![]() |
splitsing BHV
Weet er iemand argumenten tegen de splitsing van BHV? (ik hou er een spreekbeurt over bij Nederlands)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het enige argument die voor de Franstaligen echt het probleem is, is dat het splitsen van BHV een statement is van Vlaanderen 'HV is Vlaanderen en blijft er met je politieke fikken van af'. Iets wat de Franstalige politici, met de natte droom van de 'baas in België' te zijn, natuurlijk niet kunnen slikken. |
Citaat:
Vorige eeuw; In de jaren 60 had je Leuven Vlaams. In de jaren 70 had je de eerste marsen op Brussel. In de jaren 80 was het de gewestvorming. In de jaren 90 Voeren en nu in het eerste decennia van de 21ste eeuw is het BHV. En eens BHV opgelost, zullen onze politici direct een ander communautair probleem uitvinden om de aandacht van de bevolking van de echte problemen van dit land weg te houden. Zoals het er nu uitzit, zullen dat de transfers tussen de gewesten worden of een staatshervorming met de kroon van Filip als inzet. |
Citaat:
Een verticale splitsing (in het vroegere Brabant krijg je dan drie kieskringen: Vlaams-Brabant (Leuven-Halle-Vilvoorde), Brussel en Waals-Brabant) zou nadelig kunnen zijn voor de Nederlandstalige Brusselaars. Een horizontale scheiding (waarbij de Brusselaars deels bij Vlaams- en deels bij Waals-Brabant horen) kan dit verhelpen, maar wordt een juridische koorddans. |
Met mijn mening dat er een betere representatieve democratie ontstaat bij het samenvoegen van alle kieskringen, doordat je dan kan stemmen op diegene wiens ideeën het meeste met de jouwe overeen komen, ook wanneer hij/zij niet in de eigen provincie woont, is het gewoon simpelweg overbodig werk in de aanloop van het einddoel. Eerst splitsen om dan samen te voegen in een groter geheel vind ik nutteloos. (Ik zeg niet dat de politici die voor de splitsing zijn hetzelfde einddoel hebben als mij. Politici die tegen de splitsing zijn hebben dat einddoel trouwens ook meestal niet.)
Dat is de reden waarom ik tegen de splitsing van de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde ben. |
Ik speel ook graag advocaat 8-).Voor de Franstaligen is B-H-V een deel van het compromis dat werd gesloten bij de vastlegging van de taalgrens, een ietwat 'vagere' grens tussen Brussel en zijn hinterland. En als stok achter de deur om de Vlamingen een duurdere prijs te laten betalen bij onderhandelingen, bijvoorbeeld bij een splitsing van het land. Schrap een deel van het compromis, en je zet het hele compromis op de helling, is de Franstalige redenering. Het waren immers de Vlamingen die de provinciale kieskringen wilden, wat niet hoefde voor de Franstaligen, en niet mocht in B-HV, waardoor de boel nu op springen staat. Dat is toch niet de fout van de Franstaligen? ;)
|
Citaat:
|
Citaat:
BHV splitsen, en Halle Vilvoorde bij de kieskring leuven voegen is dus de normaalste zaak van de wereld. Natuurlijk voor de Franstaligen in Brussel weer niet goed genoeg, want ze willen per sé meer stemmen kunnen komen pikken op ONS grondgebied. Wat is daar eerlijk en oprecht aan? Wat is daar LOGISCH aan? |
Citaat:
|
Citaat:
Waarom zou een lijstverbinding moeten mogelijk zijn tussen Brussel en Waals Brabant , het grenst er niet aan . Je kan evengoed een lijstverbinding met de provincie Luxemburg voorstellen. Bovendien hebben de Vlamingen er alle belang bij de band tussen Brussel en Wallonië zo zwak mogelijk te maken. |
Citaat:
|
Citaat:
Is dat eigenlijk een argument tegen het samenvoegen van de elf kieskringen of is dat een algemene mededeling? |
Citaat:
|
Citaat:
De regeling van het probleem van franstaligen in de Vlaamse rand rond Brussel is van iets later datum en in eerste instantie geregeld met uitdovende faciliteiten voor Franstaligen om zich aan te passen aan de Vlaamse situatie. In 1960 gold nog het inzicht zoals in Zwitserse constitutioneel recht : QUI CHANGE DE CANTON, CHANGE DE LANGUE ET DE CULTURE". |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Eén wereld, één land. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:02. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be