon Gadaffi op bezoek bij Ruben TRIPOLI -
Ruben kreeg gisteren in het ziekenhuis bezoek van Saif El-Islam Gaddafi, zoon van de Libische leider Muammar Gadaffi. Ook een medewerkster van vliegtuigmaatschappij Afriqiyah kwam mee. Libische schoolkinderen brachten ook een bezoek aan de Brabantse jongen die de ramp overleefde. De maatschappij waarvan het vliegtuig woensdag neerstortte, zette het nieuws met foto's en al op haar website. http://www.telegraaf.nl/binnenland/6...__.html?p=14,1 Ook in andere berichten is sprake van alle steun die Libië geeft om te helpen. Miss ondanks de kritiek over de privé van de jongen kan die aandacht en bezoeken een morele opkikker zijn die hem kunnen helpen bij het andere nieuws te verwerekn. Hij weet zich niet alleen. En los van miss onze politieke ideekes over Libië, in nood zijn we allemaal mens. Daarom mijn waardering voor wat de regering en de leiders daar doen om Ruben te bemoedigen.;-) |
Het viel me al op, maar jij schrijft het nog een keer duidelijk: hier wordt door de Lybiërs alle zorg en aandacht gegeven die maar denkbaar is.
De captain van het toestel is in Toulouse door Airbust getraind en kent deze luchthaven met de bekende voetangels en klemmen als zijn broekzak. Nee, hier is iets gebeurd waar men niets tegen kon ondernemen. Ik heb het angstige vermoeden dat een storing in de ADIRU computer de hoofdschuldige is. Voordat we de wèrkelijke oorzaak zullen horen, zijn we wel een jaar verder. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:43. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be