Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   Wij eisen nota Dehaene te zien! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=138926)

EddyBal 18 mei 2010 10:41

Wij eisen nota Dehaene te zien!

De CD&V wil de verkiezingen ingaan met de slogan "nooit opgeven". Ze spreken dan ook over onderhandelingen op basis van de nota Dehaene.

Als goede burger die net voor zijn kiesplicht staat (ondanks de ongrondwettigheid van de verkiezingen), vind ik het dan wel zeer opportuun dat we die nota te zien krijgen, maar die wordt angstvallig geheim gehouden.

Als de CD&V stemmen wil sprokkelen om te gaan onderhandelen, zouden we wel mogen weten waartoe de CD&V bereid is, in hoeverre ze weeral toegevingen gaan doen.

Daarom zou ik hier iedereen willen oproepen om op de website van CD&V, en langs mogelijk andere kanalen, zoals de kranten, aan de CD&V inzage te vragen. We willen wel weten of het nuttig is om voor hen te stemmen, nietwaar? Of mogen hun kiezers niets weten, en moeten die maar blindelings volgen wat de hoge heren (en dames) beslissen?

Openbaarheid van bestuur, ja, maar ook openbaarheid van wat ons te wachten staat als men voor een bepaalde partij gaat stemmen, of niet, zou wel aan de orde mogen zijn.

Txiki 18 mei 2010 10:42

Awel ja, dat is nog een goed gedacht. Trouwens, heeft Dehaene zelf niet opgegeven?

Anna List 18 mei 2010 10:44

alsof ik dat lijstje nodig heb om te weten dat t voor mij onverteerbaar is :roll:

Fieseler 18 mei 2010 10:45

Ik steun dit initiatief voor de volle 100%.

Ik wil wel de nota Dehaene zien.
Ik weet al zeker dat er deze keer NIET instond: "quid NVA?"

Bij de volgende nota wel misschien? Dat zal dus van de kiezer afhangen.

Txiki 18 mei 2010 10:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 4757407)
alsof ik dat lijstje nodig heb om te weten dat t voor mij onverteerbaar is :roll:

Dat is iets anders. Maar dan kan je tenminste je buren, marktbezoekers... dat pamflet onder hun neus duwen.

Fieseler 18 mei 2010 10:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 4757407)

Maar dit initiatief is ook niet bedoeld voor de slimmerikken hé Anna.
Die stemmen al dertig jaar VB en nu ook een paar jaar NVA.

Neen:
Het zijn de dommekloten van de tjeef, sos en blauwselventers die met hun neus op de feiten moeten worden gedrukt.

EddyBal 18 mei 2010 11:02

Voila, deze reactie achtergelaten op hun verkiezingswebsite, bij de voorstelling van de lijsten

Citaat:

De CD&V wil de verkiezingen ingaan met de slogan "nooit opgeven". Ze spreken dan ook over onderhandelingen op basis van de nota Dehaene.

Als goede burger die net voor zijn kiesplicht staat (ondanks de ongrondwettigheid van de verkiezingen), vind ik het dan wel zeer opportuun dat we die nota te zien krijgen, maar die wordt angstvallig geheim gehouden.

Als de CD&V stemmen wil sprokkelen om te gaan onderhandelen, zouden we wel mogen weten waartoe de CD&V bereid is, in hoeverre ze weeral toegevingen gaan doen.

Als U deze nota NIET bekend maakt, wil dat zeggen dat U bang bent om erdoor kiezers te verliezen. Wel, dan zouden die kiezers beter nu al de juiste gevolgtrekking maken...
ik weet natuurlijk niet hoelang die daar zal staan...

