Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   Hoeveel % haalt de N-VA bij de verkiezingen voor de senaat, Nederlands Kiescollege? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=138891)

Firestone 17 mei 2010 13:20

Hoeveel % haalt de N-VA bij de verkiezingen voor de senaat, Nederlands Kiescollege?

In navolging van deze thread, iets analoogs over de N-VA.

Toen bleek dat de gemiddelde schatting van de forumleden iets minder juist was dan de gewone peilingen, maar veel juister dan de Internetpeilingen.
Benieuwd hoe het nu zal lopen.

Ik heb opzettelijk voor overlappende bereiken gekozen.

Voor alle duidelijkheid, de vraag is niet hoeveel % u hoopt dat de N-VA zal behalen, maar hoeveel % u verwacht.

Everytime 17 mei 2010 13:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Firestone (Bericht 4755450)
In navolging van deze thread, iets analoogs over de N-VA.

Toen bleek dat de gemiddelde schatting van de forumleden iets minder juist was dan de gewone peilingen, maar veel juister dan de Internetpeilingen.
Benieuwd hoe het nu zal lopen.

Ik heb opzettelijk voor overlappende bereiken gekozen.

Voor alle duidelijkheid, de vraag is niet hoeveel % u hoopt dat de N-VA zal behalen, maar hoeveel % u verwacht.

N-VA zal de eerste partij van Vlaanderen worden, ik verwacht dus een zeer hoge score!

fox 17 mei 2010 14:29

Ik verwacht ze rond de 20% waarmee ze nipt de grootste worden in Vlaanderen.

Fieseler 17 mei 2010 15:08

Mijn hoop:
Over de 20% wippen en daarmee de tjeven onder de 20% drukken en alzo de tjevenaspiraties op een eerste minister temperen.

Dat zou op zichzelf al een grote overwinning zijn om de Vlaamsgezinde tjeven te laten zeggen: "zie je nu wel met uw Belgicistische uitverkoop"

Hopelijk weet het VB een beetje stand te houden want anders zegt de regimepers in koor: "de NVA is het nieuwe VB" en zijn we terug bij af.

vlijmscherp 17 mei 2010 15:13

ik schat ongeveer 18%. daarmee zullen ze de 2e Vlaamse partij worden.

Renesse 17 mei 2010 15:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler (Bericht 4755740)
Mijn hoop:
Over de 20% wippen en daarmee de tjeven onder de 20% drukken en alzo de tjevenaspiraties op een eerste minister temperen.

Dat zou op zichzelf al een grote overwinning zijn om de Vlaamsgezinde tjeven te laten zeggen: "zie je nu wel met uw Belgicistische uitverkoop"

Hopelijk weet het VB een beetje stand te houden want anders zegt de regimepers in koor: "de NVA is het nieuwe VB" en zijn we terug bij af.

²

Xenophon 17 mei 2010 15:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 4755755)
ik schat ongeveer 18%. daarmee zullen ze de 2e Vlaamse partij worden.

Na de CD&V bedoel je?

Xenophon 17 mei 2010 15:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler (Bericht 4755740)
Mijn hoop:

Uiteraard houdt het Vb stand. Trouwens, Bart De Tjeef zal die mesthoopstemmen toch niet willen.

vrijevlaming 17 mei 2010 15:16

meer dan 30%!

neenee, serieus nu, zoals het nu voorligt denk ik tussen de 17 en de 23 %

Voor mij is het belangrijkste dat ze er niet geraken met een klassieke tripartite aan vlaamse kant, en indien mogelijk géén mogelijkheid op cd&v premier.
Al de extra stemmen zijn bonus

Renesse 17 mei 2010 15:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 4755771)
Uiteraard houdt het Vb stand. Trouwens, Bart De Tjeef zal die mesthoopstemmen toch niet willen.

Willen? Elke stem is goed voor ELKE politicus. Moest Filip De Winter erin slagen om half Borgerokko voor hem te laten stemmen, zou hij daar enorm content mee zijn.

Of die mensen zelf op deze of gene politicus willen stemmen, dat is andere materie.

vrijevlaming 17 mei 2010 15:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 4755765)
Na de CD&V bedoel je?

waarschijnlijk wel ja

Xenophon 17 mei 2010 15:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming (Bericht 4755773)
meer dan 30%!

Voor mij is het belangrijkste dat ze er niet geraken met een klassieke tripartite aan vlaamse kant, en indien mogelijk géén mogelijkheid op cd&v premier.

Ik begrijp niet goed wat je daar schrijft. Dat is net de federale samenstelling aan Vlaamse zijde die er komt.

Met uiteraard een premier uit de CD&V, vermits dat de enige zijn die zoiets zonder schaamte durven.

Anna List 17 mei 2010 15:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming (Bericht 4755773)
meer dan 30%!

omdat ge denkt dat ze geen regering zonder meerderheid aan Vlaamse kant zouden durven vormen ? :-o

vlijmscherp 17 mei 2010 15:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 4755765)
Na de CD&V bedoel je?

ja

Anna List 17 mei 2010 15:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 4755788)
Ik begrijp niet goed wat je daar schrijft. Dat is net de federale samenstelling aan Vlaamse zijde die er komt.

Met uiteraard een premier uit de CD&V, vermits dat de enige zijn die zoiets zonder schaamte durven.

niks VLD raakt niet in de regering.

het wordt ook aan vlaamse kant : CD&V SPa en Groen!

vrijevlaming 17 mei 2010 15:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 4755788)

als de PS groter is, zal Di rupo naar de zestien willen. Die weet maar al te goed dat hij nu nog nooit zo dicht gestaan heeft bij het premierschap.

En ja, ik weet dat ze die samenstelling willen aan vlaamse kant, maar het is belangrijk dat ldd, vb en n-va zo scoren dat ze geen vlaamse meerderheid meer halen met tripartite

Xenophon 17 mei 2010 15:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 4755796)

Ja, die zijn uitwisselbaar vermits ze van nature uit anti-Vlaams zijn.

Xenophon 17 mei 2010 15:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming (Bericht 4755798)
als de PS groter is, zal Di rupo naar de zestien willen. Die weet maar al te goed dat hij nu nog nooit zo dicht gestaan heeft bij het premierschap.

En ja, ik weet dat ze die samenstelling willen aan vlaamse kant, maar het is belangrijk dat ldd, vb en n-va zo scoren dat ze geen vlaamse meerderheid meer halen met tripartite

Zie maar eerst dat NVA geen deel uitmaakt van die tripartite.

En Di Rupo als premier? Wat dan met de Belgische afspraak, pariteit in de regering en een Vlaamse premier?

Vlaanderen Boven 17 mei 2010 15:25

Tussen 16 en 19 % vermoed ik, rekening houdend met de huidige conjunctuur, let wel. Er kan nog veel veranderen tot dan. Al te hoge scores verwachten is trouwens eerder een BUB-houding: wie herinnert zich nog die draad uit 2006 waarin ze voorspelden dat de grote doorbraak er dat jaar ging komen?

vlijmscherp 17 mei 2010 15:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 4755796)

dat zal toch afhangen van de uitslag van NVA, VB en LDD.

om een staatshervorming er door te krijgen, gaan ze ook aan Vlaamse kant een meerderheid moeten hebben hé.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be