Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Nood aan meer privatisering? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=139882)

gehuigert 5 juni 2010 17:56

Nood aan meer privatisering?
 
Is er nood aan meer privatisering?

Om een rijexamen af te leggen, moeten jongeren een half jaar wachten.
Voor een cursus bij de VDAB te volgen, moeten werklozen een half jaar tot zelfs een jaar lang wachten.
De NMBS rijdt steeds minder stipt (niet genoeg activering door de politiek benoemde bestuursleden?)

Het zijn de eerste drie voorbeelden die in mij opkwamen, maar ik ben vrij zeker dat er ook andere overheidsdiensten vierkant draaien. Voel u vrij meer voorbeelden te geven.

Bij deze opnieuw de vraag: is er nood aan meer privatisering?

guido 007 5 juni 2010 18:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert (Bericht 4794928)
Is er nood aan meer privatisering?

Om een rijexamen af te leggen, moeten jongeren een half jaar wachten.
Voor een cursus bij de VDAB te volgen, moeten werklozen een half jaar tot zelfs een jaar lang wachten.
De NMBS rijdt steeds minder stipt (niet genoeg activering door de politiek benoemde bestuursleden?)

Het zijn de eerste drie voorbeelden die in mij opkwamen, maar ik ben vrij zeker dat er ook andere overheidsdiensten vierkant draaien. Voel u vrij meer voorbeelden te geven.

Bij deze opnieuw de vraag: is er nood aan meer privatisering?

Alleen al het feit dat er gewerkt moet worden om uit de kosten te komen is positief. Je kan ook verkeerd privatiseren, zoals bij de autokeuring, is geprivatiseerd maar zonder concurentie. Ik erger me dus dood aan de werklust van die keurders. Een ECHT privébedrijf was al lang in faling.

Jantje 5 juni 2010 20:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert (Bericht 4794928)
Is er nood aan meer privatisering?

Om een rijexamen af te leggen, moeten jongeren een half jaar wachten.

Met een kleine 3 weken wachten kom je toe voor het praktische examen, theorie is binnen stappen en afleggen.

Citaat:

Voor een cursus bij de VDAB te volgen, moeten werklozen een half jaar tot zelfs een jaar lang wachten.
Men kan moeilijk alle weken dezelfde cursussen starten, en sommige opleidingen duren nu eenmaal lang, vaak zelfs meer dan een jaar.
Andere zijn zo gewild, dat er zelfs geen stage plaatsen meer voor te vinden zijn om sneller te gaan en meer mensen in die richting op te leiden.

Citaat:

De NMBS rijdt steeds minder stipt (niet genoeg activering door de politiek benoemde bestuursleden?)
De vraag is dan ook wat de oorzaak hiervan is?
De vele wegenwerken? De files? Auto's die de wegen blokkeren door verkeerd parkeren?
Citaat:

Het zijn de eerste drie voorbeelden die in mij opkwamen, maar ik ben vrij zeker dat er ook andere overheidsdiensten vierkant draaien. Voel u vrij meer voorbeelden te geven.

Bij deze opnieuw de vraag: is er nood aan meer privatisering?
En nee, er is geen nood aan privatiseren.
In veel van die zaken zou de privé het nog slechter doen.

gehuigert 5 juni 2010 20:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 4795115)
Met een kleine 3 weken wachten kom je toe voor het praktische examen, theorie is binnen stappen en afleggen.
In Brakel is het een half jaar wachten op het praktisch examen.

Men kan moeilijk alle weken dezelfde cursussen starten, en sommige opleidingen duren nu eenmaal lang, vaak zelfs meer dan een jaar.
Andere zijn zo gewild, dat er zelfs geen stage plaatsen meer voor te vinden zijn om sneller te gaan en meer mensen in die richting op te leiden.

De wachtrijen hebben met overbezetting te maken, niet met dat de cursus al gestart hebben

De vraag is dan ook wat de oorzaak hiervan is?
De vele wegenwerken? De files? Auto's die de wegen blokkeren door verkeerd parkeren?

WTF ? files en auto's die de weg blokkeren zorgen ervoor dat treinen niet meer stipt kunnen rijden?

En nee, er is geen nood aan privatiseren.
In veel van die zaken zou de privé het nog slechter doen.


Jantje 5 juni 2010 20:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje
Met een kleine 3 weken wachten kom je toe voor het praktische examen, theorie is binnen stappen en afleggen.

In Brakel is het een half jaar wachten op het praktisch examen.

