![]() |
BHV: Randgemeenten Brussel
Met deze thread wil ik een discussie openen over BHV. Ik zal waarschijnlijk enkele heilige huisjes ingooien met mijn volgende vraag maar hoop op constructieve posts...
In ieder geval hier ga ik: We leven in een steeds veranderende wereld. Het feit dat Brussel en zijn randgemeenten verfransen is een -voor Vlaanderen- spijtige zaak maar omkeren kunnen we niet doen. Wat voor problemen hebben jullie (ik richt mij nu voornamelijk tot mensen die BHV bepalend vinden in het bepalen van hun stem) zouden de verfranste gemeenten zich aansluiten bij Brussel? Behalve het feit dat Vlaanderen dan grond verliest, wat is daar echt een probleem aan? Daarnaast is de verfransing -op lange termijn- slechts een tijdelijk probleem. Wij zullen nu moeten toegeven aan deze verfransingen (of blijven vechten als een duivel in een wijwatervat), maar de Fransen zullen binnen de 50 jaar ook in conflict komen met de steeds meer Engelstalige wereld. Ik ben misschien voorbarig, maar ik zie in kleine talen als het Nederlands geen toekomst. Wat wij nu proberen te doen in BHV is ons recht - het is gesteund op de grondwet, maar door de steeds meer globaliserende wereld is de kans erg groot dat het Nederlands zal uitsterven. Wetten en staatsgrenzen houden geen bevolkingsevoluties tegen. Denken en hopen dat de verfransing van Vlaanderen kan stopgezet worden door nu keihard compromisloos de splitsing van de kieskring te vragen is ons recht maar zal contraproductief werken. Zelfs op internationaal niveau krijgen de Franstaligen meer sympathie voor hun standpunt dan de Vlamingen. Dit betoog gaat nu over BHV omdat deze het meest actueel is. Mijn betoog is echter ook toepasbaar op vervlaamsende gemeenten in Wallonië (Flobecq - Vloesberg bijvoorbeeld). Wat we mijns inziens moeten bedingen is een realistisch land: Vlamingen in Wallonië moeten dezelfde rechten hebben als Franstaligen in Vlaanderen en als de situatie uit de hand loopt (zoals in de randgemeenten van Brussel), moeten we kunnen rationeel denken en territorium opgeven. Zolang de rechten van de nog wonende Vlamingen in de randgemeenten maar gevrijwaard blijven. |
Je vergeet enkele zaken, dat de rand verfranst is deels een leugen. Zowel in de rand als in Brussel zelf is er, zoals je vast weet een sterke toename in het aantal allochtonen. Deze allochtonen rekent men automatisch bij de Franstaligen terwijl deze met een goede educatie evengoed Nederlandstalig kunnen zijn. Het is ook de mentaliteit mijn beste. Kijk naar Brussel end an zie je waarom we zo tegen de aansluiting bij Brussel zijn.
|
Citaat:
|
Dat de ene gemeenschap de andere verdringt is 1. immoreel en 2. een onvermijdelijke aanzet tot conflict.
Er zijn verschillende conflicten in de wereld die al tientallen, soms zelfs eeuwenlang aanslepen: Sumatra, Kasjmir, Israel, Noord-Ierland, Baskenland, Sri Lanka, enzovoort. Dat zijn allemaal situaties met zeer verschillende contexten, zeer verschillende bevolkingsgroepen en zeer verschillende politieke constellaties. Maar het basisprobleem is steeds hetzelfde: de ene bevolkingsgroep breidt zich uit ten koste van de andere, en daar komt onvermijdelijk boel van. Of het nu komt door demografische evoluties, door politieke tussenkomst of door militaire ingrepen; of de breuk zich situeert op taal of religie: als één groep de andere verdringt komt daar boel van. Dat is wat we vandaag zien rond Brussel: de ene groep - Franstaligen - verdringen de andere - Vlamingen - met alle problemen van dien. Hoe kan je dat vermijden? Door te zorgen dat iedereen zich tevreden stelt met een territoriaal status-quo. Zolang iedereen tevreden is met wat hij heeft, in plaats van te bekijken wat hij van een ander kan afnemen, is er geen probleem. Dat is wat wij een tijd geleden in België gedaan hebben: wij hebben de verandering deels erkend (tweetaligheid van een apart Brussels gewest) maar tegelijk ook een lijn getrokken: tot hier en niet verder. Die lijn was en is de taalgrens. Het was de bedoeling dat iedereen zich daarmee tevreden zou stellen en wederzijdse territoriale claims vermeden zouden worden. Vandaag blijkt dat dat niet gebeurd is: de verfransing heeft zich verdergezet en het Franstalige streven naar politieke expansie van geografische aard eveneens. Met deze betwisting van de territorialiteit zijn de communautaire