![]() |
Taalonderwijs & Meertaligheid
Stelling: het is heilzaam kinderen zo vroeg mogelijk in te leiden tot andere talen, minstens te beginnen in het kleuteronderwijs, naast andere elementaire vakken als wiskunde. Kinderen hebben een geweldig potentieel om moeiteloos nieuwe talen op te pikken. Meertalige kleuters zijn geen 'hoogbegaafde uitzonderingen', wel een normale ontwikkeling als het kind blootgesteld wordt aan andere talen.
Nederlands voor kleuters, Frans voor pakweg 10-jarigen en Engels voor pubers is té weinig & té laat en stamt uit het kerktorentijdperk waarin Nederlands en Frans als enige relevant waren, met het Engels als recente toevoeging. Hedendaags onderwijs mag best vijftalige kleuters als minimum streefdoel hebben. Samengaande daarmee zou het even heilzaam zijn om niet langer geïsoleerde talen te onderwijzen maar wel taalgroepen met een gemeenschappelijke basisgrammatica & woordenschat en daar op verder te bouwen. Bij deze roep ik ook mensen op om links & bronnen naar meer informatie & gelijkaardige discussies alsook concrete projecten en ervaringen te plaatsen, indien zij daarover beschikken. Talen die maatschappelijk het relevantste en meest vertegenwoordigd zijn, krijgen uiteraard de voorkeur. Het Arabisch mag daarbij zeker niet geschuwd worden. |
De hersenen van kinderen zijn uiterst plastisch en geprogrammeerd om in de vroege levensfasen taal te absorberen. Een mens leert nooit meer zo snel een taal als tijdens de kindertijd. Het zou, zeker in een geglobaliseerde wereld en een multiculturele samenleving, dwaas zijn om dat potentieel te laten liggen.
|
Ik vind het op den duur een zinloze discussie zich de vraag te stellen of meertaligheid belangrijk is. De evidentie moet op deen den duur het onderspit delvenn voor radicale standpunten.
Ik ben tevreden dat ik op z'n minst tweetalig ben. Wie nooit een andere taal heeft geleerd kan hem of zij waarschijnlijk niets worden kwalijk genomen. Maar laat deze laatsten aub niet de betweters of moraalridders van de Vlaamse gemeenschap zijn. Taalkennis is geen must, wel een sterkte. Allez, wie enkel z'n dialect kent is toch wel een sukkel. Of is er een wereldverbeteraar globalist die er anders over oordeelt ? |
frans door de kleuterstrotjes duwen is geen goed idee (de walen doen dat ook niet)
de lessen nederlands zijn al degelijk genoeg |
Duits op gelijke hoogte plaatsen als het Frans. Ook het Engels meer sturen, want men is té snel tevreden met het Steenkolenengels. Ander probleem is dat dat Engels overdreven populair is, wegens het nut ervan (soms ten nadele van zelfs het Nederlands). Hoogmoed is een groot probleem, omdat de Vlaming zich vanouds polyglot waant omdat hij zich kan uitdrukken in een Steenkolenengels en een Negerfrans; die lat kán hoger.*
*: Om maar te zwijgen van die typetjes die beginnen van: „Bo! 'k Kla'kik begons noot gin Nederlands! Da è zuk a bekakt tao'ke! Wovuk zaaf ik da mutte kunne? Kan 'kik meneigenst begons tog verstonboar genugn moak'n in de Vlonder ier en as't ni marsjeert kla'kik tog begons Engels!“ Wannes Van de Velde kon zelfs Nederlands praten indien het moest. |
Citaat:
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:42. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be