't ja Limburgers zijn altijd traag, zelfs in hun spreken.
Citaat:

Citaat:

Men kan moeilijk alle weken dezelfde cursussen starten, en sommige opleidingen duren nu eenmaal lang, vaak zelfs meer dan een jaar.
Andere zijn zo gewild, dat er zelfs geen stage plaatsen meer voor te vinden zijn om sneller te gaan en meer mensen in die richting op te leiden.
De wachtrijen hebben met overbezetting te maken, niet met dat de cursus al gestart hebben
Ja, iedereen wil bediende worden. De cursussen voor technici zijn niet overbezet, maar hebben lange looptijden. Die van bedienden trouwens ook.
Maar vroeger leerden de jongeren de stiel kennen tijdens hun dienstplicht, nu moet men daarvoor naar de VDAB
Citaat:

Citaat:

De vraag is dan ook wat de oorzaak hiervan is?
De vele wegenwerken? De files? Auto's die de wegen blokkeren door verkeerd parkeren?
WTF ? files en auto's die de weg blokkeren zorgen ervoor dat treinen niet meer stipt kunnen rijden?
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje
En nee, er is geen nood aan privatiseren.
In veel van die zaken zou de privé het nog slechter doen.


Denk je dat er aan de spoorwegen niet gewerkt word?
Of dat auto's treinen niet hinderen?

Een ongeval met een auto/trein in Luik, stuurt alle treinverkeer in Antwerpen in de war, een vertraging door werken in Oostende stuurt het treinverkeer in Brussel in de war.

Thomas- 5 juni 2010 20:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje
't ja Limburgers zijn altijd traag, zelfs in hun spreken.

Deze week nog gehoord dat er in Sint-Niklaas momenteel een wachttijd tot september is.

Jantje 5 juni 2010 20:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Thomas- (Bericht 4795179)
Deze week nog gehoord dat er in Sint-Niklaas momenteel een wachttijd tot september is.

Klopt, want iedereen wil in juli en augustus zijn rijbewijs gaan halen.
En die mensen hebben nu eenmaal ook recht op vakantie in de zomer, zoals elke werknemer.

Tejokus 5 juni 2010 21:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert (Bericht 4794928)
Is er nood aan meer privatisering?

Om een rijexamen af te leggen, moeten jongeren een half jaar wachten.
Voor een cursus bij de VDAB te volgen, moeten werklozen een half jaar tot zelfs een jaar lang wachten.
De NMBS rijdt steeds minder stipt (niet genoeg activering door de politiek benoemde bestuursleden?)

Het zijn de eerste drie voorbeelden die in mij opkwamen, maar ik ben vrij zeker dat er ook andere overheidsdiensten vierkant draaien. Voel u vrij meer voorbeelden te geven.

Bij deze opnieuw de vraag: is er nood aan meer privatisering?

Neen, zeker niet.
Loopt gewoonlijk slecht af.

gehuigert 5 juni 2010 21:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 4795172)
't ja Limburgers zijn altijd traag, zelfs in hun spreken.

Brakel ligt in Oost-Vlaanderen, maar wees gerust andere rijcentra lopen ook vertraging op
Ja, iedereen wil bediende worden. De cursussen voor technici zijn niet overbezet, maar hebben lange looptijden. Die van bedienden trouwens ook.
Maar vroeger leerden de jongeren de stiel kennen tijdens hun dienstplicht, nu moet men daarvoor naar de VDAB



Denk je dat er aan de spoorwegen niet gewerkt word?
Of dat auto's treinen niet hinderen?

In andere landen als Japan, US, UK, Frankrijk, Nederland, Duitsland, ... rijden treinen veel stipter. Als zij het kunnen, kan het in België ook...

Een ongeval met een auto/trein in Luik, stuurt alle treinverkeer in Antwerpen in de war, een vertraging door werken in Oostende stuurt het treinverkeer in Brussel in de war.


Thomas- 5 juni 2010 21:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 4795183)
Klopt, want iedereen wil in juli en augustus zijn rijbewijs gaan halen.
En die mensen hebben nu eenmaal ook recht op vakantie in de zomer, zoals elke werknemer.

Is nochtans niet de eerste keer dat ik mensen hoor klagen over de lange wachttijd. Dat je momenteel tot september moet wachten hoorde ik van mijn neef, die heeft midden maart een afspraak gemaakt en ze hadden pas deze week een plaatsje vrij voor hem. En het lag niet aan hem want hij had geen speciale wensen qua dag of uur.

gehuigert 5 juni 2010 21:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Thomas- (Bericht 4795241)
Is nochtans niet de eerste keer dat ik mensen hoor klagen over de lange wachttijd. Dat je momenteel tot september moet wachten hoorde ik van mijn neef, die heeft midden maart een afspraak gemaakt en ze hadden pas deze week een plaatsje vrij voor hem. En het lag niet aan hem want hij had geen speciale wensen qua dag of uur.

Jep, ik gebeld begin mei, eerste afspraak eind oktober.

