![]() |
PVDA vs LSP
Hallo
Even een kleine vraag voor de politieke kenners. Waar zit hem eigenlijk het concrete verschil in standpunten/agenda tussen PVDA en LSP? |
Ik denk dat LSP nog echt het economische systeem wil veranderen terwijl dat bij de PVDA+ minder van belang is. Die hebben zich bij dit systeem neergelegd en willen gewoon mee aan de macht en een pak meer uit de brand slepen voor de laagste klassen dan de SP&A die de meest bourgeois chichi partij van Vlaanderen is geworden.
|
Daarvoor zal je de partijprogramma"'s eventjes naast elkaar moeten leggen.
Inderdaad is er veel voor te zeggen dat de ideologische standpunten wel zéér dicht bij elkaar moeten liggen gezien het kleine aandeel van de kiezers dat die partijen aantrekken. & dan is er nog de KP die heropgericht is.... |
De LSP is trotskistisch, terwijl de PVDA geëvolueerd is van stalinisme naar maoïsme naar (tegenwoordig) een algemeen marxisme/communisme. Niet dat in de praktijk veel wil zeggen; het betekent gewoon dat de roots van de PVDA nog een pak verwerpelijker zijn. Overigens is de PVDA de laatste jaren de populistische toer opgegaan, een beetje zoals Die Linke in Duitsland, maar dan zonder het succes.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
stalinisme, maoisme, trotskisme,...
zucht Waar zijn Marx, Engels en Lenin? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
We ijveren dus én voor concrete hervormingen binnen het systeem, om zo onze krachten op te bouwen, én voor een vernietiging van het kapitalisme. Maar om dat tweede doel te bereiken, moeten er eerst totaal andere krachtsverhoudingen bestaan: zo ver zijn we nog niet. |
Is het dan de bedoeling van de LSP om zich volledig afzijdig te houden van de huidige manier van regeren? Ik ben daar nu niet bepaald een tegenstander van, maar ik vraag me af of dat wel haalbaar is. Om als collectief een substantiële verandering te implementeren, is er een aanzienlijke groep nodig. In deze tijden wordt het moeilijk om zoveel mensen te bereiken, zeker wanneer Keizer Media de schapen aan het scherm en in de slavernij houdt.
|
Citaat:
Citaat:
|
Heeft PVDA eigenlijk ooit al campagne gevoerd met hun kiwi-model aan de chemiebedrijven? Mss moeten ze dat eens doen en beseffen ze daarom waarom het niet bepaald de meest revolutionaire eis is die ze naar voren schuiven.
|
Citaat:
Wat bedoel je dan wel? Dat er geen authentieke marxisten meer zijn of zo? |
Citaat:
Kan je dat even uitleggen ? |
Citaat:
Ik vermoed dat het iets te maken heeft met het misprijzen voor originele auteursrechten. Dat is zo egoïstisch liberaal. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:49. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be