Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Jurist in de zaal? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=140177)

Cdude 10 juni 2010 08:07

Jurist in de zaal?

Kan iemand hier een zinnig/juridisch antwoord op geven?
Citaat:

De jury van het Brusselse hof van assisen heeft drie leden van een stadsbende schuldig verklaard die in 2002 een jongeman doodstaken in de Matongewijk. Fabrice Nkilakosi Diakumpuna en zijn twee medeplichtigen, beiden afwezig op het proces, werden veroordeeld voor opzettelijke slagen en verwondingen met de dood tot gevolg, zonder de intentie te doden.

De drie werden niet schuldig verklaard aan opzettelijke doodslag. De jury volgde daarmee de vorderingen van het parket, maar ging ook in op de vraag van de verdediging. In de motivatie van de schuldvraag werd de aandacht erop gevestigd dat het onderzoek er niet in was geslaagd om te bepalen wie de fatale messteek gaf. Ook bleek uit niets dat er de intentie was om te doden.

De schuldigen zijn drie jongemannen, twee van Congolese afkomst, een derde van Burundese. Op 22 maart 2002 vielen ze Patrick Okito Djunga (26) aan, die ze zagen als een lid van een rivaliserende bende. Het slachtoffer kreeg 6 messteken. De jonge student overleed een uur later aan zijn verwondingen.

De 3 daders konden snel geïdentificeerd worden en werden in verdenking gesteld voor doodslag. In 2003 werden ze voorwaardelijk vrijgelaten. Enkel Fabrice Nkilakosi Diakumpuna was aanwezig op het proces. Yannick Kalewuka werd eind 2008 uit het land gezet op bevel van de Dienst Vreemdelingenzaken. Fiston Nyongabo zou nog in België zijn, maar is onvindbaar. De uitspraak over de straf wordt donderdag verwacht. (belga/dea)

gehuigert 10 juni 2010 08:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 4807037)
Kan iemand hier een zinnig/juridisch antwoord op geven?

Er is iets serieus mis met justitie, maar 3 maanden cel voor iemand die 3 doden op zijn geweten heeft met brandstichting (maar meneer, hij stak enkel dat papierke in brand, hij doodde niemand).

Echt... Ongelooflijk

-=EXCALIBUR=- 10 juni 2010 08:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert (Bericht 4807041)
Er is iets serieus mis met justitie, maar 3 maanden cel voor iemand die 3 doden op zijn geweten heeft met brandstichting (maar meneer, hij stak enkel dat papierke in brand, hij doodde niemand).

Echt... Ongelooflijk

Ik denk niet dat die nog lang gaat rondlopen.

gehuigert 10 juni 2010 08:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door -=EXCALIBUR=- (Bericht 4807051)
Ik denk niet dat die nog lang gaat rondlopen.

Waarom niet, hij loopt al weer vrij rond (5 maanden voorarrest, hij kon zelfs een schadevergoeding eisen)

-=EXCALIBUR=- 10 juni 2010 08:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert (Bericht 4807057)
Waarom niet, hij loopt al weer vrij rond (5 maanden voorarrest, hij kon zelfs een schadevergoeding eisen)

De slachtoffers waren Turken en die hebben geen mentaliteit zoals de Vlamingen hebben. Volgens mij komt boontje wel om z'n loontje.

Cdude 10 juni 2010 08:21

Citaat:

Echt... Ongelooflijk

Dat is geen antwoord op mijn vraag en DAT kan ik nog begrijpen.
Je kan niet(wettelijk gezien) weten dat of iemand aanwezig is EN als er geen versneller werd gebruikt etc...
Niet dat ik akkoord ga met het vonnis mr les est lex.

Iemand AANVALLEN met 3 man en 6 MESSTEKEN geven daarentegen? 8O8O
Hoe kan daar geen "intent to kill" zijn?
Daar had ik graag van iemand de juridische grond van vernomen.

parcifal 10 juni 2010 08:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 4807065)

Daarvoor heb je minstens toegang nodig tot het dossier, getuigenverslagen, autopsierapporten e.d.

Dit is bijna hetzelfde als iemand die je opbelt en zegt : 'tinternet is kapot, hoe komt dat'?

