Confederalisme lijkt de laatste weken wel het toverwoord. Vlaamse en Waalse politici gebruiken het slag om slinger, en ten onrechte. Want, confederalisme is niets anders dan een gemaskeerde splitsing. *
De Wever, De Croo, Dedecker, Moureaux, … en vele anderen verklaren zich akkoord met het confederalisme. Nochtans is confederalisme een staatsstructuur welke uitgaat van volledig soevereine regio’s, waarna ze in een internationaal verdrag onderhandelen om bepaalde bevoegdheden gezamenlijk uit te oefenen.
Confederalisme veronderstelt onafhankelijkheid van de geconfedereerde Staten. Concreet wil dit zeggen dat confederalisten en separatisten hetzelfde doel voor ogen hebben : een onafhankelijk Vlaanderen. Enige minimaal verschil is dat de confederalisten ervan uitgaan dat de Belgische regio’s van voorheen zich onder mekaar akkoord verklaren om een verdrag tot stand te brengen, terwijl voor pure separatisten zelfs dat al teveel gevraagd is.
Rudy Aernoudt, lijsttrekker van de PersonenPartij - PP - Parti Populaire (Franstalig kiescollege), verwerpt iedere vorm van confederalisme, en is er zeker van dat een ander België mogelijk is. « Ik behoor niet bij hen die geloven in de goede afloop van een Vlaams separatistisch avontuur”. Vlamingen en Walen moeten elkaar opnieuw leren kennen. Vlamingen kunnen stemmen op Walen en omgekeerd. Vandaag ben ik de uitzondering, maar ik hoop dat bij de volgende verkiezingen dit de regel zal zijn. Ik heb dan ook het geluk dat ik aan beide kanten van de taalgrens heb gewerkt en aan separatisme of steriele communautaire perikelen geen boodschap heb.
Sedert haar voorstel voor een federale kieskring, werd de PP daarin gevolgd door andere politieke formaties, met op de eerste rij Ecolo en MR, Groen! en Open VLD.
« Indien deze partijen consequent zouden zijn geweest ten aanzien van hun pleidooi voor een confederale kieskring, dan zouden nu tal van kandidaten van Groen! op lijsten van Ecolo hebben kunnen staan, of kandidaten van MR op deze van Open VLD, of omgekeerd. » vult Aernoudt aan.
« In plaats van samen het menu te bereiden, blijft iedereen in de eigen keuken. In plaats van een bijna perfecte maaltijd wordt er een diner van geconfedereerden voorbereid. Dat ligt mij zwaar op de maag. Ik heb nog steeds het gevoel dat alle Belgen dezelfde schotels graag lusten, maar dat af en toe een andere kok aan de over moet staan » besluit de co-voorzitter van PP. PP is overigens de enige partij die aan de federale verkiezingen deelneemt met een federaal programma.
Bron:
politics.be