Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   Inzet voor Federale nieuwe regering wordt Vlaamse begroting (https://forum.politics.be/showthread.php?t=139276)

MORPHEUS 25 mei 2010 22:16

Inzet voor Federale nieuwe regering wordt Vlaamse begroting

Even toelichten. Bij de staatshervorming 1975 werd de Belgische staatsschuld herverdeeld.
- Brusselse regering
- Federale regering
- Vlaamse regering
- Waalse regering

Anno 2010 is de herverdeelde staatschuld van 1975
- Brusselse regering = toegenomen
- Federale regering = dezelfde ( indexering)
- Vlaamse regering = was bijna volledig afbetaald in 2009, met de crisis in 2012 volledig afbetaald
- Waalse regering = toegenomen

Met de crisis in Griekenland zal Europa strenger toekijken op begrotingen. Ook deze in Belgiê. Met de schulden afbouw in Vlaanderen had Vlaanderen jaren na elkaar een begroting in overschot. Dit zal niet meer gebeuren zodra de schulden zijn afgebouwd.

Dat betekend dat vanaf dan, de Brusselse en Waalse regering zullen moeten extra inspanning leveren om een Belgische begroting in evenwicht te krijgen.

Guy Van Hengel ( Brussel Open VLD) liet al een ballonke op. Vlaanderen moet blijven begrotingen in overschot draaien om de Belgische begrotingen te redden. In Brussel en Wallonie ligt het gevoelig om te saneren.

Wie dacht dat BHV een communitaire bom was …………..En wie doet begroting in de Vlaamse regering? NVA

Scherven A. Mok 26 mei 2010 07:38

Allemaal schoon op papier. Ik geloof nooit dat ik geen staatsschuld meer boven mijn hoofd hangen heb. Dat is iets theoretisch zoals het zilverfonds waarschijnlijk. De Vlaming zou zijn deel van de staatsschuld reeds hebben afbetaald ? Als dat waar is ga ik straks een fles champagne kraken.

Pelgrim 26 mei 2010 08:49

Waarom stelt niemand in dat debat zich ooit de vraag: bij wie hebben we staatsschulden?

Gwyndion 26 mei 2010 09:01

Vlaanderen heeft nog een staatsschuld, het Federale deel :S. Eigenlijk zou een nieuwe verdelingen met voorwaarden zoals een strengere begroting goed zijn (minder schulden => minder intrest => meer begrotingsruimte) goed zijn maar dan laat men de schulden nog extra oplopen...

Steben 26 mei 2010 09:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 4770544)
Waarom stelt niemand in dat debat zich ooit de vraag: bij wie hebben we staatsschulden?

Groot deel bij de bevolking zelf.

Vette Pois(s)on 26 mei 2010 09:03

Mais enfin, die rijke Flamand moeten geven, c'est simple.

Pelgrim 26 mei 2010 09:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steben (Bericht 4770586)

Is dat zo? Men gaat voornamelijk geld lenen bij banken hoor.

De schoofzak 26 mei 2010 09:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 4770612)
Is dat zo? Men gaat voornamelijk geld lenen bij banken hoor.

Ja, is dat zo ? Bij mij hier aan huis is nog nooit een ambtenaar komen vragen of ik wat wou lenen aan de staat.

Djiezes jongen toch ...

Pelgrim 26 mei 2010 09:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 4770642)
Ja, is dat zo ? Bij mij hier aan huis is nog nooit een ambtenaar komen vragen of ik wat wou lenen aan de staat.

Lees dat nog eens en vergelijk met wat ik zei.

Burry 26 mei 2010 12:04

Nooit gehoord van de Staasbon?
Daarmee haalt vadertje staat flink wat geld mee op.

Xenophon 26 mei 2010 13:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Burry (Bericht 4771001)
Nooit gehoord van de Staasbon?
Daarmee haalt vadertje staat flink wat geld mee op.

Mensen die nu nog zo'n staatsbons hebben liggen, wat denken die dan? Als Belgie barst gaat Vlaanderen die uitbetalen? :D :lol:

Zouden er echt nog zo"n naieve mensen bestaan? Koop nog maar veel kasbons dan...

Scherven A. Mok 26 mei 2010 15:21

Die staatsbons zijn tegenwoordig verpakt in financiële producten waarbij ook wat aandelen zitten zodat er zogezegd kapitaal garantie is door de staatsbons en meer winstmogelijkheid door de aandelen. Geen kat die nog weet dat ze eigenlijk de staat sponsoren.

k9 26 mei 2010 15:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 4771159)
Mensen die nu nog zo'n staatsbons hebben liggen, wat denken die dan? Als Belgie barst gaat Vlaanderen die uitbetalen? :D :lol:

Zouden er echt nog zo"n naieve mensen bestaan? Koop nog maar veel kasbons dan...

Denk je dat vlaanderen zich kan permiteren om haar schulden (en dan bedoel ik inclusief die van belgie) niet te betalen? Wat denk je dat banken doen met iemand die zijn lening niet weigerd te betalen door van naam te veranderen en te "vluchten" ?

Felix (be) 26 mei 2010 15:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS (Bericht 4770163)

...