Bierke 10 juni 2010 08:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert (Bericht 4807057)

Rofl .. je verward dit met een andere zaak ... dit is in Brussel die van Davy H. is in Gent ;)

gehuigert 10 juni 2010 08:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bierke (Bericht 4807087)
Rofl .. je verward dit met een andere zaak ... dit is in Brussel die van Davy H. is in Gent ;)

Ja, ik had een andere zaak erbij gehaald om te tonen dat justitie gewoon niet meer mee is met de realiteit, maar die reactie waar ik op reageerde ging wel degelijk over de andere zaak :P

Cdude 10 juni 2010 08:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door parcifal (Bericht 4807084)
Daarvoor heb je minstens toegang nodig tot het dossier, getuigenverslagen, autopsierapporten e.d.

Dit is bijna hetzelfde als iemand die je opbelt en zegt : 'tinternet is kapot, hoe komt dat'?

Gelukkig ben ik DIE periode reeds lang voorbij.

Je kan ook een hypothese maken welke tot dit vonnis kan leiden.
3 man, geplande aanval, 6 messteken, dood tot gevolg.

Bad Attila 10 juni 2010 14:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 4807065)
Iemand AANVALLEN met 3 man en 6 MESSTEKEN geven daarentegen? 8O8O
Hoe kan daar geen "intent to kill" zijn?

Vrij "eenvoudig": je moet de vraag omgekeerd stellen: valt men altijd iemand aan met de wil om te doden? gebruikt men altijd wapens om te doden?

concreet: ik wil mijn gebuur een les leren en hem in elkaar slagen, ik neem mijn ijzeren staaf mee, ik sla ermee op zijn kop, en hij sterft van de slag. Was het mijn bedoeling om te doden of niet?
stel: ik heb hem drie slagen verkocht, en hij sterft. Was het mijn bedoeling om hem te doden of niet?

de vraag luidt dus: was er intentie om te doden, of intentie om te slaan, wat een enorm verschil is. In ons systeem moet men kunnen bewijzen dat er daadwerkelijk een wil was om te doden, en dat moet dan uit allerlei zaken blijken: bij voorbeeld, bekentenissen, of tijdens het gevecht schreeuwden zij "crève, salope!", van die zaken.

Toegegeven, dat is een zeer ingewikkelde vraag omdat je eigenlijk in het hoofd van de dader moet kruipen en proberen te weten wat hij dacht op het ogenblik van de feiten.

Maar ons strafrecht werkt nu eenmaal zo: alles waarvoor je schuldig wordt verklaard, moet bewezen worden, en de dader krijgt altijd het voordeel van de twijfel.

(btw: dit was juist dezelfde situatie bij Joe Van Holsbeek)

gehuigert 10 juni 2010 14:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 4808048)
Vrij "eenvoudig": je moet de vraag omgekeerd stellen: valt men altijd iemand aan met de wil om te doden? gebruikt men altijd wapens om te doden?

concreet: ik wil mijn gebuur een les leren en hem in elkaar slagen, ik neem mijn ijzeren staaf mee, ik sla ermee op zijn kop, en hij sterft van de slag. Was het mijn bedoeling om te doden of niet?
stel: ik heb hem drie slagen verkocht, en hij sterft. Was het mijn bedoeling om hem te doden of niet?

de vraag luidt dus: was er intentie om te doden, of intentie om te slaan, wat een enorm verschil is. In ons systeem moet men kunnen bewijzen dat er daadwerkelijk een wil was om te doden, en dat moet dan uit allerlei zaken blijken: bij voorbeeld, bekentenissen, of tijdens het gevecht schreeuwden zij "crève, salope!", van die zaken.

Toegegeven, dat is een zeer ingewikkelde vraag omdat je eigenlijk in het hoofd van de dader moet kruipen en proberen te weten wat hij dacht op het ogenblik van de feiten.

Maar ons strafrecht werkt nu eenmaal zo: alles waarvoor je schuldig wordt verklaard, moet bewezen worden, en de dader krijgt altijd het voordeel van de twijfel.

Als ik het goed begrijp mag ik dus op mijn belastingsbrief zomaar wat cijfertjes invullen, zonder veroordeeld te kunnen worden van fraude? Ik vulde maar getalletjes in, niet bewust als fraude?

Cdude 10 juni 2010 14:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 4808048)

"omdat het slachtoffer, in dit geval overleden is."

Bedankt voor je reactie. :thumbsup:

Cdude 10 juni 2010 14:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert (Bericht 4808066)
Als ik het goed begrijp mag ik dus op mijn belastingsbrief zomaar wat cijfertjes invullen, zonder veroordeeld te kunnen worden van fraude? Ik vulde maar getalletjes in, niet bewust als fraude?