problemen groter dan ooit geworden. Daarmee is het meteen ook duidelijk, dat toegeven daaraan geen oplossing is. Immers, dat zal de verfransing bestendigen en doen opschuiven, en vroeg of laat zal een nieuwe eis tot expansie geformuleerd worden, wat alweer ten koste zal gaan van politieke vrede en stabiliteit. Zo blijven we bezig. Territorialiteit is hier het enige antwoord. Als je een taalgrens opschuift, is het geen taalgrens meer. Zolang er verfransing bestaat, zal je legitiem verzet tegen verfransing hebben, en zal een stabiel België onmogelijk zijn. Het zal u trouwens ook wel opgevallen zijn dat die conflicten enkel maar verscherpen. Voorlopig blijven communautaire problemen beperkt tot wat geruzie tussen politici, maar het is niet ondenkbaar dat dit vroeg of laat overslaat naar de straat. Territorialiteit is een noodzakelijke voorwaarde voor het functioneren van (con)federale staatsverbanden. Als je elkaars integriteit niet erkent, kan je ook niet samenwerken. Bemerk dat dit ook elders geldt: binnen de EU is territorialiteit de norm. De dag dat Duitsland stukken van de Elzas opeist omdat daar Duitstaligen wonen, valt de EU uit elkaar. Iets volledig gelijkaardigs gebeurt vandaag in België. Besluit: expansionisme op etnische gronden draagt inherent conflict met zich mee is ten zeerste af te wijzen. Territorialiteit is daarop het enige antwoord. |
Citaat:
Laat ze maar verfransen naar hartelust, het blijft toch allemaal Vlaams grondgebied. |
Citaat:
Nederlands is helemaal niet met uitsterven bedreigd! Onze taal beschikt over alle troeven om meer dan levensvatbaar te zijn: een standaardversie, eigen media, eigen (en vruchtbare) literatuur-output, 22 miljoen welvarende, goed-opgeleide sprekers, een groot, aaneengesloten gebied waar het de enige officiële taal is,...ken je eigenlijk iets af van moderne linguïstiek? Citaat:
Maar toch bedankt voor je behulpzame commentaar dat Vlamingen door hun culturele inferioriteit gedoemd zijn om uit te sterven en dat we ons maar beter bij de feiten neerleggen. Een dergelijke assertieve houding is echt bewonderenswaardig. Citaat:
Citaat:
Het is niet omdat die kutbourgeois uit Brussel zich massaal in Vlaanderen is komen vestigen en weigert de territoriale integriteit van onze regio te aanvaarden, dat we dan maar gebied moeten afstaan. Als in Voeren en andere Vlaamse gemeenten op de taalgrens de verfransing kan worden stopgezet en teruggedraaid, kan dat evengoed in de Rand. Meer zelfs, het gaat volgens mij om een onafwendbare evolutie. 8-) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
De ene regio hoeft niet uit te breiden ten koste van de andere, zelfs al wijzigt de demografische samenstelling.
Het is een illusie dat er geen plaats is voor Franstaligen in Vlaanderen. Enerzijds moet men tot aanvaarding komen dat er altijd Franstaligen in Vlaanderen zullen zijn en dat daar niet veel aan te doen valt. Anderzijds moet men ophouden met een hertekening van de grenzen te vragen. Brussel mag (en zal) gerust buiten haar oevers treden, maar is daar werkelijk een territoriale uitbreiding voor nodig? Ik denk het niet. Het vraagt wel om meer coöperatie tussen de rand en Brussel, die is er voorlopig niet voldoende. De communautaire problemen zorgen ervoor dat Brussel haar potentieel onvoldoende kan benutten. We moeten nu beginnen nadenken over een gezamenlijke toekomstvisie. Zoniet eindigt het slecht voor ons allen. |
Citaat:
Bedankt voor deze topic. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dat conflict heeft namelijk zeer weinig te maken met taal. Het is een strijd om macht die gevoerd word door de Franstalige Vlamingen in en rond Brussel. |
Citaat:
Frans ligt niet in de genen, maar het is wel een relatief lokale taal geworden. Daar is niets mis mee, maar het moet geen excuus zijn om het Nederlands te verwaarlozen en het moet zeker geen basis vormen om territoriale hertekeningen te vragen. |
Citaat:
|
Citaat:
Een nationale kieskring zou dat kunnen oplossen. Vlamingen die in wallonie wonen kunnen stemmen op vlaamse lijsten, walen die in vlaanderen wonen kunnen kiezen voor waalse partijen of niet. Het gaat alleen maar over verdeling van postjes. Volk (kiezers) meekrijgen is een koud kunstje voor de politici. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:11. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be