Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   Als we nu eens alles op groene stroom lieten rijden? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=140247)

eno2 11 juni 2010 10:22

Als we nu eens alles op groene stroom lieten rijden?
 
Zoals de kusttram

maddox 11 juni 2010 11:03

De meeste vormen van Groene stroom zijn onstuurbaar en variabel , en zal de kusttram stilstaan op momenten er veel vraag is, en gaat de electriciteit verloren op't moment de kusttram in de remise staat.

Zolang er geen infrastructurele accu bestaat die geen enorme investering vereist, of specifieke geografische vereisten heeft kunnen we het wel schudden als't op groene energie aankomt in België.

Misschien met onze zee-werken technologie van De Nul en zo dat we een omgekeerd Plan Lievens kunnen bouwen in een paar zandbanken. Maar da's wishfull thinking, want dat zou wel werken.

Zwitser 11 juni 2010 13:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 4809946)
Zoals de kusttram

Dan zou alles stilstaan.

kelt 11 juni 2010 15:01

Zoals Maddox al aangaf.....Er is geen "accu" (elektriciteitsopslag) in het systeem....

Diegene die dit oplost verdient op slag en stond een op het lijf geschreven Nobelprijs en eeuwige roem....

o ja....dan kunnen we inderdaad veel veel meer op "groene stroom" laten rijden,en die windmolens worden dan zelfs nuttig :-D

maddox 11 juni 2010 16:16

Het omgekeerd Plan Lievense is een perfect werkbare oplossing in combinatie met windkracht.

Men zoekt een leuk plekje uit, niet te ver van de kust, en maakt een ringdijk.
Diameter van pak 'm beet 20km = 314km², en heeft een lengte van 62,8km.
Gewapend betonnen kern, gegoten tussen 2 damplankwanden, metertje of 5 dik om zeker te zijn= 43 740 000 ton beton. Aan beide kanten legt men dan een opgespoten dijkwand om de sterkte en weerstand tegen weersinvloeden te waarborgen.
Op die dijk plant men windmolens, die puur mechanisch water uit die kunstmatige atol pompen. Als het hoogteverschil groot genoeg is, kan men een dag electriciteit opwekken door dit meer terug laten vol te lopen door de waterkrachtcentrale die er in gebouwd is.
Als men dan nog een beetje snugger is, zorg voor genoeg plek, zet daar dan nog getijden en golfslag-omzettende instrumenten op, die niet meer doen dan water uit die bak pompen.

Je zou er nog een toeristenval van kunnen maken ook. Een leuk strand is zo opgespoten.

kelt 11 juni 2010 16:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 4810851)
Het omgekeerd Plan Lievense is een perfect werkbare oplossing in combinatie met windkracht.

Men zoekt een leuk plekje uit, niet te ver van de kust, en maakt een ringdijk.
Diameter van pak 'm beet 20km = 314km², en heeft een lengte van 62,8km.
Gewapend betonnen kern, gegoten tussen 2 damplankwanden, metertje of 5 dik om zeker te zijn= 43 740 000 ton beton. Aan beide kanten legt men dan een opgespoten dijkwand om de sterkte en weerstand tegen weersinvloeden te waarborgen.
Op die dijk plant men windmolens, die puur mechanisch water uit die kunstmatige atol pompen. Als het hoogteverschil groot genoeg is, kan men een dag electriciteit opwekken door dit meer terug laten vol te lopen door de waterkrachtcentrale die er in gebouwd is.
Als men dan nog een beetje snugger is, zorg voor genoeg plek, zet daar dan nog getijden en golfslag-omzettende instrumenten op, die niet meer doen dan water uit die bak pompen.

Je zou er nog een toeristenval van kunnen maken ook. Een leuk strand is zo opgespoten.

tsja.... :?


Ik meen me al reeds van een kwarteeuw geleden mooie schema's te herinneren (vooral van Nederlandse origine) voor grote,spectaculaire waterbouwkundige werken die afval-,energie-,of plaatsgebrek problemen zouden aanpakken...


