Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Wat wij al lang wisten: de dappersten (https://forum.politics.be/showthread.php?t=140067)

Txiki 8 juni 2010 20:01

Wat wij al lang wisten: de dappersten

De Vlamingen waren en zijn de dappersten:

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20100608_153

Een interessante vervolgstudie zou kunnen aantonen dat de verre nazaten van de toenmalige dappersten nu PBL-RKT-militanten zijn.

:onfire: PBL-RKT :onfire:
Undefeated Army
Bietan Jarrai

Raf 8 juni 2010 20:23

Vlamingen dapper? Laat me niet lachen...

Txiki 8 juni 2010 20:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 4803613)

Alé, dat is toch supergrappig :lol:

From_Vlaanderen 8 juni 2010 20:37

EEuuh gene zever vlamingen, wij zijn dapper ze.

Zolang dat ze het niet merken. In het geniep foefelen, doen alsof dat we met alles braaf in orde zijn. Achter onze rug kunnen al die autoriteiten ons kl**ten kussen.

Het milieu, dat is nu het minste van ons zogen, en Brussel, tegen dat ze dat daar weten. Och man. Dat steekt allemaal niet zo nauw.

:cheer: Vlaanderen Underdog :cheer:

kiko 8 juni 2010 21:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 4803547)
De Vlamingen waren en zijn de dappersten:

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20100608_153

Een interessante vervolgstudie zou kunnen aantonen dat de verre nazaten van de toenmalige dappersten nu PBL-RKT-militanten zijn.

Een compleet ander volk van 2000 jaren geleden, met geheel andere gebruiken, mentaliteit en geschiedenis vergelijken met Vlamingen van 2010... Hoe gek kun je zijn.

Daarbij, opscheppen over je vijand zoals Caesar deed is een ouwe truuk: het komt sympathiek en sportief over, en tegelijkertijd impliceert hij dat, ongeacht hun dapperheid en woestheid, hij toch maar mooi de vloer aangeveegd heeft met hen.

Bovenbuur 8 juni 2010 21:37

Maar de batavieren waren de beste verraders, dat is ook wat waard.

ShoshannaKimberley 8 juni 2010 22:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 4803613)

Ze durven toch zomaar in hun blote kont op een forum te staan! :lol:

van Maerlant 8 juni 2010 22:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 4803775)
Maar de batavieren waren de beste verraders, dat is ook wat waard.

Volgens mij waren dat ook de Eburonen.

bgf324 8 juni 2010 22:54

Bevestigt nogmaals dat België nooit bestaan heeft tot de franskiljons het zot in hun kop kregen.

Zeno! 8 juni 2010 23:51

Citaat:

'Vlamingen zijn de dappersten aller Galliërs'

De Vlaming Joren De Neve heeft dit jaar de scriptieprijs geschiedenis aan de universiteit van het Nederlandse Leiden gewonnen. Daarin maakt hij onder meer komaf met het citaat uit 'De Bello Gallico' van Julius Caesar dat 'de Belgen de dappersten aller Galliërs' zijn.
In feite kunnen alleen de Vlamingen aanspraak maken op die titel, zo besluit de 23-jarige student oudheidkunde. Dat laat de Universiteit Leiden dinsdag weten.

De Neve, die gelauwerd werd voor zijn verhandeling ’sofistische herinterpretatie’, behandelt het citaat van Julius Caesar in de ruimere context van 'De Bello Gallico'.

'Wanneer Caesar het in zijn Commentarii de bello Gallico heeft over dappere Belgae, dan bedoelt hij de Belgae die zich niet lieten verzwakken door handel en een grote krijgskunst aan de dag legden. In die zin mogen de Menapiërs, de Nerviërs en de Eburonen, dus de Vlamingen van die tijd, terecht de dappersten van alle Galliërs genoemd worden', stelt de student na grondige analyse van het werk.

De Neve wint 1.500 euro met zijn verhandeling en een optie tot publicatie
De laatste Belgische mythe sneuvelt :lol:

bgf324 9 juni 2010 00:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! (Bericht 4804060)
De laatste Belgische mythe sneuvelt :lol:

:cheer:

Geert C 9 juni 2010 01:59

Citaat:

sofistische herinterpretatie
:-)

Herr Flick 9 juni 2010 06:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 4803727)
Een compleet ander volk van 2000 jaren geleden, met geheel andere gebruiken, mentaliteit en geschiedenis vergelijken met Vlamingen van 2010... Hoe gek kun je zijn.

Daarbij, opscheppen over je vijand zoals Caesar deed is een ouwe truuk: het komt sympathiek en sportief over, en tegelijkertijd impliceert hij dat, ongeacht hun dapperheid en woestheid, hij toch maar mooi de vloer aangeveegd heeft met hen.

Dat is niet helemaal zo, ... de Menapiers heeft hij serieus werk mee gehad, in de zompige moerassen en bossen van noord west , zeeuws en oost Vlaanderen, (zoals het landschap er toen uitzag)

alleen omdat de jules nen doorzetter was met een massa middelen is hij erin geslaagd om ze eronder te krijgen, ... het typische geval van een overmoedig veldheer die rap rap eens een klein legerke gaat aanvallen, maar dan wel serieus tegen zijn kloten krijgt, of tegen een onzichtbare vijand moet gaan vechten.

Resultaat, alleen een aanval over 3 fronten (met 3 legioenen) waarbij ze zowat alles platgebrand hebben dat ze op hun weg vonden, heeft ze eronder gekregen...

Bovenbuur 9 juni 2010 07:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant (Bericht 4803824)
Volgens mij waren dat ook de Eburonen.

Ambiorix is een watje, Lucius Civilis moet je hebben.

Herr Flick 9 juni 2010 09:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 4804215)
Ambiorix is een watje, Lucius Civilis moet je hebben.

Ik denk eerlijk gezegd dat ge die gasten moeilijk watjes kunt noemen, ...

Bovenbuur 9 juni 2010 15:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 4804452)
Ik denk eerlijk gezegd dat ge die gasten moeilijk watjes kunt noemen, ...

Ze zijn allemaal al lang dood, dus ik kan dat prima.

Aahhhh! Attack of the old Belgian zombies!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be