Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Fietsers-ademen-tot-9-keer-meer-fijn-stof-in-dan-chauffeurs (https://forum.politics.be/showthread.php?t=139563)

Blue Sky 31 mei 2010 15:34

Fietsers-ademen-tot-9-keer-meer-fijn-stof-in-dan-chauffeurs
 
http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu...auffeurs.dhtml

Of de goeden het bekopen met de slechten.

Mahalingam 31 mei 2010 15:39

"We hebben een aantal mensen met een masker en meetapparatuur ...
In alledrie de gevallen maten we véél meer ultrafijne deeltjes afkomstig van de uitlaatgassen van auto's in de longen van de fietsers.

Ik neem aan dat met die maskers het stof werd ingevangen dat anders in de longen zou zijn terecht gekomen. Is ook gemeten hoeveel er weer uitgeademd werd? Dat lijkt mij tamelijk belangrijk.
Of hebben ze deeltjes geteld IN de longen van de fietsers?

Henri1 31 mei 2010 16:01

منذ لديك نقطة

fox 31 mei 2010 16:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 4781846)
http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu...auffeurs.dhtml

Of de goeden het bekopen met de slechten.


Waarom zijn fietser de goeden en automobilisten de slechten?

Verder zijn de resultaten van dit onderzoek niet wereldschokkend te noemen, maar eerder in de lijn der verwachtingen. Ik stel dan ook voor dat fietsers verplicht een mondmasker dragen.

parcifal 31 mei 2010 16:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 4781952)
Waarom zijn fietser de goeden en automobilisten de slechten?

Verder zijn de resultaten van dit onderzoek niet wereldschokkend te noemen, maar eerder in de lijn der verwachtingen. Ik stel dan ook voor dat fietsers verplicht een mondmasker dragen.

Goed idee, ik stel dan ook voor dat we waterzuivering stoppen en dat iedereen vanaf nu thuis zijn kraantjeswater zelf zuivert.:-D

Blue Sky 31 mei 2010 17:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door parcifal (Bericht 4782054)
Goed idee, ik stel dan ook voor dat we waterzuivering stoppen en dat iedereen vanaf nu thuis zijn kraantjeswater zelf zuivert.:-D

Op zich is het idee niet eens zo slecht; waarom ook niet een vrijwillig masker dragen? In grote steden in onder meer China of Korea lopen de mensen op straat ook met een filter voor hun mond. Dat houdt echter wel niet in dat ze de oorzaak niet moeten aanpakken; nl het verkeer en de uitstoot ervan.

Scherven A. Mok 31 mei 2010 17:48

Nog een geluk.

Blue Sky 31 mei 2010 17:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 4781952)
Waarom zijn fietser de goeden en automobilisten de slechten?

"Stank voor dank" was misschien beter geweest.

Jantje en Bruno zijn twee buren die beide bij dezelfde firma werken. Jantje doet de moeite om zich stil en ecologische verantwoord te verplaatsen en neemt de fiets om de afstand van 6 km te overbruggen.
Bruno daarentegen neemt iedere dag de wagen voor hetzelfde traject. Hem interesseert het allemaal niet wat of hoeveel hij vervuilt.

Jantje = de goede
Bruno = de slechte

Het is natuurlijk een beetje een stereotiepe voorstelling van de feiten.

Auto's zij tegenwoordig al uitgerust met aktieve koolfilters ed, wat de zaak nog erger maakt. Omgekeerde rechtvaardigheid; de vervuiler krijgt de propere lucht terwijl degene die zich inspant om weinig te vervuilen de vuile lucht van die eerste krijgt.

Blue Sky 31 mei 2010 17:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 4782295)

Ik betwijfel dat de fietsersbond hier voldoende kennis heeft om de gevolgen ervan in te schatten. Voorzichtigheid is dus geboden en het is dan ook best om verkeersluwe wegen te nemen ipv drukke verkeersaders.