Nederland en Vlaanderen hebben samen de grootste waterbouwkundige firma's in huis,en ook enkele forse internationale bouwgroepen...

Die bouwen overal ter wereld fenomenale projecten...want in eigen land is alle ambitie blijkbaar verdwenen... :-(


En zo knutselen Nederland en Vlaanderen verder aan hun "Internationale luchhavens" die in beide gevallen op perfect de verkeerde plaats liggen,bouwen ze soms eens een brugje of een tunneltje,verlengen ze op eigen grondgebied het Franse hoge-snelheidsnetwerk,en doen ze alsof ze nog lang dominante havens zullen hebben...Zelfs het uitbaggeren van een rivier gaat niet meer zonder slag of stoot...

Die "accu" zoals beschreven zal wel gebouwd worden.....elders.....We zullen dan op National Geographics of Discovery kijken naar "Mega Constructions"en ons afvragen......what the f*ck,waarom doen ze dat eigenlijk niet bij ons :|

maddox 11 juni 2010 17:20

Nederland heeft al die grote, speciaal ontworpen waterbouwmachines ,zoals de Ostrea van de deltawerken. Waarom niet gebruiken?

Omdat onder andere de Groep Suez er niet genoeg aan kan verdienen natuurlijk. De Franse kerncentrales moeten rederen nietwaar.

eno2 12 juni 2010 14:18

[quote]
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 4810053)
De meeste vormen van Groene stroom zijn onstuurbaar en variabel , en zal de kusttram stilstaan op momenten er veel vraag is, en gaat de electriciteit verloren op't moment de kusttram in de remise staat.

De kusttram is zelden op schema, maar ik heb hem nog nooit weten stilstaan, behalve als 't staking was.

Citaat:

Zolang er geen infrastructurele accu bestaat die geen enorme investering vereist, of specifieke geografische vereisten heeft kunnen we het wel schudden als't op groene energie aankomt in België.
Er zijn vele vormen van groene stroom, niet alleen accu. Wat is een infrastructurele accu?

Citaat:

Misschien met onze zee-werken technologie van De Nul en zo dat we een omgekeerd Plan Lievens kunnen bouwen in een paar zandbanken. Maar da's wishfull thinking, want dat zou wel werken
Wat is een Plan Lievens?

Ah ja, ik heb zojuist jouw postingnr 5 vijf gelezen.

Maar wat is een omgekeerd plan Lievens?

eno2 12 juni 2010 14:20

[
Citaat:

QUOTE=maddox;4810989]Nederland heeft al die grote, speciaal ontworpen waterbouwmachines ,zoals de Ostrea van de deltawerken. Waarom niet gebruiken?
Ik wist ook niet wat de Ostrea was. En toen zag ik een uur geleden in de haven een yacht "Ostrea" binnenlopen...

maddox 12 juni 2010 15:17

[quote=eno2;4812658]
Citaat:


De kusttram is zelden op schema, maar ik heb hem nog nooit weten stilstaan, behalve als 't staking was.
Da's omdat die niet op groene stroom rijdt he.

Citaat:

Er zijn vele vormen van groene stroom, niet alleen accu. Wat is een infrastructurele accu?
Een accu die groot genoeg is om een deel van de basislast van't net op zich te nemen. Een voorbeeld is Coo-Trois-Ponts

Citaat:

Maar wat is een omgekeerd plan Lievens?
In plaats van dat een enorme dijk op land boven de zeespiegel uitsteekt, een enorme dijk die een stuwmeer creëert, waarbij de zee het stuwmeer is.

Citaat:

Ik wist ook niet wat de Ostrea was. En toen zag ik een uur geleden in de haven een jacht "Ostrea" binnenlopen...
In dit geval bedoelde ik het specifiek gebouwde werkschip, Ostrea.


Micele 12 juni 2010 16:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 4812788)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 4812658)
Er zijn vele vormen van groene stroom, niet alleen accu. Wat is een infrastructurele accu?