Pol 18 mei 2010 11:06

Enerzijds horen we bij Franstaligen dat er eigenlijk geen nota was. Op die manier kon hij ook niet uitlekken in de media.
Anderzijds werd de inhoud van de voorstellen door ondermeer Maingain in Marocco of Azurenkust al "inbuvable" genoemd.
Eric Van Rompuy wist in Knack van 28 april te vertellen dat voor de nota "de sleutel in Voeren" lag. Het grote probleem was in 1988 dat José Happart (PS), verkozen burgemeester van Voeren, weigerde Nederlands te spreken. De oplossing was toen dat de Limburgse gouverneur algemene voogdij kreeg en bevoegd werd voor de taalwetgeving. In tweede orde kan een paritair samengesteld comité van gouverneurs tussenbeide komen in zaken die buiten de taalwetgeving vallen. In ruil voor de splitsing van de kieskring BHV zou iets dergelijks kunnen worden overwogen voor enkele faciliteitengemeenten in de Vlaamse rand rond Brussel.

Dat zou volgens Van Rompuy in Knack nr 17 betekenen dat de gouverneur van Vlaams-Brabant daar bevoegd wordt voor de taalwetgeving. Dehaene heeft nooit overwogen om de voogdij over de faciliteitengemeenten weer federaal te maken en dergelijke voorstellen van Franstalige zijde konden alleen zonder Dehaene. Het taalstatuut van de faciliteitengemeenten zou worden behouden en de omzendbrief Peeters bleef van kracht. De Vlaamse regering bleef ook bevoegd voor de benoeming van de burgemeesters.

De zogenaamde Pacificatiewet bevestigde in 1988 al het bijzonder statuut van de faciliteitengemeenten en schreef voor dat burgemeesters er Nederlands moesten spreken. Dehaene was een van de architecten van die wet en Maingain vond het nodig om hem als "Vlaamse onderhandelaar" af te schieten en werd daarbij gevolgd door de andere Franstalige partijvoorzitters. Met de verkiezingen vervalt nu weer alles en is ook de druk bij de Franstalige partijen weg van het wetsvoorstel Herman Van Rompuy/Michel Doomst/Bart De Wever.

EddyBal 18 mei 2010 11:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pol (Bericht 4757464)
Eric Van Rompuy wist in Knack van 28 april te vertellen dat voor de nota "de sleutel in Voeren" lag. Het grote probleem was in 1988 dat José Happart (PS), verkozen burgemeester van Voeren, weigerde Nederlands te spreken. De oplossing was toen dat de Limburgse gouverneur algemene voogdij kreeg en bevoegd werd voor de taalwetgeving. In tweede orde kan een paritair samengesteld comité van gouverneurs tussenbeide komen in zaken die buiten de taalwetgeving vallen. In ruil voor de splitsing van de kieskring BHV zou iets dergelijks kunnen worden overwogen voor enkele faciliteitengemeenten in de Vlaamse rand rond Brussel.

Hier bewandelt men wel een gevaarlijk pad: Voeren is bij Limburg gevoegd, en ik denk niet dat er veel Vlamingen graag zouden zien dat er gemeentes uit Vlaanderen zouden verloren gaan.

Het is eigenlijk onbegrijpelijk waar ze de arrogantie vandaan halen om meer eisen te stellen in de fasciliteitengemeentes, gezien de toestanden in bvb Komen.

Anna List 18 mei 2010 12:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal (Bericht 4757514)
Hier bewandelt men wel een gevaarlijk pad: Voeren is bij Limburg gevoegd, en ik denk niet dat er veel Vlamingen graag zouden zien dat er gemeentes uit Vlaanderen zouden verloren gaan.

Het is eigenlijk onbegrijpelijk waar ze de arrogantie vandaan halen om meer eisen te stellen in de fasciliteitengemeentes, gezien de toestanden in bvb Komen.

dat wordt een hele grote corridor van gemeentes met onduidelijke voogdijoverheid ... :roll: zo kennen we de CVP weer !

djimi 18 mei 2010 17:05

Ik zou eigenlijk ook wel eens die 'nota Dehaene' willen zien.

Mooi initiatief, Eddy.

djimi 18 mei 2010 17:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal (Bericht 4757514)
...

Ik vind die arrogantie niet zo onbegrijpelijk (hebben wij het FDF ooit ánders weten handelen?).

Wat ik wél onbegrijpelijk vind, is de makke houding van zo veel Vlaamse politiekers tegenover dergelijke arrogantie.

Hoe lang moeten we nog wachten op een - desnoods als 'ludieke protest-actie' gepresenteerd - cordon sanitaire rond het FDF?

