![]() |
Het Waalse Marshallplan lijkt zijn vruchten af te werpen
Wallonië haalt Vlaanderen in sneltempo in bij de investeringsrace. Het lokte
nooit eerder zoveel buitenlandse investeerders, terwijl de interesse voor Vlaanderen op een absoluut dieptepunt zit. Dat blijkt uit een studie van consultant Ernst&Young naar de aantrekkelijkheid van België voor buitenlandse investeerders. Belangrijk is politieke stabiliteit, zegt Ernst & Young. Euh....dus Wallonië kende politieke stabiliteit? Vlaanderen niet? Het Marshallplan werkt wel degelijk. Aangezien de andere West-Europese landen het nog iets moeilijker hebben om investeerders te lokken, stijgt België volgens Ernst&Young van de achtste naar de zesde plaats als meest aantrekkelijke investeringsland. Maar die winst is relatief, want investeerders geven duidelijk aan dat ze landen als China en India als wissel op de toekomst zien. (cv) (oud nieuws he mannen) |
Ok, de transfers van Vlaanderen naar Wallonie hebben hun nut bewezen en zijn dus vanaf nu ook overbodig. Met die 12 miljard extra krijgt Vlaanderen heel wat budgettaire ruimte om ook weer eens aan de investeringsrace te beginnen denken. Goed gedaan Waalse vrienden!
|
Goed nieuws,, kunnen we nu ook het Vlaams geld in Vlaamse investeringen pompen en ook wat meer ademruimte.
OEf. |
Jullie denken toch niet dat die transfers stoppen ??
|
Citaat:
|
Citaat:
Laat ons hopen he... (maar als ik madam "non" hoor... ze is weer bezig) |
Citaat:
:-P |
Dit is zeer goed nieuws
In tegenstelling tot Vlaanderen heeft Wallonie nog potentiele ondernemingsruimte bij de vleet,vooral het feit dat het "greenfields" zijn is mogelijk zeer interessant voor een investeerder.En ja fiscale voordelen zijn altijd meegenomen. Wat men wel een beetje uit het oog verloren is ,is het feit dat moderne bedrijven graag in een mooi kader willen liggen.In de Vlaamse industriezones,met hun resten van halfvergane oude fabrieken,groothandels,verkruimelde wegen,bijna-onbereikbaarheid dankzij non-planning,en een algemeen slordige omgeving ,ga je geen zware investeringen meer doen als je 100 kilometer verder een mooiere oplossing krijgt...... je bent zelfs bereikbaar tijdens de piekuren,die in Vlaanderen nu doorgaan van 6 uur sochtends tot 19 uur savonds :? |
Citaat:
En ik neem veel liever het vliegtuig in Luik dat van op Zaventem. |
gezien dat vele bedrijven failliet gaan in vooral Vlaanderen (spijtig voor degenen die hun werk verliezen) hoeft er geen bijkomende bedrijventerreinen bijkomen in Vlaanderen.
er is nog plaats genoeg! |
Citaat:
Wat er ontbreekt in Vlaanderen,behalve een beetje een snel vergunningsbeleid(zoals Minister President Peeters nog vandaag toegaf bij interpellatie daaromtrent) is ook een efficient "verwijderingsbeleid".Er zou bij een aantal industriezones met grote oppervlakte in Vlaanderen een gericht "verwijderingsbeleid" moeten gevoerd worden,desnoods met overheidsinterventie,om te voorkomen dat oude gebouwen van oude sectoren maar blijven bestaan,of verdeeld raken in allerlei "distributie-,groothandels en autoafbraak" nijverheidjes.... In dergelijke "verouderde industriezones" KAN op den duur ook niks meer....en dan "vlucht" men in het aansnijden van alweer nieuwe open gebieden..... Men moet durven hakken in de "kleuterbedrijverij" en in de "magazijnen".Grond is veel te kostbaar daarvoor. Op den duur ziet gans de industriezone er uit als een achterbuurt,en werkt er eigenlijk bijna niemand meer (aan normale lonen) :| Als je naar die nieuwe zones kijkt (zoals bij Seneffe of Ottignies bijvoorbeeld) dan behoef je geen economische studie meer om het probleem te zien.We zijn buiten concurrentie aan het vallen in de ogen van een investeerder,en er is nog niet eens over kosten gepraat! |
Citaat:
Dat is logisch. Luik is een pak kleiner. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:47. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be