Een accu die groot genoeg is om een deel van de basislast van't net op zich te nemen. Een voorbeeld is Coo-Trois-Ponts

Citaat:

Het totale vermogen van de centrale is meer dan 1100 MW
Zijn meerdere kleine accu´s die over een zekere tijd gelijktijdig aan het opladen zijn ook goed ?
bvb op het werk, ook thuis, en/of E-station, en/of bepaalde geplaatste E-chargers aan grote parkings/carpoolparkings...

vb één E-auto heeft 40 kWh aan laadstroom nodig:

dan hebben 100.000 zulke E-auto´s pakweg 4000 MWh nodig...

én E-bussen gaan natuurlijk ook, ook plug-in-hybrides.

maddox 12 juni 2010 16:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 4812888)
1100 MW...

Voor een paar uur.

Citaat:

Zijn meerdere kleine accu´s die over een zekere tijd gelijktijdig aan het opladen zijn ook goed ?
bvb op het werk, ook thuis, en/of E-station, en/of bepaalde geplaatste E-chargers aan grote parkings/carpoolparkings...
Een distributed network is natuurlijk een optie, alleen gaat dat een enorme investering vergen in't net.
1) het is moeilijk al die laders/accu's/omvormers te synchroniseren met het net
2) het net moet dan perfect 2 richtingsverkeer worden.
3) De stroom moet er wel ingestoken worden.

Citaat:

vb één E-auto heeft 40 kWh aan laadstroom nodig;
dan hebben 100.000 zulke E-auto´s pakweg 4000 MWh nodig...
E-bussen gaan natuurlijk ook, ook plug-in-hybrides.
het is geen nieuw idee, en je zou met je E-wagen een belangrijke hulpbron kunnen bieden aan het huisverbruik. Je kan met de zonnepanelen en windmolens die je op eigen houtje beheerd die accu kunnen vullen, en die gebruiken om je eigen woning te voorzien van stroom op zwakke momenten. Dat zorgt ervoor dat de stroom niet terug op't net moet gestoken worden.

Het is in alle geval een truk die ik voor Huize Chaos aan't bekijken ben om zo onafhankelijk te worden van't net in't algemeen.
Voor huize chaos is dat nog te doen, want als de wagen er niet is, is er geen groot verbruik. Ik kan het opvangen met €1500 aan accu en lader in de kelder. De omvormer is er toch dan- die van de zonnepanelen.
En voor de echt vervelende momenten, een kleine generatorgrop op aardgas.

kelt 12 juni 2010 16:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 4812888)
Zijn meerdere kleine accu´s die over een zekere tijd gelijktijdig aan het opladen zijn ook goed ?
bvb op het werk, ook thuis, en/of E-station, en/of bepaalde geplaatste E-chargers aan grote parkings/carpoolparkings...

vb één E-auto heeft 40 kWh aan laadstroom nodig:

dan hebben 100.000 zulke E-auto´s pakweg 4000 MWh nodig...

én E-bussen gaan natuurlijk ook, ook plug-in-hybrides.

We hebben het eigenlijk niet over de accu's in autos deze keer,eigenlijk zelfs niet over individuele energieopslag.
We spreken nu over veel,veel grotere problemen,problemen die de verdere groei van "groene energie" eigenlijk absoluut onverantwoord maken!

Het probleem met de potentieel meest interessante vorm van "groene energie",de windmolenparken,is dat de energielevering veel te onregelmatig is,eigenlijk zwaar storend in een electriciteitsnet dat een tamelijk vlakke belading moet hebben opdat de miljoenen gebruikers een betrouwbare electriciteitsbelevering krijgen.Iets wat met de "klassieke" en "nucleaire" electriciteitscentrales,gebufferd met snelle gascentrales om pieken op te vangen , perfect lukt....... 24/7,zoals we het willen.

Er zou dus een soort accu-systeem moeten zijn om de "windmolenelektriciteit" tijdelijk op te slaan,zodat die kan gebruikt worden als die nodig is...Die is er niet.