Ja...vergissen is menselijk. Je krijgt een correctie en "that's it".
Fraude is systematisch en meerdere keren verkeerde info verstrekken.

Tick 10 juni 2010 14:41

In dezelfde genre dus post ik het hier maar even bij:
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door de redactie.be
Gebedsgenezer is weer op vrije voeten

De gebedsgenezer die betrokken was bij een zuiveringsritueel waarbij een Marokkaans meisje is omgekomen, is voorlopig vrijgelaten onder voorwaarden. Dat heeft de kamer van inbeschuldigingstelling beslist.

Het meisje, Layla Hachichi, overleed vorig jaar tijdens een duiveluitdrijving. De precieze doodsoorzaak is echter nog niet bekend, al zou het parket over aanwijzingen beschikken dat de man de fatale behandeling heeft uitgevoerd.

De beslissing van de kamer van inbeschuldigingstelling is opmerkelijk, want de man verblijft illegaal in ons land en kan dus op de vlucht slaan. Hij moet zich wel ter beschikking houden van justitie en mag intussen geen activiteiten als gebedsgenezer uitvoeren.

Waar gaat de wereld toch naar toe. Wat moet je allemaal doen eer dat je hier in het gevang moet verblijven?

Bad Attila 10 juni 2010 14:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 4808091)
"omdat het slachtoffer, in dit geval overleden is."

Indien het slachtoffer niet was overleden (wat beter geweest zou zijn, uiteraard), dan was er sprake van "opzettelijke slagen en verwondingen", zonder meer. Dit had, naargelang de gevolgen van de slagen, kunnen uitgebreid worden met "opzettelijke slagen en verwondingen, met (al dan niet tijdelijk) werkonbekwaamheid" of nog "opzettelijke slagen en verwondingen met het verlies van een ledemaat", enz. De huidige veroordeling "opzettelijke slagen en verwondingen met onopzettelijke dood tot gevolg" is de zwaarste inbreuk in dit systeem.

Let wel: men heeft geoordeeld dat men wel degelijk spraken was van intentie om te slaan en te verwonden, waardoor men spreekt van "opzettelijke slagen en verwondingen". Het is de intentie om te doden die men niet heeft kunnen aantonen.

Het omgekeerd bestaat ook, hé: intentie om te doden, maar het slachtoffer overlijdt niet: dan is er sprake van "poging tot doodslag".

Citaat:

Bedankt voor je reactie. :thumbsup:
Graag gedaan.

Xenophon 10 juni 2010 15:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tick (Bericht 4808107)
In dezelfde genre dus post ik het hier maar even bij:

Waar gaat de wereld toch naar toe. Wat moet je allemaal doen eer dat je hier in het gevang moet verblijven?

Je moet een mening verkondigen die door de staat verboden is.

Dat is een optie.

Den Ardennees 10 juni 2010 15:28

Recht en rechtvaardigheidsgevoel zijn twee verschillende dingen, maar het moet gezegd: de laatste jaren heeft Justitie het wel erg bont gemaakt.

Herr Flick 10 juni 2010 16:07

Citaat:

Echt... Ongelooflijk

Ja dat is inderdaad ongelofelijk, ik ken die gast trouwens van ziens als ik mij niet vergis, die had ze toen al niet alle 5 op een root...

erg dat ge zoiets veroorzaakt natuurlijk hij zal het er inderdaad niet om gedaan hebben, maar het blijft brandstichting bij nacht, van een bewoond huis met dodelijke afloop een jaar of 5 in bewaring of opname in een instelling had zeker geen kwaad gekund.

Als ik hem was, k pakte mijnen boel en ik zorgde dat ik binnen de 24 uur uit Sint-Niklaas was, want dat gaat anders niet goedkomen vrees ik .

Herr Flick 10 juni 2010 16:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 4807120)
Gelukkig ben ik DIE periode reeds lang voorbij.

Je kan ook een hypothese maken welke tot dit vonnis kan leiden.
3 man, geplande aanval, 6 messteken, dood tot gevolg.

Ik ben het met u eens, van zodra ge een messteek geeft, kan dat potentieel dodelijk zijn (al naargelang de lengte van het lemmet kan je gaan discussieren) maar zelf met een zwitsers zakmes kunt ge iemand vermoorden als ge weet waar te steken.

Dus kan je best stellen dat als ge opzettelijk steekt, dat al automatisch poging tot moord is. en als het lukt, is het gewoon moord.

Als het onopzettelijk gebeurd, is dat iets anders.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be