Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Nederlandse opiniepeilers behoren tot de grootste verliezers (https://forum.politics.be/showthread.php?t=140190)

Felix (be) 10 juni 2010 11:05

Nederlandse opiniepeilers behoren tot de grootste verliezers

Bij de Nederlandse tweedekamerverkiezingen behaalde de VLD een historisch resultaat
en is nu voor het eerst de grootste partij van Nederland.
Maar als je de stemmen van VLD + de PVV van ex-VLD-lid Wilders bij elkaar optelt
krijg je pas echt een sensationele score (31+24=55).

Food for thought:
Ik denk dat Rutte zijn uitstekende resultaat ook te danken heeft
doordat hij zich nadrukkelijk niet tegen de PVV heeft afgezet.

De Partij voor de Vrijheid deed het as usual een stuk beter dan de peilingen voorspelden.
Opinipeilers als D'hondt staan compleet voor joker, maar dat kan hen blijkbaar niets schelen.
Het lijken wel prutsende manipulatoren.
Op De Wereld Draait Door verdedigde D'hondt dat hij twee uur voor het sluiten van de bureaus
al op zijn website zoals altijd een soort prognose neerkliederde.

NRC- Carel Brendel

Citaat:

Tot de verliezers horen ook de drie grote opiniepeilers, Synovate, TNS Nipo en Maurice de Hond. Collectief hebben ze de aanhang van Geert Wilders onderschat. Net als in 2006 haalde de PVV zes zetels meer dan was voorzien in de laatste peilingen.

Rutte mag dan de winnaar zijn in absolute zin, als het gaat om zetelwinst maakte Wilders (+15) de grootste klapper. Te vroeg hebben media en politiek geconcludeerd dat de PVV over zijn hoogtepunt heen was en dat de door Wilders op de agenda gezette onderwerpen (islam, immigratie en integratie) er niet meer toe deden in deze verkiezingscampagne.
Ook in België worden thema's als islam, immigratie en integratie zorgvuldig uit de pers gehouden.

Derk de Tweede 10 juni 2010 11:15

Vld ? :-d

ShoshannaKimberley 10 juni 2010 11:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 4807576)
Vld ? :-d

:D

ShoshannaKimberley 10 juni 2010 11:36

D'hondt? :-d

Adam Smith 10 juni 2010 11:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Felix (be) (Bericht 4807546)
Bij de Nederlandse tweedekamerverkiezingen behaalde de VLD een historisch resultaat
en is nu voor het eerst de grootste partij van Nederland.
Maar als je de stemmen van VLD + de PVV van ex-VLD-lid Wilders bij elkaar optelt
krijg je pas echt een sensationele score (31+24=55).

Food for thought:
Ik denk dat Rutte zijn uitstekende resultaat ook te danken heeft
doordat hij zich nadrukkelijk niet tegen de PVV heeft afgezet.

De Partij voor de Vrijheid deed het as usual een stuk beter dan de peilingen voorspelden.
Opinipeilers als D'hondt staan compleet voor joker, maar dat kan hen blijkbaar niets schelen.
Het lijken wel prutsende manipulatoren.
Op De Wereld Draait Door verdedigde D'hondt dat hij twee uur voor het sluiten van de bureaus
al op zijn website zoals altijd een soort prognose neerkliederde.

NRC- Carel Brendel

Ook in België worden thema's als islam, immigratie en integratie zorgvuldig uit de pers gehouden.

Een verklaring is allicht, dat mensen bij enquêtes vaak sociaal wenselijke antwoorden of juist antwoorden geven, waarvan denkt dat de enquêteur, die wil horen. Kortom er zijn mensen geweest, die bijvoorbeeld zeiden VVD te stemmen en uiteindelijk op de PVV hebben gestemd. Verder heeft iedere steekproef een foutenmarge en was er al wel bekend dat een vrij groot percentage nog zweefde, om nog maar te zwijgen over welke kiezers uiteindelijk de moeite nemen om te gaan stemmen (dat hoeft geen evenwichtige afspiegeling te zijn).

Daarom vind ik het voor de opiniepeilers wel meevallen, zij weten wat er achter hun modellen schuil gaat, dan kan je beter wat over de partijen zelf zeggen.

ShoshannaKimberley 10 juni 2010 12:26

8-) Als iemand zich als een loser gedraagt, dan is het NIET Nederland.

Ik heb méér en meer respect voor NL. Klasse.

Zonet Prem op de Vlaamse Radio 1. Prem schaamt zich er niet voor dat hij PvdA stemt, maar vertelde ook geleerd te hebben van het hele meuterige cordon sanitair gedoe van Vlaanderen.

Wat een verademing: een land dat de dingen durft te benoemen. Noch Prem, noch de VVD en zelfs Cohen gedragen zich niet anaal geconstipeerd bij het vernoemen van de PVV maar leven met hun 'tegenstanders' en tonen respect voor hun succes. Nederland speelt niet vuil.

Chapeau.

Daar kunnen heel wat Belgen nog van leren. Dat zal wel komen dan, binnen 15 jaar.

Derk de Tweede 10 juni 2010 12:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ShoshannaKimberley (Bericht 4807790)
8-) Als iemand zich als een loser gedraagt, dan is het NIET Nederland.

Ik heb méér en meer respect voor NL. Klasse.

Zonet Prem op de Vlaamse Radio 1. Prem schaamt zich er niet voor dat hij PvdA stemt, maar vertelde ook geleerd te hebben van het hele meuterige cordon sanitair gedoe van Vlaanderen.

Wat een verademing: een land dat de dingen durft te benoemen. Noch Prem, noch de VVD en zelfs Cohen gedragen zich niet anaal geconstipeerd bij het vernoemen van de PVV maar leven met hun 'tegenstanders' en tonen respect voor hun succes. Nederland speelt niet vuil.