Daar zal het oa over gaan,
maar de verkiezingen gaan duidelijk over het communautaire.

gertc 26 mei 2010 18:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steben (Bericht 4770586)

Onrechtstreeks wel, ja. Met het geld dat wij op onze spaarrekeningen zetten kopen banken flink wat overheidsobligaties. Pensioenfondsen idem.
Maar meer dan 60% zit vandaag blijkbaar in buitenlandse handen.

Xenophon 26 mei 2010 20:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door k9 (Bericht 4771534)
Denk je dat vlaanderen zich kan permiteren om haar schulden (en dan bedoel ik inclusief die van belgie) niet te betalen? Wat denk je dat banken doen met iemand die zijn lening niet weigerd te betalen door van naam te veranderen en te "vluchten" ?

Vlaanderen is uiteraard grootmoedig bereid haar derde deel van de Belgische staatsschuld te betalen.

Als Brussel en Wallonie dezelfde grootmoedigheid tentoon stellen, dan komt alles in orde.

Meer kunnen we niet verwachten.

MORPHEUS 26 mei 2010 20:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 4772112)
Vlaanderen is uiteraard grootmoedig bereid haar derde deel van de Belgische staatsschuld te betalen.

Als Brussel en Wallonie dezelfde grootmoedigheid tentoon stellen, dan komt alles in orde.

Het zit er ofwel aan te komen
- ofwel is er een akkoord met de nieuwe federale regering ( Groen, Spa, Cd&v, Open VLD) en de Vlaamse regering. Dat Vlaanderen nog enkele jaren een begroting in overschot moet bereiken om Brussel en Wallinië te depanneren. Dat verlaat Nva wellicht de Vlaamse regering en komt Open VLD in de plaats

- ofwel komt er een nieuwe financieringwet waarbij ook de federale staatsschulden van het federale niveau naar de gewesten komen. De verdeelsleutel zal wellicht zijn. 60% Vlaanderen, 10 % Brussel, 30 % Wallonië. Dan zal het schuldenvrije Vlaanderen opnieuw beginnen met de nieuwe schulden af te betalen. Welke België dan kan helpen met een begroting in evenwicht. Met de nieuwe financieringswet zal er wellicht minder miljoenen transfer van Vlaanderen naar Brussel en Wallonië vertrekken.

Ik zou kiezen voor herverdeling van de schulden. Zo staat elk gewest voor zijn eigen verantwoordelijkheid.

k9 27 mei 2010 07:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 4772112)

Dat is je natte droom ja, echter compleet van de realiteit. ALs vlaanderen minder dan 55% van de staatsschuld krijgt mag je heel blij zijn. 30% word gewoonweg weggelachen langs franstalige kant.

vlijmscherp 27 mei 2010 07:07

de inzet van de verkiezingen wordt niet enkel de Vlaamse begroting, maar ook de Vlaamse regering zelf.

er zal en moet een oplossing komen voor BHV dat inhoudt dat de Franstalige Gemeenschap bevoegdheden krijgt op Vlaams grondgebied en/of dat Brussel toch uitbreidt. Met de NVA in de Vlaamse regering wordt dat moeilijk, ondanks dat de Vlaamse regering, buiten wat belangenconflicten, niets kan doen. maar toch zal de NVA eruit gezet worden, als teken van goede wil naar de Franstaligen.

Txiki 27 mei 2010 07:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS (Bericht 4772155)
Het zit er ofwel aan te komen
- ofwel is er een akkoord met de nieuwe federale regering ( Groen, Spa, Cd&v, Open VLD) en de Vlaamse regering. Dat Vlaanderen nog enkele jaren een begroting in overschot moet bereiken om Brussel en Wallinië te depanneren. Dat verlaat Nva wellicht de Vlaamse regering en komt Open VLD in de plaats

- ofwel komt er een nieuwe financieringwet waarbij ook de federale staatsschulden van het federale niveau naar de gewesten komen. De verdeelsleutel zal wellicht zijn. 60% Vlaanderen, 10 % Brussel, 30 % Wallonië. Dan zal het schuldenvrije Vlaanderen opnieuw beginnen met de nieuwe schulden af te betalen. Welke België dan kan helpen met een begroting in evenwicht. Met de nieuwe financieringswet zal er wellicht minder miljoenen transfer van Vlaanderen naar Brussel en Wallonië vertrekken.

Ik zou kiezen voor herverdeling van de schulden. Zo staat elk gewest voor zijn eigen verantwoordelijkheid.

een paar discussiepunten:

1. Hoe wordt er herverdeeld: naar de gewesten, of naar de gemeenschappen, of naar beide? Krijgt Vlaanderen dan twee keer een deel?

2. De federale regering zou dan wel een begroting in evenwicht kunnen opstellen, maar dat lost de kern van de zaak niet op. Omdat voor de EU de totaalsom van de regionale en federale begrotingen telt. Simpel herverdelen verandert niets aan die totaalsom en aan wat de Belgische staat moet voorleggen aan de EU.

3. Een akkoord dat de Vlaamse regering "verplicht" overschotten te boeken, is nonsens. Onder welke voorwaarden zou dit gebeuren? Wat staat daar tegenover?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be