Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Walen willen regionalisering Zaventem (https://forum.politics.be/showthread.php?t=139403)

Zeno! 28 mei 2010 11:07

Walen willen regionalisering Zaventem
 
Neen, u droomt niet. Soms hebben de Franstaligen ook heldere momenten: de beheerders van Liège Airport willen nl. dat de "Nationale" luchthaven van Zaventem reregionaliseerd wordt. Meer nog: het gehele luchtvaartbeleid zou naar de deelstaten moeten gaan.

Volgens hen bevoordeelt het 'nationale beleid' steeds de luchthaven van Zaventem, ten nadele van de regionale luchthavens van Luik en Charleroi. En daar hebben ze een punt.

Ik denk niet dat er veel Vlaamse politici tegen zullen zijn, om Zaventem volledig onder Vlaams bestuur te krijgen. In feite is het de logica zelve.

Een (kleine) naamsverandering zou dan ook kunnen. Gezien de Vlaamse overheid Vlaanderen wat meer bekendheid in de wereld wil geven, kan Zaventem best omgedoopt worden tot Brussels-Flanders Airport. 8-)

Of waarom niet Brussels Antwerp Airport. Dankzij het Diabolo-project ben je met de trein op minder dan 20 min. van de luchthaven in Antwerpen-Centraal, zonder langs de vieze Brusselse stations te moeten passeren. Dat is sneller dan van JFK naar Manhattan, of van Charles de Gaulle naar Parijs-centrum.

http://www.rtbf.be/info/economie/aer...aventem-221713

Zwartengeel 28 mei 2010 11:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! (Bericht 4775323)
Neen, u droomt niet. Soms hebben de Franstaligen ook heldere momenten: de beheerders van Liège Airport willen nl. dat de "Nationale" luchthaven van Zaventem reregionaliseerd wordt. Meer nog: het gehele luchtvaartbeleid zou naar de deelstaten moeten gaan.

Volgens hen bevoordeelt het 'nationale beleid' steeds de luchthaven van Zaventem, ten nadele van de regionale luchthavens van Luik en Charleroi. En daar hebben ze een punt.

Ik denk niet dat er veel Vlaamse politici tegen zullen zijn, om Zaventem volledig onder Vlaams bestuur te krijgen. In feite is het de logica zelve.

Een (kleine) naamsverandering zou dan ook kunnen. Gezien de Vlaamse overheid Vlaanderen wat meer bekendheid in de wereld wil geven, kan Zaventem best omgedoopt worden tot Brussels-Flanders Airport. 8-)

Of waarom niet Brussels Antwerp Airport. Dankzij het Diabolo-project ben je met de trein op minder dan 20 min. van de luchthaven in Antwerpen-Centraal, zonder langs de vieze Brusselse stations te moeten passeren. Dat is sneller dan van JFK naar Manhattan, of van Charles de Gaulle naar Parijs-centrum.

http://www.rtbf.be/info/economie/aer...aventem-221713

Precies wat ik hier al lange tijd zeg: wat de Franstaligen precies willen, is een 'federalisme �* la carte'. Wat voor hen voordelig uitkomt, zoals de wapenexport, de Francorchamps-wetgeving en nu het luchtvaartbeleid, mag gesplitst worden. Dingen waar ze meer kosten dan baten bij hebben, moeten echter federaal blijven.

Dat belooft dus nu al voor wanneer Vlaanderen ooit geld nodig zal hebben om de vergrijzing op te vangen.

Eberhard Leclerc 28 mei 2010 11:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! (Bericht 4775323)
Een (kleine) naamsverandering zou dan ook kunnen. ..., kan Zaventem best omgedoopt worden tot Brussels-Flanders Airport.

Of waarom niet Brussels Antwerp Airport.


Wat dacht u van Luchthaven Brussel? Of desnoods Airport Brussel (zonder s inderdaad).


Nog beter ware: Luchthaven Zuid Nederland

Anna List 28 mei 2010 11:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc (Bericht 4775372)
Wat dacht u van Luchthaven Brussel? Of desnoods Airport Brussel (zonder s inderdaad).


Nog beter ware: Luchthaven Zuid Nederland

doe mij toch maar Airport Brussels-Flanders om de wereld rond te gaan 8-)

Txiki 28 mei 2010 11:37

Gewoon Airport Brussels is internationaal ook voldoende. Wat heeft Antwerpen daarmee te maken? Nog even en je geeft zelf een aanzet tot uitbreiding van dat onzalige gewest.

Aldous 28 mei 2010 11:43

Zodat niets Brussel nog tegenhoudt om Zaventem dood te knijpen met onredelijke geluidsnormen...?

Laat die luchthaven maar federaal.

Zeno! 28 mei 2010 11:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aldous (Bericht 4775398)
Zodat niets Brussel nog tegenhoudt om Zaventem dood te knijpen met onredelijke geluidsnormen...?

Laat die luchthaven maar federaal.

Wie spreekt er hier over geluidsnormen (=milieuwetgeving)?