Scherven A. Mok 6 juni 2010 06:35

Opleidingen dienen geprivatiseerd te worden. Het wordt tijd dat de werkgever terug haar personeel opleidt in plaats van dat op de rug van de samenleving te schuiven. De samenleving moet zorgen voor algemeen onderwijs, voor een breed pakket van algemene kennis, voor mens wording. De werkgever moet zijn werknemers opleiden. Dat is een pak efficiënter. Men zou de werkgever tijdens de opleiding kunnen ontlasten van werkgeversbijdrage.

AsGardSGO 6 juni 2010 07:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert (Bericht 4794928)
Is er nood aan meer privatisering?

Om een rijexamen af te leggen, moeten jongeren een half jaar wachten.
Voor een cursus bij de VDAB te volgen, moeten werklozen een half jaar tot zelfs een jaar lang wachten.
De NMBS rijdt steeds minder stipt (niet genoeg activering door de politiek benoemde bestuursleden?)

Het zijn de eerste drie voorbeelden die in mij opkwamen, maar ik ben vrij zeker dat er ook andere overheidsdiensten vierkant draaien. Voel u vrij meer voorbeelden te geven.

Bij deze opnieuw de vraag: is er nood aan meer privatisering?

Overheidsbedrijven die vierkant draaien of enorm traag; niet goed
Openbare dienstverlening die door een overheid zouden moeten voorzien worden en aldus net goed zou moeten draaien volledig prive maken: niet goed.

Privatisering op zich zou dus de huidige problemen die er zijn met overheids bedrijven en dienstverlening dan wel kunnen verbeteren maar tevens ook duurder en niet of bijna niet controleerbaar om toegangkelijk te houden voor iedereen.
Overheid of privaat sector; beiden kampen met zelfde principiele probleem en zolang dat niet opgelost wordt zijn beide met elk hun eigen voor en nadeel wat mij betreft tov elkaar geen betere optes dan de andere.

artisjok 6 juni 2010 08:00

De rijexamen-centra zijn toch private ondernemingen. Net als de autokeuringscentra.

nihao 6 juni 2010 08:01

Iedereen die pro privatisering is van dergelijke diensten zouden ze moeten verplichten een maand lang dagelijks de trein te nemen in Engeland.

Savatage 6 juni 2010 08:06

Het openbaar vervoer en het onderwijs zouden ze zo snel mogelijk moeten privatiseren. Die kosten zijn simpelweg niet meer houdbaar voor een land dat al zo dik in het rood staat.

gehuigert 6 juni 2010 09:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nihao (Bericht 4795666)
Iedereen die pro privatisering is van dergelijke diensten zouden ze moeten verplichten een maand lang dagelijks de trein te nemen in Engeland.

En daarna een maand op het geprivatiseerde Japanse netwerk?

Jantje 6 juni 2010 09:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door artisjok (Bericht 4795664)
De rijexamen-centra zijn toch private ondernemingen. Net als de autokeuringscentra.

Inderdaad.

En de wachttijden worden veroorzaakt door de overheden.
De examencentra mogen namelijk slechts een beperkt aantal examinators hebben, afhankelijk van hun vestigingsplaats en nieuwe centra moeten eerst door de papierberg worstelen voor ze examens mogen afnemen.


Om iedereen even wakker te schudden.

Het examen voor het G-rijbewijs, moet in Antwerpen afgenomen worden door het examencentrum van Deurne door examinators die nog nooit met een landbouwvoertuig hadden gereden bij het invoeren van het G-rijbewijs.

gehuigert 6 juni 2010 09:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 4795901)
Inderdaad.

En de wachttijden worden veroorzaakt door de overheden.
De examencentra mogen namelijk slechts een beperkt aantal examinators hebben, afhankelijk van hun vestigingsplaats en nieuwe centra moeten eerst door de papierberg worstelen voor ze examens mogen afnemen.


Om iedereen even wakker te schudden.

Het examen voor het G-rijbewijs, moet in Antwerpen afgenomen worden door het examencentrum van Deurne door examinators die nog nooit met een landbouwvoertuig hadden gereden bij het invoeren van het G-rijbewijs.

Oh waarom mogen ze maar een beperkt aantal examinators hebben?

En: hoe komt het dat die examinators examen mogen afleggen van iets dat ze niet kennen? Moeten die geen cursussen volgen ofzo :S?

Jantje 6 juni 2010 10:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert (Bericht 4795912)
Oh waarom mogen ze maar een beperkt aantal examinators hebben?

En: hoe komt het dat die examinators examen mogen afleggen van iets dat ze niet kennen? Moeten die geen cursussen volgen ofzo :S?

Omdat de overheid daar regels aan verbonden heeft.


Die moeten inderdaad een opleiding volgen.
Maar er is voor bepaalde voertuigen een zeer groot te kort aan examinators.
En voor andere voertuigen was er in het verleden geen rijbewijs nodig.

Ik ken zelfs mensen die hun heel leven lang examens hebben afgenomen voor voertuigen waarvoor ze wel het rijbewijs bezitten, maar er nooit mee hebben gereden.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be