Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pumpy
(Bericht 4802370)
ik ben een pleiter voor het behoud van België en van de solidariteit tussen de regio's.
|
Ik ben heel blij voor je, maar België is een kunstmatig gedrocht van een land, een politiek compromis waar niemand blij mee was.
En er is een verschil tussen solidariteit en bestolen worden.
Citaat:
omdat ik in het verleden de toekomst zie.
|
De geschiedenis herhaalt zich, tof he.
Citaat:
50 jaar geleden waren alle grote industrieën in waalse handen. honderduizenden vlamingen gingen werken naar "de walen" bieten hakken, ijzer smelten, steenkool hakken want de vlaamse keuterboerkes waren arm, de industrie quasi onbestaande en waar die wel bestond sociaal onaanvaardbaar.
|
Limburgse steenkoolmijnen, Antwerpse/Gentse havens. De zware industrie langs de grote kanalen, de Cokesovens zoals Marly en Forges De Clabeque, de Umicor fabrieken in Hoboken en in Limburg (de eerste gram commercieel gewonnen Radium gegeven aan madame Curie, fabriekje in Vlaanderen..), tessenderlo chemie enzoverder.... Vlaamse keuterboerkes in de jaren 1900. geniaal.
Citaat:
Maar Vlaanderen maakte van de nood een deugd en bouwde een moderne industrie op met werkgelegenheid voor iedereen.
|
Vlaanderen is een eigennaam en wordt met hoofdletter geschreven. En Vlaanderen heeft die industrie kunnen uitbouwen desondanks de tegenwerkingen van de Belgische, en vooral Francofiele regeringen uit die tijd.Wafelijzerpolitiek iemand? En neen, subsidies waren toen niet zo gemakkelijk te vinden.
Citaat:
ondertussen zijn we 50 jaar verder en de industrie van de jaren 60 en 70 begint stilaan ouderwets te worden en voorbijgestreefd en een lak aan vernieuwing en het geloof dat het allemaal wel zal goed komen als we maar lang genoeg in een hoekje gaan zitten wachten zorgt ervoor dat de waalse regio ons inhaalt wat modernisering van de industrie betreft en ik voorspel dat indien we de zaken nog lang laten betijen we over enkele jaren terug naar de walen zullen trekken om "bieten te gaan hakken". en dat we zullen moeten hopen dat de walen solidair willen zijn met de arme vlamingen van de toekomst.
Grote multinationals kiezen nu reeds voor wallonië> microsoft > google> pharmareuzen, terwijl diezelfde sectoren hier in vlaanderen afgebouwd worden of gesloten.
|
Omdat er een paar grote multinationals de subsidieruif willen aanspreken, is Wallonië plots een gemoderniseerde regio?
Indien de geldstroom uit Vlaanderen veranderd in een geldstroom naar Vlaanderen, zal je zien hoe solidair de Waalse politici zijn...
|