Trouwens, dat moet en zal binnenkort op Europees niveau geregeld worden.

Zeno! 28 mei 2010 11:52


Aldous 28 mei 2010 12:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! (Bericht 4775420)
Wie spreekt er hier over geluidsnormen (=milieuwetgeving)?

Trouwens, dat moet en zal binnenkort op Europees niveau geregeld worden.

Nee, ik had het over de spreidingsplannen. Die zitten toch federaal?

stropdrager 28 mei 2010 12:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! (Bericht 4775323)
Neen, u droomt niet. Soms hebben de Franstaligen ook heldere momenten: de beheerders van Liège Airport willen nl. dat de "Nationale" luchthaven van Zaventem reregionaliseerd wordt. Meer nog: het gehele luchtvaartbeleid zou naar de deelstaten moeten gaan.

Volgens hen bevoordeelt het 'nationale beleid' steeds de luchthaven van Zaventem, ten nadele van de regionale luchthavens van Luik en Charleroi. En daar hebben ze een punt.

Ik denk niet dat er veel Vlaamse politici tegen zullen zijn, om Zaventem volledig onder Vlaams bestuur te krijgen. In feite is het de logica zelve.

Een (kleine) naamsverandering zou dan ook kunnen. Gezien de Vlaamse overheid Vlaanderen wat meer bekendheid in de wereld wil geven, kan Zaventem best omgedoopt worden tot Brussels-Flanders Airport. 8-)

Of waarom niet Brussels Antwerp Airport. Dankzij het Diabolo-project ben je met de trein op minder dan 20 min. van de luchthaven in Antwerpen-Centraal, zonder langs de vieze Brusselse stations te moeten passeren. Dat is sneller dan van JFK naar Manhattan, of van Charles de Gaulle naar Parijs-centrum.

http://www.rtbf.be/info/economie/aer...aventem-221713

Zouden de Vlamingen nu ook compensaties krijgen? Bijvoorbeeld een aanhechting van een paar gemeenten van het Brussels gewest en/of het Waals gewest bij het Vlaams gewest in ruil voor de toepassing van deze Franstalige eis.

Ernst Niessen 28 mei 2010 12:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! (Bericht 4775323)
Neen, u droomt niet. Soms hebben de Franstaligen ook heldere momenten: de beheerders van Liège Airport willen nl. dat de "Nationale" luchthaven van Zaventem reregionaliseerd wordt. Meer nog: het gehele luchtvaartbeleid zou naar de deelstaten moeten gaan.

Volgens hen bevoordeelt het 'nationale beleid' steeds de luchthaven van Zaventem, ten nadele van de regionale luchthavens van Luik en Charleroi. En daar hebben ze een punt.

Ik denk niet dat er veel Vlaamse politici tegen zullen zijn, om Zaventem volledig onder Vlaams bestuur te krijgen. In feite is het de logica zelve.

Een (kleine) naamsverandering zou dan ook kunnen. Gezien de Vlaamse overheid Vlaanderen wat meer bekendheid in de wereld wil geven, kan Zaventem best omgedoopt worden tot Brussels-Flanders Airport. 8-)

Of waarom niet Brussels Antwerp Airport. Dankzij het Diabolo-project ben je met de trein op minder dan 20 min. van de luchthaven in Antwerpen-Centraal, zonder langs de vieze Brusselse stations te moeten passeren. Dat is sneller dan van JFK naar Manhattan, of van Charles de Gaulle naar Parijs-centrum.

http://www.rtbf.be/info/economie/aer...aventem-221713

Is het 'ondermijnen' van Zaventem niet een ordinaire 'etat-Belgo-Flamand'-reflex?

Ernst Niessen 28 mei 2010 12:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc (Bericht 4775372)
Wat dacht u van Luchthaven Brussel? Of desnoods Airport Brussel (zonder s inderdaad).

Nog beter ware: Luchthaven Zuid Nederland

Goed voorstel.

Dan noemen we die andere luchthaven "Luchthaven Noord-Nederland". De twee vlieghavens vormen een ideaal duo voor de functie van hoofdtoegang tot Europa. In deze Noordzeedelta kan dat wel eens van levensbelang zijn. ;-)

Geert C 28 mei 2010 12:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 4775348)
Precies wat ik hier al lange tijd zeg: wat de Franstaligen precies willen, is een 'federalisme �* la carte'. Wat voor hen voordelig uitkomt, zoals de wapenexport, de Francorchamps-wetgeving en nu het luchtvaartbeleid, mag gesplitst worden. Dingen waar ze meer kosten dan baten bij hebben, moeten echter federaal blijven.

"De Franstaligen" willen helemaal niets, het gaat hier over een Waalse regionale luchthaven die wil dat Zaventem het statuut van nationale luchthaven verliest zodat zij niet langer hoeven te concurreren met een luchthaven met nationaal statuut. Niet meer, niet minder.

Bovenbuur 28 mei 2010 13:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen (Bericht 4775520)
Goed voorstel.

