![]() |
Artikel 35 Belgische Grondwet
Artikel 35 van de Belgische Grondwet stelt het volgende:
Citaat:
Reeds meermaals werd geopperd dat de activering van dit artikel 35 de oplossing zou zijn om uit de staatshervormingsimpasse te geraken. Het vaststellen van een dergelijke lijst houdt echter wel een kerntakendebat in over wat we nog federaal willen aanpakken. Als jij onderhandelaar zou zijn omtrent een dergelijke lijst, welke materies zouden daar dan op prijken? Vergeet niet dat alles wat er niet opstaat dan automatisch aan de gewesten of gemeenschappen zal worden toebedeeld. |
Citaat:
|
Citaat:
- enkele delen van de sociale zekerheid (in een compromis zal de volledige splitsing niet mogelijk zijn, vrees ik) - delen van justitie - bestuur van Brussel - enkele buitenlandse aangelegenheden Veel meer kan ik niet bedenken. |
Als nva-stemmer heb ik onlangs het Weverke horen zeggen, dat defensie één van die taken zou kunnen zijn.
Ik kan daarmee akkoord gaan. Er bestaat nu al zoiets als een Eurokorps, Weu, nato ... alhoewel zelfs dit perfekt gescheiden kan worden: wij de zeepmacht en wat Vlaamse para's; de C130's en transport voor ons en zij de zandmacht en de straaljagers van de zuchtmacht. Maar toch, er zullen al heel wat zaken te regelen zijn, dus blijf ik erbij: geen probleem voor het leger. Voor de federale polisie heb ik al wat meer "zorgen". Vooral sedert ik gezien heb hoe Luikse flikken met begerige ogen het Winterke in den bak draaiden en een Vlaamse betoging de kop indrukte ... Maar ook hier: dit is niet zo prioritair; voorlopig kan dat nog wel 'gezamenlijk'. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Weer een gezagsargument in plaats van een inhoudelijke reactie op mijn kritiek. U heeft op geen enkel moment geantwoord op mijn opmerkingen. Nu idem voor Pieters en Dewever. Ik neem u dus niets kwalijk. |
Citaat:
Gewoon dat gewest afschaffen kan ook. |
Citaat:
|
Om mijn eigen vraag te beantwoorden, nog steeds federaal:
- Defensie - Binnenlandse veiligheid (immigratie, politie & staatsveiligheid) - Justitie (gerecht en gevangenis) - Financiën (maar wel fiscale autonomie voor gewesten) - Sociale zekerheid, pensioenen en arbeidsrecht - Algemeen buitenlands beleid - Bepaalde aspecten van het mobiliteitsbeleid: luchtvaart (wel regionalisering Zaventem) en verkeerscode |
Citaat:
|
Citaat:
Zelfs Vlaams Belang pleit niet voor de afschaffing van Brussel als gewest (zie voorzitter Valkeniers in de 7e dag op 30 mei). Het enige verschil met een echt onafhankelijk Vlaanderen is het naambordje "België" op internationale ontmoetingen. Maar dan is de vraag wie we afvaardigen... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Vind ik niet... de regels betreffende immigratie dien je best als land aan te pakken. Vergeet niet dat je ook in ene Europees systeem van vrij verkeer zit. Eeens men erkend is in een land geniet men vrij verkeer van personen voor de hele unie.
|
de belgische grondwet is een waardeloos vodje papier geworden.....
niemand dient er nog rekening mee te houden, zélfs onze beleidsmensen vegen er hun gat aan, ook al worden ze geacht er zich aan te houden en worden ze door de hogere instanties op de vingers getikt als ze het niet doen.... ze liggen er niet van wakker kijk maar naar de BHV story ! dus gezien de belgische grondwet "temps passé" is kunnen we belgiek maar effenaf opdoeken, gedaan met de pak de poenshow, op naar een onafhankelijk en goed bestuur ! |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:26. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be