Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   Aan de hypocriete sossen: samenvallende verkiezingen of niet ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=139631)

Max van Dietschland 1 juni 2010 19:49

Aan de hypocriete sossen: samenvallende verkiezingen of niet ?

Ik hoorde Gennez altijd maar kakelen over samenvallende verkiezingen, dat wil zeggen Vlaanderen en federaal samen verkiezingen houden. Dat betekent dus dat de Kamer en de Senaat voor vijf jaar niet vroegtijdig kan ontbonden worden.

Het vreemd was dat Bruno Tobback bij de laatste kamerzitting stond te jubelen dat hij de artikelen ter herziening van de grondwet kon goedkeuren, waardoor de kamer vroegtijdig ontbond en er dus vervroegde verkiezingen kwamen. Kan de Spa mij duidelijk maken wat het nu wil, legislatuurparlementen of de mogelijkheid voor vervroegde verkiezingen ?

Wat als de volgende samenstelling van het parlement totaal niet werkbaar is, dan gewoon blijven zitten en poen scheppen ?

Samenvallende verkiezingen zijn gewoon onmogelijk. Ik ben zelfs voorstander dat het Vlaams Parlement vervroegd kan ontbonden worden.

Zwartengeel 1 juni 2010 19:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 4785335)
Ik hoorde Gennez altijd maar kakelen over samenvallende verkiezingen, dat wil zeggen Vlaanderen en federaal samen verkiezingen houden. Dat betekent dus dat de Kamer en de Senaat voor vijf jaar niet vroegtijdig kan ontbonden worden.

Het vreemd was dat Bruno Tobback bij de laatste kamerzitting stond te jubelen dat hij de artikelen ter herziening van de grondwet kon goedkeuren, waardoor de kamer vroegtijdig ontbond en er dus vervroegde verkiezingen kwamen. Kan de Spa mij duidelijk maken wat het nu wil, legislatuurparlementen of de mogelijkheid voor vervroegde verkiezingen ?

Wat als de volgende samenstelling van het parlement totaal niet werkbaar is, dan gewoon blijven zitten en poen scheppen ?

Samenvallende verkiezingen zijn gewoon onmogelijk. Ik ben zelfs voorstander dat het Vlaams Parlement vervroegd kan ontbonden worden.

Zo zal het inderdaad werken. Wanneer de regering niet meer werkt, dan houden we gewoon nog een paar jaren de schijn vol. Of we gooien de groenen eruit en nemen de VLD er voor in de plaats.

jevaly 1 juni 2010 19:55

seg, lees het kiesprogramma eh, of verwacht ge dat Caroline hier tegen u komt lullen.

Ge hoopt voorzeker dat een of andere marginaal met te veel tijd dat voor u opzoekt!?

nu, ik zal het niet zijn die u zegt dat ge dat hier kunt vinden onder puntje 183:

Citaat:

183 Vanaf 2014 organiseren we om de vijf jaar samenvallende Vlaamse, Europese en federale verkiezingen. Ons land heeft nood aan politieke stabiliteit en aan een regering die de problemen van de mensen kan aanpakken. Bij samenvallende verkiezingen staan kandidaten ook nog slechts op één lijst, en komt er dus een einde aan het regelmatig veranderen van parlement door de verkozenen.

Max van Dietschland 1 juni 2010 20:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jevaly (Bericht 4785344)
seg, lees het kiesprogramma eh, of verwacht ge dat Caroline hier tegen u komt lullen.

Ge hoopt voorzeker dat een of andere marginaal met te veel tijd dat voor u opzoekt!?

nu, ik zal het niet zijn die u zegt dat ge dat hier kunt vinden onder puntje 183:

Blijkbaar zijn Bruno Tobback en Gennez het dan niet eens met elkaar of wat ?

Wat was Bruno Tobback toch bij dat die verfoeilijke regering van stilstand kon vallen en er vervroegde verkiezingen kwamen ? Wat zal het nu zijn ? Of moeten er enkel vervroegde verkiezingen komen wanneer er geen sossen in de regering zitten ? :lol:

AsGardSGO 1 juni 2010 20:27

Citaat:

Bijna was ik ook in die val getrapt die tijdelijke zinsverbijstering van de voorstellende ministers. Het was een gekke en leuke gedachte welke in feite nog uitvoerbaar is (of gemaakt kan worden) maar onwenselijk voor diezelfde reden.
Enige positieve zou aan hun kant zijn; als stemmen dan toch de enige invloed is die we zouden hebben is de uitvoereing van dez kronkel een verdere afbreuk aan het zogenaamde democratische proces.
Nee wat mij betreft is dat definitief uit te sluiten in het huidge systeem!
Ik wacht of beter hoop nog steeds op de referendums bij belangrijke beslissingen.

Karel Martel B 1 juni 2010 20:52

Citaat:

Wat als de volgende samenstelling van het parlement totaal niet werkbaar is

In hoeverre is dat te onderscheiden van de normale situatie?

EddyBal 1 juni 2010 20:59

Wat als binnen de termijn de regering het vertrouwen verliest? En niemand wil invallen? Totale blokkering. regering van lopende zaken voor 4 jaar als dat na 1 jaar gebeurt ????

Ach eerst zien of men NU nog wel een of andere regering op de been krijgt.

Julianus 1 juni 2010 21:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 4785351)
Blijkbaar zijn Bruno Tobback en Gennez het dan niet eens met elkaar of wat ?

