![]() |
Barometer moet politici beloften doen uitvoeren
Zou het niet best zijn dat men hier de politici mee confronteert! Frieda Brepoels N-VA is al die loze beloften beu en vraagt zich af of er niet zoiets als een 'beloftenbarometer' moet komen, waarbij regelmatig gecontroleerd wordt wat er in huis is gekomen van die beloften. Ze heeft alvast een lijstje gemaakt van niet-uitgevoerde verkiezings- en andere beloftes van de voorbije jaren en niet gerealiseerde punten uit regeerakkoorden. En dat lijstje is erg lang. |
Citaat:
|
Goed idee! We kunnen misschien beginnen met de beloften van mevrouw Brepoels herself? 8)
|
Citaat:
|
Het BROV zou veel efficiënter zijn dan een barometer om de politici hun beloften te helpen nakomen, maar daar wil het kartel in geen geval van weten.
|
Citaat:
Tzijn er veel meer , en daarvan is nog NOOIT iets in huis gekomen. 8) |
Citaat:
De vijand van mijn vijand is mijn vriend: daarna zien we wel. Winston C. tegen Ike Eisenhower over hun samenwerking met de Russen tegen de Duitsers. Voor vele Vlamingen is de maat reeds lang vol. De vijand (Vlaams Blok) van mijn vijand (zichzelf democratisch noemende partijen) is mijn vriend: daarna zien we wel. |
Citaat:
|
Citaat:
Anders zitten we over 5 jaar met een staatssecretaris voor vereenvoudiging van de beloftenbarometer. |
Waar hebben we nog zulke dingen gezien ?
Typisch vlak vóór de verkiezingen komen ze met allerlei lovenswaardige voorstellen af maar nadien hoor je er nauwelijks nog van. Dat zijn gewoon "stemmenlokkers". Iemand die een beetje nadenkt die ziet snel in dat zo een voorstel hooguit in een zeer verwrongen vorm door het parlement kan geraken. Waarom zouden politici zomaar bereid zijn een mogelijk extra schietschijf te dragen ? |
Citaat:
Gerolf Annemans is in mijn ogen veruit de meest democratische politicus die dit land rijk is, of moet ik zeggen 'arm is'. |
Citaat:
In het algemeen is het nu meer dan duidelijk dat partijen voornamelijk eens beoordeeld mogen worden op hun effectieve daden en niet op hun verkiezingsbeloften. Paars mag nog beloven wat ze willen. Ze hebben kansen gehad en ze gewoon verprutst aan één onbenulligheid. Als ik het eens ongenuanceerd mag voorstellen: In volle crisis 8 maanden spenderen aan één prioritair gesteld puntje waar niemand een noodzaak in zag, met name het migrantenstemrecht, dat noem ik niet meer besturen. De overige 4 maanden dan ook nog eens besteden aan nieuwe verkiezingen, dat is teveel van het goede. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Waarom heeft hij dan nagelaten bij de stemming in de kamer betreffende de kieswethervorming TEGEN de ondemocratische kiesdrempel te stemmen? Deze kiesdrempel maakt het ontstaan van nieuwe politieke bewegingen in Vlaanderen voortaan onmogelijk! Door het invoeren van de kiesdrempel bij de regionale verkiezingen raakt de federale overheid aan de fundamenten van de Vlaamse democratie: de politieke verscheidenheid wordt de kop ingedrukt. Het politiek en maatschappelijk pluralisme wordt gefnuikt in het belang van die partijen die vandaag de meeste zitjes in het parlement bezetten. Ook bij Annemans was het electoraal belang prioritair. Daarvoor mochten partijstandpunten worden verloochend en mocht de democratie met de voeten worden getreden. |
Citaat:
Zijn dat nu allemaal 'ondemocratische' landen? Een nogal simpele redenering die maar telkens terugkomt. |
Citaat:
In de meeste landen waar ook de kiesdrempel geldt, is er geen opkomstplicht. Op die manier kunnen nieuwe ideeën en partijen wel makkelijker hun doorgang vinden doordat deze meestal worden ondersteund door gemotiveerde kiezers. Daarbij komt nog dat het Blok in zijn partij-standpunten zelf de kiesdrempel bestempelt als ondemocratisch. Of hebben ze dat ondertussen afgezworen, dit in tegenstelling met hun 70 punten programma. |
Wat heeft het Vlaams Blok al van haar beloften uitgevoerd??
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:16. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be