Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   De volgende staatshervorming zal NIET de laatste zijn (https://forum.politics.be/showthread.php?t=138972)

Felix (be) 19 mei 2010 10:52

De volgende staatshervorming zal NIET de laatste zijn

Na de "ongepaste" démarche d'Alexandre beweren alle Franstalige partijen
dat ze een "grote staatshervorming" willen,
hierin enthousiast nagebauwd door de traditionele drie Vlaamse machtspartijen
(voor de slechte verstaander: CD&V, VLD & SP.a) en Groen!.

Het lijstje met te wijzigen grondwetsartikelen dat door iedereen werd goedgekeurd,
BEHALVE door de drie V-partijen VB, NVA en LDD,
verhindert echter dat België een confederale staat kan worden,
en dat de macht van de koning wordt ingeperkt.

Maw, de traditionele politiek blijft de verzuchtingen van een groot deel van de Vlamingen negeren,
en hoopt weg te komen met een soort status-quo.

Mijn conclusie is dat ALS er dit jaar al een nieuwe staatshervorming komt,
het niet de laatste zal zijn.
No way José.

Anna List 19 mei 2010 11:02

de staatshervorming die eraan komt is er een in Belgische richting ...

(cfr de toenadering die MR bij PS zoekt (Reynders sluit een PS premier niet uit))

men is bezig aan Franstalige kant een gigantische coalitie op gang te brengen om zo een pro belgica hervorming door te duwen

cd&v (cfr Torfs ... eerst regering vormen wegens socio eco dringendheid, en dan pas communautaire bespreken) staat klaar om die voorzet van de franstaligen binnen te koppen en al hun eisen in te willigen

als de Vlaming de V partijen niet een overweldigende meerderheid bezorgt, zullen de niet Vpartijen deze verkiezing aangrijpen om te verklaren dat de Vlaming meer B wil, en ze zullen de Frantaligen alles toegeven wat ze willen.

EddyBal 19 mei 2010 11:17

Er komt Géén staatshervorming. En waarom BHV splitsen als men perfect verkiezingen kan houden en de grondwet met de voeten kan treden?

mijn pronostiek:

zetelverdeling:

NVA....: 20
CD&V..: 18
VLD....: 16
VB......: 15
SPa....: 12
Groen!.: 4
LDD.....: 3

Maak daar maar iets mee...

Anna List 19 mei 2010 11:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal (Bericht 4759274)
Er komt Géén staatshervorming. En waarom BHV splitsen als men perfect verkiezingen kan houden en de grondwet met de voeten kan treden?

mijn pronostiek:

zetelverdeling:

spa 12
cvp 18
vld 16
groen 4

en we krijgen een pro belgische staatshervorming.

fonne 19 mei 2010 11:33

Citaat:

Inderdaad, we zitten in de laatste rechte lijn naar staats-vorming.
Nog een paar laatste stuiptrekkingen met een noodregering Verhofstadt IV en klaar is kees. De hamvraag is: wie wordt de eerste rechtstreeks verkozen president van de republiek Vlaanderen? Bart de Wever of Miet Smet?

Felix (be) 19 mei 2010 11:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 4759286)
spa 12
cvp 18
vld 16
groen 4

en we krijgen een pro belgische staatshervorming.

:-(
en onze economie gaat verder naar de kl*ten.

(Ik hoop dat de VLD toch niet zo makkelijk te overtuigen zal zijn.)

De schoofzak 19 mei 2010 11:49

Citaat:

mijn pronostiek:

zetelverdeling:

Weet ge ook van buiten hoeveel frankofone zetels er zijn, kwestie van te weten hoe er aan 2/3 geraakt kan worden ?
('ik ben te lui om het zelf op te zoeken, en mijn geheugen is nog niet wakker geworden vandaag ...)

nihao 19 mei 2010 12:05

Citaat:

Weet ge ook van buiten hoeveel frankofone zetels er zijn,
Het totaal is 150, er zijn 88 Vlaamse zetels; dat geeft dan 64 franke föhnen.

Wuk ?

Ja, Belgische rekenkunde. BHV is niet gesplitst weet je wel.

Anna List 19 mei 2010 12:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Felix (be) (Bericht 4759312)

8O gij verwacht toch echt geen Vlaamse (laat staan enige andere ideologische) reflex van de VLD ?!?

Xenophon 19 mei 2010 12:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Felix (be) (Bericht 4759312)

Dat is het goede nieuws Felix. Belgie zal maar eerst stoppen als Vlaanderen een economisch en sociaal kerkhof is.

Het zij zo.

EddyBal 19 mei 2010 13:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nihao (Bericht 4759373)
Het totaal is 150, er zijn 88 Vlaamse zetels; dat geeft dan 64 franke föhnen.

Wuk ?

Ja, Belgische rekenkunde. BHV is niet gesplitst weet je wel.