ZVR 18 mei 2010 22:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door djimi (Bericht 4758079)
Wat ik wél onbegrijpelijk vind, is de makke houding van zo veel Vlaamse politiekers tegenover dergelijke arrogantie.

Ik vind de makke houding van de Vlaamse politiekers niet zo onbegrijpelijk, het levert hen ministerposten op, en veel Vlamingen blijven toch voor hun traditionele partij stemmen, hoe slecht die het ook gedaan heeft in de regering.
Dat vind ik dan wel echt onbegrijpelijk: dat nu weer circa 35% van de Vlaamse bevolking voor CD&V en 0-VLD gaat stemmen. Waarom zouden die dat nu doen?

born2bewild 18 mei 2010 22:24

zouden NVA/VB nu zelf niet slim genoeg zijn om die vraag op tafel te gooien tijdens de komende debatten?

neutron 18 mei 2010 22:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal (Bericht 4757398)

Daarom zou ik hier iedereen willen oproepen om op de website van CD&V, en langs mogelijk andere kanalen, zoals de kranten, aan de CD&V inzage te vragen. We willen wel weten of het nuttig is om voor hen te stemmen, nietwaar? Of mogen hun kiezers niets weten, en moeten die maar blindelings volgen wat de hoge heren (en dames) beslissen?

Openbaarheid van bestuur, ja, maar ook openbaarheid van wat ons te wachten staat als men voor een bepaalde partij gaat stemmen, of niet, zou wel aan de orde mogen zijn.

Volledig akkoord met uw visie,
de bevolking heeft het recht om te weten welke voorstellen in de onderhandelingen werden vooropgesteld.

www.neutr-on.be

Svennies 19 mei 2010 01:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler (Bericht 4757415)
Maar dit initiatief is ook niet bedoeld voor de slimmerikken hé Anna.
Die stemmen al dertig jaar VB en nu ook een paar jaar NVA.

Neen:
Het zijn de dommekloten van de tjeef, sos en blauwselventers die met hun neus op de feiten moeten worden gedrukt
.

Inderdaad,al diegenen die gewoontegetrouw hun stemmetje uitbrengen omdat zij het nooit anders hebben gedaan...
Hoe dikwijls ze ook gerold worden....:-(:-(

speurneus 19 mei 2010 08:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal (Bericht 4757398)

Die nota vrijgeven dat zou pas tactisch stom zijn van CD&V.
Als je het publiek en de media in deze laat mee discutieren is het kalf verdronken voordat het geboren wordt.
De nota van Leterme waarin de te realiseren punten m.b.t. de staatshervorming is ook nooit vrijgegeven.

Zwartengeel 19 mei 2010 08:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ZVR (Bericht 4758562)
Ik vind de makke houding van de Vlaamse politiekers niet zo onbegrijpelijk, het levert hen ministerposten op, en veel Vlamingen blijven toch voor hun traditionele partij stemmen, hoe slecht die het ook gedaan heeft in de regering.
Dat vind ik dan wel echt onbegrijpelijk: dat nu weer circa 35% van de Vlaamse bevolking voor CD&V en 0-VLD gaat stemmen. Waarom zouden die dat nu doen?

Omdat ze er bv. persoonlijk belang bij hebben dat die partijen aan de macht zijn (verzuiling). Ik heb in mijn familie ook zo'n paar mensen die op die manier vastgeklonken zijn aan de SP.a...

Anna List 19 mei 2010 08:26

in GVA verklaart Torfs vandaag dat niet gewacht kan worden op een communautair akkoord voor regeringsvorming ...

CD&V zit daarmee op één lijn met FDF, wat Maingain meteen heel graag bevestigde in GVA ...

moet er nog zand zijn

bye bye staatshervorming met de CD&V dus ...

Anna List 19 mei 2010 08:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild (Bericht 4758575)
zouden NVA/VB nu zelf niet slim genoeg zijn om die vraag op tafel te gooien tijdens de komende debatten?

welke politicus geeft er in een debat nu het woord af met een vraag ?? dat zou ook nogal ne flater zijn ...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be