Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   haalt sp-a nog de kiesdrempel? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=139530)

MORPHEUS 30 mei 2010 21:33

haalt sp-a nog de kiesdrempel?

Deze namiddag op een familiefeest een uitspraak gehoord : “ Als de allochtonen hun eigen partij oprichten in Vlaanderen, dan haalt de Sp-a de kiesdrempel niet meer”.

Ik vond dit een waardevolle uitspraak om in de groep te werpen op dit forum.
aub

plakker 30 mei 2010 21:37

Als je die stelling overneemt, en zegt dat allochtonen of "nieuwe Belgen" een nieuwe partij oprichten kan u gelijk hebben, maar zonder dat feit zal de SPA het blijven rekken en zelfs misschien stijgen.

born2bewild 30 mei 2010 21:52

dus duimen maar dat de allochtonen een eigen partij oprichten

Jaani_Dushman 30 mei 2010 21:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS (Bericht 4780237)
Deze namiddag op een familiefeest een uitspraak gehoord : “ Als de allochtonen hun eigen partij oprichten in Vlaanderen, dan haalt de Sp-a de kiesdrempel niet meer”.

aub

Ik vind dat een draad over familieleden die je in verlegenheid brengen, geen onderwerp is voor het subforum "Verkiezingen 2010".
Mods, kan deze draad naar "Maatschapij en Samenleving"?

EddyBal 30 mei 2010 23:00

Citaat:

aub

Strikte scheiding staat en religie... zullen rapper een proces aan hun been hebben dan het VB

fonne 30 mei 2010 23:00

Citaat:

aub

tja, de SP.A heeft zichzelf een nieuw proletariaat gekweekt met de idee dat die eeuwig voor hen gaan stemmen. Maar meer en meer krijgen de allochtonen in die partij door dat ze wel op de lijst mogen staan en stemmen ronselen, maar dat ze uiteindelijk niets te zeggen hebben. We zitten nu in een faze waar de allochtonen inderdaad terug weglopen van de SP.A en alternatieven zoeken. In Brussel hebben we al gezien dat er tientallen kleine moslim-partijtjes waren bij de vorige verkiezingen, verwacht tegen de volgende gemeenteraadsverkiezingen maar hetzelfde in Vlaamse steden. In het begin niet gevaarlijk wegens te versnipperd, tot ze elkaar vinden.

toccata 30 mei 2010 23:01

Er zijn al allochtonenpartijen geweest
Ze haalden hoeveel: 0,3-0,4%?

Jaani_Dushman 30 mei 2010 23:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal (Bericht 4780422)
Strikte scheiding staat en religie... zullen rapper een proces aan hun been hebben dan het VB

En dus een partijverbod voor CD&V en CDh. Dit gaat leuk worden.

Jaani_Dushman 30 mei 2010 23:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door toccata (Bericht 4780429)
Er zijn al allochtonenpartijen geweest
Ze haalden hoeveel: 0,3-0,4%?

Na de vierde fles wijn op het familiefeest is wiskunde al lang geen exacte wetenschap meer.

EddyBal 30 mei 2010 23:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 4780439)
En dus een partijverbod voor CD&V en CDh. Dit gaat leuk worden.

CDh = humanistisch = geen geloof. CD&V verzameld Christenen, maar predikt geen geloof, of verplicht niet tot geloof. Iedereen is vrij toe te treden. Als er een moslimpartij zou komen moeten die zwijgen over hun geloof...

toccata 30 mei 2010 23:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 4780440)
Na de vierde fles wijn op het familiefeest is wiskunde al lang geen exacte wetenschap meer.

:rofl:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal (Bericht 4780441)
CDh = humanistisch = geen geloof. CD&V verzameld Christenen, maar predikt geen geloof, of verplicht niet tot geloof. Iedereen is vrij toe te treden. Als er een moslimpartij zou komen moeten die zwijgen over hun geloof...

allochtoon =/= moslim =/= politieke islam

Vlaanderen Boven 30 mei 2010 23:13

Citaat:

aub

Ik zou zeggen: begeef je eens in andere kringen of besef tenminste dat die bestaan, en dan zul je tot de conclusie dat er best nog wel wat links-georiënteerde mensen zijn in Vlaanderen. Mensen hebben nogal de neiging om naar hun eigen kennissenkring te kijken en van daaruit naar de rest van de bevolking toe te generaliseren. Er altijd rekening mee houden dat je tot een bepaalde klasse behoort, en je dus vooral omringd wordt door mensen die over dezelfde habitus beschikken (om een concept van Bourdieu te gebruiken) en dus je ideeën meer dan gemiddeld delen.