Een of ander reusachtig waterbouwkundig kunstwerk is een mogelijkheid (water verpompen om een reservoir van potentiele energie te creeren).Zo een "stuwdamgenerator kun je aan- en afzetten zoals het U schikt...en daar hebben we onze buffer-accu :-D.
De windmolens pompen dan water in of uit,naargelang de gekozen konstruktie.Hun onregelmatige energieopbrengst wordt "afgevlakt" in reusachtige waterhoeveelheden.

Maar dat is een investering die de Benelux-overheden blijkbaar niet willen doen....

Het zal wel aan de Oost-Aziaten zijn.... :|

Alboreto 12 juni 2010 16:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 4810851)
Het omgekeerd Plan Lievense is een perfect werkbare oplossing in combinatie met windkracht.

Men zoekt een leuk plekje uit, niet te ver van de kust, en maakt een ringdijk.
Diameter van pak 'm beet 20km = 314km², en heeft een lengte van 62,8km.
Gewapend betonnen kern, gegoten tussen 2 damplankwanden, metertje of 5 dik om zeker te zijn= 43 740 000 ton beton. Aan beide kanten legt men dan een opgespoten dijkwand om de sterkte en weerstand tegen weersinvloeden te waarborgen.
Op die dijk plant men windmolens, die puur mechanisch water uit die kunstmatige atol pompen. Als het hoogteverschil groot genoeg is, kan men een dag electriciteit opwekken door dit meer terug laten vol te lopen door de waterkrachtcentrale die er in gebouwd is.
Als men dan nog een beetje snugger is, zorg voor genoeg plek, zet daar dan nog getijden en golfslag-omzettende instrumenten op, die niet meer doen dan water uit die bak pompen.

Je zou er nog een toeristenval van kunnen maken ook. Een leuk strand is zo opgespoten.

Geschatte kostprijs van dit alles?

kelt 12 juni 2010 16:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 4812967)
Geschatte kostprijs van dit alles?

goede vraag.....een IMMENS bedrag.....

Immens bedrag dat nu voor decennia weggezonken wordt in die van de pot gerukte zonnepaneelprojectjes overal

Zo een plan Lievens zou een openbaar gefinancierde kost zijn die ten goede komt aan iedereen.
Die f*cking zonnepanelen zijn privé-projectjes die mede gesponsord worden door iedereen.Binnen de 10 jaar zullen we dan horen over de honderduizenden defecten en gestegen verzekeringspremies...waarvoor men dan nog extra subsidies zal willen :evil:

Micele 12 juni 2010 17:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 4812906)
Voor een paar uur.

Een distributed network is natuurlijk een optie, alleen gaat dat een enorme investering vergen in't net.
1) het is moeilijk al die laders/accu's/omvormers te synchroniseren met het net
2) het net moet dan perfect 2 richtingsverkeer worden.
3) De stroom moet er wel ingestoken worden.

het is geen nieuw idee, en je zou met je E-wagen een belangrijke hulpbron kunnen bieden aan het huisverbruik. Je kan met de zonnepanelen en windmolens die je op eigen houtje beheerd die accu kunnen vullen, en die gebruiken om je eigen woning te voorzien van stroom op zwakke momenten. Dat zorgt ervoor dat de stroom niet terug op't net moet gestoken worden.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 4812920)
Maar dat is een investering die de Benelux-overheden blijkbaar niet willen doen....

Zoiets waarmee "de EU" "mee bezig" is ?

Een combinatie met fuel cells en accu´s gaat natuurlijk ook. Dat heeft zijn tijd nodig...
http://www.spiegel.de/auto/aktuell/0...661575,00.html

Fuel-Cell-Hybrid tegen 2015-2020... ipv die st... dieselbussen.

