Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Economie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=179)
-   -   Eenzelfde aandeel zou jaarlijks maar één keer verhandeld mogen worden. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=139265)

capper 25 mei 2010 19:56

Eenzelfde aandeel zou jaarlijks maar één keer verhandeld mogen worden.

De handel in aandelen is een doel op zich geworden, terwijl het eigenlijk een middel moet zijn om bedrijven adem te geven. De minimum termijn van één jaar dat een aandeel in dezelfde handen moet blijven, zal het bedrijfsleven meer zekerheid geven. Het wordt heel wat moeilijker om de beurs te manipuleren (kunstmatig creëren van vraag en aanbod, speculatie, ...). Nu worden zowel bedrijven als overheden gegijzeld door beurscriminelen.

Citaat Einstein: "Een idee dat op het eerste zicht niet absurd lijkt, heeft geen toekomst."

Ingrijpende beurshervormingen zijn noodzakelijk. Droom dus even met me mee en lanceer het idee via alle mogelijke kanalen. Alle hulp is welkom.

AdrianHealey 25 mei 2010 23:52

Dus je wilt eigenlijk de standenmaatschappij terug invoeren.

Precies niet zo'n goed idee.

gertc 26 mei 2010 09:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 4770303)
Dus je wilt eigenlijk de standenmaatschappij terug invoeren.

Precies niet zo'n goed idee.

Ik kan je niet volgen. Wat heeft dit voorstel met een standenmaatschappij te maken?

Steben 26 mei 2010 09:36

Ik heb Adrian wel door hoor.
Je gaat namelijk de economische structuur arbitrair gaan regelen in afspraken.

gertc 26 mei 2010 09:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door capper (Bericht 4769964)
De handel in aandelen is een doel op zich geworden, terwijl het eigenlijk een middel moet zijn om bedrijven adem te geven. De minimum termijn van één jaar dat een aandeel in dezelfde handen moet blijven, zal het bedrijfsleven meer zekerheid geven. Het wordt heel wat moeilijker om de beurs te manipuleren (kunstmatig creëren van vraag en aanbod, speculatie, ...). Nu worden zowel bedrijven als overheden gegijzeld door beurscriminelen.

Zo'n verplichting is vrijwel niet te controleren en waarschijnlijk contraproductief (wie wil geld in een bedrijf steken als je zeker bent dat je een jaar lang niet uit kunt stappen).
Ik heb in het verleden wel andere voorstellen gehoord die hetzelfde beogen, maar op een iets 'zachtere' manier: beurstransacties worden belast, maar met een variabele voet: wie een aandeel bijv. binnen de week opnieuw verkoopt, betaalt een hoge belasting, wie na 3 maanden verkoopt betaalt minder belasting, en wie na 1 jaar verkoopt betaalt niets.

AdrianHealey 26 mei 2010 10:46

Och; het vastleggen van eigendom op arbitraire grenzen lijkt me nogal neo-standiaans.

Maar in ieder geval; wat het te weeg zal brengen is meer armoede in de wereld. Leuk dat capper het ene voorstel na het andere doet om de armen nog wat armer en afhankelijker te maken.

vlijmscherp 26 mei 2010 10:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 4770847)
Och; het vastleggen van eigendom op arbitraire grenzen lijkt me nogal neo-standiaans.

Maar in ieder geval; wat het te weeg zal brengen is meer armoede in de wereld. Leuk dat capper het ene voorstel na het andere doet om de armen nog wat armer en afhankelijker te maken.

mja, maar voor jou brengt alles wat niet in jouw ideeën past, armoede te weeg.

dus ik weet niet hoe relevant dat op den duur nog is hé...

nihao 26 mei 2010 10:56

Citaat:

zal het bedrijfsleven meer zekerheid geven.
Dat zal het zeker ! Het wordt zo wel gemakkelijk voor CEO's om de aandeelhouders voor de gek te houden !!

Savatage 26 mei 2010 10:57

Citaat:

Citaat Einstein: "Een idee dat op het eerste zicht niet absurd lijkt, heeft geen toekomst."

Ingrijpende beurshervormingen zijn noodzakelijk. Droom dus even met me mee en lanceer het idee via alle mogelijke kanalen. Alle hulp is welkom.

Houd het daar maar bij ;-)

AdrianHealey 26 mei 2010 11:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 4770857)
mja, maar voor jou brengt alles wat niet in jouw ideeën past, armoede te weeg.

dus ik weet niet hoe relevant dat op den duur nog is hé...

Ja, 'k kan er ook niet aan doen dat al de ideeën die door jullie worden voorgesteld meer armoede veroorzaken, he. Niet naar mij kijken, maar de overloop aan domme ideeën de je hier ziet.

Alé; denk er zelf nu eens over na: wat zou het effect zijn van een compleet rigide kapitaalmarkt? Denk aan wat de effecten zijn van een compleet rigide arbeidsmarkt. Als trouwens het opkrikken van 'onmiddellijk' kunnen verkopen naar 'minstens 1 jaar bijhouden' positief is, waarom gaan we dan niet verder? Waarom niet 'nooit' kunnen verhandelen? Waarom niet gewoon de aandelenmarkt - en daarmee de kapitaalmarkt - gewoonweg integraal verbieden? Als het dan toch voordelen heeft - en geen armoede veroorzaakt - dan is dat toch geen enkel probleem?