Chapeau.

Daar kunnen heel wat Belgen nog van leren. Dat zal wel komen dan, binnen 15 jaar.

Als Elio federaal premier wordt wellicht wat sneller. 8-)

ShoshannaKimberley 10 juni 2010 12:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 4807843)
Als Elio federaal premier wordt wellicht wat sneller. 8-)

8O allemaal 'creeps'.

Behalve enkele individuen zoals Luckas Van der Taelen, maar zijn partij deugt niet.

En Louis Michel heeft het ook helemaal verprutst voor de MR.

Renesse 10 juni 2010 13:10

Doet me denken aan de verkiezingen van 2007, toen de winst voor LDD niet opgemerkt werd...

ShoshannaKimberley 10 juni 2010 13:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Renesse (Bericht 4807900)
Doet me denken aan de verkiezingen van 2007, toen de winst voor LDD niet opgemerkt werd...

Misschien is dat deel van de Belgische debat cultuur: niet luisteren, niet kijken, doen of de ander niet bestaat.

Dat is pas respect. 8O

Heb dat zelf nog meegemaakt in een gezelschap van SpA mensen: moest urenlang luisteren naar hun gedebatteer (waarbij ze het allemaal met elkaar eens waren), maar toen ik mijn - afwijkende mening - wilde laten kennen, werd er panisch een cordon sanitair om me heen gebouwd en werd me het zwijgen opgelegd.

Respect voor zijn eigen clubje, dat is gemakkelijk. Maar durven de ander aan te kijken, recht in de ogen, dat is moeilijker.

toccata 10 juni 2010 14:49

:cheer: GroenLinks:cheer:
:cheer:PvdD:cheer:
Jammer van de SP wel:(

Felix (be) 10 juni 2010 14:50

VLD moet natuurlijk VVD zijn.

Ook de val van de CDA is door niemand voorspeld.
Die peilingen zijn bijna WAARDELOOS.

Sidharta 10 juni 2010 15:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith (Bericht 4807656)
Een verklaring is allicht, dat mensen bij enquêtes vaak sociaal wenselijke antwoorden of juist antwoorden geven, waarvan denkt dat de enquêteur, die wil horen. Kortom er zijn mensen geweest, die bijvoorbeeld zeiden VVD te stemmen en uiteindelijk op de PVV hebben gestemd. Verder heeft iedere steekproef een foutenmarge en was er al wel bekend dat een vrij groot percentage nog zweefde, om nog maar te zwijgen over welke kiezers uiteindelijk de moeite nemen om te gaan stemmen (dat hoeft geen evenwichtige afspiegeling te zijn).

Daarom vind ik het voor de opiniepeilers wel meevallen, zij weten wat er achter hun modellen schuil gaat, dan kan je beter wat over de partijen zelf zeggen.

De grootste misser van de opiniepeilers is de grote winst van de PVV.
Andere verschillen kunnen de laatste dag zijn ontstaaan als de zwevers gaan landen.
De misser van de PVV voorspelling, is waarschijnlijk ontstaan ,omdat deze stemmers ditt wel in het geheim in het hokje doen ,maar niet in het openbaar
bij enquettes zeggen.

Adam Smith 10 juni 2010 15:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta (Bericht 4808155)
Andere verschillen kunnen de laatste dag zijn ontstaaan als de zwevers gaan landen.
De misser van de PVV voorspelling, is waarschijnlijk ontstaan ,omdat deze stemmers ditt wel in het geheim in het hokje doen ,maar niet in het openbaar
bij enquettes zeggen.

Maurice de Hond gaf gisteren in de wereld draait door al aan, dat zijn voorspelling er nog 4 á 5 zetels naast kon zitten. (Of iets van die strekking).

Felix (be) 10 juni 2010 15:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta (Bericht 4808155)
bij enquettes zeggen.

Of gewoon omdat die enquêtes niet eerlijk verlopen
en vooral bedoeld zijn om de publieke opinie te beïnvloeden.

Met een zorgvuldig samengestelde steekproef van 2.000 kan je uit eender welke populatie
(100.000, 1 miljard, maakt niet uit) al een zeer representatief resultaat bereiken.
Ik kan er iets naast zitten, maar ik geloof dat de foutenmarge dan nooit meer dan 2,5% bedraagt,
niet foutloos, maar heel wat beter dan "het geven van een tendens".

De gigantische missers van de peilers geven te denken.
En ik ben ervan overtuigd dat ze alles behalve neutraal zijn.

Wiley E Coyote 10 juni 2010 15:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith (Bericht 4807656)

Er is vaak schroom om er voor uit te komen dat men voor een bepaalde meer extreme partij stemt. Gisteren noemden ze dat op de NOS het gordijntjes effect. Omdat die mensen in het privaat van het stemhokje toch voor die partijen stemmen. En dat is een reden waarom PVV en ook het VB steeds worden onderschat in de peilingen.

Felix (be) 10 juni 2010 15:44

Gejat van Savatage:

Allemal even fout. Met Maurice De Hond

Citaat:

...
Nationaal pollhoaxer Maurice de Hond kan beginnen met het zoeken van nieuw werk. Voor de zoveelste keer klopte er geen zak van zijn voorspelling. De Hond verklaarde een zetelaantal voor de PVV van boven de twintig schier onmogelijk. Dat KON namelijk helemaal niet, aldus Maurice.
...
Die peilingen zijn in schoon Vlaemsch dus niet van d'hondt maar "van den hond".
Die beroepsbedrieger krijgt jaarlijks wel uuuuuuuuren zendtijd bij de vara.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be