Micele 12 juni 2010 20:02

vervolg , voor @ Kelt: " hoezo Benelux doet daar blijkbaar niet aan mee ? 8O "

Nederland:
Citaat:

http://www.enexis.nl/site/slimnet/mobilesmartgrid/

Mobile Smart Grid: het netwerk dat meedenkt

Om elektrisch autorijden zo eenvoudig mogelijk te maken, werkt Enexis aan het Mobile Smart Grid, een netwerk van oplaadpunten waarmee auto’s op elke gewenste plek stroom kunnen ‘tanken’. Door slimme ICT toepassingen kan het huidige netwerk de extra stroomvraag beter aan. Tegelijk worden er oplossingen ontwikkeld die ervoor zorgen dat het elektrisch opladen, en in de toekomst ook het afrekenen, eenvoudig en automatisch verloopt.

De voordelen van het Mobile Smart Grid op een rij:

Maximale benutting van zonne- en windenergie
De accu’s in de auto’s zorgen voor extra opslagcapaciteit van energie.
Ideaal voor het bewaren van duurzame energie, waarvoor eerder geen opslagmogelijkheid was.

Intelligent laden van de auto/accu met groene stroom


De (auto-)eigenaar voert straks in hoeveel energie hij wil hebben, wanneer en voor welk tarief. Het Mobile Smart Grid haalt deze gegevens op, zorgt ervoor dat de accu wordt opgeladen en brengt de energie in rekening.

Voldoende oplaadpunten

Niet alleen thuis, maar ook bij kantoor of het winkelcentrum als de auto geruime tijd in een parkeervak staat. Overal waar dat nu al kan, zullen oplaadpunten verschijnen.

Een persoonlijke rekening

In de toekomst ontvangt de auto-eigenaar de rekening ongeacht de locatie waar hij de auto oplaadt.

Slimmere benutting van het net

Het elektriciteitsnet is nu op grote delen van de dag erg laag belast en op andere momenten is er juist grote vraag naar elektriciteit. Het Mobile Smart Grid zorgt voor een betere spreiding van de belasting, waardoor energie efficiënter benut kan worden.

Een oplaadpunt bij u in de buurt? Lees alles over oplaadpunten op e-laad.nl.
Be:
Op TV-limburg zei ex-goeverneur S. Stevaert (nu voorzitter netwerkbeheerder Infrax) onlangs dat gans Belgisch Limburg de pilootprovincie van de EU zou worden betreft smartgrid/slimme meters. Daar heb ik specifiek online wel niets van gevonden.
http://www.infrax.be/irj/portal/anon...D1276369061059

wel dit:
Citaat:

http://www.infrax.be/irj/portal/anon...=26&navKey=403

Slimme meters en slimme netten

Lies Laridon, voorzitter van Infrax West: "Infrax besteedt veel aandacht aan de uitbouw van slimme netten. Destijds zijn elektriciteitsnetten ontworpen om stroom vanuit de centrales tot bij verbruikers te brengen. Eenrichtingsverkeer.
Nu gezinnen en bedrijven zelf (groene) stroom produceren, bijvoorbeeld met zonnecellen op het dak, moet die energie ook de andere kant op kunnen. En dat vereist aanpassingen aan de bestaande netten.
Daarom is het belangrijk om met de nieuwste technologieën de balans tussen productie en afname op het net goed op mekaar af te stemmen.

Netten moeten zelf kunnen vaststellen wanneer er lokaal veel (groene) stroom wordt aangeleverd om dan in te grijpen en ervoor te zorgen dat de grote hoeveelheid aan stroom ook ter plaatse wordt afgenomen of opgeslagen. De informatie die slimme meters kunnen geven en ontvangen is daarom een essentieel onderdeel van dit vernuftig staaltje techniek. Slimme netten en slimme meters zullen er in de toekomst samen voor zorgen dat er een gezond evenwicht is tussen de productie en het verbruik van energie op onze netten."