Enfin; dat is de logische uitkomst van het voorstel. Maar 'k denk dat je zelf wel kan zien waarom dat idioot is?

grijs maar wijs? 26 mei 2010 16:11

Kijk eens op volgende link : http://blogs.tijd.be/kapitalisme/

Deze krant heeft toch wel enig aanzien als het over economie gaat. Dus allemaal op 5 juni deze krant lezen. (A propos : Ik heb geen aandelen in deze krant)

Felix (be) 26 mei 2010 16:32

Uit economisch oogpunt is dit een waardeloos voorstel,
tenzij u uit bent op een totale vernietiging van de economie.

Beleggingstechnisch is het (meestal) niet eens zo'n slecht idee
voor de langetermijnbelegger.

Felix (be) 26 mei 2010 16:33

Citaat:

Eenzelfde aandeel zou jaarlijks maar één keer verhandeld mogen worden
...

Uit economisch oogpunt is dit een waardeloos voorstel,
tenzij u uit bent op een totale vernietiging van de economie.

Beleggingstechnisch is het (vaak) niet eens zo'n slecht idee
voor de langetermijnbelegger welteverstaan.

Scherven A. Mok 26 mei 2010 16:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steben (Bericht 4770651)
Ik heb Adrian wel door hoor.
Je gaat namelijk de economische structuur arbitrair gaan regelen in afspraken.

J

capper 27 mei 2010 09:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 4770885)
Als trouwens het opkrikken van 'onmiddellijk' kunnen verkopen naar 'minstens 1 jaar bijhouden' positief is, waarom gaan we dan niet verder? Waarom niet 'nooit' kunnen verhandelen? Waarom niet gewoon de aandelenmarkt - en daarmee de kapitaalmarkt - gewoonweg integraal verbieden?

Waarom altijd overdrijven? De beurs moet gewoon aan banden gelegd worden. Waarom is er voor jullie nooit een weg tussenin: de weg tussen totale vrijheid, die tot excessen leidt en de weg met meer concrete regels die deze excessen kunnen verhinderen?

Sfax 27 mei 2010 09:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door capper (Bericht 4772910)
Waarom altijd overdrijven? De beurs moet gewoon aan banden gelegd worden. Waarom is er voor jullie nooit een weg tussenin: de weg tussen totale vrijheid, die tot excessen leidt en de weg met meer concrete regels die deze excessen kunnen verhinderen?

Waarom, heel concreet? Wat is er mis aan het feit dat je aandelen kan verhandelen?

capper 27 mei 2010 16:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 4770847)
Leuk dat capper het ene voorstel na het andere doet om de armen nog wat armer en afhankelijker te maken.

Leg me dat maar eens uit dan.

capper 27 mei 2010 17:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Felix (be) (Bericht 4771640)
Uit economisch oogpunt is dit een waardeloos voorstel, tenzij u uit bent op een totale vernietiging van de economie.

Beleggingstechnisch is het (vaak) niet eens zo'n slecht idee
voor de langetermijnbelegger welteverstaan.

De financiële sector is maar een deel van de economie. Echte meerwaarde wordt ergens anders gecreëerd. Dat de financiële sector parasiteert op de economie lijkt mij trouwens een betere omschrijving. Welke meerwaarde voor de economie creëert een trader die binnen de vijf minuten aandelen koopt en terug verkoopt aan een hogere prijs? Parasieten zijn het, meer niet. Luiaards die zelf niets creëren, maar kapot maken. Zielig eigenlijk.

Begin nu maar te schieten, mijn beste parasieten. Dan doen jullie ook eens wat.

capper 27 mei 2010 17:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 4770674)
Zo'n verplichting is vrijwel niet te controleren en waarschijnlijk contraproductief (wie wil geld in een bedrijf steken als je zeker bent dat je een jaar lang niet uit kunt stappen).

Het zal je verplichten beter na te denken voor je een aandeel koopt. Je moet geloven in een bedrijf en eerst voldoende researchen. En inderdaad, wanneer een bedrijf in de problemen zit, gaat iedereen zijn aandelen onmiddellijk verkopen, terwijl het daardoor nog meer in de problemen komt. Is dat goed dan? Zonder paniekreacties kan het bedrijf misschien overleven.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 4770674)
Ik heb in het verleden wel andere voorstellen gehoord die hetzelfde beogen, maar op een iets 'zachtere' manier: beurstransacties worden belast, maar met een variabele voet: wie een aandeel bijv. binnen de week opnieuw verkoopt, betaalt een hoge belasting, wie na 3 maanden verkoopt betaalt minder belasting, en wie na 1 jaar verkoopt betaalt niets.

Dat zou een interessant tegenvoorstel kunnen zijn. Beloon beleggers die hun aandelen langer bijhouden: een getrouwheidspremie dus. Straf korte termijn"woeker"winsten af, door extreme belastingen.

AdrianHealey 27 mei 2010 18:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door capper (Bericht 4773925)
De financiële sector is maar een deel van de economie. Echte meerwaarde wordt ergens anders gecreëerd. Dat de financiële sector parasiteert op de economie lijkt mij trouwens een betere omschrijving. Welke meerwaarde voor de economie creëert een trader die binnen de vijf minuten aandelen koopt en terug verkoopt aan een hogere prijs? Parasieten zijn het, meer niet. Luiaards die zelf niets creëren, maar kapot maken. Zielig eigenlijk.

Begin nu maar te schieten, mijn beste parasieten. Dan doen jullie ook eens wat.

De positieve rol van speculeren voor de collectieve welvaart is toch al genoeg aangetoond? Dus waar héb jij het over?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be