![]() |
BHV: een referendum?
Waarom wordt hier geen referendum over georganiseerd? Een referendum over gans België waar elke stemgerechtigde vertegenwoordigd is?
Om niet tussen duizenden mogelijkheden te moeten kiezen, zou ik voorstellen dat alle Vlamingen hun ideeën neerpennen en alle Walen hun ideeën en dat dan maar 'de Belg' stemt? |
Waarom zou er over zo'n prul en zoiets simpels als BHV een referendum nodig zijn?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Referendum, directe dictatuur van de dommen
|
Citaat:
|
Laat ons eerlijk zijn, communautaire referenda zijn gewoon een win-loss situatie waarbij degene met de meeste mankracht uiteraard wint. Op de lange duur zorgt zoiets voor zeer veel spanning tussen de twee gemeenschappen. Meer dan er nu al zijn. Misschien vindt ge dat geen probleem. Wonende in de rand heb ik daar wel moeite mee.
Bovendien stellen zich allerlei vragen: Waarom mogen de faciliteitengemeenten dan geen referenda organiseren? Waarom geen referendum in BHV alleen? Die zult ge allemaal ook allemaal op een legitieme manier moeten beantwoorden. Enfin, referenda zijn goed voor de burgerzin te bevorderen, maar dit kan niet de bedoeling zijn. Het is geen zaligmakende oplossing, dat heeft Antwerpen heel mooi bewezen. * voor alle duidelijkheid: ik zie geen oplossing in communautaire referenda. Referenda over andere zaken moeten kunnen... Zolang ze maar niet even slecht georganiseerd zijn als in Antwerpen. |
Citaat:
|
Citaat:
En nee niet alle Walen zijn tegen. Ik vermoed dat de meeste Walen niet echt begrijpen welke de inzet is, maar het gaat ook om de perceptie en wat de media ervan zullen maken. We zitten hier met een polair federalisme waarbij de 'winst' van de ene altijd in beeld zal gebracht worden als het verlies van de andere. Politiek en rationaliteit gaan vaak niet samen. Hou dat voor ogen. |
Citaat:
|
@ gehuigert : Het FDF stelt ook een referendum voor. Maar alleen in BHV. Met andere woorden, 90% Franstaligen die meedoen.
Nog steeds akkoord? |
Citaat:
Daarenboven is het nogal moeilijk organiseerbaar op grote schaal vermoed ik. En dat van die artikels begint inderdaad een beetje op censuur te lijken :p Het is geen slecht idee, maar ik zie dit eerder toepassingen hebben op gemeenteniveau en niet op communautaire materies. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:09. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be