Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   Na de nacht van de lange messen: wie zal CD&V leiden (https://forum.politics.be/showthread.php?t=140183)

centrist 10 juni 2010 09:56

Na de nacht van de lange messen: wie zal CD&V leiden

De CD&V gaat zowieso verliezen. Wellicht hard genoeg om een nacht van de lange messen mee te maken. Wie zal uit het slachtveld opstaan? Een Belgicist of een Vlaamsgezinde?

gehuigert 10 juni 2010 09:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door centrist (Bericht 4807304)
De CD&V gaat zowieso verliezen. Wellicht hard genoeg om een nacht van de lange messen mee te maken. Wie zal uit het slachtveld opstaan? Een Belgicist of een Vlaamsgezinde?

Een Belgicist, 't zijn staatsmensen bij de CD&V é

vrijevlaming 10 juni 2010 09:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert (Bericht 4807310)

"wij zijn voor verantwoordelijkheid"

Tommm 10 juni 2010 10:00

Vlaamsnationalisme is de hype onder de partijen dus een Vlaamsnationalist.

centrist 10 juni 2010 10:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert (Bericht 4807310)

Akkoord, maar een historische nederlaag lijden owv een gebrek aan Vlaams profiel, drie jaar na een serieuze overwinning door een stevig Vlaams programma, gaat toch enkele mandatarisen aan het denken zetten?

Anna List 10 juni 2010 10:03

Belgicist Vanackere.

gehuigert 10 juni 2010 10:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door centrist (Bericht 4807323)
Akkoord, maar een historische nederlaag lijden owv een gebrek aan Vlaams profiel, drie jaar na een serieuze overwinning door een stevig Vlaams programma, gaat toch enkele mandatarisen aan het denken zetten?

Zij hebben nu al hun toekomstig profiel vastgelegd: ze zijn voor een 'menselijke politiek', die arme jongetjes van Wallonië kunnen ze toch niet in de steek laten?

Trouwens, ge moet ze zien afgeven op de NVA (toch hun voormalige kartelpartner...), dat Vlaams profiel was enkel schijn (en enkel vertegenwoordigd bij een zeer kleine fractie van de partij), hun ACW zuil is veel groter (en belgicistischer en linkser)

Anna List 10 juni 2010 10:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert (Bericht 4807332)
Zij hebben nu al hun toekomstig profiel vastgelegd: ze zijn voor een 'menselijke politiek', die arme jongetjes van Wallonië kunnen ze toch niet in de steek laten?

Trouwens, ge moet ze zien afgeven op de NVA (toch hun voormalige kartelpartner...), dat Vlaams profiel was enkel schijn (en enkel vertegenwoordigd bij een zeer kleine fractie van de partij), hun ACW zuil is veel groter (en belgicistischer en linkser)

²
dat nep (!) vlaams profiel zal alleen terug aangemeten worden als ze federaal in de oppositie zouden raken, maar het blijft tijdelijk en nep natuurlijk.

centrist 10 juni 2010 10:07

Ik gok op Van Rompuy (broer van, he). Die kan de CD&V een Vlaamser profiel aanmeten zonder teveel tegen de schenen van de elite te trappen. Mogelijk kan hij zelfs zijn partij in de regering loodsen mits de nodige excuses aan BDW. Leterme krijgt dan Financien, en zo zijn de internationale gemoederen (ingebeeld of niet) direct bedaard.

vrijevlaming 10 juni 2010 10:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 4807326)
Belgicist Vanackere.

²

gehuigert 10 juni 2010 10:25

Heb Kris Peeters gestemd, maar ik vrees dat ook hij vanaf hij naar het federale niveau overstapt, van Vlaams naar Belgisch profiel kamelioniseert.

EddyBal 10 juni 2010 10:32

Ik heb "andere" gestemd: Van Deurzen staat er niet bij. Volgens mij gaat de Vlaamse strekking van de CD&V terug overnemen, of er komt zware vaandelvlucht naar de NVA.

Huub Broers is de eerste CD&V er die zelf zijn overstap bekend maakte

gehuigert 10 juni 2010 10:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal (Bericht 4807425)
Ik heb "andere" gestemd: Van Deurzen staat er niet bij. Volgens mij gaat de Vlaamse strekking van de CD&V terug overnemen, of er komt zware vaandelvlucht naar de NVA.

Huub Broers is de eerste CD&V er die zelf zijn overstap bekend maakte

De andere zuilen binnen cd&v zijn veel sterker vertegenwoordigd

Adam Smith 10 juni 2010 10:40

Ik vermoed (als Nederlander) dat Peeters wel een kans kan maken. Hoewel de 'carrière-move' van Vlaams naar federaal niveau, zie Leterme, niet goed uit hoeft te pakken, iets wat hij allicht in zijn overwegingen mee zal nemen.
Maar het is dus al zo duidelijk dat de CD&V haar Nederlandse zusterpartij het CDA achterna gaat?

Jaani_Dushman 10 juni 2010 11:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 4807326)
Belgicist Vanackere.

Je zou wel eens gelijk kunnen hebben.

bgf324 10 juni 2010 11:53

Ik zie Leterme wel weer naar de top van de partij schieten. Een echte tsjeef die het gewoon niet gemakkelijk heeft gehad met de Franstaligen.

fonne 10 juni 2010 12:12

Citaat:

Hendrik Bogaert. Die met de sterkste ellebogen

Xenophon 10 juni 2010 12:26

Citaat:

In de CD&V? :rofl:

Xenophon 10 juni 2010 12:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tommm (Bericht 4807316)
Vlaamsnationalisme is de hype onder de partijen dus een Vlaamsnationalist.

In de CD&V? Ernstig blijven hè, die zijn er niet in de CD&V.

Glenneke 10 juni 2010 13:23

Citaat:

Ik vermoed (als Nederlander) dat Peeters wel een kans kan maken. Hoewel de 'carrière-move' van Vlaams naar federaal niveau, zie Leterme, niet goed uit hoeft te pakken, iets wat hij allicht in zijn overwegingen mee zal nemen.
Maar het is dus al zo duidelijk dat de CD&V haar Nederlandse zusterpartij het CDA achterna gaat?
Ja, maar volgens mij niet zo zwaar als CDA, er blijven de traditionele CD&V stemmers he, en hebben nog veel steun vanuit de Christelijke gemeenten + het feit dat ze toch wel weer in een regering zullen zitten en de kopmannen hier niet echt hun verantwoordelijkheid zullen opnemen volgens mij, Leterme is er al vanonder gemuist hé

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be