Het zijn er echt maar 62 hoor

Felix (be) 19 mei 2010 16:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 4759383)
8O gij verwacht toch echt geen Vlaamse (laat staan enige andere ideologische) reflex van de VLD ?!?

Tuuuurlijk niet, ik hoop (ik weet het - is eigenlijk iets voor in de kerk :twisted:)
vaagweg een enigszins (LOL!) consequente houding van de VLD.
De kans dat ze bij een volgende gelegenheid bij een minder consequente houding (nog verderrrr :twisted:)
door den Vlaemsche kiezer tot stof ende asch gereduceerd worden is niet zo groot.

Maar mijn afkeer voor de nieuwe versies van CVP, BSP, PVV en Agalev is ongeveer even gigantisch groot.

Garry 20 mei 2010 20:42

De volgende staatshervorming zal NIET de laatste zijn

Dat is niet erg, zolang het maar de laatste Belgische is.

Rr00ttt 20 mei 2010 21:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 4759383)

Ik verwacht die niet, maar open VLD is volgens mij wel de grote wild card binnen het kwartet CD&V/VLD/SP-A/Groen.

Er zijn naast de puur communautaire kwestie een hele reeks andere punten waar op papier VLD compleet incompatibel is met de rest van het clubje.

Ik ga ervan uit dat de vlaamse zaak de VLD koud laat. Maar de kans dat ze niet mee willen doen omwille van andere redenen (bvb de economische visie) lijkt me wel reëel. De oplossingen van pakweg de PS op de economische en budgettaire uitdagingen zal De Croo héél moeilijk verkocht krijgen aan zijn achterban.

John Stufflebeam 20 mei 2010 21:46

Citaat:

mijn pronostiek:

zetelverdeling:

OK dan:

CD&V..: 18 + CDH..: 9
VLD....: 16 + MR....: 16
SPa....: 12 + PS.....: 23
Groen!.: 4 + Ecolo...: 14

Olijfboom, 80 zetels, geen meerderheid aan Vlaamse kant, geen tweederden, geen staatshervorming.

Een tripartite dan, 94 zetels, nipte meerderheid aan Vlaamse kant, geen tweederden, geen staatshervorming.

Een grote coalitie, allen erin behalve de Vlaams-nationalisten: 112 zetels, ruime Vlaamse meerderheid, tweederden, dus een staatshervorming. De OVLD met Groen? Dat zal vuurwerk geven.

Conclusie: geen staatshervorming, tenzij men de N-VA erbij haalt.

daiwa 20 mei 2010 21:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door John Stufflebeam (Bericht 4762409)
[color="Green"]Olijfboom, 80 zetels, geen meerderheid aan Vlaamse kant, geen tweederden, geen staatshervorming.
.

Alsof de klassieke partijen daarmee iet zouden inzitten.
Het pluche zeteltje boven alles!

Felix (be) 21 mei 2010 10:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 4762421)
Alsof de klassieke partijen daarmee iet zouden inzitten.
Het pluche zeteltje boven alles!

Zeer benieuwd naar de "creativiteit":evil: waarmee ze dat allemaal fijntjes gaan oplossen.
Tenzij VB, NVA en LDD genoeg stemmen halen natuurlijk.

EddyBal 21 mei 2010 11:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Felix (be) (Bericht 4762938)
Zeer benieuwd naar de "creativiteit":evil: waarmee ze dat allemaal fijntjes gaan oplossen.

Groen en SPa verklaren beide dat ze EERST BHV willen splitsen, en dan maar pas een regering willen vormen. Dat is heel andere taal dan de CD&V, die "zo snel mogelijk een regering" wil vormen, net als haar "zusterpartij" CDH. VLD zal niet anders kunnen dan instemmen met SPa en Groen, daar ze om die reden de stekker uit de regering trokken.

Volgende regering NVA- VLD- SPa? CD&V kan er bij als ze instemmen met diezelfde eisen, maar staat defacto alleen met hun pleidooi voor de snelle vorming van een regering.

Nu nog de prijs bepalen... :(

John Stufflebeam 21 mei 2010 13:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Felix (be) (Bericht 4762938)

Oh, hetzelfde argument van 2007-2010: We nemen onze verantwoordelijkheid, want het land heeft een regering nodig, en dan nog iets over een schulden- of bankencrisis...

EddyBal 21 mei 2010 14:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door John Stufflebeam (Bericht 4763254)
Oh, hetzelfde argument van 2007-2010: We nemen onze verantwoordelijkheid, want het land heeft een regering nodig, en dan nog iets over een schulden- of bankencrisis...

We zullen zien hoe "hoogdringend" de Franstaligen die problemen vinden, als langs Vlaamse zijde géén regering zal gevormd worden, zonder eerst staalharde garanties en getekende overeenkomsten over de splitsing van BHV. ZONDER uitbreiding van Brussel...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be