Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Persmededelingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=132)
-   -   sp.a vraagt NMBS om daadkracht bij treinvertragingen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=140136)

Politics.be 9 juni 2010 11:50

sp.a vraagt NMBS om daadkracht bij treinvertragingen
 
sp.a-Kamerlid David Geerts is verbouwereerd over de lauwe reactie van de NMBS op de spectaculaire stijging van het aantal klachten. “In een normaal bedrijf zouden alle knipperlichten op rood springen. Het topmanagement van vervoerder NMBS neemt echter enkel akte, haalt de schouders op en doet gewoon verder. Daadkracht is ver te zoeken”, aldus Geerts.


Dat er dit jaar 25 % meer klachten zijn, hoeft eigenlijk niet te verwonderen. Elke treingebruiker kan getuigen dat de dienstverlening er de laatste drie jaren enorm op achteruit gegaan is. David Geerts: “Dat de NMBS-top het stijgend aantal klachten wijt aan de treinramp in Buizingen is eigenlijk een schande. De malaise ligt immers veel dieper.

“De slechte stiptheid heeft voornamelijk te maken met de gebrekkige inzet van materieel. In de omliggende landen staat 10 �* 15 % van het treinmaterieel in onderhoud. In ons land bedraagt dit echter 20 %, met een piek van 23 % in maart”, aldus Geerts.
Ook loopt de levering van nieuw en gerenoveerd materiaal enorme vertraging op. Reeds gedurende twee jaren heeft men beterschap beloofd, met de inzet van nieuw treinmaterieel. Helaas blijven dit loze beloften.”

Bovendien heeft men een zeer slechte planning gemaakt van de ingebruikname van het nieuwe materiaal. “Zo zou men dit jaar beginnen met de ingebruikname van de 39 gerenoveerde Break-Motorstellen. Driemaal helaas. In 2009 werd er één toestel geleverd en deze trein reed minder dan een dag. Een groot aantal stellen zijn nu klaar en wachten in een mooie verpakking op de binnenkoer van de centrale werkplaats. Ook de 60 locomotieven die bij Siemens zijn besteld geraken niet gehomologeerd. Momenteel zit men reeds aan afwijking 17. Bij de bestelling was men vergeten dat de locomotieven voor een ander spanningsnetwerk waren ontworpen. De kostprijs van deze vergetelheid is echter enorm,” aldus Geerts.

sp.a vraagt de NMBS-top om een daadkrachtig optreden. De stilstand in het beleid van de NMBS heeft lang genoeg geduurd. Er is een duidelijk signaal nodig dat de klachten van de reizigers niet onder tafel worden geveegd. Zo zou het nuttig zijn als de NMBS open kaart speelt over de stand van zaken van het inzetten van haar rollend materieel.


Bron: politics.be

fonne 9 juni 2010 19:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Politics.be (Bericht 4804921)
sp.a-Kamerlid David Geerts is verbouwereerd over de lauwe reactie van de NMBS op de spectaculaire stijging van het aantal klachten. “In een normaal bedrijf zouden alle knipperlichten op rood springen. Het topmanagement van vervoerder NMBS neemt echter enkel akte, haalt de schouders op en doet gewoon verder. Daadkracht is ver te zoeken”, aldus Geerts.


Dat er dit jaar 25 % meer klachten zijn, hoeft eigenlijk niet te verwonderen. Elke treingebruiker kan getuigen dat de dienstverlening er de laatste drie jaren enorm op achteruit gegaan is. David Geerts: “Dat de NMBS-top het stijgend aantal klachten wijt aan de treinramp in Buizingen is eigenlijk een schande. De malaise ligt immers veel dieper.

“De slechte stiptheid heeft voornamelijk te maken met de gebrekkige inzet van materieel. In de omliggende landen staat 10 �* 15 % van het treinmaterieel in onderhoud. In ons land bedraagt dit echter 20 %, met een piek van 23 % in maart”, aldus Geerts.
Ook loopt de levering van nieuw en gerenoveerd materiaal enorme vertraging op. Reeds gedurende twee jaren heeft men beterschap beloofd, met de inzet van nieuw treinmaterieel. Helaas blijven dit loze beloften.”

Bovendien heeft men een zeer slechte planning gemaakt van de ingebruikname van het nieuwe materiaal. “Zo zou men dit jaar beginnen met de ingebruikname van de 39 gerenoveerde Break-Motorstellen. Driemaal helaas. In 2009 werd er één toestel geleverd en deze trein reed minder dan een dag. Een groot aantal stellen zijn nu klaar en wachten in een mooie verpakking op de binnenkoer van de centrale werkplaats. Ook de 60 locomotieven die bij Siemens zijn besteld geraken niet gehomologeerd. Momenteel zit men reeds aan afwijking 17. Bij de bestelling was men vergeten dat de locomotieven voor een ander spanningsnetwerk waren ontworpen. De kostprijs van deze vergetelheid is echter enorm,” aldus Geerts.

sp.a vraagt de NMBS-top om een daadkrachtig optreden. De stilstand in het beleid van de NMBS heeft lang genoeg geduurd. Er is een duidelijk signaal nodig dat de klachten van de reizigers niet onder tafel worden geveegd. Zo zou het nuttig zijn als de NMBS open kaart speelt over de stand van zaken van het inzetten van haar rollend materieel.


Bron: politics.be


Wij wachten met spanning op het ontslag van Jannie Haek, de incompetente zetbaas van de SP.A!


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be