Bobke 31 mei 2010 17:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 4782303)
"Stank voor dank" was misschien beter geweest.

Jantje en Bruno zijn twee buren die beide bij dezelfde firma werken. Jantje doet de moeite om zich stil en ecologische verantwoord te verplaatsen en neemt de fiets om de afstand van 6 km te overbruggen.
Bruno daarentegen neemt iedere dag de wagen voor hetzelfde traject. Hem interesseert het allemaal niet wat of hoeveel hij vervuilt.

Jantje = de goede
Bruno = de slechte

Het is natuurlijk een beetje een stereotiepe voorstelling van de feiten.

Auto's zij tegenwoordig al uitgerust met aktieve koolfilters ed, wat de zaak nog erger maakt. Omgekeerde rechtvaardigheid; de vervuiler krijgt de propere lucht terwijl degene die zich inspant om weinig te vervuilen de vuile lucht van die eerste krijgt.

Jantje zou ook met Bruno kunnen meerijden. :lol:

brother paul 1 juni 2010 08:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door parcifal (Bericht 4782054)
Goed idee, ik stel dan ook voor dat we waterzuivering stoppen en dat iedereen vanaf nu thuis zijn kraantjeswater zelf zuivert.:-D

ik vind dat nog zo knap gek niet dat iedereen zelf zijn water zuivert hoor.
Kun je verwachten in een 'overbevolkte' stad, dat er sowieso zuivere lucht beschikbaar is

Karma 1 juni 2010 08:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 4782295)

'k Heb hier mijn twijfels over. Ben zelf een fervente jogger geweest (gemiddeld 100 km/week). Na het lopen voelde ik steeds duidelijk dat er een extra belasting op mijn longen zat. Ik zit nu met een chronische longaandoening die, volgens mij, volledig te wijten is aan het vele lopen en dat fijn stof. Ik heb nl. horen zeggen dat dat fijn stof niet wordt geëlimineerd op natuurlijke wijze. Als dat klopt dan stapelt zich dat op.

Ganzenbordfan 1 juni 2010 08:14

Tijd om de personenwagen te verbieden voor iedereen die minder dan tien kilometer naar zijn werk moet.

brother paul 1 juni 2010 08:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ganzenbordfan (Bericht 4783631)
Tijd om de personenwagen te verbieden voor iedereen die minder dan tien kilometer naar zijn werk moet.

best grappig

staat er een artikel ind e krant dat dankzij die korte ritten er 80.000km minder auto gereden wordt.

Nu moet je de verhouding bekijken. Als een auto gemiddeld 20.000km rijdt, dan wil dit zeggen dat we 4 auto's aan de kant geparkeerd hebben over gans het jaar op 3miljoen auto's...

capité

Ganzenbordfan 1 juni 2010 09:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 4783689)
best grappig

staat er een artikel ind e krant dat dankzij die korte ritten er 80.000km minder auto gereden wordt.

Nu moet je de verhouding bekijken. Als een auto gemiddeld 20.000km rijdt, dan wil dit zeggen dat we 4 auto's aan de kant geparkeerd hebben over gans het jaar op 3miljoen auto's...

capité

In Verkavelingsvlaend'ren rijdt men en masse met diesels. Het toeval wil nu dat die diesels minder rotzooi produceren bij grote afstanden dan bij kleine afstanden.

Zoveel mogelijk beperken, liefst. Dan hebben we ook al die nutteloze stukken weg niet meer nodig en vermindert de totale maatschappelijke kost van de personenwagen.

brother paul 1 juni 2010 09:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ganzenbordfan (Bericht 4783701)
In Verkavelingsvlaend'ren rijdt men en masse met diesels. Het toeval wil nu dat die diesels minder rotzooi produceren bij grote afstanden dan bij kleine afstanden.

Zoveel mogelijk beperken, liefst. Dan hebben we ook al die nutteloze stukken weg niet meer nodig en vermindert de totale maatschappelijke kost van de personenwagen.