Proefproject

Deze eerste slimme meter in Diksmuide past in een eerste proefproject waarbij zo'n 4 000 slimme meters worden geplaatst over gans Vlaanderen door de diverse netbeheerders. De aanvankelijke bedoeling is om de technische haalbaarheid van de invoering van slimme meters te testen. Aan dit proefproject werkt Infrax samen met PBE en Eandis. Bij een positieve evaluatie zal ons project in een volgende fase worden uitgebreid naar 40 000 slimme meters. Als de resultaten ook daarvan positief zijn, zal de slimme meter op termijn alle 4 miljoen reguliere elektriciteits- en aardgasmeters in Vlaanderen vervangen. De uitrol hiervan is voorzien in 2014.
Ook wat info van Eandis:
zie p 2 :
Citaat:

https://extranetdocs.eandis.be/LiveL...72847&vernum=1

Start eerste slim energienetwerk in Vlaanderen

In Leest en Hombeek, twee deelgemeenten van Mechelen, heeft Eandis op 22 april 2010, de eerste van 4 200 elektronische verbruiksmeters voor elektriciteit en aardgas officieel in dienst genomen. Dit proefproject wordt door Eandis, samen met Infrax en PBE opgezet om de werking van deze meters en de communicatie van de data degelijk uit te testen.
Het concept ‘slimme meters’ dat in Leest en Hombeek wordt uitgetest, steunt op betrouwbare datacommunicatie via de laagspanningskabels. In het jargon noemt men dat Power Line Communication (PLC).

De ingenieurs van Eandis hebben – als eerste in Europa – deze communicatie op punt gezet door de ruis, die onvermijdelijk op laagspanningskabels aanwezig is, weg te filteren.

Tijdens de jaarvergadering werden de eerste gunstige resultaten overlopen.
Als het opzet in beide Mechelse deelgemeenten positief wordt geëvalueerd, dan volgt nog een tweede project met 40 000 meters. Pas als de resultaten van deze proefprojecten positief zijn, kan in 2014 een verdere uitrol in de rest van Vlaanderen volgen.

Een prominente rol in het evoluerende energielandschap
Voorzitter Geert Versnick beklemtoonde dat Eandis voortdurend wil blijven mee-denken en mee-evolueren en blijven investeren in groei, ontwikkeling en innovatie, zowel op technisch als op ecologisch, sociaal-maatschappelijk en financieel vlak.

- Technisch: De ontwikkeling van een slim netwerk is nodig om het explosieve gebeuren rond zonnepanelen, windenergie en WKK’s in het bijzonder, en milieuvriendelijke energie in het algemeen op te vangen. Eandis wil op een gefaseerde en economisch verantwoorde manier de energienetten moderniseren. Enorme investeringen volgende jaren in de netten en de infrastructuur zullen onafwendbaar zijn. De impact van deze investeringen op de eindrekening van de consument moet worden gezien in een breder perspectief. De kosten zijn onafwendbaar om te kunnen beantwoorden aan de Europese 20-20-20-doelstellingen en om tot een positieve eindbalans te komen voor de hele maatschappij.
Ik vermoed dat die 40.000 "slimme meters" in Limburg komen. :-)

kelt 12 juni 2010 20:14

Dat is knutselen aan het symptoom.....het verbruik bij de mensen thuis beter opvolgen en reguleren...

De ZIEKTE is ondertussen dat we de grootschalige "groen opgewekte energie"(windenergie) niet goed in ons distributienet krijgen wegens het "willekeurige" karakter ervan...
Het aanpassen van ons net om de gezinnen energie te laten leveren via die zotte zonnecellen lijkt me een waanzinnig kostbare operatie,onnuttig ook...maar kijk,het is blijkbaar al beslist.

Dat ondertussen onze "oudheidkundige" electromechanische energiemeters wel eens vervangen mogen worden lijkt me de evidentie zelve. Ik begrijp niet waarom iemand zich daarmee een pluim op de hoed wil steken,eigenlijk zouden we een beetje beschaamd moeten zijn dat het nog niet gebeurd is.

o ja....en dat wordt uiteraard betaald door......;-)

Micele 12 juni 2010 20:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 4813301)
Dat is knutselen aan het symptoom.....het verbruik bij de mensen thuis beter opvolgen en reguleren...

