![]() |
PVDA+ : “Geen shocktherapie voor de NMBS, maar een herfinanciering van minstens 365 m
“Na de regionale vervoersmaatschappijen TEC, De Lijn en MIVB, is het de beurt aan de NMBS om de factuur van de economische crisis en de bezuinigingen te betalen,” stellen Jean-Claude Challe en Dirk Tricot, beiden werknemers van de NMBS én kandidaat op de lijsten van de PVDA+, vast na de aankondiging van het besparingsplan voor de NMBS. “In het belang van het openbaar vervoer, de mobiliteit en de werkgelegenheid, moet er integendeel een herfinanciering van de NMBS komen.”
Om de financiële balans van de NMBS-groep op te smukken wil de directie op zowat alle lijnen de laatste trein van de dag afschaffen en het aantal treinen buiten de spitsuren verminderen. “De laatste regeringen en gedelegeerd bestuurders hebben veel geïnvesteerd in allerlei prestigeprojecten, zoals het hogesnelheidsnet en de stations waar de hogesnelheidstrein passeert. Die stations zijn echte spoorwegpaleizen geworden,” zegt Dirk Tricot, die vakbondsafgevaardigde is en als verruimingskandidaat de zesde plaats inneemt op de Senaatslijst van de PVDA+. “Maar terzelfder tijd werden 238 kleine stations opgedoekt en werden 11 lijnen afgeschaft. Bovendien werden enkele noodzakelijke investeringen in veiligheidsvoorzieningen, zoals het installeren van een systeem dat het remmen en optrekken van een trein controleert, niet doorgevoerd. De ministers die bevoegd waren voor de NMBS – de laatste was Inge Vervotte van CD&V – hebben zich altijd gefocust op het financiële aspect, maar een beleid dat alleen gericht is op onmiddellijk rendement kan niet leiden tot een duurzame ontwikkeling van het spoor.” “Nochtans is het ontwikkelen en promoten van het spoorvervoer een prioriteit in de strijd tegen de opwarming van het klimaat,” voegt Jean-Claude Challe, vakbondsafgevaardigde in La Louvière en vijfde op de Kamerlijst van PVDA+ in Henegouwen, eraan toe. “Eén trein is het equivalent van driehonderd auto’s of zestig zware vrachtwagens, en verbruikt bovendien vijf keer minder energie. En dan hebben we het nog niet gehad over de verkeersveiligheid op de weg die zal verbeteren en een vermindering van het aantal files.” “Hoe kunnen we de beloftes van de grote partijen over mobiliteit ernstig nemen als ze niet pleiten voor een deftige herfinanciering van het spoor, maar integendeel zware besparingen opleggen?” vraagt Dirk Tricot zich af. “Voor de PVDA+ moet de NMBS een openbare dienst zijn die behoorlijk werkt en ten dienste staat van de bevolking. De NMBS moet kunnen beschikken over de nodige middelen om een stipt en goedkoop openbaar vervoer te verzekeren. Concreet moet daarvoor de capaciteit van het net worden uitgebreid, zonder dat de privé daarin tussenkomt. Verder moet het personeelsbestand opnieuw op 42.000 gebracht worden en moeten de verliezen bijgepast worden door de overheid,” besluit Jean-Claude Challe. “De middelen die nodig zijn om dat te financieren, naar schatting zo’n 365 miljoen euro, kunnen deels gehaald worden uit de opbrengst van de miljonairstaks, een van de voorstellen van de PVDA+. Om een goed beheer te garanderen, zouden de rekeningen van de NMBS moeten worden gecontroleerd door een democratisch orgaan, zodat verspilling en onnodige kosten voor privéconsultants en onderaannemers, worden vermeden.” Persdienst PVDA+ www.pvda.be Perscontact: Peter Mertens Bron: politics.be |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:50. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be