Wat was Bruno Tobback toch bij dat die verfoeilijke regering van stilstand kon vallen en er vervroegde verkiezingen kwamen ? Wat zal het nu zijn ? Of moeten er enkel vervroegde verkiezingen komen wanneer er geen sossen in de regering zitten ? :lol:

U snapt het blijkbaar niet, doordat er nu (2010) federale verkiezingen zijn, zijn er in 2014 federale EN gewestelijke verkiezingen... Natuurlijk is Bruno blij. Ik weet ook dat die samenvallende verkiezingen eenmalig zouden zijn, tenzij men in de staatshervorming (als die er ooit komt) de wet verandert die ook op het federale niveau een 5-jarig legislatuurparlement invoert (dat is niet onmogelijk want dit jaar beleven we de eerste vervroegde verkiezingen sinds 1987...)

Garry 1 juni 2010 21:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jevaly (Bericht 4785344)

Als de mensen een probleem hebben met hun speenballen, hoe gaan ze dat dan aanpakken? Dat zinnetje," voor de mensen" wordt stilaan een afgedraaid plaatje. Nu denken de sossen dat ze daar misschien ook nog wat mee kunnen oogsten.

ecrins 1 juni 2010 21:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Julianus (Bericht 4785594)
U snapt het blijkbaar niet, doordat er nu (2010) federale verkiezingen zijn, zijn er in 2014 federale EN gewestelijke verkiezingen... Natuurlijk is Bruno blij. Ik weet ook dat die samenvallende verkiezingen eenmalig zouden zijn, tenzij men in de staatshervorming (als die er ooit komt) de wet verandert die ook op het federale niveau een 5-jarig legislatuurparlement invoert (dat is niet onmogelijk want dit jaar beleven we de eerste vervroegde verkiezingen sinds 1987...)

Die man snapt het sowieso niet. Zijn avatar gezien? Hoe wereldvreemd kan je zijn om Cyrieleken nog te aanbidden.

Getekend,
Een echte Vlaams Nationalist, met een grondige hekel aan diegene die zulks onrealistisch gezwets van pedopriestertjes volgen.

Jaani_Dushman 1 juni 2010 21:56

Citaat:

Legt u mij dan eens uit waarom een voorstander van een legislatuurparlement blij is met de ontbinding van het parlement.

EddyBal 1 juni 2010 22:53

Citaat:

2007? Verafstoot rap verkiezingen uitgeschreven om niet aan de uitspraak over BHV te moeten voldoen?

EddyBal 1 juni 2010 22:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 4785621)
Legt u mij dan eens uit waarom een voorstander van een legislatuurparlement blij is met de ontbinding van het parlement.

Die eis is zoiets als het verbod om op te komen in een verkiezing als je al ergens zetelt, en ontslag zou moeten nemen alvorens je op de lijst komt. Iedereen is voorstander, maar niemand krijgt het gestemd...

Scherven A. Mok 2 juni 2010 05:35

Onze politici kunnen gewoon niet om met democratie en macht. Er zijn overal altijd verkiezingen aan de gang. Zorg dat uw kiezers geïnteresseerd zijn zodat ze u beoordelen op dat waarop je moet beoordeeld worden en niet op beleid dat niet voor ligt ipv samenvallende verkiezingen te eisen. We kunnen anders misschien samenvallende verkiezingen eisen op Europees vlak. Dat zou nog een pak meer moeilijkheden schelen.

liberalist_NL 2 juni 2010 06:10

Citaat:

Democratie is het belangrijkst. Gewoon geen belgisch gezeik, gewoon Vlaanderen onafhankelijk!

brother paul 2 juni 2010 06:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO (Bericht 4785413)
Bijna was ik ook in die val getrapt die tijdelijke zinsverbijstering van de voorstellende ministers. Het was een gekke en leuke gedachte welke in feite nog uitvoerbaar is (of gemaakt kan worden) maar onwenselijk voor diezelfde reden.
Enige positieve zou aan hun kant zijn; als stemmen dan toch de enige invloed is die we zouden hebben is de uitvoereing van dez kronkel een verdere afbreuk aan het zogenaamde democratische proces.
Nee wat mij betreft is dat definitief uit te sluiten in het huidge systeem!
Ik wacht of beter hoop nog steeds op de referendums bij belangrijke beslissingen.

het doel is dat ze minder 'jobhopping' doen van de ene verkiezing naar d eandere, en dat ze stoppen met de lijst vol t eproppen met dezelfde namen... De politieke incestcultuur van 'ik-ik-ik'

politics heeft trouwens een mooie statistiek online staan van de politieke recyclage...

Steben 2 juni 2010 07:43

samenvallend verkiezingen ...
Het probleem hiermee is de aard van het systeem.
Geen enkel federaal land heeft samenvallende verkiezingen. Geen enkel federaal land heeft tevens twee partijenregio's. In een federatie zijn er weldegelijk gelijke partijen, maar verschillende verkiezingen.
Straks gaan we ook de gemeentelijke verkiezingen samen moeten organiseren met de federale om het land te redden.

EddyBal 2 juni 2010 07:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 4786054)
het doel is dat ze minder 'jobhopping' doen van de ene verkiezing naar d eandere, en dat ze stoppen met de lijst vol t eproppen met dezelfde namen... De politieke incestcultuur van 'ik-ik-ik'

politics heeft trouwens een mooie statistiek online staan van de politieke recyclage...

Linkje? ;)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be