Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Persmededelingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=132)
-   -   Spa : Brusselse huurtoelage werkt niet: slechts 1,2% van de middelen opgebruikt (https://forum.politics.be/showthread.php?t=138945)

Politics.be 18 mei 2010 14:20

Spa : Brusselse huurtoelage werkt niet: slechts 1,2% van de middelen opgebruikt

Fouad Ahidar (sp.a) vraagt dringend een evaluatie en een heroriëntatie van de middelen De huurtoelage werd in 2007 ingevoerd. Deze beperkte toelage mikt op huurders van een woning behorend tot het huurwoningenbestand van de Brusselse gemeenten. Maar de maatregel werkt dus niet. Staatssecretaris Doulkeridis liet vandaag weten dat er in 2009 slechts 48 aanvragen voor een huurtoelage ingediend werden. Gemiddeld kregen die 48 huishoudens een toelage van 504,32 euro per jaar. Er werd maar 1,2% (24.231 euro) van het totaalbedrag van 2,06 miljoen euro besteed. Fouad Ahidar vraagt om de voorziene middelen te spenderen aan een echte huurtoelage voor de 26.000 mensen die op de wachtlijst staan voor een betaalbare woning.

“Ik kan moeilijk begrijpen dat zo weinig huishoudens een toelage krijgen,” zegt Fouad Ahidar, “en ik
vraag me ook af waarom zo weinig gemeenten willen meedoen. Er zijn informatiesessies voor de
gemeenten gehouden, maar die hebben weinig opgeleverd. Er waren in 2009 maar vijf gemeenten die in
het systeem van de huurtoelage stapten. Terwijl er toch zoveel mensen moeite hebben hun huur te
betalen. Dan moet er toch iets fundamenteel mis zijn met het systeem.”, aldus Fouad Ahidar.
Aanvankelijk trok de Brusselse regering 2 miljoen euro uit voor de huurtoelage. Voor de 48 aanvragen
uit 2009 was er slechts 24.200 euro nodig. Van het voorziene budget is maar 1,2% opgebruikt. Het
budget in 2010 is tot 266.000 euro teruggebracht, ongeveer één tiende van wat er in 2009 was voorzien.
“Al die middelen die niet opgebruikt geraken, dat is zonde,” besluit Ahidar. “Ik kan hier alleen maar uit
besluiten dat deze maatregel zijn doel voorbij schiet. De Brusselse huurder wordt met deze huurtoelage
niet geholpen. Als de regering echt wil dat de gemeentelijke grondregies dankzij de huurtoelage hun
woningen openstellen voor lagere inkomens, dan moet er dringend iets aan het systeem veranderen. De
huurtoelage moet herbekeken en geëvalueerd worden.”
Fouad Ahidar wil dat alle gezinnen die op de wachtlijst staan een toelage krijgen om het verschil –
althans voor een deel - te overbruggen tussen de huurprijs op de privémarkt en de huurprijs van een
sociale woning.
Fouad Ahidar: “De Brusselse regering moet eens goed nadenken waar ze op lange termijn haar geld in
steekt. Mensen, tijd en geld investeren in een maatregel die niet werkt, heeft geen zin. Laten we vooral
niet vergeten dat er vandaag 26.000 gezinnen op de wachtlijst voor een sociale woning staan. Laat ons
beginnen met die mensen te helpen, het geld ligt er blijkbaar.”
Fouad Ahidar

Bron: politics.be

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be