Ja, uw argument is even valabel als het 'fameus' led-lichtje vande standbyknop die moet gedoofd worden volgens rabiaat groene mensen.

Als uw TV 150watt verbruikt 5uur per dag is dat 750watth, en is de standby mode 3watt 17h = 51watth

dus de standby mode 'killen' is voor sommige mensen het ultieme middel om de planeet te redden, dus volgens mij is het gewoon beter om een half uur minder TV te kijken. Of de TV uit te doen als je niet kijkt met andere woorden.

Ganzenbordfan 1 juni 2010 09:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 4783743)
Ja, uw argument is even valabel als het 'fameus' led-lichtje vande standbyknop die moet gedoofd worden volgens rabiaat groene mensen.

Als uw TV 150watt verbruikt 5uur per dag is dat 750watth, en is de standby mode 3watt 17h = 51watth

dus de standby mode 'killen' is voor sommige mensen het ultieme middel om de planeet te redden, dus volgens mij is het gewoon beter om een half uur minder TV te kijken. Of de TV uit te doen als je niet kijkt met andere woorden.


Dat verandert niets aan het verband tussen massaal decadent gebruik van dieselwagens en gezondheidsproblemen veroorzaakt door luchtpollutie.

Micele 1 juni 2010 11:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ganzenbordfan (Bericht 4783757)
Dat verandert niets aan het verband tussen massaal decadent gebruik van dieselwagens en gezondheidsproblemen veroorzaakt door luchtpollutie.

En de staat doet zijn uiterste best die dieselpersonenwagens te promoten...
via accijnzen en subsidies (CO2-premie) omdat ze wat minder CO2 uitstoten. 8O

kort vb.
In Nederland en Duitsland loont het zich nu echt pas vanaf ca +/- 40.000 gemiddeld km/jaar een dieselauto te rijden. Naargelang prijs van de diesel (in D in 2008* evenhoog als superbenzine was het zelfs méér als 50.000 km/jaar, toen*)
(met de jaren wordt de dieselpw meer en meer benadeeld, enkel voor veelrijders blijft hij interessant)

In Be is dat minder als 15000 km/jaar geworden, voor de gesubsidieerde zelfs 10000 km/jaar.

De gemiddelde Belg rijdt 15000 km per jaar...
Ondertussen is ons voertuigpark gestegen tot 60% dieselpersonenwagens.
Bij de nieuwe aankopen is het dieselaandeel naar 80% gestegen. Ook nog recente occasiediesels gaan nog zeer vlot van de hand.

In Nederland en Duitsland is de autodieselverkoop al enkele jaren over zijn hoogtepunt heen.

*
Citaat:

http://www.n-tv.de/auto/Diesel-lohnt...cle274052.html
Donnerstag, 12. Juni 2008

Sprit, Versicherung, Steuer
Diesel lohnt nicht mehr
Durch den Anstieg der Dieselpreise auf das Niveau von Super-Benzin lohnt sich der Kauf eines Autos mit Selbstzünder für die meisten Privatnutzer nicht mehr.

Dies hat ein Vergleich von zwölf populären Fahrzeugmodellen durch die "Auto-Zeitung" ergeben. Als "günstigstes" Dieselfahrzeug im Testfeld erwies sich ausgerechnet der Wagen mit dem höchsten Grundpreis: Der Audi Q7 rentiert sich nach 22.230 jährlich gefahrenen Kilometern im Vergleich zum entsprechenden Q7 mit Benzinmotor. Der rumänische Billigwagen Dacia Logan lohnt sich in der Dieselvariante ab 33.042 Kilometern im Jahr. Beim Peugeot 207 sind es 40.545, beim Smart Fortwo sogar 44.242 jährlich gefahrene Kilometer.

