Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Wint rutan de Ansari X-prize ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=14031)

Herman Desmedt ©HD 17 mei 2004 09:55

Wint Rutan de Ansari X-prize ?

De Ansari X-prize is een wedstrijd om als eerste een “ruimtetuig” met 3 man aan boord tweemaal op minder dan 2 week in de ruimte te laten gaan (boven 62.5 mijl) en natuurlijk behouden terug te keren.
http://www.xprize.org/

SpaceShipOne van “Scaled Composites of Mojave” (Bert Rutan) heeft een serieuze optie genomen op die prijs sinds de derde testvlucht achter de rug is:
Na twee eerdere testen met de raketmotor slechts voor geringe tijd aangeschakeld (40 seconde in 2 de vlucht) werd tijdens de jongste test, ( 13 mei ) nu een eerste hoogte test gedaan en het toestel behaalde daarbij een hoogte van 41 mijl.



Meer info :
http://www.scaled.com/projects/tiero...Index/body.htm
http://www.scaled.com/projects/tiero...a/flt_data.htm
http://www.space.com/businesstechnol...ht_040513.html

Andere teams hebben nog geen commentaar gegeven, maar er zitten er verscheidene nog in de running om ook hun toestellen binnenkort te lanceren.

Griffin 17 mei 2004 09:57

Ow, ik denk dat ik miskozen heb, is de X-prize niet de "SSTO" ? :)
Alhoewel, ik denk toch dat het volgend jaar wordt. ;)

Herman Desmedt ©HD 17 mei 2004 10:01

Er zitten nog een paar teams in de running en bijna klaar voor testvluchten. Iedereen gaat er nu al van uit dat de X-prize nog dit jaar behaald wordt.
(Eigenlijk had er nog een optie bij mogen staan: Een ander team en niet meer dit jaar., maar het was al gepost.)

dejohan 17 mei 2004 10:24

Te gek!

Zijn dat privé initiatieven? Ik kan me voorstellen dat het serieus wat naft kost om een raketje omhoog te stuwen.

Griffin 17 mei 2004 10:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dejohan
Te gek!

Zijn dat privé initiatieven? Ik kan me voorstellen dat het serieus wat naft kost om een raketje omhoog te stuwen.

Naft naft... beetje meer respect eh!

Citaat:

Each of the Solid Rocket Boosters on a Space Shuttle contains more than one million pounds of propellant, and the External Tank is loaded with 500,000 gallons of liquid oxygen and liquid hydrogen. A new External Tank is used on each launch, but the Solid Rocket Boosters are refilled with propellant for other Shuttle missions.

Weight (lb)
Gross lift-off . . . . . . . 4.5 million

SRB = 453592.37 kg propellant
ET = 1892705.892 liter propellant

T-O weight = 2041165.665 kg

kwelduvel 17 mei 2004 10:57

John Carmack ( die met het programmeren van de game "Quake" miljoenen dollars verdiende) doet ook mee. Zijn vrouwtje krijgt de eer om als eerste in de ruimte te worden geschoten.

<a href=http://media.armadilloaerospace.com/2002_09_28/firstMannedFlight.mpg> click here </a> (John Carmack is de man met de zwembril)

Griffin 17 mei 2004 11:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geef me een kus
John Carmack ( die met het programmeren van de game "Quake" miljoenen dollars verdiende) doet ook mee. Zijn vrouwtje krijgt de eer om als eerste in de ruimte te worden geschoten.

<a href=http://www.armadilloaerospace.com/n.x/Armadillo/Home> klik here </a>

Wil ie der vanaf? :) *g*

Herman Desmedt ©HD 17 mei 2004 13:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Griffin
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geef me een kus
John Carmack ( die met het programmeren van de game "Quake" miljoenen dollars verdiende) doet ook mee. Zijn vrouwtje krijgt de eer om als eerste in de ruimte te worden geschoten.

<a href=http://www.armadilloaerospace.com/n.x/Armadillo/Home> klik here </a>

Wil ie der vanaf? :) *g*

Wel erg apparte hardware waar ze mee bezig zijn !
Maar ze zitten niet echt op schema zoals anderen om nog dit jaar in de ruimte te gaan...

kwelduvel 17 mei 2004 15:25

Rutan wordt gesponsord door Paul G. Allen (Microsoft CEO)....

Herman Desmedt ©HD 17 mei 2004 15:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geef me een kus
Rutan wordt gesponsord door Paul G. Allen (Microsoft CEO)....

En ze zijn eigenlijk al het langste bezig met hun project.
Bovendien hebben ze qua vliegtuigen heel wat expertise in huis. Maar het verrassende is toch de geniale en toch eenvoudig design van zowel moedervliegtuig als ruimtetuig.

