![]() |
Moord & Huisdieren
Een opvallend fenomeen ontstaan door middel van het internet is de maatschappelijke vervolging van wreedheid en moord op (huis)dieren. Reeds verscheidene malen volgde een heuse heksenjacht nadat een video geupload werd waarop te zien is hoe dieren mishandeld werd. Aangedaan door het lijden van de dieren werken hopen mensen samen om de identiteit van de daders te achterhalen. En vaak lukt dat. De gevolgen zijn niet mals; bedreigingen en hatemail tot zelfs ontslagen worden.
Hoewel een interessant fenomeen, wil ik hier één bepaald aspect uitvergrootten. Een ander fenomeen is namelijk huisdieren die vermoord worden als wraak in burenruzies. Dit brengt mij tot een fundamentele vraagstelling over de relatie mens-dier, of mishandeling & moord op huisdieren op dezelfde manier bestrafd moeten worden als mishandeling en moord van menselijke wezens. |
Citaat:
Alhoewel ik niet zeker zou zijn wat ik met de dader zou doen als hij/zij mijn hond zou vermoorden. Als ik hem/haar op de feiten betrap zou hij het waarschijnlijk niet overleven. |
niet op dezelfde manier als bij mensen.
iemand die zijn konijn slacht om het op te eten versus iemand die zijn kind slacht om het op te eten. iemand die een konijn slacht om het op te eten versus iemand die een konijn dood doet na urenlange foltering omdat het fijn is een beest te zien spartelen versus iemand die een konijn doodt om een andere mens te kwetsen. het is dan dus voornamelijk de intentie die telt. Een konijn dooddoen om het op te eten kan overigens ook ongewild eindigen in een martelsessie als je het niet goed doet. Dieren dienen als ze in leven zijn goed behandeld te worden, mishandeling zou van mij moeten gestraft worden, en afhankelijk van de specifieke mishandeling mag dat voor mijn part een stevige straf zijn. Je kan de straffen van bij mensen natuurlijk niet zomaar toepassen op dieren. Een dier doodmaken of pijn doen om een ander te pesten lijkt me te passen binnen de gewone strafwetgeving tussen mensen? |
Wat is sentien ? Het staat niet in de VanDale.
|
Nee, dieren zijn maar eigendom.
Tot mijn grote spijt kan ik mijn kippen niet eten zonder ze te doden. |
Citaat:
"Sentience" is een Engels woord. Het betekent "de mogelijkheid om sensaties of ervaringen gewaar te worden", en wordt vooral in de filosofie gehanteerd. |
Citaat:
Als je een dier slacht om te eten, doe je het toch niet langzaam. Er is niets mis met slachten, denk ik, maar is het nodig om dat dier ook te laten lijden? |
Citaat:
Ze zijn niet enkel eigendom, maar net zoals elk ander levend wezen die je onder je hoede neemt, ook een verantwoordelijkheid. |
Ik heb niet geantwoord op de enquête omdat ik vind dat mensen die dieren mishandelen en/of doden (niet om te eten, slachten is wat anders) zeer zeker moeten gestraft worden maar niet zo zwaar als wanneer ze hetzelfde bij een mens zouden doen.
Laatste vertelde een dame bij wie ingebroken was me dat de dieven traangas op de snuit van haar hond hadden gespoten en hem dan hadden neergeknuppeld. Als ze die mannen te pakken krijgen, vind ik dat ze hiervoor gestraft moeten worden, ik zou zeggen de helft van de strafmaat die ze voor een gelijkaardige mishandeling bij een mens zouden krijgen. |
Die ronker hier zou ik toch graag naar pierenland helpen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Je kan die gerust een weekje alleen laten zonder eten. Zelfs een jaar! Als je hem aan een leiband aan een boom hangt als je op reis gaat, gaat dat geweer daar geen last van hebben. Het zal geen honger hebben, niet afzien van kou, niet triestig en angstig zijn. Je mag je geweer negeren, je mag er op roepen, je mag er op slaan, je mag het zelfs tergend traag in mootjes zagen: geweer voelt helemaal niks. Wie het verschil niet ziet tussen verantwoordelijkheid dragen voor een geweer en een levend dier, zou mijns inziens geen dieren mogen hebben. |
Citaat:
|
Mensen die vinden dat dieren maar eigendom zijn of geen gevoelens of ziel hebben omdat ze bv niet kunnen praten zijn er al door de eeuwen heen. Echter als we toch zo ontwikkeld zijn als we beweren zou dit heel anders zijn.
Ondanks dat er sprake is van een voedsel keten waar het ene dier het andere opeet vergeten de meesten al eens gemakkelijkheidshalve dat ze ook in die keten zitten. Het enige verschil dat tussen ons mens-dier en de rest zit is dat wij kunnen praten en doorgedreven kunnen denken waar dieren dat niet kunnen. Maar dat bleek en blijkt nog steeds reden te zijn om met die vermogens verkeerd om te gaan; we zijn dieren gaan bekijken als eigendom en producten welke geen enkel rechten hebben. In feite zouden mensen die dieren onwaardig behandelen (geen respect voor de giften die zij ons geven) identiek hetzelfde lot moeten ondergaan. Misschien dat men dan eens even stilstaat bij hoe verkeerd men handelt en daarmee ophoud. Maar ja ik zie het de komende eeuw nog niet gebeuren, vooral dat anders omgaan met dieren. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Nee, want ik ben een specieïst. Ik wens dieren niet als mensen te behandelen omdat dat onpraktisch zou zijn. Huisdieren mogen al verrekte blij zijn dat ik ze meer rechten toebedeel dan bijvoorbeeld keukenmuizen, steekinsecten of bloemkolen.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:54. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be