Ik lees iets anders als jij blijkbaar.

Citaat:

Mobile Smart Grid: het netwerk dat meedenkt

Om elektrisch autorijden zo eenvoudig mogelijk te maken, werkt Enexis aan het Mobile Smart Grid, een netwerk van oplaadpunten waarmee auto’s op elke gewenste plek stroom kunnen ‘tanken’. Door slimme ICT toepassingen kan het huidige netwerk de extra stroomvraag beter aan. Tegelijk worden er oplossingen ontwikkeld die ervoor zorgen dat het elektrisch opladen, en in de toekomst ook het afrekenen, eenvoudig en automatisch verloopt.

De voordelen van het Mobile Smart Grid op een rij:

Maximale benutting van zonne- en windenergie
De accu’s in de auto’s zorgen voor extra opslagcapaciteit van energie.
Ideaal voor het bewaren van duurzame energie, waarvoor eerder geen opslagmogelijkheid was.

Intelligent laden van de auto/accu met groene stroom

De (auto-)eigenaar voert straks in hoeveel energie hij wil hebben, wanneer en voor welk tarief. Het Mobile Smart Grid haalt deze gegevens op, zorgt ervoor dat de accu wordt opgeladen en brengt de energie in rekening.
En de techniek zit nog in een testfaze:

Citaat:

Het concept ‘slimme meters’ dat in Leest en Hombeek wordt uitgetest, steunt op betrouwbare datacommunicatie via de laagspanningskabels. In het jargon noemt men dat Power Line Communication (PLC). De ingenieurs van Eandis hebben – als eerste in Europa – deze communicatie op punt gezet door de ruis, die onvermijdelijk op laagspanningskabels aanwezig is, weg te filteren.

Tijdens de jaarvergadering werden de eerste gunstige resultaten overlopen.
Als het opzet in beide Mechelse deelgemeenten positief wordt geëvalueerd, dan volgt nog een tweede project met 40 000 meters. Pas als de resultaten van deze proefprojecten positief zijn, kan in 2014 een verdere uitrol in de rest van Vlaanderen volgen.
De zin/onzin of rendement van windenergie en zeker zonneenergie is een andere discussie... daar volg ik je wel.
Ik zie meer toekomst in biogas, toch voor onze streken.

maddox 13 juni 2010 00:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele
Om elektrisch autorijden zo eenvoudig mogelijk te maken, werkt Enexis aan het Mobile Smart Grid, een netwerk van oplaadpunten waarmee auto’s op elke gewenste plek stroom kunnen ‘tanken’. Door slimme ICT toepassingen kan het huidige netwerk de extra stroomvraag beter aan. Tegelijk worden er oplossingen ontwikkeld die ervoor zorgen dat het elektrisch opladen, en in de toekomst ook het afrekenen, eenvoudig en automatisch verloopt.

Deze voorstellen geven aan de auto en dergelijke te gebruiken als accu te gebruiken om de onregelmatige onstuurbare electriciteitsproductie van groene bronnen op te vangen en af te vlakken. Niet onaardig.
Maar, stel je een mei-ochtend voor, lekker weertje, om 7 uur al een lekker zonnetje en de zonnepanelen en omvormers zijn lekker aan't zoemen, en de auto-accu's die een hele nacht het lokale net aan't voeden zijn geweest beginnen zich terug op te laden.
7u30. De ene na de andere wagen maakt zich los van't net en gaat de weg op.
De zonnecellen zijn nog lekker aan't stroom maken, maar hebben plots geen lokale verbruikers meer.

En we gaan even niet denken aan een gure stormachtige decemberavond, wanneer ieder zijn E-wagen aan't net hangt in de hoop de accu's te kunnen laden. Geen windenergie, want de windmolens binnen een straal van 120 km staan stil, in vaanstand vanwege de harde wind, en aangezien het een decemberavond is, geen zonlicht.

We zullen maar een extra STEG in gang trekken zeker?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be