[size=2](dat "verrassende" wordt hopelijk nooit "verassende")[/size]

Griffin 17 mei 2004 15:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herman Desmedt ©HD
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geef me een kus
Rutan wordt gesponsord door Paul G. Allen (Microsoft CEO)....

En ze zijn eigenlijk al het langste bezig mt hun project.
Bovendien hebben ze qua vliegtuigen heel wat expertise in huis. Maar het verassende is toch de geniale en toch eenvoudig design van zowel moedervliegtuig als ruimtetuig.

[size=1]Herman, ik fluister even, verassen is heel wat anders dan verrassen! Sorry voor mijn gemierenneuk, maar ik word door zulke fouten aangetrokken als vliegen door stront![/size] ;)

Herman Desmedt ©HD 17 mei 2004 15:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Griffin
...

[size=2]Gewijzigd. Dank U. Dat is van de vermoeidheid denk ik.[/size]

kwelduvel 17 mei 2004 16:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herman Desmedt ©HD
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Griffin
...

[size=2]Gewijzigd. Dank U. Dat is van de vermoeidheid denk ik.[/size]

Vermoeidheid? Bent u ook Chief Executive Officer?

Herman Desmedt ©HD 17 mei 2004 16:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geef me een kus
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herman Desmedt ©HD
[size=2]Gewijzigd. Dank U. Dat is van de vermoeidheid denk ik.[/size]

Vermoeidheid? Bent u ook Chief Executive Officer?

Dat is geen exclusiviteit voor CEO's denk ik. Weinig slapen en een beetje forumverslaafdheid helpt om vermoeid te worden.

dejohan 17 mei 2004 18:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geef me een kus
Rutan wordt gesponsord door Paul G. Allen (Microsoft CEO)....

Oeioei. Micrtosoft

5 minuten na take off:
"Warning: Due to an unexpected Error in #12453, the system will crash. Contact your local software dealer is the problem persists"

Herman Desmedt ©HD 17 mei 2004 22:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dejohan
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geef me een kus
Rutan wordt gesponsord door Paul G. Allen (Microsoft CEO)....

Oeioei. Micrtosoft

5 minuten na take off:
"Warning: Due to an unexpected Error in #12453, the system will crash. Contact your local software dealer is the problem persists"

Lees het verslag: ze moesten de computer rebooten onderweg !

dejohan 18 mei 2004 12:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herman Desmedt ©HD
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dejohan

Oeioei. Micrtosoft

5 minuten na take off:
"Warning: Due to an unexpected Error in #12453, the system will crash. Contact your local software dealer is the problem persists"

Lees het verslag: ze moesten de computer rebooten onderweg !

8O Nee!!!! Echt?!

:rofl:

Griffin 18 mei 2004 14:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dejohan
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herman Desmedt ©HD

Lees het verslag: ze moesten de computer rebooten onderweg !

8O Nee!!!! Echt?!

:rofl:

Dat moesten we bij ons in het vliegtuig ook... gelukkig waren enkel de pc's die de metingen moesten uitvoeren uitgerust met Windhoos 2000 en was het blauw scherm dus enkel van invloed op de studentjes in de cabine en niet op de piloten ;).

Herman Desmedt ©HD 18 mei 2004 20:13

UIt het rapport van de vlucht :
Citaat:

Flight 56L / 14P

Date: 13 May 04
Flight Time: 1.5 hour / 20 min 44sec
White Knight Pilot: Binnie White Knight Copilot: Stinemetze
SpaceShipOne Pilot:
Melvill

High Chase Alpha Jet Crew:
Van der Schueren / Johnson

Low Chase-Duchess Pilot: Siebold / Moore

Objectives:
The third powered flight of SpaceShipOne. 55 seconds motor burn time. Handling qualities during boost and performance verification. Reaction control system use for reorientation to entry attitude. Supersonic feather stability and control.
Results:
Launch conditions were 46,000 feet and 120 knots. Motor light off occurred 10 seconds after release and the vehicle boosted smoothly to 150,000 feet and Mach 2.5. Subsequent coast to apogee of 211,400 feet. During a portion of the boost, the flight director display was inoperative, however the pilot continued the planned trajectory referencing the external horizon. Reaction control authority was as predicted and the vehicle recovered in feather experiencing 1.9M and 3.5G’s. Feather oscillations were actively damped by the pilot and the wing was de-feathered starting at 55,000 feet. The onboard avionics was re-booted and a smooth and uneventful landing made to Mojave.
Microbesoft ?

Griffin 18 mei 2004 20:19

Vliegen op zicht, met zo'n dingen... Het is alsof je een auto bestuurt �* la Mr. Bean vanop het dak... :roll2: :roll2: :roll2:


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be