Alle anderen getesteten Fahrzeuge, darunter VW Golf, 3er BMW und Opel Zafira müssen mehr als 50.000 Kilometer im Jahr bewegt werden, ehe sich die Entscheidung für den Diesel lohnt. Bei der Mercedes E-Klasse sind es 90.266 Kilometer pro Jahr, ehe sich die Anschaffung amortisiert.
...
voor NL : google... ;-)

Cdude 1 juni 2010 11:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karma (Bericht 4783620)
'k Heb hier mijn twijfels over. Ben zelf een fervente jogger geweest (gemiddeld 100 km/week). Na het lopen voelde ik steeds duidelijk dat er een extra belasting op mijn longen zat. Ik zit nu met een chronische longaandoening die, volgens mij, volledig te wijten is aan het vele lopen en dat fijn stof. Ik heb nl. horen zeggen dat dat fijn stof niet wordt geëlimineerd op natuurlijke wijze. Als dat klopt dan stapelt zich dat op.

Joggen doe je dan ook in het park en niet in een industriezone of naast een autoweg:roll:

Micele 1 juni 2010 12:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 4784126)
Joggen doe je dan ook in het park en niet in een industriezone of naast een autoweg:roll:

Vergeet niet dat met de steeds betere dieselmotoren (en/of roetfilters) het roetfijnstof steeds fijner wordt (ook na naverbranding/verkleinering in de eventuele filter) en steeds verder geraakt in de lucht...

Uiteraard door de ultrafijnheid ook steeds dieper in de longen...

En betreft "doekje-tegen-het-bloeden-roetfilter" (vanaf Euro 4-Norm) zou iedereen dit eens moeten lezen:
- Engels (samenvatting, rest tegen ...) :
Citaat:

http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/es0716554

Cytotoxicity and Inflammatory Potential of Soot Particles of Low-Emission Diesel Engines

Dang Sheng Su*�*, Annalucia Serafino‡, Jens-Oliver Müller�*, Rolf E. Jentoft�*, Robert Schlögl*�* and Silvana Fiorito‡

Fritz Haber Institute of the Max Planck Society, Faradayweg 4-6, D-14195 Berlin, Germany and Institute of Neurobiology and Molecular Medicine, National Research Council (CNR), Via Fosso del Cavaliere 100, 00133 Rome, Italy
Environ. Sci. Technol., 2008, 42 (5), pp 1761–1765

Publication Date (Web): January 25, 2008
Copyright © 2008 American Chemical Society

* Address correspondence to either author. E-mail: [email protected] (D.S.S.) and [email protected] (R.S.)., �* Fritz Haber Institute of the Max Planck Society.
, ‡ Institute of Neurobiology and Molecular Medicine.

Abstract

We evaluated, in vitro, the inflammatory and cytotoxic potential of soot particles from current low-emission (Euro IV) diesel engines toward human peripheral blood monocyte-derived macrophage cells. The result is surprising. At the same mass concentration, soot particles produced under low-emission conditions exhibit a much higher toxic and inflammatory potential than particles from an old diesel engine operating under black smoke conditions. This effect is assigned to the defective surface structure of Euro IV diesel soot, rendering it highly active. Our findings indicate that the reduction of soot emission in terms of mass does not automatically lead to a reduction of the toxic effects toward humans when the structure and functionality of the soot is changed, and thereby the biological accessibility and inflammatory potential of soot is increased.
- via Duitse link en tekst (uitgebreider):
Citaat:

http://www.kein-diesel.at/berichte_34.htm

B / 2008 (25) 8. Februar 2008

Klein, aber gefährlich

Rußpartikel moderner Dieselmotoren sind vermutlich gesundheitsschädlicher als die Rußteilchen aus älteren Motoren