Dan noemen we die andere luchthaven "Luchthaven Noord-Nederland". De twee vlieghavens vormen een ideaal duo voor de functie van hoofdtoegang tot Europa. In deze Noordzeedelta kan dat wel eens van levensbelang zijn. ;-)

*Breekt hoofd er naam voor Eindhoven Airport.* ;)

pajoske 28 mei 2010 13:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 4775524)
"De Franstaligen" willen helemaal niets, het gaat hier over een Waalse regionale luchthaven die wil dat Zaventem het statuut van nationale luchthaven verliest zodat zij niet langer hoeven te concurreren met een luchthaven met nationaal statuut. Niet meer, niet minder.

Een Waalse regionale luchthaven die Europees gezien zeer gunstig ligt. En bovendien arbeidsplaatsen kan opleveren in de wijde omtrek waartoe ook het zuiden van Limburg hoort.

Eberhard Leclerc 28 mei 2010 13:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 4775596)
*Breekt hoofd er naam voor Eindhoven Airport.* ;)

Luchthaven Midden Nederland?

quercus 28 mei 2010 14:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! (Bericht 4775323)
Neen, u droomt niet. Soms hebben de Franstaligen ook heldere momenten: de beheerders van Liège Airport willen nl. dat de "Nationale" luchthaven van Zaventem reregionaliseerd wordt. Meer nog: het gehele luchtvaartbeleid zou naar de deelstaten moeten gaan.

Volgens hen bevoordeelt het 'nationale beleid' steeds de luchthaven van Zaventem, ten nadele van de regionale luchthavens van Luik en Charleroi. En daar hebben ze een punt.

Ik denk niet dat er veel Vlaamse politici tegen zullen zijn, om Zaventem volledig onder Vlaams bestuur te krijgen. In feite is het de logica zelve.

Een (kleine) naamsverandering zou dan ook kunnen. Gezien de Vlaamse overheid Vlaanderen wat meer bekendheid in de wereld wil geven, kan Zaventem best omgedoopt worden tot Brussels-Flanders Airport. 8-)

Of waarom niet Brussels Antwerp Airport. Dankzij het Diabolo-project ben je met de trein op minder dan 20 min. van de luchthaven in Antwerpen-Centraal, zonder langs de vieze Brusselse stations te moeten passeren. Dat is sneller dan van JFK naar Manhattan, of van Charles de Gaulle naar Parijs-centrum.

http://www.rtbf.be/info/economie/aer...aventem-221713

Waarom die luchthaven niet gewoon Zaventem noemen. Het was reeds erg genoeg dat er, onder druk van de Francofonie "Bruxelles Nationale" werd opgekleefd ("Parce-que 'Zaventem', ça sonne trop flamand!"). In andere landen wordt de luchthaven toch ook meestal een lokale naam gegeven. Waarom zou dit hier niet kunnen?

pajoske 28 mei 2010 14:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 4775719)
Waarom die luchthaven niet gewoon Zaventem noemen. Het was reeds erg genoeg dat er, onder druk van de Francofonie "Bruxelles Nationale" werd opgekleefd ("Parce-que 'Zaventem', ça sonne trop flamand!"). In andere landen wordt de luchthaven toch ook meestal een lokale naam gegeven. Waarom zou dit hier niet kunnen?

Maastricht-Aachen airport ligt in......Beek.

Zeno! 28 mei 2010 15:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 4775719)
Waarom die luchthaven niet gewoon Zaventem noemen. Het was reeds erg genoeg dat er, onder druk van de Francofonie "Bruxelles Nationale" werd opgekleefd ("Parce-que 'Zaventem', ça sonne trop flamand!"). In andere landen wordt de luchthaven toch ook meestal een lokale naam gegeven. Waarom zou dit hier niet kunnen?

Je hebt een punt.

Het is inderdaad zo dat in de Franstalige media steeds wordt gesproken over "Bruxelles-National", terwijl het in Vlaanderen steevast "Zaventem" is...

Even los van de naam: het is voor Vlaandeen een GROTE troef (met het oog op toekomstige onderhandelingen met de Franstaligen) dat de grootste en belangrijkste luchthaven van dit land in Vlaanderen ligt.

Jantje 28 mei 2010 16:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! (Bericht 4775939)
Je hebt een punt.

Het is inderdaad zo dat in de Franstalige media steeds wordt gesproken over "Bruxelles-National", terwijl het in Vlaanderen steevast "Zaventem" is...

Even los van de naam: het is voor Vlaandeen een GROTE troef (met het oog op toekomstige onderhandelingen met de Franstaligen) dat de grootste en belangrijkste luchthaven van dit land in Vlaanderen ligt.

Het is helemaal geen troef, want Zaventem is in privé handen en niet meer van de overheid.

Het gaat er bij de Waalse luchthaven-beheerders enkel om de term Nationaal.

Eens Zaventem die titel kwijt is, kunnen zij ongehinderd werken met hun luchthavens, die nu steeds ondergeschikten zijn van de Nationale luchthaven en deze in grote en aantal vluchten niet mogen voorbijsteken.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be