EddyBal 30 mei 2010 23:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door toccata (Bericht 4780445)

allochtoon =/= moslim =/= politieke islam

Hoeveel % is ongelovig van die allochtonen (en autochtonen=> geboren in België he)

toccata 30 mei 2010 23:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal (Bericht 4780450)
Hoeveel % is ongelovig van die allochtonen (en autochtonen=> geboren in België he)

Ik weet het niet
Maakt het uit? Alsof elke katholiek CD&V stemt in Vlaanderen?
Mensen zijn meer dan hun religieuze identiteit alleen

Jaani_Dushman 30 mei 2010 23:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal (Bericht 4780450)

Polen en Italianen staan er inderdaad om bekend bijzonder gelovig te zijn, daar geef ik je gelijk in.

Den Duisteren Duikboot 30 mei 2010 23:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven (Bericht 4780449)
Ik zou zeggen: begeef je eens in andere kringen of besef tenminste dat die bestaan, en dan zul je tot de conclusie dat er best nog wel wat links-georiënteerde mensen zijn in Vlaanderen. Mensen hebben nogal de neiging om naar hun eigen kennissenkring te kijken en van daaruit naar de rest van de bevolking toe te generaliseren. Er altijd rekening mee houden dat je tot een bepaalde klasse behoort, en je dus vooral omringd wordt door mensen die over dezelfde habitus beschikken (om een concept van Bourdieu te gebruiken) en dus je ideeën meer dan gemiddeld delen.

Het begrip 'habitus' betekent bij Bourdieu wel iets anders dan wat jij eronder lijkt te verstaan. Het moet gezien worden in relatie tot het 'veld' waarin een actor diverse vormen van kapitaal inzet en tracht te verwerven. Het behoren tot een sociale klasse wordt bij Bourdieu eerder vertaald in bezit van diverse kapitaalbronnen (economisch, cultureel, sociaal). De habitus wordt echter bepaald door en in relatie tot het veld, niet door het kapitaal. Concreet: een mijnwerker en een schoenenpoetser kunnen weliswaar tot dezelfde sociale klasse behoren en allebei weinig economisch en cultureel kapitaal bezitten, terwijl het sociale kapitaal arm is aan mensen met meer economisch en cultureel kapitaal, maar hun habitus zal anders zijn: de schoenenpoetser ontwikkelt misschien een erg serviele persoonlijkheid, waarin precisie en oog voor schoonheid erg belangrijk is; de mijnwerker zal juist weinig oog hebben voor verfijning en schoonheid: hij moet zich vuil maken, brute kracht gebruiken, etc.

Inno 30 mei 2010 23:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal (Bericht 4780441)

De C in Cd&V mag je schrappen, net als de D en de V :-D

Jaani_Dushman 30 mei 2010 23:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Inno (Bericht 4780501)
De C in Cd&V mag je schrappen, net als de D en de V :-D

Die ampersand mogen ze ook maar beter terug inpakken.

Vlaanderen Boven 30 mei 2010 23:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 4780497)
Het begrip 'habitus' betekent bij Bourdieu wel iets anders dan wat jij eronder lijkt te verstaan. Het moet gezien worden in relatie tot het 'veld' waarin een actor diverse vormen van kapitaal inzet en tracht te verwerven. Het behoren tot een sociale klasse wordt bij Bourdieu eerder vertaald in bezit van diverse kapitaalbronnen (economisch, cultureel, sociaal). De habitus wordt echter bepaald door en in relatie tot het veld, niet door het kapitaal. Concreet: een mijnwerker en een schoenenpoetser kunnen weliswaar tot dezelfde sociale klasse behoren en allebei weinig economisch en cultureel kapitaal bezitten, terwijl het sociale kapitaal arm is aan mensen met meer economisch en cultureel kapitaal, maar hun habitus zal anders zijn: de schoenenpoetser ontwikkelt misschien een erg serviele persoonlijkheid, waarin precisie en oog voor schoonheid erg belangrijk is; de mijnwerker zal juist weinig oog hebben voor verfijning en schoonheid: hij moet zich vuil maken, brute kracht gebruiken, etc.

Nu ben je al bezig over esthetische disposities en dergelijke, zo'n Bourdieu-adept ben ik nu ook weer niet. Hoe dan ook, volgens mij zei hij wel dat de habitus sterk afhankelijk is van de opvoeding en (dus) sociale klasse waar men toe behoort, en dat dit de algemene disposities ook deels bepaalt. Het brede begrip habitus is volgens mij dus niet geheel van de klasse (gedefinieerd in termen van economisch en cultureel kapitaal) waar men toe behoort te scheiden. De volledig verschillende esthetische dispositie verhindert niet dat de schoenpoetser en de mijnwerker er bijvoorbeeld een soortgelijk taalgebruik op nahouden. Maar het is inderdaad zo dat de concrete invulling grotendeels bepaald wordt door het veld waar men zich op positioneert.
Enfin, je weet er waarschijnlijk een pak meer van af dan ik, maar het leek me toch interessant om een poging te doen dit eens via Bourdieu te interpreteren.

EddyBal 31 mei 2010 00:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 4780467)
Polen en Italianen staan er inderdaad om bekend bijzonder gelovig te zijn, daar geef ik je gelijk in.

Ik denk niet dat de openingspost daarop doelde ;)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be