Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Stephen Fry over religie ... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=139075)

backfire 21 mei 2010 08:20

Stephen Fry over religie ...

Acteur / Schrijver Stephen Fry geeft er een lap op tijdens een speech in het 'Intelligence debat'

Schitterend en leerrijk voor de religiegoeroes en andere Harriechristussen onder ons ..

http://www.dailymotion.com/video/xbvr0m_shortfilms

Cdude 21 mei 2010 09:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door backfire (Bericht 4762639)
Acteur / Schrijver Stephen Fry geeft er een lap op tijdens een speech in het 'Intelligence debat'

Schitterend en leerrijk voor de religiegoeroes en andere Harriechristussen onder ons ..

http://www.dailymotion.com/video/xbvr0m_shortfilms

Stephen en Richard = mijn helden.

Je moet de QI "quiz" maar eens bekijken. Als het over ID gaat kucht hij regelmatig ostentatief al "bollocks" zeggend en dit OP BBC TV !!!!! :clapping:
I love that man :-)

THERE IS NO BIGGER EVIL THAN RELIGION !!!

Wautd 21 mei 2010 09:32

Ik... Euh... waarover gaat dit?

(Ik ben gehypnotiseerd door Backfire's avatar)

backfire 21 mei 2010 09:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wautd (Bericht 4762778)

Klik en kijk (naar het filmpje, hé).

Albrecht 21 mei 2010 15:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 4762736)
THERE IS NO BIGGER EVIL THAN RELIGION !!!

Juist ja....:roll:

xrc 21 mei 2010 16:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 4763487)

Iemand die een heldenstatus verleent aan Dawkins en Stephen Fry..

Esperanza 21 mei 2010 18:54

Een uiterst intelligente man.

Esperanza 21 mei 2010 18:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wautd (Bericht 4762778)

Zeker de film bekijken. Het is meer dan de moeite waard.

respublica 21 mei 2010 20:48

Ik heb het filmpje volledig bekeken. De man heeft het niet eens over religie, hij spreekt enkel over de katholieke kerk. Een aantal van zijn argumenten zijn zeker correct, maar hij doet veel te veel veralgemeningen. Een voorbeeld: met enkel Galileo bewijs je nog niet dat de kerk een volledig verschrikkelijke geschiedenis heeft gehad. Als ik alleen spreek over al die brave paters die ons zoveel Latijnse teksten overleverden, zelfs als die teksten niet zo katholiek waren, bewijst dat ook nog niet dat de kerk een prachtige organisatie is. Het filmpje was dus eerder zwak, ook omdat hij enkel de katholieken aanvalt, terwijl hij zwijgt over de islam en andere geloven. Terwijl de islam een echte bedreiging vormt voor de moderniteit en de kerk in de praktijk toch erg pragmatisch is.

Alboreto 21 mei 2010 21:17

Inderdaad, mooie speech, zit veel wijsheid in.

Cdude 21 mei 2010 22:16

Deze legt het beter uit

http://www.dumpert.nl/mediabase/9583..._even_uit.html

Cdude 21 mei 2010 22:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 4763487)

Cdude 21 mei 2010 22:52

Telkens ik hem zie en/of hoor stijgt die man in mijn achting...
Fantastische speach.

Zou Albrecht er iets op te zeggen hebben? Hij zegt nochtans iets over de vorige paus.
Hoe hij een kardinaal "straft" door hem een leven van bidden "op te leggen" nadat de bewijzen van kindermisbruik niet meer te ontkennen vielen.:twisted::twisted::twisted:

Travis66 21 mei 2010 23:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door respublica (Bericht 4763954)
Ik heb het filmpje volledig bekeken. De man heeft het niet eens over religie, hij spreekt enkel over de katholieke kerk. Een aantal van zijn argumenten zijn zeker correct, maar hij doet veel te veel veralgemeningen. Een voorbeeld: met enkel Galileo bewijs je nog niet dat de kerk een volledig verschrikkelijke geschiedenis heeft gehad. Als ik alleen spreek over al die brave paters die ons zoveel Latijnse teksten overleverden, zelfs als die teksten niet zo katholiek waren, bewijst dat ook nog niet dat de kerk een prachtige organisatie is. Het filmpje was dus eerder zwak, ook omdat hij enkel de katholieken aanvalt, terwijl hij zwijgt over de islam en andere geloven. Terwijl de islam een echte bedreiging vormt voor de moderniteit en de kerk in de praktijk toch erg pragmatisch is.

Probeer nog eens te kijken en deze keer te begrijpen. Elk van uw argumenen wordt in het filmpje zelf weerlegd.

Travis66 21 mei 2010 23:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 4764151)
Telkens ik hem zie en/of hoor stijgt die man in mijn achting...
Fantastische speach.

Idd. Los van wat hij zegt (waar ik overigens volledig achter sta), je moet het toch zo maar kunnen brengen hoor. Daar ben ik echt jaloers op.
Nochtans zie je dat hij op is van de zenuwen en de passie voor het onderwerp. Hitchens komt tijdens dat debat ook aan het woord, en hij is ook geweldig, maar Fry is de meester.

Cdude 22 mei 2010 00:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 (Bericht 4764220)
Idd. Los van wat hij zegt (waar ik overigens volledig achter sta), je moet het toch zo maar kunnen brengen hoor. Daar ben ik echt jaloers op.
Nochtans zie je dat hij op is van de zenuwen en de passie voor het onderwerp. Hitchens komt tijdens dat debat ook aan het woord, en hij is ook geweldig, maar Fry is de meester.

That's why I like him so much.
Hij zegt niets waar hij niet volledig achter staat.
Zo is er ook een docu over zijn manische depressie. Je ziet hem er letterlijk in wegzinken en hij laat ze bewust verder filmen, "to show the people."

Zoals je zegt, gaat het vanaf 10:00 ook over andere religies.

Muchas Gracias @ Backfire

nihao 22 mei 2010 06:21

Citaat:

Terwijl de islam een echte bedreiging vormt voor de moderniteit.
Hoezo ? De Burj Al Dubai al eens gezien ?

respublica 22 mei 2010 08:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nihao (Bericht 4764291)
Hoezo ? De Burj Al Dubai al eens gezien ?

de moderne, geëmancipeerde Westerse samenleving anno 2010

;-)
maar het zal wel de katholieke kerk zijn, die de verlichting bedreigt?

Travis66 22 mei 2010 10:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door respublica (Bericht 4764347)
de moderne, geëmancipeerde Westerse samenleving anno 2010

;-)
maar het zal wel de katholieke kerk zijn, die de verlichting bedreigt?

Ik zeg niet dat je geen punt hebt respublica.
Maar als er een debat gevoerd wordt onder de titel "Is the catholic church a force for good in the world", dan is het flauw om erop te wijzen dat ze niet over andere godsdiensten praten.

respublica 22 mei 2010 16:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 (Bericht 4764564)
Ik zeg niet dat je geen punt hebt respublica.
Maar als er een debat gevoerd wordt onder de titel "Is the catholic church a force for good in the world", dan is het flauw om erop te wijzen dat ze niet over andere godsdiensten praten.

De titel van de lezing klopte met de inhoud, maar de titel van dit topic dus niet; waar ik op wou wijzen. Ik ben ook niet echt voor de kerk als instituut, maar "a force of evil" kan je het toch niet zomaar noemen en "a threat for enlightment" ook niet.

Opvallend was wel dat ook meerdere geestelijken aanwezig waren.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be