Die Abgase von Dieselmotoren werden immer sauberer - und vermutlich trotzdem schädlicher für die Gesundheit. Tatsächlich töten die Nanopartikel, die ein moderner Dieselmotor ausstößt, mehr Zellen der menschlichen Immunabwehr als die Teilchen eines älteren Motortyps, dessen Abgase in dicken schwarzen Wolken aus dem Auspuff quellen. Wissenschaftler vom Fritz-Haber-Institut der Max-Planck-Gesellschaft und vom Institut für Neurobiologie and Molekulare Medizin in Rom haben das jetzt erstmals für Dieselmotoren nachgewiesen, die der EuroIV-Abgasnorm genügen. Sie liefern damit auch einen weiteren Beleg für die Gefährlichkeit von Feinstaub. Gesundheitsschädlicher sind die fünf bis 20 Nanometer großen Partikel nicht nur, weil sie tiefer in die Lunge eindringen, sondern auch weil ihre Oberfläche reaktiver ist und Zellmembranen daher leichter angreifen. (Environmental Science and Technology, 25. Januar 2008)

http://www.kein-diesel.at/Makrophagen.jpeg
Abb.: Gefahr für Immunzellen: Rußpartikel aus einem EuroIV-Dieselmotor töten deutlich mehr Makrophagen als die Partikel aus einem Motor, der schwarzen Qualm ausstößt (Black Smoke - BS). Die toten Zellen sind mit schwarzen Pfeilen markiert.
Bild: Institut für Neurobiologie und Molekulare Medizin, Rom

Um die Menge der Rußpartikel zu reduzieren, die Dieselmotoren von Personenwagen in die Atmosphäre blasen, verschärft die Europäische Union seit 1993 kontinuierlich die Abgasnormen für Partikel. Seit 2005 gilt die EuroIV-Norm, derzufolge ein Diesel-Pkw nur noch 50 Milligramm pro Kilowattstunde Rußpartikel freisetzen dürfen. Das erreichen die Automobilhersteller, indem sie die Verbrennungstechnik der Motoren verbessern. So entstehen immer weniger Rußpartikel, die zudem immer kleiner werden. Und das ist ein Teil des Problems.

Wissenschaftler des Fritz-Haber-Instituts der Max-Planck-Gesellschaft in Berlin und des Institute of Neurobiology and Molecular Medicine in Rom stellten jetzt nämlich fest, dass die Partikel eines modernen Nutzfahrzeugmotors, der die EuroIV-Norm erfüllt, ein enormes Entzündungspotential besitzen und giftiger sind als die Teilchen alter Motoren. Sie haben in Tests an Zellkulturen festgestellt, dass Rußpartikel aus dem EuroIV-Dieselmotor signifikant mehr Makrophagenzellen aus menschlichen peripheren Blutmonozyten - dem ersten Bollwerk des Immunsystems - töten als Rußpartikel älterer Motoren.
"Wir haben erstmals gezeigt, dass der Ruß von EuroIV-Dieselmotoren schädlicher ist als der älterer Fahrzeuge und können auch erklären, warum", sagt Robert Schlögl, Direktor am Fritz-Haber-Institut: "Wahrscheinlich lassen sich die Ergebnisse, die wir für den Nutzfahrzeug-Motor gewonnnen haben, auf Motoren von Personenwagen übertragen." Das hängt jedoch auch von den genauen Einstellunge des Motors ab, die für beide Motoren-Typen unterschiedlich sind.

...]
Voor de "zuinigste benzines" ( vanaf Euronorm 5), ttz énkel direct-ingespoten-injectiemotoren (recent vanaf 2009) is er ook een PM-grens van 5 mg/km voorzien...
Citaat:

http://de.wikipedia.org/wiki/Abgasno...it_Benzinmotor
Euro 5 ab 1. Sep. 2009
PM 5*
* mit Direkteinspritzung
http://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_emissiestandaard
De benzineroetdeeltjes van deze nog zeldenen benzinemotoren zouden ca. 10 x "minder kankerverwekkend" zijn als die van dieselroet. (stond ergens in Wiki via ref)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be